fruit op school vraagje.

Loesje Fruit heeft te weinig calorieën voor je kind en daarom een cakeje? Calorieën leveren geen energie, hoor. :think:

Kan natuurlijk ook nog met aankomen te maken hebben?



Maar ik denk dat je met een aantal fruitsoorten (avocado sowieso, misschien is dat zelfs nog wel meer, en mango, ananas, kersen en banaan) qua calorieën ook aardig in de richting van een cakeje komt…?

Hier heeft fruit ook niet genoeg hongerstillende kracht voor onze kinderen… Niek krijgt echt hoofdpijn bij gebrek aan koolhydraten en suikers als ze enkel maar fruit eet. Die neemt dus altijd Liga Evergreen mee EN fruit…



Peet neemt altijd een boterham mee naast fruit en ook hij heeft veel nodig.



Dus ja, ik zou ook op hoge poten naar school gaan… maar goed, voor ons wat een school met een zeer streng Gruiter beleid ook een school die wij niet kozen, mede om de reden die al eerder is gegeven… Ik haat het als een school mij gaat vertellen wat ik mijn kinderen te eten zou moeten geven.

Toen mijn kind net op school zat, hadden ze nog een kleine pauze waarin ze fruit of liga (oid) aten. Nu zitten ze alledrie op school, en is het een fruitpauze geworden. reden: veel kinderen kreeg steeds minder fruit mee, en wel ‘ongezonde’ koeken. Dus ze hebben eerst een kwartaal fruit uitgedeeld, en nu moeten de ouders zelf fruit meegeven.



Bij ons mogen ze dus echt alleen een stuk fruit, ook geen knijpfruit…

bij ons op school is de regel dat het geen koek mag zijn.



Isa eet echt bijna geen fruit, dus zij gaat met komkommer, wortel, kaas of een stukje worst naar school. Werkt dus prima hier

Ik vind zoiets wel een acceptabele oplossing maar een cakeje :eh:

Ik vind het niet gek dat er scholen zijn die dat verbieden ( en nodig ook eigenlijk, aangezien er dus blijkbaar mensen zijn die dat zien als een gezond eetpatroon).

Mijn kinderen zijn ook echt grote eters maar ik geef dan gewoon veel fruit mee ipv 1 appeltje ofzo wa andere kinderen hebben. Verder maak ik ook wel andere dingen die meer vullen, maar nooit met suiker.

hier word fruit wel geprefereerd, maar koek mag verder wel als het maar geen chocoladekoek is. Dus wel sultana, liga, evt. broodje, enz.



Zou het idd niet waarderen als school mij gaat vertellen dat een ‘schoolkoek’ niet zou mogen. Kan me ook best voorstellen dat een banaan niet voor elk kind vullend genoeg is.

Maar dan zijn er toch andere opties?

Die zogenaamde schoolkoeken zijn gewoon hartstikke ongezond!

Ik zou erg blij zijn met de fruitregel op school… op die manier ziet dochterlief andere kinderen fruit eten en dan is ze misschien over te halen ook fruit te eten.



Nu weigert ze het… ook al eet ik het elke dag.

Met geen mogelijkheid kunnen mijn man en ik haar overhalen.

Hier is het op dinsdag en donderdag fruitdag, de andere dagen mogen we het zelf weten, maar chocola en dikke koeken mogen niet. Vind ik prima zo!

Bij ons prefereren ze ook fruit om tien uur. Het is echter niet verplicht. Enige hqrde regel is geen dingen met chocola. Onze zoon heeft heel lang geen fruit gegeten. Dwingen werkt niet. Hij kreeg een rijstewafel of cracker met smeerworst.

Pas sinds kort eet hij een bakje appel met kaneel of aardbeien met wat suiker.



Knijpfruit vind ik ook fruit. Appelmoes ook.

Wat erg… ik realiseer me steeds meer hoe moeilijke eters mijn kinderen zijn. Alleen het laatste verhaaltje voor die van mij, van Smurf78 bewijst dat al:



Rijstwafels/popcornwafels: lusten mijn dochters niet

Crackers: lusten ze niet

Fruit: lusten ze nauwelijks

Beschuit: lusten ze niet

Appel met kaneel: lusten ze niet



Knijpfruit/appelmoes: lusten ze niet.



Ik word er af en toe een beetje simpel van :roll:

@Happy mommy wrote:

Wat erg… ik realiseer me steeds meer hoe moeilijke eters mijn kinderen zijn. Alleen het laatste verhaaltje voor die van mij, van Smurf78 bewijst dat al:



Rijstwafels/popcornwafels: lusten mijn dochters niet

Crackers: lusten ze niet

Fruit: lusten ze nauwelijks

Beschuit: lusten ze niet

Appel met kaneel: lusten ze niet



Knijpfruit/appelmoes: lusten ze niet.



Ik word er af en toe een beetje simpel van :roll:




En wat lusten ze wel?

Wit brood, of brood dat zo licht is dat het bijna wit is. Alleeen maar zoet beleg zoals kokosbrood, speculoos, chocopasta.

Qua fruit lust mijn oudste dochter alleen watermeloen (af en toe, ook niet altijd), aardbeien en verse ananas. De jongste lust alleen maar aardbeien.

Qua groenten lust de oudste niks en de jongste alleen Broccoli.



Elke maaltijd is bij ons een discussie en zorgt voor spanningen.



Als ik voet bij stuk hou en geen snoep uitdeel als ze niet hun gezonde maaltijden eten dan accepteren ze dat, zonder tranen of boosheid.



Ze snoepen hier dus al een flinke tijd nauwelijks.



Ze zijn niet ondervoed…ik geef ze af en toe vitaminepilletjes.



Maar ik baal er wel van. Ik mis ook de gezelligheid van met elkaar eten/drinken.

Vroeger maakte mijn moeder fruitsalades of smoothies… heerlijk vond ik dat! Zo leuk ook om samen te maken…



Maar aan ons kroost is dat niet besteed, helaas :frowning:

Even offtopic



@ Happy mommy lastig is dat. Dat vergt veel creativiteit. En misschien heb je alles al geprobeerd.



Maar lusten je kinderen wel macaroni? Je kunt een lading groente door de saus pureren.

Dan hebben ze niet het idee dat ze groente eten, maar krijgen ze toch wat binnen.

Hetzelfde geldt voor ovenschotels. Daar kan je ook van alles in verstoppen.



Misschien lusten ze wel een groenteburger of groente/kaasburger?



Al wat geprobeerd met groentesausjes? Bijv. kaassaus op de bloemkool etc.



En rauwkost? Kan je natuurlijk in allerlei vormen snijden of aan cocktailprikkers rijgen



Ik was vroeger zelf een lastige groente eter. Maar ben er achter dat ik het met enige creativiteit de meeste dingen toch wel lust.

Ik lust bijvoorbeeld geen spinazie. Tenminste niet wanneer het als groente bij aardappelen en vlees gegeten wordt.

Maar door de pastasaus vind ik het heerlijk!

Ik lust ook geen prei, maar in een ovenschotel of in een roerbakmix vind ik het prima.

Ik lust geen andijvie, maar rauw in de vorm van een salade lust ik het wel.



En lusten je kinderen ook geen smoothie? Of bijvoorbeeld een perenijsje? (kan je ook zelf maken) Of muffins met bessen erdoor? Pannenkoek met appel of banaan?



Het is geen lange termijn oplossing, maar misschien wel een aanzet tot het eten van…?

Naar mijn weten leveren cakejes en chocoladekoeken echt wel meer kcal en energie dan fruit, avocado eten we regelmatig als avondeten, dat vind ik ook iets onmogelijks om mee te geven als tussendoortje. En in banaan zit dan van fruit idd wel meer dan in een appel, maar in chocolade/cake toch echt meer en banaan voed ook veel meer dus die krijgt ze never nooit op. Van haar dietist mag ze geen fruit, en van haar vorige dietist ook niet omdat dat gewoon te weinig oplevert, dus vandaar dat ze t niet krijgt.



Maar daar gaat t niet om, ik vind alsnog dat ik bepaal wat zij te eten krijg, snap wel dat ze zo’n beleid hebben omdat zo vreselijk veel kindjes te dik zijn, maar als die de rest van de dag wel gewoon alles mogen eten wat ze willen op brood, als drinken en als ze thuis komen uit school, dan maakt dat ene tussendoortje nou ook niet zoveel uit. En ik vind t ook een beetje raar dat t voor school dus uitmaakt of t een gewoon stuk sfruit eten of dat t gepureerd is. Waar gaat t dan om? Dat ze fruit eten, of dat ze t zo eten als dat school wil dat ze t eten.

ik vind het enigszins raar om voor zo´n klein eetmomentje ophef te maken.



Ik vind cakejes of chocoladekoek ook niet nodig als tussendoortje op school.

Geef ze dan gewoon een boterham mee…of een cracker met kaas. En eventueel nog een stuk fruit extra.

ik kreeg helemaal geen melding meer, en was dus al lang niet meer hier geweest.

Hier is het zo dat de kleuters (groepen 1-2) enkel fruit mogen om 10 uur. Vanaf groep 3 maakt het volgens mij niet meer uit, maar hopen ze dat de kinderen, doordat ze in de kleuterklassen enkel fruit mochten meenemen, dat dat nog altijd gedaan wordt.



En op zich vind ik er ook helemaal niets verkeerds aan dat ze enkel fruit mogen eten dan. Ook op vrije dagen/weekenden eten wij in de ochtend bij het drinken fruit. dat doe ik al vanaf haar eerste fruithapje, dus daar is ze ook aan gewend.

Eet ze in de ochtend haar ontbijt minder goed, maak ik een extra groot fruitbakje en zie ik wel wat ze er van opeet. Soms eet ze 2 sinaasappels op, soms maar een manderijntje. Kortom: voor grote honger is ook wel een oplossing te bedenken.



Ik heb (uiteraard) ook nagevraagt waarom ze zo moeilijk deden over de fruitcompote, en dat was enkel omdat ze dachten dat het appelmoes uit de pot was. Ze konden mij niet vertellen of duidelijk maken waarom dat dan weer niet mocht, die betreffende juf vond dat gewoon geen fruit. (nu zou ik mijn kind nooit appelmoes uit de pot meegeven als fruit zijnde,maar ik zie nog altijd weinig verschil met knijpfruit maar dat is mijn mening)

mwoah, appelmoes uit pot bevat behoorlijk wat suiker over het algemeen… zelfgemaakte appelmoes of compote minder tot niks (tenminste… als mijn moeder het maakt niks).

@mamaMarije wrote:

mwoah, appelmoes uit pot bevat behoorlijk wat suiker over het algemeen… zelfgemaakte appelmoes of compote minder tot niks (tenminste… als mijn moeder het maakt niks).




dat is ook mijn mening, echter daar ging het niet om zei ze. ze vind appelmoes gewoon geen fruit. en daar kon ik het mee doen. dat ik zei dat ik fruitcompote/appelmoes altijd zelf maak zonder toegevoegde suikers maakte niets uit. het is geen fruit.