Ik heb ooit, tijdens mijn studie, in de thuiszorg gewerkt bij een jong gezin. De moeder maakte 1 keer per dag de flesvoeding voor de hele dag aan in een grote karaf met een deksel. Als het tijd was voor voeding goot ze een flesje vol (tot zover nodig) en warmde deze op.
Kan dit kwaad? Het lijkt me wel heel handig eindelijk!
Je kunt klaargemaakte flesvoeding 24 uur in de koelkast bewaren.
Als ze het in de koelkast bewaarde kan het dus geen kwaad.
Inderdaad, zo deed ik het ook toen Isa net geboren was. Volgens mij zijn de richtlijnen weer veranderd ondertussen, maar toen ‘mocht’ het dus
Water koken, laten afkoelen, poeder erbij, in een afgesloten maatbeker en dan achterin de koelkast ivm eventuele temperatuurschommelen. Voordat je het flesje gaat vullen de maatbeker even doorroeren met een schone lepel (zodat de eventueel gezakte poeder weer opgenomen wordt) en dan flesje vullen en opwarmen.
Er staat duidelijk op de verpakkingen van voeding dat je het niet nog een keer op mag warmen… Ik zou het dus niet doen.
je kan toch ook met koud water aanmaken en dan opwarmen? op onze Friso pakken staat dat het gewoon in de magnetron mag 30 seconden, dus nergens word gekookt water genoemd… :think:
Flesvoeding mag je zo wie zo niet 2x opwarmen. Optie is met koud water mengen.
Tegenwoordig ben je eigenlijk zo klaar, omdat je nu gewoon warm water mag gebruiken. Zolang er niet te veel lood in de pijpen zit.
dat zegt mayo28 toch ook!
@mayo28 wrote:
Water koken, laten afkoelen, poeder erbij, in een afgesloten maatbeker en dan achterin de koelkast ivm eventuele temperatuurschommelen. Voordat je het flesje gaat vullen de maatbeker even doorroeren met een schone lepel (zodat de eventueel gezakte poeder weer opgenomen wordt) en dan flesje vullen en opwarmen.
wij doen het nu gewoon met kraanwater. Dat afgekookte water is denk ik alleen voor het begin?
@mlk1982 wrote:
je kan toch ook met koud water aanmaken en dan opwarmen? op onze Friso pakken staat dat het gewoon in de magnetron mag 30 seconden, dus nergens word gekookt water genoemd… :think:
Op de Friso pakken staat dat je het water verwarmd en dan het poeder erbij doet. Als je het met koud water mengt krijg je echt hele erge klonten. (wel een per ongeluk gedaan )
Dat met warm leidingwater is toch echt wel iets waar niet iedereen het mee eens is… Onze kinderarts, kraamhulp, cb en ziekenhuis zeggen dat dat niet goed is, wij doen het dus niet. Een collega van mij doet het wel altijd, omdat ze op haar cd zeiden dat het wel mag.
maar je geeft ze na 1 jaar vaak ook gewoon diksap wat je aanlengt met -juist- leidingwater. Of hoor je dat met mineraalwater of afgekookt water te doen? Lijkt mij vrij aardig onzin…
Volgens mij is dat afgekookte water alleen voor in het begin, als ze nog heel erg klein zijn en de darmen niet goed werken…
he allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik me de eerste weken even aan de strenge instructies hou. Daarna gewoon wat soepeler (inderdaad, gewoon warm water uit de kraan), tenzij ik heel uitdrukkelijke adviezen krijg.
Uiteindelijk maken we inderdad diksap en zo ook gewoon uit de kraan. Na een tijdje kan een kindje wel iets hebben lijkt me
Hier ook gedaan…
Water koken via waterkoker en dat in de maatbeker gooien en daarna schepjes van wat ze per dag moet krijgen en vervolgens anderhal uur laten afkoelen en in de koelkast zetten…
Omdat ik nu per fles gewoon met koud water vul + schepjes en vervolgens opwarm in de magnetron, vond ik het niet meer nodig.
Koud water uit de kraan is volgens mij niet te vergelijken met warm water uit de kraan. Dus dat van diksap en melk aanmaken met warm kraanwater, gaat volgens mij niet op.
Het er even op gegoogeld, omdat ik er nu toch wel nieuwsgierig naar geworden was. Heb de stukjes in spoilers gezet, omdat het toch eigenlijk wel off-topic is en misschien niet iedereen het wil lezen:
Site VGZ:
Water uit de kraan of uit een pak?
Voor het aanmaken van flesvoeding kan in Nederland meestal gewoon kraanwater gebruikt worden. Alleen in oude huizen met loden leidingen is kraanwater ongeschikt vanwege een te hoog loodgehalte. Het waterleidingbedrijf (buitenleidingen) of een loodgieter (binnenleidingen) kan informatie geven over de gebruikte materialen. In het geval van loden leidingen (en bij een vakantie in het buitenland) is het beter om verpakt water te gebruiken. Kies voor bronwater met een laag gehalte mineralen en zonder koolzuur (prik). Laat voordat u het kraanwater gebruikt de kraan een paar tellen lopen. Alle restjes water die nog in de leiding zaten spoelen weg en u krijgt fris water. Gebruik alleen koud water. Warm water wordt vaak opgewarmd in een geiser of boiler en kan een te hoog gehalte aan metalen en soms bacterieën bevatten.
site Friso:
Waarom mag ik geen warm water uit de kraan gebruiken?
Het zou je leven een stuk simpelere maken, als je gewoon warm kraanwater kon gebruiken. Maar helaas kunnen in warm water meer bacteriën voorkomen. Wij adviseren daarom altijd koud water te gebruiken en verwarm dat tot de juiste oplostemperatuur.
site ggd:
Er moet altijd gewerkt worden met leidingwater dat rechtstreeks,
koud uit de kraan komt. Geen warm water uit een boiler
of geiser; i.v.m. verbrandingsprocessen kan het water metalen
bevatten.
Zo zijn er nog meer sites te vinden die juist specifiek zeggen dat je het niet met warm kraanwater moet maken. (erasmus universiteit, kraamzorg, consultatiebureaus) Ik kan geen enkele pagina van zo’n soort bedrijf of instelling vinden dat warm kraanwater wel aangeraden wordt. Wie heeft dat dan tegen jullie gezegd?
Voor de duidelijkheid; iedereen moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt en als je graag flesvoeding aanmaakt met kraanwater, prima, maar er wordt een paar keer gezegd dat warm kraanwater gewoon kan en de “professionals” geven toch een duidelijke reden waarom het beter is om koud kraanwater te gebruiken en dan te verwarmen. (in magnetron of koken)
@blue_fairy wrote:
maar je geeft ze na 1 jaar vaak ook gewoon diksap wat je aanlengt met -juist- leidingwater. Of hoor je dat met mineraalwater of afgekookt water te doen? Lijkt mij vrij aardig onzin…
Volgens mij is dat afgekookte water alleen voor in het begin, als ze nog heel erg klein zijn en de darmen niet goed werken…
Wel een groot verschil hoor, warm leidingwater of koud, je wil niet weten wat er in verwarmingsinstallaties kan zitten of in geisers…
Gewoon stromend koud water, zie ook de spoilers van angelbaby
warm water uit (oude) geisers of boiler raden ze af maar uit de cv kan het opzich geen kwaad alleen neem ik die risico niet ook al weet ik dat de kans klein is…
Hier een pak Bar-le-duc, flesje vullen en dan 15 sec in de magnetron verwarmen en dan de poeder erbij. Klaar binnen 30 sec.
Warm water uit de kraan is volgens mij inderdaad niet echt te vergelijken met koud water.
Nutrilon kun je trouwens prima mengen met koud(er) water. Hier gaat het tenminste vrijwel altijd goed (het lost wel wat lastiger op dan in warm water, dat wel). Want ze drinkt al maanden alles gewoon koud (net als dat ze koud eten eet… :roll: ).
Hier op CB zeggen ze dus dat dat niet meer mag, al voor de hele dag klaarmaken.
Water van tevoren koken hoeft allang niet meer trouwens
Flesvoeding voor een hele dag klaar maken wordt tot een leeftijd van 6 mnd afgeraden en moet je aangemaakte flesvoeding zelfs binnen 1 uur gebruiken of weg gooien
Bij 6 mnd en ouder mag je flesvoeding maximaal 24 goed afgesloten bewaren in de koelkast .
Onze kinderarts vertelde ons dat aanmaken met warm water uit de kraan opzich geen kwaad kan, mits de baby 6 mnd of ouder is, de leidingen niet oud zijn dwz niet van lood, en je geen boiler gebruikt.
Als het rechtstreeks uit de cv komt was het volgens hem geen probleem.
Warm water gebruik je door de dag heen en volgens hem was er daardoor minimale kans op besmetting via de warmwaterkraan.
Alleen in de ochtend moesten we even goed door spoelen.
Wat veranderen die adviezen toch altijd! Bij Olijf kon ik prima het voor de hele dag klaarmaken.
Nu ben ik van plan een philips waterkoker aan te schaffen die ook water op 40 graden
kan verwarmen. Ideaal voor een flesje. Poeder lost goed op en je hoeft het
water niet in de magnetron op te warmen (smaakt anders, probeer maar eens
thee te zetten met de magnetron)
Voordat het water bij ons uit de kraan warm is… :roll: kun je een half
zwembad hebben gevuld.
@dragon wrote:
Flesvoeding voor een hele dag klaar maken wordt tot een leeftijd van 6 mnd afgeraden en moet je aangemaakte flesvoeding zelfs binnen 1 uur gebruiken of weg gooien
Bij 6 mnd en ouder mag je flesvoeding maximaal 24 goed afgesloten bewaren in de koelkast .
Jup, dat zei CB hier ook :thumbup:
Als wij dagjes weg gaan, nemen ook vaker de kant en klare voeding mee vanuit de winkel. Dat is lekker makkelijk!