Finse/scandinavische namen gezocht, vuur maar los...!

Heb al aardig wat sites doorgespit, maar vind gewoon geen leuke finse of evt. scandinavische namen…

Jongensnaam heb ik op zich wel al (houd ik nog geheim), maar misschien weet iemand iets leukers…?

Meisjesnaam vind ik een ramp. Hebben maar één naam die we wel aardig vinden, maar geen knaller èn niet fins/scandinavisch. :?

Dus… wie nog leuke finse of evt. scandinavische namen weet (jongen/meisje), vuur maar los! :smiley:

meisjesnamen dan :wink:

Vilma

Ronja

Peppi (bijna pippi :wink: )

Vivi

Helmi

Nova

Ella

De kids van mijn finse vriendin heten:

Dochter: Venla (wordt in finland uitgesproken als Wenla) en

Zoon: Niilo (uitgesproken als Nielo)

Verdere finse namen die ik via haar ken … :think:

Jongens:

Mikko (Mieko)

Thimo

Penna

Appu

Kari

Passi

Meisjes:

Anni

Saima

Aimi

Hani

Bedankt voor jullie antwoorden!

@ Lydia

Hmmm… zitten wel een paar aardige tussen (b.v. Peppi :slight_smile: ), maar zou m’n kind zo toch niet noemen…

@ Pimpernella

Niilo vind ik een hele leuke! :thumbup:

Helaas een jongensnaam, maar heb ik er daar iig al 2. :mrgreen:

Mikko is niet zo handig, omdat ons zoontje al Mikael (roepnaam Mika) heet. :wink:

Wij zeggen overigens wel ‘mieka’, i.p.v. ‘mikka’, maar vind dat persoonlijk niet storend (wist niet dat je anders ‘Miika’ moest schrijven). Ga het nu ook niet meer veranderen, mochten we ooit naar Finland verhuizen, heet ie daar maar ‘mikka’ (of we veranderen - als hij dat ook wil - dan alsnog de spelwijze, is immers z’n roepnaam, dus nergens geregistreerd ;)).

‘Hani’ heten hier (Oostenrijk) overigens héél véél vrouwen; is hier de roepnaam van ‘Johanna’.

Wil wel ‘opvallende’ namen die je in onze omgeving niet (veel) hoort, maar ook niet tè afwijkende namen (zoals Penna (is hier trouwens dialect voor ‘penner’, een scheldwoord… :? ) en Appu) - mijn schoonfamilie is een rooms-katholieke boerenfamilie 8) en wil ze ook niet à l te erg schokken. :lol:

Top kindernamen Scandinavië

Meisjesnamen

Elisabet

Kristine

Annika :inlove:

Inge

Marte

Jannike

Ingrid

Kerstin

Silje

Anneliese

Thora

Margrethe

Signy

Vita

Britta :inlove:

Daynah

Jongensnamen

Jakob

Kalle

Markus

Bjorn

Kristian

Goran

Johan

Kristoffer

Aksel

Erland

Dain

Halldor

Freyvid

Sixten

Welby

Succes

Hier iemand van Zweedse afkomst…

Elin (Ie-eelin)

Solveig (Solweej)

Johanna

Sofia

Ingmar, Inga, Inge

Ingrid

Brit

Viktor

Lars

Sven, Swen

Jonte

Mark, Marcus, Markus

Kristian, Christian

Kristoff, Kristoph, Kristoffer, Kristoffel

Aksel, Axel

Dit zo even uit het blote hoofd wat namen van familie en vrienden…

Annika vind ik ook heel leuk, maar die naam komt hier al relatief veel voor. Britt(a) overigens nòg meer…

Maar Silje vind ik ook wel wat. :wink:

Axel is overigens ook een heel veel voorkomende duitse jongensaam, net als Kalle/Kalli

Lars en Sven/Swen heb ik ook altijd al leuke namen gevonden, maar heb sinds vorig jaar een achterneefje die Lars heet en Sven vind ik eigenlijk ook al tè vaak voorkomen (in Nederland iig).

Pfff… Maar we hebben nog ff. :smiley:

Ivar vind ik ook wel leuk voor een jongen.

Maar sommige namen klinken net iets te ikea he…

Onze zoon heet Tjorn, dit is een scandinavische jongens naam.

Onze dochter heet Kiana, de hawaiaanse maangodin, dus daar heb je weinig aan.

Succes met verzinnen, het blijft zo moeilijk.

Bjarne

Lasse

Mette

Medde

Narvid

Morris

Bibi

Birte

Yrsa

Fanny

Tasja

Thyra

Iselin

:think:

@schoen wrote:

Bjarne

Lasse

Die laatste zou een zoontje me hier nooit in dank afnemen. :lol:

Ze hebben hier nl nogal de neiging alle roepnamen op ‘i’ te laten eindigen (verkleinvorm). Zo heeft m’n schoonvader vaak de neiging ons zoontje ‘Mikki’ te noemen, i.p.v. Mika (zeg dan altijd tegen hem '‘t is geen muis hoor!’ (hoewel Mickey natuurlijk een gewone jongensnaam is, maar die associatie heb ik dan altijd) en dan moet ie altijd lachen (en verbetert zich). :mrgreen: ).

Lasse zal hier dus gegarandeerd ‘Lassi’ worden. :hand:

Vind op zich Sverre ook een hele mooie naam (dan kunnen jullie misschien ‘feeling’ krijgen voor mijn smaak :smiley: ), maar heb 2 jaar geleden ‘stom’ genoeg :wall: één van onze konijnen zo genoemd en zèker aangezien dat beessie nog leeft…

Pippa :inlove:

We kunnen nog vier meisjes krijgen en dan heet de vierde zo. En aangezien dat toch niet gebeurt :wink: , mag je hem hebben :angel: . Ik vind het een heel leuke naam.

@Deerntje wrote:

Pippa :inlove:

We kunnen nog vier meisjes krijgen en dan heet de vierde zo. En aangezien dat toch niet gebeurt :wink: , mag je hem hebben :angel: . Ik vind het een heel leuke naam.

Haha, dank je wel! :wink:

Buiten dat ik het geen denderende naam vind, denk ik dat we daar hetzelfde ‘probleem’ zouden krijgen als bij Lasse (zal dan dus al snel ‘Pippi’ worden)… :wink:

Aan Mette heb ik overigens ook wel gedacht (of Maarit), maar de naam van ons zoontje begint al met een M.

Die jongensnaam die ik (al heel lang) in gedacht heb, begint eveneens met een M, vandaar dat ik - hoewel ik dus helemaal weg ben van die naam - daar toch een beetje over twijfel…

De andere meisjesnaam die mijn man en ik wèl heel leuk vinden, is niet alleen niet fins, maar begint òòk met M…

Kunnen blijkbaar alleen leuke namen verzinnen die met M beginnen. 8)

Maar weet niet of ik het wel zo super vind kinderen met allemaal dezelfde voorletter te hebben (dan wel allemaal andere 2e initiaal :wink: )… :?

Dus Niilo maakt echt een hele goede kans! :smiley:

Ja, da’s waarschijnlijk waar, succes!

kids van een collega heten svea en luna… beide meiden.

heb een tijdje in Finland gewoond, dus hierbij wat namen die ik vaak gehoord heb: (ik zal je de onuitspreekbare besparen)

Jongens:

matti

janni

janne

jari

lars

juha

teemu

markku

jarmo

jarno

passi

sammi

meisjes

niina

liisa

marja

anikki

suvi

sari

virve

terhi

noora

hanna

satu

aino

eeva

of een combinatie: aino eeva

marjatta

anneli

rosa

seija

jaana

jaane

susanna

kirsti

Succes!

@evad wrote:

heb een tijdje in Finland gewoond, dus hierbij wat namen die ik vaak gehoord heb: (ik zal je de onuitspreekbare besparen)

Dank je. :lol:

Bij de jongensnamen staat overigens de naam die ik naast Mika(el) al héél lang in gedachte heb… :silenced:

Aino blijft mij op de één of andere manier trouwens wel heel erg trekken, maar zie het toch nog niet echt voor me. Misschien die naam de komende tijd heel vaak (in het hoofd en hardop) zeggen (heb een site gevonden waar je de juiste uitspraak van finse namen kunt beluisteren :slight_smile: )… :think:

Mijn zus en zwager (wonen in Nederland) hebben hun kinderen ierse namen gegeven en dan namen die je (iig) in Nederland over het algemeen niet vindt (vooral de naam van nr. 4 :slight_smile: ). Na nr. 2, vroegen we ons bij de volgende zwangerschappen altijd af met welke ‘aparte’ naam ze nu weer op de proppen zouden komen. :lol:

Was na de geboorte altijd wel ff flink wennen, maar nu klinken hun namen heel vanzelfsprekend!

Hmmm… bedenk me net: ze zullen zich bij ons dan vast ook wel afvragen of en zoja welke ‘aparte’ naam er deze keer bij ons uit gaat komen… :mrgreen:

@Iuno wrote:

Mijn zus en zwager (wonen in Nederland) hebben hun kinderen ierse namen gegeven en dan namen die je (iig) in Nederland over het algemeen niet vindt (vooral de naam van nr. 4 :slight_smile: ). Na nr. 2, vroegen we ons bij de volgende zwangerschappen altijd af met welke ‘aparte’ naam ze nu weer op de proppen zouden komen. :lol:

Was na de geboorte altijd wel ff flink wennen, maar nu klinken hun namen heel vanzelfsprekend!

vertel vertel, ben nu onwijs nieuwsgierig naar de namen :angel:
Ierse namen vind ik vaak zo mooi..

Olivia had bijna Frida / Frieda geheten (a la Abba).
Ik vind het nog steeds een hele lieve naam (ik kende ooit
een lief klein schattig meisje met deze naam dus goede
associaties).
We hebben hem uiteindelijk niet gekozen omdat ik bang was
dat men de naam dan tot 'Frietje' zouden afkorten :oops:

Voor jongensnaam hadden we Bjarne.