Flesvoeding en bijvoeding

Hallo allemaal,



Allereerst wil ik even melden dat Johannesbroodpitmeel laxerend werkt, dus dat er wat dunnere poep is dat kan kloppen. Wij gebruikten het de eerste dagen om de ontlasting van ons zoontje wat dunner te maken.



Wij hebben een dochtertje van 3,5 en een zoontje van nu 7 weken. Ons dochtertje is 4 weken te vroeg geboren en spuugde ook heel erg veel daarnaast ad ze ook heel erg slecht. (ondertussen zit je na 8 weken onwijs met je handen in het haar). Van de ene voeding naar de andere, dit proberen dat proberen enz enz… Wat een drama. CB helpt je ook niet heel erg goed, want alles is slecht en dit mag niet en dat mag niet. Nou om heel eerlijk te zijn waren we het na 8 weken aanrommelen spuug zat en hebben we zelf stappen ondernomen. Ik ben haar RIJSTEBLOEM gaan geven en geloof het of niet mijn kind veranderde van een slechte eter in een hele goede eten. Hé hé eindelijk een beetje rust en een baby die eindelijk goed eet. Ben met haar ook met 3 maanden al fruit gaan geven en met 4 maanden groenten. Ze vond het heerlijk.

Ons zoontje van 7 weken is daarintegen heel anders, want waar onze dochter niet ad eet hij te veel. Na 1 week al begonnen met Forte. Dat ging een hele tijd goed tot deze week. Na lang nadenken (omdat er zo’n taboe op is) toch weer rijstebleom gekocht. Hij krijgt dat nu al 2 dagen, alleen voor de nachtvoeding en ik heb een heel ander kind. Eentje die veel meer tevreden is. Ik geef hem een heel klein theelepeltje door de fles 's avonds en het gaat tot nu toe echt super goed.



Ik snap best dat je als er in de familie voedselallergieën aanwezig zijn je daar erg voorzichtig mee moet zijn. (nou hebben wij dat dus niet in de familie) Maar ik snap niet helemaal het probleem. Ik en mijn partner (en onze broers en zussen) zijn vroeger grootgebracht met halvolle melk en Molenaar kindermeel. Nou weet ik heus wel dat er onderzoeken naar gedaan zijn en dat ze dingen ontdekken, maar mijn dochter mankeert ook niks nu.



Een kindje van 4 maanden kan dus zeker wel al fruit eten en rijstebloem kan ook echt geen kwaad. Mits jullie natuurlijk geen allergieën hebben in de familie. En voor Ricardo, als jij denkt dat het voor hem beter is om wat bijvoeding te geven, al begin je met een beetje rijstebloem door de pap, zou ik dat dus gewoon doen. Je hoeft niet perse gelijk de hoeveelheid te doen die er op het pak staat, maar je kan beginnen met 1 theelepel en kijken hoe dat gaat en als je dan meer wilt geven dan bouw je dat langzaam op.



Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ik weet ook dat er veel mensen zullen zijn die het niet met me eens zijn, maar ik heb er goede ervaringen mee en ikzelf ben inmiddels ook 27 jaar en dus groot geworden van de pap met melk.



Groetjes Monique

Het probleem is denk ik een beetje dat de adviezen zo;n beetje van week tot week veranderen en er eigenlijk geen goede onderzoeken naar worden gedaan (dat kan ook vrijwel niet dat is natuurlijk het grote probleem). Maw de deskundigen weten het simpelweg niet. Ik zou zeggen volg je gevoel en let goed op de reacties van je beebje!

Hallo



Onze Jesse is morgen 4 maanden. Sinds een week krijgt hij s morgens fruithapje en s avonds een paar hapjes warme groente dat gaat er heerlijk in. Verder daarnaast gewoon 5 flessen met 180 cc + 6 schepjes.

Nu vraag ik mij af of er idd een fles af moet of dat het zo prima is en CB wordt ik niet wijzer van die zeggen bijvoeden pas met 6 maanden maar ik zie dat onze zoon meer nodig heeft dan de fles alleen.

Zijn schema:



7.00 - 8.00 fv

10.00 fruit

11.00 fv

15.00 fv

18.00 beetje groemte

19.00 fv

23.00 fv

Iemand suggesties hoe het beter of anders moet



Groetjes

Hoi Getty,



Je zou kunnen kijken of je de fles van 23:00 uur weg kan laten, want opzich heeft hij die niet meer nodig. Je mag hem vanaf ongeveer 6 kilo 4 flessen geven per 24 uur. Ik zou dus proberen om die weg te laten. Maar het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel hij zelf wilt eten. Maar als hij straks een heel potje groente eet dan is dat een sowieso een vervanger van de fles. Je moet gewoon kijken wat hij zelf wilt. Als hij genoeg heeft aan 4 flessen doe je dat gewoon.



Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt…



Groetjes,

Monique

@troi wrote:

Het probleem is denk ik een beetje dat de adviezen zo;n beetje van week tot week veranderen en er eigenlijk geen goede onderzoeken naar worden gedaan (dat kan ook vrijwel niet dat is natuurlijk het grote probleem). Maw de deskundigen weten het simpelweg niet. Ik zou zeggen volg je gevoel en let goed op de reacties van je beebje!




De deskundigen weten het wél! En deze adviezen zijn zelfs overgenomen door de WHO dus het is mij echt een raadsel waarom men dan tóch voor 6 maanden bij wil voeden.

De adviezen veranderen niet van week tot week, het is al enkele jaren bekend dat bijvoeden voor de 6 maanden afgeraden word.

Lees het volgende artikel maar eens, daar staat alles in.

In principe hanteren de cb’s deze richtlijnen ook alleen is het jammer dat sommige verpleegkundigen die van tafel schuiven.



@Quinty&Jayden wrote:
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ik weet ook dat er veel mensen zullen zijn die het niet met me eens zijn, maar ik heb er goede ervaringen mee en ikzelf ben inmiddels ook 27 jaar en dus groot geworden van de pap met melk.


Niet met je eens zijn is een understatement, zorg liever dat je goed geinformeerd bent voordat je advies geeft :wink:

Enneh, je word inderdaad wel groot maar vroeger deed men ook whiskey in de melk om kindjes in slaap te krijgen, inmiddels weten we ook wel beter toch?

Hai!!



Nou gister dus inderdaad het schema zoals in mijn vorig bericht gevolgd alleen in de fles van 19.00 uur 150+ 5 we dachten (omdat het toch vrijdag was) we wachten even af maar hij melde zich toch om twaalf uur en toen hebben we een gewoon flesje gemaakt (180+ 6). Nu is het ook zo dat de groente die hij nu krijgt niet meer dan een paar hapjes zijn hoor. Ik begrijp dat er een fles af moet en dat zijn warme hap er voor in de plaats moet maar ook nu al? hij weegt overigens bijna 7 kilo.

Ik vind het lastig om te bepalen wat hij nodig heeft hoor. Want bied ik hem zijn fles aan drinkt ie m ook leeg!!. Is het wel oke om zo nog ff een weekje door te gaan en straks langzaam de fles van 19.00 uur te verschuiven naar een uur of 20-20.30 uur? Zodat hij dan de nacht maakt zeg maar tot de volgende ochtend?



Nou iig bedankt voor jullie adviezen



Groetjes!!

Het spijt me wel Mellie maar ik vrees dat je ongelijk hebt, ik heb zelf als wetenschapper erg veel ervaring met het opzetten en het doen van onderzoeken en weet ook als geen ander wat daarbij de problemen zijn die je hebt bij dit soort onderzoeken, mn de randomisatie van de onderzoeksgroepen wat een voorwaarde is voor deugdelijk onderzoek en bij voedingsonderzoek bij babies onmogelijk is. Natuurlijk zijn er meer haken en ogen maar het gaat wat ver denk ik om hier een les wetenschappelijke methoden en technieken te geven, maar als je nieuwsgierig bent stuur maar een berichtje.

Groeten Troi

Mellie schreef: Niet met je eens zijn is een understatement, zorg liever dat je goed geinformeerd bent voordat je advies geeft

Enneh, je word inderdaad wel groot maar vroeger deed men ook whiskey in de melk om kindjes in slaap te krijgen, inmiddels weten we ook wel beter toch?




Sorry, maar ik vind Whiskey of rijstebloem (groente-Fruit) wel twee hele verschillende dingen. Ik weet niet of jij bekent bent met het probleem als je kindje niet genoeg heeft aan wat hij krijgt of het feit dat je kindje gewoon bijna niet eet. In het tweede geval krijg je van het cb ook niet echt duidelijke antwoorden, dus ga je zelf maar stappen ondernemen. Toen ik mijn dochtertje rijstebloem ging geven ging ze wel goed eten en mijn kindje veranderde enorm. Ik vind nog steeds dat je moet luisteren en kijken naar je kindje. Maar gelukkig hebben we allemaal een andere mening en zijn we allemaal verschillend. Ik zou het super fijn vinden als mijn kinderen het gewoon zoals het boekje deden, maar dat is nou eenmaal niet zo en moet je naar je kindje luisteren. Als alles ging zoals het hoort had ik nooit eerder met bijvoeden begonnen, want waar is het dan voor nodig. Maar nogmaals ik vind dat je Whiskey niet kan vergelijken met wat pap ofzo…





Hoi Getty,



Je mag hem ook wat meer eten aanbieden in een fles dat is ook geen probleem. Ons zoontje (8weken nu) is zo’n hongerlap die eet vaak bij zijn laatste fles wel 230ml. Ik vind het zelf erg veel, maar als ik hem dan niet meer geef dan krijst hij echt de hele boel bij elkaar. Ik ben altijd alleen bang dat hij dan pijn in zijn buikje krijgt maar ik hoor hem niet en hij slaapt als een roosje. Dus je kan ook proberen om de laatste fles wat meer te geven en je moet kijken of het gaat lukken om hem wat later de laatste fles te geven. Zo zou ik het doen tenminste, maar je moet wel onthouden dat als hij toch honger heeft dat hij dan toch wakker wordt om te eten. Gewoon proberen zou ik zeggen.



Succes…

Groetjes…

@ Troi: jammer dat ik het onderzoek van Naylor en Morro niet kan vinden op internet, zij hebben geconcludeerd dat de rijping van de darmen van baby’s ongeveer 6 maanden in beslag neemt en dat voor die tijd de kans op het krijgen van allergieën groter is ivm de poreusheid van de darmpjes.

Nogmaals, de WHO hanteert haar richtlijnen niet voor niets, lijkt mij dat een organisatie als deze niet zomaar iets adviseert.



@ Quinty&Jayden: je mist duidelijk de strekking van mijn stukje, uiteraard kun je whisky en pap niet vergelijken, het gaat er om dat men vroeger niet beter wist en dat is hetzelfde met bijvoeding.

Vroeger dacht met dat snel bijvoeden goed was en nu weet men wel beter, dát is de vergelijking die ik voor ogen had :wink:



Hier nog een link met wat meer info, weliswaar een borstvoedingssite maar toch net zo belangrijk voor flessenkindjes.

Hallo,



Nou erg bedankt in eerste geval voor het meedenken ik ben blij dat ik op het forum ben beland geeft iets meer rust.

We hebben nu een nieuw schema geprobeerd en dat gaat vooralsnog goed. Het is inderdaad zo dat als ie echt honger heeft zichzlf wel meld maar ik vind Jesse zo,n bescheiden jongentje dat ik algauiw bang ben hem tekort te doen.

Nieuw schema:



7.00 fv 180+6

10.00 fruit ene keer meer dan andere keer

12.00 fv 180+6

16.00 fv 180+6

gister deden we deze om 15.00 maar zat erg weinig tijd tussen en Jesse was erg vol naar ons idee.

tussen 18.00-19.00 warme groente

tussen 22.00-23.00 uur fv 180 + 6 maar dan extra straks komt daar rijstebloem bij in de gewone.



Jesse klaagt niet wij komen nu in het ritme.





Groetjes Getty

De WHO gaat ook maar af op wat er gepresenteerd wordt en zoals ik al echt goed onderzoek is er vrijwel niet te doen, de relatie tussen bijvoorbeeld poreusheid van de darmen en allergien is bij mensen ook zeer lastig te onderzoeken omdat je dan zou moeten kijken naar de variatie in darm poreusheid bij verschillende kindjes (en ga dat maar eens lekker onderzoeken ik gok dat er precies 0 ouders hun kind daaraan laten deelnemen omdat het inhoudt dat je darmmonsters op verschillende leeftijden zou moeten nemen) dat relateren aan wanneer ze welke voeding krijgen (en dat dus ook voorschrijven, anders kunnen bij deze keuze andere factoren mee gaan spelen zoals bijvoorbeeld instelling van de ouders/opleiding van de ouders/allergiegevoeligheid in de familie wat natuurlijk zeker gerelateerd is aan de gezondheid van het kind, dit is wel degelijk goed onderzocht want veel makkelijker te onderzoeken) en dan vervolgens kijken hoeveel kindjes van elke groep een allergie ontwikkelen (wat inhoud dat je ze toch wel tot aan de puberteit zou moeten volgen) al met al niet te doen. Wat naturlijk wel te doen is, is dit soort onderzoek bij ratten en muizen en dat wordt ook heel vaak gepresenteerd als zijnde een goed model voor mensen en tot op zekere hoogte is dat ook wel bruikbaar maar naar mijn mening slechts als grove indicatie en bepaald niet als ‘bewijs’, wij zijn tenslotte geen ratten.

Als je de onderzoeken goed doorleest (wat al met al niet makkelijk is) kom je constant dit soort valkuilen tegen. En natuurlijk weet de WHO dat ook maar is het beter dan niets. Vergeet ook niet dat de WHO mn dit soort richtlijnen uitschrijft voor de minder ontwikkelde landen waar het bijvoedsel minder gecontroleerd en hygienisch is en daar is het dus wel degelijk heel erg belangrijk dat die kids zo lang mogelijk exclusief melk krijgen en natuurlijk bij voorkeur (wederom wegens oa de onhygienische toestanden) borst voeding. Maw zeker geen onzin wat de WHO zegt en ook zeker niet iets dat je zou moeten negeren maar zeker ook geen heilige graal.

Sorry, maar dit is onzin. De WHO heeft het wel degelijk ook over westerse landen. Over doen van onderzoek ben ik het met je eens, maar het gaat als het gaat om lang borstvoeding heeft dat niets te maken met onhygiene van bijvoeding - wat me trouwens zowieso een onzinargument lijkt, ze geven daar echt hun kinderen geen bedorven voeding - maar vanwege alle stoffen die in bv zitten en die heel nuttig en belangrijk zijn voor kinderen. En die stoffen zitten er gewoon in, hoe je het wendt of keert. En die krijgen ze niet binnen met gewone voeding.

Sorry Gerry, het is nu eenmaal zo dat er in ontwikkelingslanden lang niet altijd goed wordt omgesprongen met flesvoeding. Mn zuinigheid (met een schepje minder poeder erin lijkt het ook nog best heel wit) en de lang niet altijd goede kwaliteit van het drinkwater zijn hier oorzaak van. Het probleem is dat flesvoeding heel hip is daar, want westers dus moet het wel superieur zijn. Tuurlijk is borstvoeding om nog veel meer redenen aan te raden maar dit laatste is wel een van de hoofdredenen om er ontzettend op te hameren in die regio’s om toch alsjeblieft maar borstvoeding te gaan geven.

Over de hele discussie fles vs borst wil ik trouwens verder niet ingaan, want dat is op heel wat meer plekken te vinden, ik vermoed niet daar nog iets nieuws aan is toe te voegen…

Troi, even lezen voor je antwoordt, ik bestrijd je redenering niet, maar het gaat hier over bijvoeding.

Het ging hier idd over bijvoeding en niet over het verschil tussen kv/bv.

Toch denk ik dat je het beste naar je kindje kan kijken, wat betreft bijvoeding. Jesse was er gewoon aan toe, hij had niet genoeg meer aan de flessen.

Als ik bv had gegeven had ik hem wat vaker aangelegd, zodat hij pas met 6 maanden bijvoeding kon krijgen, maar dat gaat helaas niet.

Hai,



Waren we weer!!



Gelukkig gaat hier alles goed. Met bijvoeden voor de 6e maand is niets mis daar zijn wij nu wel achter. Jesse doet het goed en inderdaad ook ik was gestart met bv en ik dacht dat wel een poosje vol te houden maar helaas en onze jongen heeft echt behoefte aan meer en aan ander eten als ik zie hoe hij smult van bijvoorbeld bruine bonen heerlijk toch!!

Ik vind soms wel dat alles snel op elkaar volgt zo van half vier fles kwart over 6 alweer eten maar goed hij geeft wel aan of hij zin heeft of niet.





Ik volg hier op het forum alles met belangstelling al memg ik me niet zo in dediscussies maar hopelijk geeft dat niet



Groetjes