Flesvoeding vraagje

Hai hai,

Mijn kraamverzorgende heeft afgelopen 2 dagen steeds voeding gemaakt voor 24 uur.

Echter heb ik vandaag gelezen op het pakje dat dat dus niet mag en de voeding binnen 1 uur op moest (Friso normaal)

Zou dit schadelijke gevolgen kunnen hebben voor mijn baby?

Nee niet direct in paniek, echter hoe langer voedsel is klaargemaakt, hoe meer kans dat een ziekmakende bacterie zich kan vermeningvuldigen en echt gevaarlijk wordt.

In het verleden zijn er wel baby’s overleden aan voeding die besmet was. Maar in eigenlijk al die gevallen was de hygienne om te beginnen al niet 100% in orde.

Voor alle zekerheid is het dus veiliger om het water bijv voor de dag te koken en in de koeling te bewaren, en op het laatst het water (in de magnetron) te verwarmen en het poeder er dan bij te mengen.

Zo voorkom je bacteriegroei (die groeien in water ook, maar toch minder hard als in lekkere voedzame melk…) en voorkom je ook dat er voedingsstoffen naar de bodem zakken en dat de flesjes dus niet constant van samenstelling zijn…

De nieuwste richtlijnen zijn dus per fles klaarmaken, een stuk veiliger, met iets meer werk. Maar de kraamhulp heeft je baby niet in gevaar gebracht door het “ouderwets” per 24 uur klaar te maken. Wel zou je met haar kunnen overleggen over waarom ze je de huidige richtlijnen niet aanleert.

FV is mits het bewaard wordt in de koelkast 24 uur houdbaar. :wink:

@inkie wrote:

Nee niet direct in paniek, echter hoe langer voedsel is klaargemaakt, hoe meer kans dat een ziekmakende bacterie zich kan vermeningvuldigen en echt gevaarlijk wordt.

In het verleden zijn er wel baby’s overleden aan voeding die besmet was. Maar in eigenlijk al die gevallen was de hygienne om te beginnen al niet 100% in orde.

Voor alle zekerheid is het dus veiliger om het water bijv voor de dag te koken en in de koeling te bewaren, en op het laatst het water (in de magnetron) te verwarmen en het poeder er dan bij te mengen.

Zo voorkom je bacteriegroei (die groeien in water ook, maar toch minder hard als in lekkere voedzame melk…) en voorkom je ook dat er voedingsstoffen naar de bodem zakken en dat de flesjes dus niet constant van samenstelling zijn…

De nieuwste richtlijnen zijn dus per fles klaarmaken, een stuk veiliger, met iets meer werk. Maar de kraamhulp heeft je baby niet in gevaar gebracht door het “ouderwets” per 24 uur klaar te maken. Wel zou je met haar kunnen overleggen over waarom ze je de huidige richtlijnen niet aanleert.

Nutrilon verkoopt kant-en klare zuigelingenmelk en die is 24 uur houdbaar. :wink:

Ik heb voor beide kids altijd melk voor 24 uur gemaakt. Zorg dat alles goed schoon is en goed afgesloten bewaren in de koelkast en dan is er niks aan de hand.

Ik maak vaak voor 2 a 3 voedingen tegelijk klaar. 24 uur vind ik een beetje risico voller ivm bacterien groei. Als ik de gehele dag thuis ben, dan maak ik vaak de fles ook pas op het moment klaar dat Bas weer eens zich meldt (en dat is vaak :? ).

Ik zou gewoon het risico niet nemen, zeker niet als het overal afgeraden wordt.

Zoveel tijd neemt het niet in beslag om een flesje klaar te maken, toch? Hoogstens 50 seconden…

het staat vast en zeker niet voor niets op de verpakking van de voeding.

ik zou dus zeker boos worden op mijn kraamverzorgster, maar goed daar gaat het nu niet om he.

dreamer als ik jou was zou ik voortaan ze voedingen per keer maken en dan binnen het uur gebruiken, dan zit je altijd veilig.

en maak je verder geen zorgen over de schadelijke gevolgen, die zijn er in zo’n korte tijd bijna niet. maar zou het zeker niet meer doen op de manier van de kraamverzorgster.

wel kun je het water alvast koken en af laten koelen voor 2 á 3 voedingen. dat scheelt ook een hoop tijd

Datgene wat op het pak staat beschreven gaat om voeding die je bij warm water toevoegd. Je mag namelijk warme voeding niet langer bewaren dan 1 uur.

Wat jou kraamverzorgster waarschijnlijk op doelt is dat je water kookt, laat afkoelen, dan de schepjes erbij en de koude voeding in de koelkast zetten. Dan mag je het wel 24 uur bewaren.

Het gaat er dus om dat je warme voeding binnen het uur moet opmaken of weggooien. Warme voeding mag je ook nooit nog een 2de maal opwarmen.

Met gekookt koud water mag je rustig voeding klaarmaken voor de hele dag en dan geldt dus ook dat als je het opwarmt dat dat de 1e keer is dat je het opwarmt.

Hopelijk ben je zo wat gerustgesteld.

@Debbie & Lana wrote:

Datgene wat op het pak staat beschreven gaat om voeding die je bij warm water toevoegd. Je mag namelijk warme voeding niet langer bewaren dan 1 uur.

Wat jou kraamverzorgster waarschijnlijk op doelt is dat je water kookt, laat afkoelen, dan de schepjes erbij en de koude voeding in de koelkast zetten. Dan mag je het wel 24 uur bewaren.

Het gaat er dus om dat je warme voeding binnen het uur moet opmaken of weggooien. Warme voeding mag je ook nooit nog een 2de maal opwarmen.

Met gekookt koud water mag je rustig voeding klaarmaken voor de hele dag en dan geldt dus ook dat als je het opwarmt dat dat de 1e keer is dat je het opwarmt.

Zo heb ik het ook altijd gedaan :wink: .

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Zelf maak ik het gewoon per keer klaar.

ben nu wat geruststeld :-*

@Cindy wrote:

@Debbie & Lana wrote:

Zo heb ik het ook altijd gedaan :wink: .

Maar als je nu alvast water kookt en laat afkoelen, en de schepjes tel je vast uit in een poedertoren (1.50 euro bij de drogist) dan is het flesje ter plekke klaarmaken toch net zo snel, (en gegarandeerd veilig)

Het gaat erom dat je doet wat jij het makkelijkst vind. De eerste tijd heb ik het wel zo gedaan zoals ik beschreef. Voeding was klaar, hop in de magnetron 30 sec. en klaar.

Naderhand ben ik het ook per flesje gaan klaar maken. Maar voor in de kraamtijd vond ik het eerste gedeelte toch het fijnst.

En wat betreft het veiligst. Het bovenstaande is ook gewoon veilig hoor :shifty:

Mijn kraamverzorgster zei dat voeding op voorraad maken niet meer mocht (of misschien dat zij dat niet meer mocht van haar werkgever). Ik had al zo’n kan gekocht, maar dus niet gebruikt.

Ik weet dat het wel mag bij voedingen vanaf 6 maanden en ouder.

Klopt vanaf dat ze zelf dingen in hun mond beginnen te stoppen, is elke dag uitkoken en voeding per flesje maken niet meer nodig, maar vanaf dat moment hoef je ook het water niet meer te koken als je het per flesje maakt. Je kunt dan gewoon vers koud stromend kraanwater opwarmen in de magnetron, poeder erbij schudden en binnen een uur geven…

Even een opmerking/vraag

Ik lees dat jullie het allemaal over afgekoeld kokend water hebben voor flesvoeding.

Mijn dochtertje is nu ruim 6 mnd oud en mij is in het ziekenhuis geleerd dat flesvoeding ( ik gebruik nutrilon) het beste met gewoon kraanwater dat in de magnetron is opgewarmd gemaakt kan worden.

Dit omdat er allerlei onderzoeken zijn gedaan naar afgekoeld gekookt water en blijkt dat tijdens het afkoelen het water op een temp. komt dat het juist erg bevattelijk is voor bacteriën.

Ook mijn kraamhulp gebruikte kraanwater.

Ik mocht de flesjes overigens niet van te voren klaar maken en ook niets bewaren.

Maar goed , een flesje is op deze manier ook snel gemaakt.

Toch gek dat er zoveel verschillende adviezen gegeven worden he.

@Nicolleke wrote:

Even een opmerking/vraag

Ik lees dat jullie het allemaal over afgekoeld kokend water hebben voor flesvoeding.

Mijn dochtertje is nu ruim 6 mnd oud en mij is in het ziekenhuis geleerd dat flesvoeding ( ik gebruik N*trilon) het beste met gewoon kraanwater dat in de magnetron is opgewarmd gemaakt kan worden.

Dit omdat er allerlei onderzoeken zijn gedaan naar afgekoeld gekookt water en blijkt dat tijdens het afkoelen het water op een temp. komt dat het juist erg bevattelijk is voor bacteriën.

Ook mijn kraamhulp gebruikte kraanwater.

Ik mocht de flesjes overigens niet van te voren klaar maken en ook niets bewaren.

Maar goed , een flesje is op deze manier ook snel gemaakt.

Toch gek dat er zoveel verschillende adviezen gegeven worden he.

Dit klopt helemaal, ik heb het in zoveel topics ook allemaal aangegeven en ik begrijp het principe van gekookt water nog steeds niet :doh: …gewoon kraantjes water, even in de magnetron, poeder erbij, roeren en klaar is klara.

Ik doe ook kraanwater en dan even in magnetron… poeder erbij en drinken maar :slight_smile:

Sorry dat ik een oud topic omhoog schop, maar om nu een nieuwe voor een simpele vraag te openen is ook zonde. :wink:

Ik vraag me af of je per se de voeding in de magnetron moet warm maken. Kan dit ook in een flessenwarmer? Het duurt iets langer denk ik, maar ik vind het een fijner idee omdat je het niet zo snel té warm maakt.