Wij wonen hier in het centrum van de stad (kleine stad) en alles is goed te bereiken. Keira zit inmiddels super goed en eigenlijk wil ik met haar fietsen, want het is goedkoper, milieuvriendelijker en goed voor de conditie en ik denk dat Keira het ook leuk gaat vinden.
Nu alleen het “probleem” wat voor discussie tussen mijn man en mij zorgt.
Ik heb een zogenoemde citybike. Een vrij sportieve fiets met een dunne bagagedrager, dunne bandjes en een recht stuur. Nu is mijn man van mening dat met een ander stuur ik geholpen ben. Ik ben van mening dat er ook andere wielen onder moeten, voor de stabiliteit, zo ook een andere standaard (een dubbele).
Welke mama’s fietsen hier met hun kindjes en wat zijn de tips en adviezen? Ook qua stoeltje, want die moet er sowieso komen. En gebruiken jullie een helm voor jullie kleintje.
(Een bakfiets is helaas geen optie, zou die dolgraag willen, maar wij wonen in een appartement met een gemeenschappelijk schuurTJE.)
volgens mij moet er helemaal niets hoor. Zitje bevestig je niet aan de bagagedrager dus dat is geen probleem. Ik vond zo’n breed stuur juist vervelend.
Zelf nog geen ervaring mee, maar ik ben er al wel over aan het nadenken geweest. Volgens mij mag het stuur niet van aluminium zijn als je daar het stoeltje op wilt bevestigen (als je het stoeltje achterop wilt doen, maakt het niet uit). Verder: ik zou gewoon even binnenlopen/-fietsen bij de fietsenmaker en je daar goed laten informeren. Die krijgt dit soort vragen dagelijks.
Ik heb een gewone fiets (Gazelle nog wat), normaal stuur, normale standaard, normale banden (geen idee of ze dun of breed zijn).
Ik heb J. altijd in het achterzitje gehad (van Bobike), vond ik een fijner idee (stabieler). Heb voor haar ook een helmpje gekocht, ook omdat ik dat toch wel een prettig idee vind.
Als je zoveel aanpassingen aan je fiets nodig vindt, kun je dan niet beter een hele nieuwe (moeder)fiets kopen?
Ook ik heb een hele gewone fiets. Ik heb mijn zoon nooit voorop gehad, ik vond dat een eng idee, je stuur wordt zo zwaar, instappen wordt moeilijk, even wiebelen en je fiets ligt omver. Dus altijd achterop, ook toen hij 8 of 9 maanden was en goed kon zitten.
Nu met onze jongste erbij zal ik toch aan een voorzitje moeten van het voorjaar denk ik. Maar dan wil ik wel graag een bredere instap, dus of een moederfiets of een moederstuur, want anders blijf ik het gevaarlijk vinden. Maar dat is gevoelsmatig, het zal vast allemaal wel veilig zijn, anders deed de rest van Nederland het ook niet
Ik fietste al heel jong met een kind op mijn fiets, ik ben de oudste van 4 en mijn moeder was gastouder, dus fietste ik daar ook mee. (Voorop dan). Zal maar eens langs de fietsenmaker gaan, die kan vast wel tips en adviezen geven.
ik moet zeggen dat ik mijn moederfiets ideaal vind, maar die dubbele standaard vind ik niet echt súper prettig ofzo, bij een scheef aflopende stoep ligt je fiets zo omver…
misschien zit er verschil tussen merken, ik heb een cortina.
Tigru, ik heb een mamafiets met een gewoon stuur (3 jaar geleden gekocht omdat ik de fiets mooi vond). Lage instap en verder een ‘gewone’ fiets.
heb het zitje voorop omdat ik Dylan dan goed in de gate kan houden.
Liefs
Hier een gewone fiets. Mamafietsen, tja ze zijn mooi enzo. Maar zelfs met een grote zwagere buik pastte ik gewoon tussen het voorzitje en het zadel in hoor. Even een bepaalde beweging en ik fietstte gewoon met een kind voor en een kind achter.
Als de fiest maar lekker fietst en op je maat is, dan kan er heel veel met een normale fiets. Onze mama´s en oma´s hadden ook nog geen mama-fietsen en die hebben het ook gewoon gered, ook zonder dubbele standaard.
Die heb ik er overigens wel eentje onder laten zetten vanaf kind 2.
Gewoon proberen of het lukt, aanpassingen en extra´s of misschien een andere fiets kan altijd nog.
Als je je eigen fiets wil; behouden, dan zou ik inderdaad naar een fietsenmaker gaan. Die geven toch echt het beste advies :thumbup: Aan jou is het dan wat je ermee doet. Je hoeft niet meteen je zitje bij de fietsenmaker in te kopen.
Maar als je in de toekomst kijkt en dan wordt je dochter zwaarder en moet zij dus op een gegeven ongenblik naar het achterzitje. Dus ik zou daar bij de fietsenmaker meteen naar informeren. Want mag er bij zo’n sportief model fiets wel zo veel kilo achterop? :think:
Ik heb gekozen voor een mama fiets. Want kinderen worden steeds zwaarder en dan ik het bij mij met 2 kinderen op de fiets van belang dat je fiets stabiel is. Misschien niet zo zeer bij het fietsen, maar vooral bij het op- en afladen van iedereen. Ik heb nu toch zo’n 15 kilo achterop en 14 kilo voorop zitten (zoonlief is lichter dan zijn tweelingzus) Da’s best veel! Dus zo’n fiets kan je nog als investering overwegen. Ik heb overgens een Gazelle: prima fiets :thumbup: Nog gekocht met een bedrijfsfietsplan.
Maar ja, ik kan niet in jouw potomonee kijken en ook niet in je toekomstplannen. Maar ik zou zeker een beetje proberen vooruit te denken.
De enige tijd dat ik last het met te weinig ruimte op een gewone fiets met voorzitje was toen ik hoogzwanger van de tweede was. Die fiets is net voor de geboorte van nr. 2 gestolen en ik heb toen een mamafiets gekocht. Zoveel comfortabeler zijn die niet; binnenkort ga ik weer kijken voor een “normale” fiets, maar mijn dames zijn inmiddels dan ook wel 5 & 7 en fietsen overal zelf mee naar toe.
Een mamafiets neemt met zo’n breed stuur wel beduidend meer ruimte in als een normale fiets. Zeker als je maar beperkt plek hebt, wel iets om rekening mee te houden.
En voor de rest informatie inwinnen bij de fietsenmaker over de mogelijkheden. Ik weet wel dat het bij mijn man’s fiets destijds niet mogelijk was een zitje voor te hebben omdat het materiaal van zijn fiets te licht was.
Ik had Benthe ook al heel vroeg achterop de fiets.
Tip die ik je nog kan meegeven: mocht het stoeltje wat te breed zijn, gewoon een stoelverkleiner van een kinderstoel erin…
Zo heb ik het maanden gedaan met Benthe.
Enn verder idd Fietsenmaker, die kan je fiets het beste beoordelen…
Ik heb in het begin ook gewoon met mijn eigen sportieve fiets gehouden met zitjes voor en achter. Na vijf jaar was er van de fiets weinig over (moet wel zeggen dat ik alle dagen de fiets gebruik). Totaal uit balans en doorgetrapt. Toen nummer 3 kwam heb ik gekozen voor een gazelle moederfiets en dat is toch wel een goede koop geweest. Fietst veel stabieler en blijft staan als je de kinderen er op zet. Zelfs met volle fietstassen is het nog goed te doen. Fietsenmaker gaf toen ook aan dat de fiets een goede inruilwaarde houdt.
Ik ben vandaag even langs gelopen, had Keira in de wagen gewoon bij me en kreeg het advies om met de fiets langs te komen. Morgen dus even met mijn zusje en fiets langs gaan, kan ik Keira ook gewoon meenemen. Ben benieuwd wat ze zeggen…
Maar nieuw zal het sowieso niet worden, stoeltje misschien wel, maar fiets kunnen we niet betalen…
ik heb ook een cortina; ik vind het een fijne fiets; vooral nu ik 2 kids meeneem. De dubbele standaard vind ik fijn met de kinderen op de fiets zetten en er weer afhalen. Maar ook een valkuil; je moet je fiets echt nog wel vasthouden en niet vertrouwen op die standaard…
Nou ben vandaag met de fiets langs geweest, werd volgens mij nog net niet uitgelachen.
Moet ik zeggen dat mijn fiets heel lang buiten stond (we hebben een gemeenschappelijke schuur waar niet iedereen voorzichtig is) en dat hij al een jaar stil stond. Platte band en veel roest.
Maar goed, banden te smal, bagagedrager onstabiel en stuur onmogelijk. En als adviespunten kreeg ik dan nog een ander zadel, beter standaard en lager frame.
Nu hadden ze daar 1 2e handsfiets staan, die me nog 395 euro ging kosten. Schrok er behoorlijk van. Komaan, mijn man heeft een paar weken geleden een scooter uit 2009 gekocht voor 400 euro.
Nu dus op zoek naar een andere winkel. Zitten er hier in de buurt gelukkig nog meer. Marktplaats leverde ook weinig op, een andere winkel en verder vrij “oude” fietsen (wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar niet wat ik zoek).
Kreeg ook het advies een Gazelle of Sparta te nemen, maar vond dat een beetje een vreemd advies, of licht dit aan mij?
OK, die fiets die je nu hebt, is dus niet geschikt. Maar één van bijna 400 euro (tweedehands) hoef je er volgens mij ook niet voor te kopen.
Als je er niet veel haast mee hebt, zou ik als ik jou was de komende tijd Marktplaats in de gaten houden - daar komt waarschijnlijk op een gegeven moment wel iets interessants op te staan. Altijd volop fietsen in de aanbieding, in ieder geval! En wat verder weg zoeken kan ook helpen; als je geen (plaats in/rek op de) auto hebt, kun je hem voor iets van €7,50 extra ook in de trein meenemen.
W.b. Gazelle of Sparta: ik weet niet … misschien omdat dat bekende, degelijke merken zijn?
Wij gaan zo ook ergens anders kijken. Want die fietsenzaak is voor 2e hands gewoon belachelijk duur.
En met de trein ga ik niet, heb echt een angst ervoor (weet het, iets bizars), maar kan altijd de auto van de schoonouders lenen als het moet. Maar mijn man heeft gister op marktplaats gekeken en kon ook echt niks vinden. Heb in zoverre haast dat ik het wandelen beu ben en eens graag zou fietsen.
ik heb 2 jaar geleden een sparta amazone classic gekocht bij een fietsenwinkel voor 350 euro. Prachtig ding, echt een super fiets. (mamafiets dus). Je vind ze dus wel bij fietshandelaren, maar je moet wel geluk hebben denk ik…
ik stuur je ff een pb met een linkje
@Tigru wrote:
En met de trein ga ik niet, heb echt een angst ervoor (weet het, iets bizars), maar kan altijd de auto van de schoonouders lenen als het moet.
Offtopic: angst is een raar ding … Mij krijg je met geen stok achter het stuur, maar ik heb vandaag wel naar alle tevredenheid weer eens een lange treinreis gemaakt (we hebben één auto; als man en ik samen ergens heengaan dan dus zo, maar nu waren we toevallig ff een dagje gescheiden van tafel en bed ;)) Maar in ieder geval handig dat je wel een auto kunt lenen als je 'm nodig hebt!
Maar mijn man heeft gister op marktplaats gekeken en kon ook echt niks vinden. Heb in zoverre haast dat ik het wandelen beu ben en eens graag zou fietsen.
Wat zoeken jullie dan specifiek? Het wemelt toch van de fietsen (van allerlei soort en slag) op Marktplaats?