Flesvoeding en bijvoeding

Hoi!



Dit is een vraag die bedoeld is voor moeders met een kindje dat flesvoeding krijgt:



Mijn zoon Jesse heeft vanaf het begin fv gekregen. Hij woog bij zijn geboorte 4205 gram, een flinke jongen dus. Hij krijgt sinds hij 6 weken is voeding voor hongerige baby’s en tegen het spugen krijgt hij jbpm. Aanstaande maandag is hij 4 maanden en ik zit te denken om met bijvoeding te beginnen. Dit omdat Jesse volgens mij niet meer genoeg heeft aan 5x180 + 6 schepjes. Dit krijgt hij nu al 1,5 maand en de laatste tijd is hij ontevreden na de fles.



Zijn er meer fv-kindjes die niet meer genoeg hadden aan een liter per 24 uur en dus met 4 maanden al bijvoeding hebben gekregen? En hoe reageerden jullie kindjes hierop?



Alvast bedankt voor jullie reactie.



Groetjes Sophia

Ik zou eerder meer water en 6 schepjes blijven geven dan te gaan bijvoeden eerlijk gezegd. Dan krijgt hij meer vocht binnen (maar niet alle calorieen van fv)…

Ik heb mijn kindjes geen kunstvoeding en geen bijvoeding voor de 6 maanden gegeven, we zijn simpel te familiair belast met allerlei allergieen. Maar los daarvan bijvoeden voor de 6 maanden zou iedereen moeten vermijden. Wat je in jouw geval eerst eens kunt proberen is fortevoeding.

Als dat niet meer werkt zou ik rijstebloem introduceren en enkel dat…



Elk nieuw voedingmiddel levert het risico op reacties op, dus als je er ondanks fortevoeding en rijstebloem niet meer komt probeer dan je bijvoeding tot zo min mogelijk soorten te beperken.

:wink:

Hier dan een kindje dat flesvoeding krijgt vanaf het begin, net als jouw zoon. Wij zijn met 5 maanden gestart met bijvoeding en ze snapte er geen bal van. Hapjes? Wat is dat en hoe moet dat? Ik begrijp dat hij al fortevoeding krijgt. Wat wij een hele tijd gedaan hebben is de eerste en de laatste fles 210+7 gegeven en de rest 180+6. Eventueel met een beetje extra water, maar dat helpt denk ik weer niet met het spugen omdat het daardoor dunner wordt. In de eerste en de laatste fles hebben we rijstebloem gedaan. Met vanillesmaak en dat ging er goed in! Dat vult ook extra. Bijvoeding wordt inderdaad niet geadviseerd voor 6 maanden ivm de darmontwikkeling. Wij zijn om de hapjes te oefenen dan ook begonnen met een rijstebloempapje. De eerste keren en misschien zelfs weken dat je bijvoeding geeft gaat er niet veel in. Paar hapjes hoogstens, dus als oplossing tegen zijn ontevredenheid/honger werkt het zeker in het begin denk ik niet. 4 maanden voor bijvoeding is erg jong en het mag dan wel op de potjes staan, maar dat is echt commerciëel ingegeven hoor! Het verkoopt natuurlijk goed. :snooty:



Succes!

Oke, bedankt voor jullie reacties. Op naar de rijstebloem dus, want Forte krijgt hij al en meer water betekend bij hem meer spugen!



Als ik 3x180 +6 en 2x210 +7 geef, dan kom ik toch boven de maximale liter per dag uit, Sisil?

Hier konden wij dat doen omdat Hieke niet alle flessen tot de laatste druppel leegdronk… we zaten toen ook al snel op 4 flessen. (ja, met 4 maanden…) Dus ik heb die rekensom nooit gemaakt en er nu niet aan gedacht. Lastig… :think:

@Sisil wrote:

4 maanden voor bijvoeding is erg jong en het mag dan wel op de potjes staan, maar dat is echt commerciëel ingegeven hoor! Het verkoopt natuurlijk goed. :snooty:



Succes!




Ik ben nu een week bezig met bijvoeding, Jaydin is 4 maanden en dit is op advies van het CB. Dus wie moet ik nu geloven… :think:

@Renellen wrote:

@Sisil wrote:
4 maanden voor bijvoeding is erg jong en het mag dan wel op de potjes staan, maar dat is echt commerciëel ingegeven hoor! Het verkoopt natuurlijk goed. :snooty:



Succes!




Ik ben nu een week bezig met bijvoeding, Jaydin is 4 maanden en dit is op advies van het CB. Dus wie moet ik nu geloven… :think:




Mwah, CB staat voor Consternatiebureau hé :wink:

Probeer het WHO (world health organisation) eens.

Die hebben het een en ander opgesteld qua regeltjes ed met betrekking tot voeding en in principe is het de bedoeling dat het CB zich daar ook aan houd.

Maar ja, ik hoor genoeg over CB verpleegkundigen die de meest vreemde adviezen geven…veelal terug te vinden in de topics op dit forum :wink:

sophia volgends mij moet je doen warvan jij denkt dat het beste is.

wessel was en is een grote baby en hij heeft vanaf dat hij 4 en een halve maand was bijvoedign gekregen omdat ik ook het gevoel had dat hij niet voldoende had aan zijn flessen.

wessel heeft eerst groenten gehad en is na een maandje ook fruit gaan eten.

hij snapte direct wat hij er mee moest doen en hij eet ondertussen heel goed groenten en fruit.



suc6 en veel plezier als je gaat bijvoeden.

Hi Sophia!



Ook Finn is een flessenkind en ook hij had op een gegeven moment niet meer genoeg aan die 5 x 180 cc. Ik ben toen begonnen met rijstebloem toevoegen in zijn laatste fles. Dat werkte…eventjes…

Ondertussen was het wel zo, dat hij overdag minder behoefte had aan voeding (er ging meer tijd tussenzitten voordat hij besloot dat de sirene weer aan moest :mrgreen: ). Toen ben ik gaan proberen over te stappen naar 4 voedingen (4 x 210 cc). En dat heeft gewerkt! In zijn laatste fles deed ik ook toen weer rijstebloem en daarop hield hij het de hele nacht vol.

Maar met vier maande en een weekje of 2 begon het weer. Finn had honger. Toen ben ik langzaamaan toch gaan bijvoeden. Ik ben begonnen met fruit. Finn vond het heerlijk!



Meis, als jij je goed voelt bij bijvoeden voor hij 6 maanden is, gewoon doen! Wel Jesse even goed in de gaten houden en niet te veel variatie aanbrengen in het begin (dan is het makkelijker om te bepalen waar hij wel of niet goed op reageert). Ik heb 3 knullen en ze hebben allemaal bijvoeding gehad vanaf ongeveer 4,5 maand. Alledrie zijn ze kerngezond. Nu moet ik er wel bijzeggen dat er bij ons in de familie geen allergieën en andere zaken voorkomen die belangrijk zijn mee te nemen in je overweging of je wel of niet bij gaat voeden.



Succes met je beslissing en een kusje voor je prachtige ventje!



Kus Deb

Ik heb dus ook een beetje hetzelfde probleem alleen is Ricardo nog lang geen 4 maanden.



Ricardo drinkt 5 flessen op een dag 4x 180+6 en zijn laatste 210+7 (hier haalt hij de nacht op) maar overdag is hij een hongerige baby (iniedergeval niet tevreden) drinkt al zijn flessen leeg en heeft dan nog honger. Hij krijgt al Forte voor hongerige beebs en zelfs 10 a 20cc water erbij geeft hem geen vol gevoel (althans dat idee heb ik)

RIcardo was een zware beeb bij geboorte 3990kgs en weegt inmiddels 6230kgs,…Ik weet alleen niet goed ik dat honger gevoel bij hem kan stillen,…

5 x 210+7 vind ik teveel ivm die liter,…

Ik hoor mensen over Rijstebloem,…doen jullie dat dan in elke fles of alleen in een,…Rijstebloem is toch ook een soort pap?



Help!



Bianca

Hi,

Mijn zoontje Merijn was toen hij zou oud was als Ricardo al 7 kilo. (geboren met 4060gr) Hij kreeg toen ook al KV, tot zijn 10e week kreeg hij BV. Xander ( geboren met 3810gram) was ook 7020 gram met precies 3 maanden, maar die krijgt nog steeds volledige BV. Ik heb gelukkig niet te maken gehad met een te hongerige baby, maar ik zou als ik jou was even contact opnemen met het CB.



Volgens mij is het ook niet goed nog om rijstebloem te geven aan kindjes jonger dan 4 maanden. Maar ik weet het niet zeker.

gr Mariette

Mariette, thanks voor je reactie.



Ik moet zeggen dat ik hier niet zo een positieve ervaring heb met het CB. Ik geloof wel dat zij in het belang van de kindjes denken maar bij mij komt het over alsof ze een standaard beeld hebben van kindjes en dat elk kindje hetzelfde zou moeten zijn en de zelfde behoeftes zou moeten hebben, mijn mening is dat ieder kindje anders is en ook andere behoeftes heeft,…Hier lig ik dus over in conclaaf met het CB. Zij vinden dat Ricardo nog maar 5x 150cc+5 mag maar ik ben overgegaan op 5x 180cc op aanraden van de kinderarts toen we 4 weken geleden in het ziekenhuis lage,…Het cb weet dit en is het er niet mee eens,…

Ik denk dat zij denken dati k Ricardo wil overvoeden maar dat is natuurlijk niet waar,…Ik wil het beste voor Ricardo, maar ik wil geen huilbeeb snap je,…Niet dat ik bij elke kikje maar de fles erin stop,…en ja een beeb heeft zo zijn huil uurtjes,gelukkig wel goed voor de longen maar in het ziekenhuis zeiden ze mij dat ik Ricardo niet genoeg voeding gaf met 5x 150cc,…omdat Ricardo al zo groot is en in 3 maanden tijd meer als 14cm gegroeid is,…gebruikt hij ook veel energie en voeding en heeft hij volgens de kinderarts de voedingsstoffen nodig,…



Ik weet ook niet of Rijstebloem goed is? Ik weet ook niet of het fout is,…maar ik weet wel dat Ricardo niet lang en nu al niet altijd tevreden is met de voedingen die hij nu krijgt,…snif

Wat doe ik verkeerd?



Bianca

@Ricardo wrote:

Mariette, thanks voor je reactie.



Ik weet ook niet of Rijstebloem goed is? Ik weet ook niet of het fout is,…maar ik weet wel dat Ricardo niet lang en nu al niet altijd tevreden is met de voedingen die hij nu krijgt,…snif

Wat doe ik verkeerd?



Bianca






Jij doet helemaal niets verkeerd :hug: … beebjes komen helaas niet met een gebruiksaanwijzing op de wereld… was het maar waar… zelfs nu met een 2e kindje sta ik me ook regelmatig af te vragen, wat is er nou? en dan mag je er vanuit gaan dat je de meeste dingen met een 1e kindje al eens hebt meegemaakt… toch is het altijd weer gissen…



Als ik me goed herinner staat er ook op de verpakking van rijstebloem vanaf 4 maanden. Anders zou je eens moeten bellen met de fabrikant van rijstebloem (ik dacht dat dat nutricia was) of neem anders contact op met de kinderarts, kan dat?

Hoi!



We zijn dit weekend toch begonnen met bijvoeding (groente).

Ik had rijstebloem gehaald, maar omdat Jesse ook al jbpm door zijn flessen krijgt, wordt dat veeeeeel te dik.

Het cb vond het prima om met groente te beginnen en met 5 maanden mag hij er ook fruit bij hebben.



Debke, we letten inderdaad erg goed op zijn reactie. De ontlasting is iets harder dan anders, maar nog niet echt te hard.

Hij krijgt deze week worteltjes en daarna proberen we boontjes.

En bedankt voor het kusje voor Jesse :inlove: ! Een kusje voor Finn terug!



Hij vond het trouwens erg vreemd, iets anders dan melk, maar vandaag zat hij er al van te smullen!



Het voelt goed zo, dus voor iedereen die twijfelt, gewoon op je eigen gevoel af gaan. (Tenminste, vanaf 4 maanden, ik denk dat het daarvoor niet goed is…)



En Bianca, Jesse kreeg met 3 maanden ook 5x180 + 6 schepjes en 4 schepjes Johannesbroodpitmeel. Heb je dat al eens geprobeerd, jbpm?



Groetjes Sophia

sophia,…kreeg hij dit bij elke voeding dat johannes,…dinges,… :stuck_out_tongue:

Ik heb het wel eens geprobeerd maar hij kreeg er zulke rare ontlasting van,…

Ja, hij krijgt in elke fles 4 schepjes. De ontlasting word er wat zachter door. Wat is er “raar” aan dan?

Ik heb gisteren jbpm in zijn laatste fles gedaan en gelijk sliep ie weer tot 630 :dance: :dance:

Maar zijn ontlasting word raar in de zin van,…dun en waterig,…!

Bij Jesse is het ook wat dunner dan eerst, maar nog niet vloeibaar.

Nu hij ook worteltjes eet, wordt het weer wat vaster om het zo maar te zeggen… Haha, lekker onderwerp!

ja maar ricardo krijgt natuurlijk nog geen vast voedsel,…



wanneer en hoe ben jij met vast voedsel begonnen?!