He Suus,
hier zijn we met iets meer dan 4 maanden langzaamaan begonnen met fruithapjes. Met 5 maanden toen groentehapje. CB heeft me toen dat advies gegeven! Kan me wel vinden in de logica dat darmpjes met 6 maanden sterk genoeg zijn…
Succes meissie!
:-*
Li
Ik lees nu pas deze berichtjes.
Maar om even terug te komen op de vraag van tanteSoesa,
ons kleintje is net boven de 6kg, en ik ben vd week bij het CB geweest en gevraagd hoe dat nu zat met de voeding: hij krijgt nu nl. 5x200cc voeding, en hij is nog geen 4mnd.,
Zij vertelden mij: in principe gaan ze met 4mnd. pas ong. naar 4 flessen.
Ik: hij krijgt nu al 5x200c, het maximale dus, dus hoe kan ik nou naar 4 flessen gaan straks?
Zij: 4 mnd. is ong. de leeftijd dat ze met iets minder voeding kunnen/ze hebben dan niet t maximale meer nodig / merk je vanzelf.
Ik: of moet ik de 5e fles die ik laat vervallen verdelen over de 4 flessen?
Zij: Nee, hij zal het dus zelf aangeven dat ie met minder ook voldoende heeft…, je kan t ook zelf proberen door van iedere fles wat te laten staan.
Als hij maar minimaal 800cc krijgt p.dag.
Nutrilon verpakking had ik nog niet gelezen, maar van het CB uitgaande, ze heeft me niet verteld dat ik meteen naar 4 flessen over moest gaan, en dat ik nu niet meer 5 flessen mag geven.
Dus ik geef nu nog 5 flessen, en ik moet zeggen, het lijkt er idd op dat hij het nu aan gaat geven dat hij genoeg heeft aan een hele fles, hij laat iedere keer een beetje staan, eerst nog alle trucjes uitgehaald om het er in te proppen, maar gister kwam het daardoor er weer met een golf uit.
Dus blijkbaar heeft hij nu genoeg aan ong. 180 cc. voeding per keer, en als t zo blijft, dan ga ik straks 4x 200cc geven.
Groetjes van Mij :dance:
soesa volgens mij kun je het bijvoeden inderdaad het beste zo lang mogelijk uitstellen, i.v.m. allergieën en de darmpjes.
jesse is nu 3,5 maand en weegt 7100 gram. hij drinkt 5 flessen van 200 en daar heeft hij genoeg aan. ik wacht tot hij aangeeft dat hij meer wil en dan begin ik met rijstebloem. de hapjes wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen als het even kan, want ook hier adviseert het CB te wachten tot 6 maanden.
de KA zei weer iets heel anders. die zei dat als hij 4 maanden is, meer dan 6 kilo weegt en zijn hoofd goed recht kan houden, dat ik dan kan beginnen met groente en fruit, omdat hij dan nog wel eens zat zou kunnen worden van zoveel melk.
nogmaals: ik laat het hem zelf een beetje aangeven. en jim drinkt nog geen liter per dag toch? dus dan kun je eerst de flesvoedingen nog verhogen.
hier werd geadviseerd om met 5 maanden met groenten te beginnen en met 6 maanden met het fruithapje.
de rijstebloem in de eerste fles omdat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is, maar ik doe het sinds gisteren in de laatste fles. ik geef sinds gisteren 4 flesjes met 180cc water.
Ik merkte aan Jens dat hij te veel had aan 5 flesjes, hij dronk bijna geen flesje meer leeg, zo af en toe nog eens. dus nu overgegaan op 4. ben benieuwd hoe het gaat. Kan altijd nog weer terug gaan naar 5 maar het lijkt me wel heerlijk om van die 11 uur fles af te zijn.
o,ja alle schoonzussen verklaren me ongeveer voor gek dat ik nog geen hapjes heb geprobeerd. je moet op het CB gewoon ja-knikken maar gewoon lekker je eigen gang gaan… maar ik wacht nog lekker even ben eigenwijs
hier nog zo’n eigenwijze hoor. iedereen roept nu al: hij is toch bijna 4 maanden, wat maakt die week nou uit, je kunt best beginnen hoor! ik wacht gewoon tot hij er aan toe is en als hij het nog steeds redt met de flessen dan wacht ik gewoon tot 6 maanden.
Hoi, ik heb Merel met 4 maanden een fruithapje gegeven, maar merel was er niet aan toe. Uiteindelijk ging ze pas echt een beetje happen en eten met 6 maanden en in de tussentijd heeft ze lekker genoten van haar flesvoeding enne poppie is inmiddels 8 kilo…
Doe waar jij je goed bij voelt, maar zoals al eerder gezegt met 6 maanden zijn de darmpjes echt goed ontwikkeld.
Succes met beslissen, enne… misschien wil Jim nog helemaal niet, net als Merel toen :mrgreen:
Tante soes ik heb hetzelfde probleem.
Ik ben vandaag begonnen met fruithapje omdat Kind & Gezin zei dat ik mocht beginnen vandaag.
Nou voel ik me toch slecht dat ik dit heb gedaan.
Kitana drinkt wel al een week maar 4 flesjes van ongeveer 200cc meestal wat minder.
Dus een echte melkdrinker is ze niet mss dat Kind & Gezin daarom zei dat ik moet starten met fruit.
Ze reageert er verder wel goed op en vind het precies nog lekker ook.
Maar toch heb ik er zo men twijfels over wat vinden anderen hiervan??
Wil ze echt geen meer flessen dan??
hier zeggen ze altijd 4 maanden --> 5 flessen. 5 maanden --> 4 flessen.
maar m’n zusje kreeg ook al heel vroeg fruit omdat zo’n slechte melkdrinker was. ook wel rond de 4 maanden volgens m’n moeder. maar ja, dat was ook 20 jaar terug, toen waren ‘de regels’ ook nog weer heel anders.
succes ermee
Jens krijgt nu vanaf 5 1/2 maand groente en nog niet echt fruit. wilde wel iets eerder beginnen maar toen was hij ziek en adviseerde de dokter om alleen de fles te geven totdat de koorts over was.
Nee ze wordt pas om 09.30u wakker en om 21.30u valt ze zo in slaap en is ze met moeite wakker te krijgen ze wil om 21.00u haar fles en dan slaapt ze door tot 09.30u.
Ik kan haar dus echt geen 5de fles meer doen drinken.
Ik denk dat ik morgen ga bellen naar Kind & Gezin heb nu al zoveel gelezen over bijvoeding en wordt er met de minuut slechter van.
Voel me er dus echt niet goed bij.
Het blijft toch lastig zekker omdat ieder CB weer ander advies geeft :?
Ik ben met 4 mnd gestart met een fruithap en nu ze 5mnd is krijgt ze pap en 1 voeding minder. Drinkt nu 3 flessen van 200cc melk, 200cc pap en een halfe peer of banaan. Groenten ben ik nog niet me gestart eerst maar even laten wennen aan de pap.
Wat ik wel graag zal willen als advies is wanneer je wat geeft daar zit ik een beetje mee in de knoop.
Haar ritme is nu
6.30-fles
10.30-fles
14.30-fles
16.00 fruithap
18.30-pap.
Alvast bedankt voor de tips gr Nala
Bas is nu net 3 maanden en drinkt al sinds een week 5 x 200 cc voeding. Deze flessen zijn wel met 10 % verdund, omdat ik zo 3 schepjes over houdt eind van de dag en die indien nodig voor een 6e voeding kan gebruiken (dit is nog niet gebeurd, maar het cb raadde het me aan). Bas is nu 6,5 kg en is een echte hongerlap. Overdag houdt hij het vaak niet langer dan 3 uur tussen de voedingen vol. Ik kan alleen rekken door te gaan wandelen buiten of een boodschap te gaan doen.
Het cb gaf ook aan om in dit geval nu al met een fruithapje te beginnen, maar ik vind dat echt te vroeg en wil pas op zijn vroegst met 4 maanden beginnen. Indien hij wel langer tussen de voedingen laat dan begin ik misschien nog later met een fruithap, maar kijk het eerst zo nog maar aan.
's Avonds krijgt hij rond 18.00 uur de 4e voeding en dan weer om 22.30 uur en dan moeten we hem wakker maken. 's Ochtend komt hij momenteel tussen 7.30-8.00 uur.
Hij is al vanaf de geboorte een grote eter geweest, maar hij is niet te zwaar, gewoon stevig en lang.
ik zou dan beginnen met nutrix en een papfles maken. dat kan weinig kwaad (in ieder geval minder dan een fruit- of groentehap)