flesvoeding voor de hele dag klaarmaken

Nou, uiteindelijk maak ik het gewoon per flesje.

Water uit de kraan, een paar seconde in de magno, poeder erbij en drinken maar!!

Mijn zus maakte voor haar oudste (2003) ook voor een hele dag voeding klaar.

Toen haar 2e kindje geboren werd (2006) waren de richtlijnen veranderd.

Toen moest ze per voeding klaar maken, maar dan wel met afgekookt water

Toen onze oudste (2008) geboren werd moesten we ook per voeding klaar maken maar dat mocht met gewoon kraanwater, dus zonder het eerst te koken.

Eind 2007 mocht het wel voor de hele dag, nu eind 2010 weer niet…

Een vriendin van mij werk als verpleegkundige op de kinderafdeling van een ziekenhuis, daar maken ze ook voor de hele dag klaar.

Ik dus hier ook gewoon, werkt (nog steeds) prima!

Loes, hier ook een dec-2007 kindje waarbij het wel mocht (met gekookt afgekoeld water)

Ben het nu inderdaad ook weer van plan, ben benieuwd of de kraamverzorgster gaat stuiteren 8)

Hier bij beide kindjes (2005 en 2009) de voeding steeds voor een hele dag aangemaakt. Zelfs toen de kraamverzorgster er nog was :wink: Kan echt geen kwaad. Was zelfs op hun tip :slight_smile:

Wij deden water koken, poeder erbij en afkoelen in de koelkast.

Na een paar maanden toen het aantal voedingen minder werd en de hoeveelheid groter ging ik het per voeding aanmaken. Heb altijd warm water uit de kraan gepakt.

Ik denk dat het ook puur gevoel is. Als jij je er goed bij voelt moet je het maar op die manier doen.

Wat ik wel echt zou afraden is reeds gemaakte voeding opwarmen in de magnetron. Daarbij krijg je namelijk “spotting”, dat is dat sommige delen in de voeding heter worden dan andere delen. Hier gaan dan voedingsstoffen verloren, na mengen is het wel op goede temperatuur. Maar ja dus wel minder voedingsstoffen en vitaminen. Zou het dan au bain marie of in een flessenwarmer opwarmen.

Even over het warme water uit de kraan.

Mijn vriend werkt bij een drinkwaterbedrijf en het wordt door hen echt afgeraden om warm water uit de kraan te gebruiken.

Dit niet zozeer vanwege het lood, wat vrijwel alleen in oude leidingen is te vinden maar wel vanwege de legionella-bacterie!!!

Ik zeg dus: niet doen!! Gewoon koud water kan geen kwaad.

Ik doe koud water uit de kraan, dan 30 seconden in de magnetron, poeder erbij en klaar is kees.

Collega van mij die haar kv vertelde dat ze wel gewoon warm water uit de kraan kon gebruiken dus die doet dat al vanaf de geboorte…

Raar hoor dat daar zoveel verschillende adviezen over zijn.

Enkele jaren geleden ontdekte men dat een bepaalde bacterie, de enterobacter sakazakii in poedermelk kan voorkomen. Volgens mij wordt er sindsdien afgeraden om kunstmatige zuigelingenvoeding voor een hele dag te bereiden.

@Marieke_5000 wrote:

Even over het warme water uit de kraan.

Mijn vriend werkt bij een drinkwaterbedrijf en het wordt door hen echt afgeraden om warm water uit de kraan te gebruiken.

Dit niet zozeer vanwege het lood, wat vrijwel alleen in oude leidingen is te vinden maar wel vanwege de legionella-bacterie!!!

Ik zeg dus: niet doen!! Gewoon koud water kan geen kwaad.

Het schijnt ook dat warm water direct uit de kraan meer metalen (o.a. koper) kan bevatten, zie o.a. het advies van Waterbedrijf Groningen.

Mij is verteld dat er bij het laten afkoelen van gekookt water meer bacterien kunnen ontstaan (omdat het langzaam afkoelt en je het overgiet in een kan en vervolgens in een fles). Beter is het dan om gewoon koud water uit de kraan te gebruiken.

Zo’n waterkoker die tot 40 graden kan verwarmen lijkt mij ook ideaal trouwens :thumbup:

Wij doen met flesjes op het werk 1/3 heet(net gekookt) water en 2/3 koud, dan heb je een flesje op precies de goeie temp :slight_smile:

dus bij 180cc doe je 120 koud en 60 heet water.

@Yvonne Z. wrote:

Enkele jaren geleden ontdekte men dat een bepaalde bacterie, de enterobacter sakazakii in poedermelk kan voorkomen. Volgens mij wordt er sindsdien afgeraden om kunstmatige zuigelingenvoeding voor een hele dag te bereiden.

[/color][/url].

en ik dacht dat er zelfs een sterfgeval was :think:

Bij ons in het kdv moeten de ouders flesjes met water gevuld meebrengen, het mag niet voor de hele dag gemaakt worden…

@Vicky S wrote:

@Yvonne Z. wrote:

en ik dacht dat er zelfs een sterfgeval was :think:

Er zijn zelfs meerdere kindjes aan overleden :frowning: