fruit op school vraagje.

bij ons eet groep 1 en 2 om 10 uur altijd fruit. Lust je geen fruit heb je in principe pech (op 2 kinderen na die een boterham mogen omdat vader op hoge poten dat geregeld heeft naar men zegt)



ik vind het alleen maar goed dat er alleen maar fruit gegeten mag worden, maar fruit is fruit toch? en dan zou het in mijn ogen toch niet uit hoeven maken hoe je fruit eruit ziet?



het zit namelijk zo. Ik had gisteren appel/peren compote gemaakt.

NU vond sophie dat erg lekker, en vroeg vanmorgen of ze dat mee mocht nemen als fruit.

In mijn ogen is dat fruit, echter de juf dacht daar blijkbaar anders over en ze mocht het voor deze keer opeten maar de volgende keer neit meer.



Is het nu heel raar dat ik dat maar apart vind? het moet toch niet uitmaken hoe het fruit er uit ziet? al is het een fruitpotje van olvarit (wat hier ook nog altijd erg geliefd is door sophie en mama :oops: ), knijpfruit, fruitsalade of een stuk fruit.



Benieuwd hoe jullie daar eigenlijk over denken?

vind ik ook raar… wat je zegt, fruit is fruit… of het nu gepureerd of weet ik veel wat dan ook is of gewoon heel… Ze krijgen toch hun vitamines binnen?

ja vond ik dus ook.

ben toch blij dat ik in elk geval niet de enige ben die het behoorlijk raar vond.

enige ‘argument’ wat ik aan de kant van de juf kan verzinnen is dat met vloeibare dingen de knoeikans een behoorlijk stuk groter is en je potentieel met 20 smerige kleuters zit als iedereen compote mee gaat geven.



Maar dan denk ik… uh dan zet je kinderen met ‘vloeibaar’ even bij een tafeltje waar ze rustig met een lepeltje hun boel opeten, lap erover en klaar.

In een klas zal dat vaak om 1 misschien 2 gaan denk ik… al zouden het er 4 zijn…



Denk eigenlijk dat ze ‘bang’ zijn dat iedereen iets anders dan een stuk fruit wil mee gaan geven…



Ben trouwens benieuwd wat ze zouden doen als je cherry tomaatjes of komkommer mee zou geven… is ook geen fruit :mrgreen: .

sophie heeft al vaak komkommer, tomaatjes, worteltjes of radijsjes mee genomen maar dat mag wel gewoon.



en tja, dat het een knoeiboel kan worden snap ik dan misschien nog wel, maar geef je je kind een erg sappige sinaasappel mee wordt het ook geregeld een knoeiboel.

ons fie zegt nu dat de juf zei dat het gewoon appelmoes was en dat dat niet mocht.

Ik vind appelcompote/appelmoes ook niet tellen als fruit.

Het is verhit geweest dus er is nauwelijks een vitamine in te vinden.

En er wordt suiker aan toegevoegd.



Als ik de juf was geweest, had ik daar dus ook wat van gezegd.



Vers fruit, verse fruitsalade en rauwkost vind ik wel passen.

Maar compote, moes, fruit uit blik of stoofpeertjes vind ik er niet bij horen.



Knijpfruit is gewoon gepureerd fruit zonder toegevoegde suikers (meestal) en telt in mijn ogen wel mee als een portie fruit. Maar zou ik niet als zodanig meegeven naar school. Maar goed dit is mijn mening.

Ik denk dat Miro gelijk heeft en dat het wordt gezien als ongezond omdat er suiker aan toegevoegd wordt. Je kan nu eenmaal aan zo’n bakje niet zien dat het zelfgemaakt is en dus ook niet beoordelen hoe gezond het is.

nauwelijks een vitamine in te vinden is wel wat overdreven en er hoeft geen suiker aan toegevoegd te worden… Ik doe dat dus echt nooit.

Ik geef mn kinderen dus ook weleens zoiets mee. Net als een smoothie, zie niet in waarom niet.

ik voeg inderdaad ook geen suiker toe en dus zie ik er niets ongezonds in.

en ik vind vaak wel een verschil tussen zelfgemaakt of een potje/bakje want dat is een hele dunne structuur en hier zaten nog duidelijk stukjes in.

ik vind dat het wel moet kunnen… dat is ook fruit…



zo gaat er hier ook wel eens tomaat komkommer wortel of paprika mee naar school… ook vind ik dat dat ook moet kunnen aangezien het ook gezond tussen door is



maar ja als het 1 grote knoeiboel zou worden elke keer zou ik dat als juf ook niet grappig vinden…

Nou ik vind het ook niet normaal hoor!! tis toch gewoon fruit… :think:

En al zou je er wel wat suiker aan toevoegen om de smaak wat beter te maken dat is toch ook niet erg!! en daar heeft een juf zich toch ook niet mee te bemoeien…of komt ze ook thuis controleren wat kinderen dan wel of niet eten :?



Oh en iemand schreef hier over dat tomaatjes geen fruit is maar dat is dus wel fruit, maar heel veel mensen weten dat niet :wink:

Ik denk dat Juf gewoon bang is dat andere kinderen op deze manier wel met een bakje appelmoes, enz komen aanzetten.



Hier mag eigenlijk alles in de kring al prefereren ze wel fruit. Maar koek, brood, enz mag dus ook en dat maakt het allemaal wel iets makkelijker. Alleen chocoladedingen mogen niet.

Ik zou gewoon bij de juf navragen hoe het zit en wat de reden is…heb je meteen duidelijkheid voor de volgende keer.

Ik denk dat school de grenzen wil bewaken. Als je de een appelmoes toestaat, dan de volgende een fruitreep (bijv.).

Ik zou knijpfruit wel zien als fruit, maar misschien dat school daar wat duidelijker in kan zijn in wat als alternatief allemaal wel of niet mag.



Wat ik werkelijk niet snap is die ouder die het ‘op hoge poten’ voor elkaar heeft gekregen dat zijn kinderen brood mogen eten (om 10:00 uur).

Als je kind echt geen enkel fruit lust, dan ben je wat mij betreft ergens vergeten ze het aan te bieden en door te zetten.

Schoolbeleid is schoolbeleid en mits het redelijk is, waarom moeilijk doen (medische redenen daargelaten).

Wel mogen ze wat soepeler omgaan met knijpfruit bijv.



Hier echt geen alles eters, maar wat ze wel lusten, dan krijgen ze gewoon mee. Desnoods elke keer een appel…



Ik zou toch even een gesprekje aangaan, zeker nu school zelf al toe heeft gegeven aan de uitzondering.

Hier krijgen de kleuters rond 10uur fruit van school, dus ik hoef het zelf niet mee te geven (zijn er echt kinderen die geen 1 fruitsoort lekker vinden? Mijn jongste houdt niet van kiwi en banaan, maar er ligt altijd wel iets van appel of peer in de fruitmand en dat gaat er wel in).

Volgens mij eten ze hier fruit uit t vuistje, tijdens het spelen of het knutselen, dus vanuit dat oogpunt zou ik het ook snappen dat dan iets vloeibaarders niet wenselijk is.



Mijn oudste krijgt op lange dagen wel eens zo’n knijpfruit van Zonnatura mee.

Er kan toch ook een heel leeraspect zitten achter het eten van fruit? Ik kan me voorstellen dat ze meteen de kans aangrijpen om kinderen iets te leren over de verschillende soorten fruit, hoe het er uit ziet, hoe je het schilt/pelt/eet, hoe het smaakt, etc. Dat gaat allemaal verloren als het fruit vantevoren wordt klaar gemaakt.

@D. wrote:

Er kan toch ook een heel leeraspect zitten achter het eten van fruit? Ik kan me voorstellen dat ze meteen de kans aangrijpen om kinderen iets te leren over de verschillende soorten fruit, hoe het er uit ziet, hoe je het schilt/pelt/eet, hoe het smaakt, etc. Dat gaat allemaal verloren als het fruit vantevoren wordt klaar gemaakt.




Ja dat kan ook en dan kan de juf gelijk uitleggen hoe het eruit ziet als je het door de blender haalt…als appelcompoté :wink:

@Mandala wrote:

Ik zou gewoon bij de juf navragen hoe het zit en wat de reden is…heb je meteen duidelijkheid voor de volgende keer.




Precies, even om verduidelijking vragen.

ik zou het ook als fruit zien.



knijpfruit is hetzelfde…



hier wordt er niet moeilijk over gedaan… hoe mogen ze ook koekjes meenemen…

Ik zou dus zo’n ouder zijn die “op hoge poten” naar de leerkracht zou gaan. Punt 1 vind ik niet dat school mij hoeft te verplichten wat ik mijn kind te eten geef, en veder zit er in fruit veel te weinig kcal voor mijn kind, geef haar liever een cakeje mee, waardoor ze met zo’n beleid meteen een buitenbeentje zou zijn, op haar school zijn r elke dag wel andere kindjes die een koekje oid mee hebben.



En als je kind op school zit, kan t neem ik aan wel zo goed eten dat t een bakje fruitcompote normaal op kan eten. Dus ik vraag me af wat voor een kliederboel t zou worden. Er zijn ook soms kinderen die hun beker omgooien, mogen ze dan ook geen drinken meer mee.



Maar zou idd aan de leerkracht vragen wat t probleem met compote is. Weet je dat ook meteen, vind t wel makkelijk gezegd, dat mag niet.