Flexibele opvang?

Niet alle beroepen hebben werktijden van 9 tot 5. Ik werk zelf in de zorg, en dat houdt 9 van de 10 keer in dat je onregelmatig werkt en ook niet iedere week hetzelfde rooster hebt.



Hoe regelen jullie (andere onregelmatige mama’s :wink: ) dat? Er zijn maar weinig (of geen?) kinderdagverblijven waar je de ene week deze dagen en de andere week die dagen kunt krijgen. Ben je dan ‘verplicht’ een gastouder in te schakelen?



En nog wat… Het lijkt wel alsof het maar moeilijk is, die moeders met kinderen die dan ook nog onregelmatig werken. Want wee dat je collega’s er onder lijden! (Nu vind ik ook absoluut dát ze er niet onder hoeven te lijden, maar ja, ik ben nu eenmaal niet zo vrij met een kindje… Ze kan nog moeilijk alleen thuis blijven he?)



Hoe ervaren jullie dit, en hoe heb je er een oplossing voor gevonden?

Ik ben op dit moment erg aan het klungelen met oppas. Ik zit zelf in de zorg en werk 24 uur. Ik heb aan mijn zorgmanager aangegeven, dat als ik geen vaste dagen en uren krijg, ik toch moet kijken naar een andere baan helaas. Nu willen ze gaan kijken of ik vaste dagen kan krijgen. Ik zit vast aan een gastouder, er is geen enkele kinderdagopvang waar flexibele uren mogelijk zijn. Vind dit heel jammer, omdat ik het gevoel krijg dat als je in de zorg werkt oid, je geen kans hebt op opvang.

Gastouders zijn vaak ook niet beschikbaar voor deze uren.

Ik ben ook een mama die in de gezondheidzorg werkt. Manlief gaat 's morgens vroeg om 6 uur weg om te werken. Dus met vroege dienst (om 7.00 uur beginnen) hebben we al een probleem. Met nachtdiensten draaien hebben we ook een probleem, aangezien ik pas om 7.30 uur thuis kom.

We brengen Juul 2 dagen in de week naar het kdv. Omdat ik wisselend werk, komt het wel eens voor dat ik vrij ben op de dagen dat Juul eigenlijk naar het kdv gaat. Dit is erg zonde… De overige dagen letten de opa’s en oma’s op…



Het is zo moeilijk om het allemaal te combineren… Daarom ga ik ook op zoek naar ander werk.

Ik vind dat de kinderopvang maar ook het werk flexibeler moet omgaan met dit soort problemen.

Het makkelijkste zou een opvang in het verzorgingshuis zijn…

:mrgreen:

Ik heb 6,5 jaar in de kraamzorg gewerkt en toen Lucas geboren is was in aangewezen op een gastouder of een oppas opa of oma.

Omdat gastouders toch meestal niet zo flexibel willen/kunnen zijn waren wij zelf aangewezen op oma (mijn schoonmoeder) met 1 kindje ging het nog wel, maar toen pepijn geboren is, was mijn werk te zwaar en te onregelmatig voor een gezin met kleine kinderen ik ben toen dus gestopt. Ben toen 10 maanden een thuisblijf mama geweest en nu werk ik 2 ochtenden in de week in de thuiszorg en dat is prima te combineren en nog lekker regelmatig ook :dance:

Door mijn oppasprobleem ben ik van baan verwisseld.



Mijn vriend is buitenlandchauffeur, die is dus doordeweeks nooit thuis. Verder wonen familie en vrienden allemaal ver bij ons vandaan.



Ikzelf rijd ook op de vrachtwagen. Mijn diensten begonnen bij mijn vorige werkgever om een uur of 5 en dan werkte ik tot 21 in de avond.

Geen kdv die zijn deuren open heeft om 5 uur in de morgen natuurlijk.

Destijds zat oma nog in de aow en die vond het helemaal niet erg om op te passen.

De ouders van mijn vriend en mij werken allemaal, behalve oma dus.

Inmiddels is oma helemaal goedgekeurd en moest ze weer gaan werken.

Haar werk kwam prima met de opvang op een kdv. Ze begon om 10.00 en werkte dan tot 15.00. Leroy ging in die tijden naar het kdv.

Maar oma vond het werk niet leuk en ging op zoek naar een andere baan.

Deze vond ze snel. Haar werktijden waren nu ook drastisch veranderd. Ze begon om 12.00 tot 23.00.

Maar ja, ik kon Leroy niet ophalen van het kdv en oma dus ook niet meer.

Ik ben zelf op zoek gegaan naar iets anders.

Ik werk nu van 3.00 tot 17.00, kan leroy zelf ophalen. Oma brengt hem nog steeds weg.

Het blijft vaak nog wel puzzelen, ook omdat ik weleens langer in de file sta dan gepland…

Gelukkig is opa er dan als achterban en kan hij altijd een stoel van het kdv lenen.



Ow, mochten er mensen in de buurt wonen, als ik kan wil ik altijd wel oppassen :thumbup:

Hier ook een mama die in de zorg werkt.

Bij ons is er gelukkig wel een flexibel KDV waar mijn dochter om 7 uur terecht kan.

Mijn vriend brengt haar dan weg en ik haal haar op.

Moet 2 weken van te voren mijn rooster doorgeven aan KDV zodat ze ingepland staat op de dagen dat ik moet werken.

Vind het ideaal,en ben het met jullie eens dat er nog zo weinig KDV zijn die dit aanbieden.



Het is voor mij de ideale oplossing.

Als ik klaar ben met mijn studie, zou ik ook graag de zorg weer ingaan. Maar de onregelmatige diensten zijn voor mij ook een belemmering. Zit dan ook echt nog te twijfelen tussen alle mogelijkheden die ik dan heb…

@miranda33 wrote:

Hier ook een mama die in de zorg werkt.

Bij ons is er gelukkig wel een flexibel KDV waar mijn dochter om 7 uur terecht kan.

Mijn vriend brengt haar dan weg en ik haal haar op.

Moet 2 weken van te voren mijn rooster doorgeven aan KDV zodat ze ingepland staat op de dagen dat ik moet werken.

Vind het ideaal,en ben het met jullie eens dat er nog zo weinig KDV zijn die dit aanbieden.



Het is voor mij de ideale oplossing.




Mag ik een beetje jaloers zijn? Dat zou voor ons ook DE oplossing zijn!

Ik verbaas me toch nog een beetje over de herkenning. Ik vind het echt erg dat er dus blijkbaar zoveel vrouwen mee kampen, en dat terwijl de zorg zo’n enorm grote sector is. Voor mezelf vind ik het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben. :wink:



Flexibele opvang zou dus echt een gat in de markt zijn (in ieder geval om het groter op te zetten). En inderdaad Moosje, opvang op de plek waar je werkt zou ideaal zijn!



Vreselijk om zo met hangen en wurgen en een hoop gedoe te moeten zorgen dat je maar in 's hemelsnaam kunt gaan werken… :hand: Dan is het toch niet gek dat de combi kind-werken als zwaar wordt ervaren??

wat ik ooit heb gehoord via een collega ook in de zorg.

dat je als je je kind op vaste dagen naar het kdv brengt ze je die dagen ook moeten laten werken :think:

je kan het eens na vragen aan p&o of de bond.



ik ben ook nu via interne inval gaan werken, wij werken allebij in de zorg.

elke keer weer onregelmatig oppas zoeken kwam de keel uit en nu hebben we geen oppas meer nodig, toen ik dat besloot was het nog niet helemaal door over die kinderopvang toeslag.

ik vind het nog steeds bespottelijk de meeste vrouwen in de zorg kampen met het zelfde probleem en de werkgevers kunnen nou nooit eens rekening houden met zoveel vrouwen in de zorg met zoveel kinderen.

het is niet een eenmans probleem maar voor vele vrouwen in de zorg op elke afdeling waar ik kom hoor je ze klagen. ook zijn er afdelingen waar wel mee rekening wordt gehouden maar dat zijn enkele.

@Kay30 wrote:





Flexibele opvang zou dus echt een gat in de markt zijn (in ieder geval om het groter op te zetten). En inderdaad Moosje, opvang op de plek waar je werkt zou ideaal zijn!

Helaas is dat in de kraamzorg ook niet haalbaar. Omdat je bij gezinnen thuis werkt.
Kraamverzorgenden "moeten" 8 dagen achter elkaar werken, omdat kraamgezinnen het liefst maar 1 kraamverzorgende over de vloer willen hebben in de kraamweek.
Als ik nog in de kraamzorg zou werken zou ik dus voor 8 dagen achter elkaar muv van het weekend opvang nodig moeten hebben en dan 5/6/7 dagen vrij zijn en dan weer 8 werken dan moet je wel een heel goed KDV hebben waar ze dat aan willen gaan. Op de meeste KDV willen ze max maar 3 of 4 dagen een kind opvangen in de week....en als je dan toevallig een hele week opvang nodig hebt moet je alsnog oma ofzo inschakelen..

@Mama_jeanet wrote:

@Kay30 wrote:


opvang op de plek waar je werkt zou ideaal zijn!

Helaas is dat in de kraamzorg ook niet haalbaar. Omdat je bij gezinnen thuis werkt.

Is ook zo, Mama_jeanet, dat zal bij meerdere werkvelden zo zijn. In de wijk gaat dat ook niet.

@Monique: dat van die dagen werken als je kdv hebt, daar hoef je dus bij je collega's niet mee aan te komen... :naughty: Die moeten zich dan aanpassen aan jou, dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd.

En eerlijk gezegd zou ik dat ook niet willen, ik voel me óf bezwaard t.o.v. mijn kind dat ik er zo mee moet leuren om opvang te krijgen, óf bezwaard naar werk/team/collega's omdat het zo moeilijk te regelen is. Of ik voel me bezwaard omdat ik mijn ouders wéér voor oppassen moet vragen terwijl het al de 3e keer die week is.

Soms denk ik... ik begin iets voor mezelf. :wink:

Kay, dat denk ik ook regelmatig… Misschien dat ik een kdv opstart in het verzorgingshuis waar ik nu werk. Als verzorgende IG’er mag je in deze sector werken… :wink:

@Sabje wrote:

@miranda33 wrote:
Hier ook een mama die in de zorg werkt.

Bij ons is er gelukkig wel een flexibel KDV waar mijn dochter om 7 uur terecht kan.

Mijn vriend brengt haar dan weg en ik haal haar op.

Moet 2 weken van te voren mijn rooster doorgeven aan KDV zodat ze ingepland staat op de dagen dat ik moet werken.

Vind het ideaal,en ben het met jullie eens dat er nog zo weinig KDV zijn die dit aanbieden.



Het is voor mij de ideale oplossing.




Mag ik een beetje jaloers zijn? Dat zou voor ons ook DE oplossing zijn!




Waar woon je dan in Overijssel?

@Moosje wrote:

Kay, dat denk ik ook regelmatig… Misschien dat ik een kdv opstart in het verzorgingshuis waar ik nu werk. Als verzorgende IG’er mag je in deze sector werken… :wink:




ja idd weet je dat ik daar ook wel eens aan heb gedacht.

ik geloof dat ze binnen het kabinet er wel mee bezig zijn flexibele opvang.

de meeste mensen in de zorg moeten toch al om half 8 beginnen en ja dan moet je kind al om 7uur ergens kwijt op een kdv.

toch blijf ik erbij dat het in de zorg voor moeders met kinderen zeer slecht geregeld is terwijl het een echt vrouwen beroep is en zo weinig mogelijkheden met betrekking tot opppas.



ik vond het ook vresselijk als ik soms binnen 2 weken weer opppas moest regelen omdat het rooster er weer zo laat was.

en dan weer voor de 3de keer iemand moest vragen omdat het steeds anders is.

waar je overgens wel recht op heb en dat weet ik zeker met of zonder kids dat is 1 vaste vrije dag.

@miranda33 wrote:

@Sabje wrote:
@miranda33 wrote:
Hier ook een mama die in de zorg werkt.

Bij ons is er gelukkig wel een flexibel KDV waar mijn dochter om 7 uur terecht kan.

Mijn vriend brengt haar dan weg en ik haal haar op.

Moet 2 weken van te voren mijn rooster doorgeven aan KDV zodat ze ingepland staat op de dagen dat ik moet werken.

Vind het ideaal,en ben het met jullie eens dat er nog zo weinig KDV zijn die dit aanbieden.



Het is voor mij de ideale oplossing.




Mag ik een beetje jaloers zijn? Dat zou voor ons ook DE oplossing zijn!




Waar woon je dan in Overijssel?




Ik word alweer een beetje blijer als ik naar je woonplaats kijk! Ik woon in Wierden.

heel herkenbaar

en ik heb ook wel eens met de gedachte gespeelt gewoon zelf een flexibele gastouder te worden hihihi

gelukkig kan ik straks aangeven wanneer ik kan werken

ik blij bij mijn huidige werkgever maar dan via een andere functie



ergens baal ik er wel van

vooral omdat er voorheen binnen het bedrijf altijd opvang was geregelt

dit hebben ze nu niet meer

Sabje in Almelo heb je bij De Cirkel 2 KDV die flexibele opvang aanbieden.

Ik weet niet of je in Almelo werkt anders kun je je altijd laten inschrijven bij 1 van de 2.

De rest van de KDV van De Cirkel hebben geen flexibele opvang.

Dont’s shoot me als ik het mis heb, maar volgens mij kun je bij cat*lpa wel flexibele opvang krijgen… Zit daar geen vestiging van bij jou in de buurt?