Hi!
Ik moet 24/11 voor de 1e keer naar een fertilteitsarts ivm te korte cycli, te snel ongesteld na ovulatie (8 dagen).
Weet iemand wat ik moet verwachten vand at bezoek? En hoe snel het dan verder gaat? ik hoop snel…
Liefs, zeilertje
Over het algemeen worden er eerst wat standaard onderzoeken bij jou gedaan. Een inwendige echo om te kijken hoe je eierstokken en baarmoeder eruit zien, op cyclusdag 3 een bloedonderzoek om je hormoonwaardes te checken. Soms word er een hele cyclus gevolgd dmv inwendige echo’s en moet je na je eisprong je progesteron laten meten. En het kan zijn dat je partner ook meteen al voor een zaadonderzoek moet. Pas na meerdere uitslagen wordt er voor een behandeling gekozen, omdat de zaadkwaliteit per keer heel erg kan verschillen.
Aan de hand van deze uitslagen wordt een verder plan uitgestippeld. Als alles goed is, kun je het eerst zelf nog een tijdje moeten proberen. Voor je te korte luteale fase kun je extra progesteron krijgen in de vorm van injecties of vaginale progesteron-bolletjes. Deze moet je vanaf je eisprong inbrengen tot aan de testdatum. Als de zaadkwaliteit niet goed is, moet je meer richting IUI of IVF/ICSI denken. Veel ziekenhuizen hebben een wachtlijst daarvoor, je kunt meestal niet meteen beginnen. En ook dan moeten er eerst weer aanvullende onderzoeken gedaan worden. Zaadonderzoeken worden vaak meerdere keren gedaan met een tussenpoos van 3 maanden.
Het leven in de medische molen bestaat helaas grotendeels uit wachten. Artsen zijn terughoudend met behandelingen en het duurt vaak al weken voordat je weer eens bij de gyn terecht kunt. Probeer je daarop in te stellen, dat scheelt frustraties. Helaas is dat in elk ziekenhuis zo. Succes!
Dank je voor de info!
De huisarts heeft me nu al doorverwezen vanwege die korte laatste fase vd cyclus.
Aangezien ik zelf arts ben, hoop ik dat ik wat eerder door mag naar de volgende rondes(niet altijd eerlijk, maar ja, soms heb ik wel wat voordelen door mijn vak)…maar we zullen zien. Ik heb gelukkig al 3 cycli getemperatuurd, ovulatietesten gedaan, en het zaad van mijn vriend wordt ook al gecontroleerd voor de afspraak. Dus we zijn al wat op de rit.
Nog 4 weken…
Toevallig…ik moet 24 november ook voor het eerst heen.
Ik ben doorverwezen naar een gyn, dus niet naar een speciale fertiliteitsarts.
Ik heb juist een veel te lange cyclus. Gemiddeld 41 dagen.
Kan jij er ook al zo naaruit zien?
Ik wel namelijk. Na een klein jaar aanmodderen
mag het wel eens tijd worden dat er gekeken wordt waarom het niet lukt en eventueel in actie komen.
Ja, ik kijk er ook erg naar uit. Ik heb ergens komende week weer mijn NOD, dus ben benieuwd. Ovulatietest was keurig positief afgelopen maandag, en temp sinds gisteren omhoog, dus ook dat was netjes. Heb op dinsdag en donderdag geklust, en ovulatie is waarschijnlijk woensdag geweest denk ik. Dus spannend!
wij hebben net afgelopen zaterdag de eerste poging iui achter de rug. al met al heeft het ruim 1,5 jaar geduurd vanaf de eerste intake.
ik heb verschillende samenlevings testen achter de rug, bloedonderzoeken en een kijkoperatie. mijn partner heeft verschillende keren zaad in moeten leveren. allebei gezond en dus onverklaarbaar.
maar t duurt dus inderdaad allemaal vrij lang…
@marloes12 wrote:
wij hebben net afgelopen zaterdag de eerste poging iui achter de rug. al met al heeft het ruim 1,5 jaar geduurd vanaf de eerste intake.
ik heb verschillende samenlevings testen achter de rug, bloedonderzoeken en een kijkoperatie. mijn partner heeft verschillende keren zaad in moeten leveren. allebei gezond en dus onverklaarbaar.
:shock: …jeetje dat heeft zéker lang geduurd!
Was/is het zo onduidelijk waar het
probleem
ligt dan bij jullie?Ik heb ook wel eens gehoord dat ze in het ene zkh wel aan samenlevingstests doen en het andere weer niet… dat scheelt misschien ook weer tijd?!
Ja ik weet het niet hoor, ik sta er nog ontzettend blanco in…
Zeilertje76; ik heb mijn NOD (waarschijnlijk) ook over een dag of 3. Gaat dus aardig gelijk op. Toevallig!
Ik heb een poging gedaan om mijn temp. bij te houden maar die schommelde zó ontzettend erg dat dat niks uit gaat halen.
Wel heb ik al 6 maanden lang aan ovulatietesten gedaan.
Beide kinderen was ik wel binnen een maand klaar met alle eerste onderzoeken (bloedtest, zaadanalyse, cyclusanalyse, samenlevingstest). Daarna binnen 1 maand en 2e keer binnen 2 maanden zwanger.
Ik heb ook een te korte luteale fase 7-9 dagen. Ik kreeg eerst clomid en daarna progestan om de luteale fase te verlengen. Die werd meteen 18 dagen :shock: en de maand erna was ik zwanger.
Wow, da’s wel heel goed nieuws!!
Hoop dat het bij mij ook zo goed gaat.
Ik heb een luteale fase van 1 week…heb inmiddels 3 maanden getempd en ovul.testen gedaan, en zaad v vriend wordt ook al getest voordien. Hopelijk kunnen we snel actie ondernemen.
@Paikea wrote:
Beide kinderen was ik wel binnen een maand klaar met alle eerste onderzoeken (bloedtest, zaadanalyse, cyclusanalyse, samenlevingstest). Daarna binnen 1 maand en 2e keer binnen 2 maanden zwanger.
Kijk.....dit wilde ik lezen, het kan dus wél snel gaan :wink: .
Ik werd al een beetje ontmoedigd door mensen die zoooooooo lang hebben moeten wachten tot er actie ondernomen werd.
Weet je, misschien gaat het ook allemaal wel wat sneller als er bekend is wat er aan de hand is.
Kijk, als je 2 gezonde mensen hebt en er geen duidelijke oorzaak is dan wordt het zoeken. Maar als van te voren duidelijk is dat het bijvoorbeeld aan de luteale fase ligt kan je al gericht starten met behandelen.
@Judith2 wrote:
@marloes12 wrote:wij hebben net afgelopen zaterdag de eerste poging iui achter de rug. al met al heeft het ruim 1,5 jaar geduurd vanaf de eerste intake.
:shock: …jeetje dat heeft zéker lang geduurd!
Was/is het zo onduidelijk waar hetprobleem
ligt dan bij jullie?
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze in het ene zkh wel aan samenlevingstests doen en het andere weer niet… dat scheelt misschien ook weer tijd?!
Ja ik weet het niet hoor, ik sta er nog ontzettend blanco in…
Zeilertje76; ik heb mijn NOD (waarschijnlijk) ook over een dag of 3. Gaat dus aardig gelijk op. Toevallig!
Ik heb een poging gedaan om mijn temp. bij te houden maar die schommelde zó ontzettend erg dat dat niks uit gaat halen.
Wel heb ik al 6 maanden lang aan ovulatietesten gedaan.
ik weet niet waar het aan lag, we zijn beiden goed gezond verklaard, dus geen aanduidbare reden. wel heb ik iedere keer co assistenten gehad, t is een academisch ziekenhuis.
daar werd ik een beetje flauw van dus heb ik twee weken geleden overplaatsing aangevraagd, naar een ander ziekenhuis.
dat het ook in eeen keer goed kan gaan met iui stemt inderdaad hoopvol.
wij hebben afgelopen zaterdag onze eerste iui gehad en ik voel me op zn zachtst gezegd heel erg raar.
erg moe zere borsten, krampen in mijn onderbuik, steken in mijn rug en ga zo maar door. heb geen idee wat ik hiervan moet denken maar ik moet dus nog minstens 1,5 week wachten voordat ik een uitslag heb…
stomme wachtweken zeg…
@marloes12 wrote:
dat het ook in eeen keer goed kan gaan met iui stemt inderdaad hoopvol.
wij hebben afgelopen zaterdag onze eerste iui gehad en ik voel me op zn zachtst gezegd heel erg raar.
erg moe zere borsten, krampen in mijn onderbuik, steken in mijn rug en ga zo maar door. heb geen idee wat ik hiervan moet denken maar ik moet dus nog minstens 1,5 week wachten voordat ik een uitslag heb…
stomme wachtweken zeg…
Ohhhhhhhhh spannend!!!
Het klinkt in elk geval wel
goed
.Helemaal als je het gevoel niet herkend, dan is het wel hoopvol te noemen.
Ik was ook zo snel moe en liep de hele dag met rooie wangen.
Je zit nu dus op dag 4…wel vroeg om iets te voelen. Maar ja, er zijn wel meer vrouwen die direct voelen dat ze zwanger zijn.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het al zo snel raak zou zijn!
Ik ga duimen voor je :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown: .
Goed trouwens dat je overplaatsing gevraagd hebt. Net alsof je voor je lol zo lang wilt wachten doordat je steeds verschillende co-assistenten krijgt.
ja negen november mag ik naar het andere ziekenhuis voor een intake. hoop dat ze daar meer respect hebben voor patienten.
verder raakt mijn lichaam nog meer van slag, ben vandaag echt heel erg moe. gister licht roze afscheiding gehad.
ik weet echt niet wat ik ervan moet denken, dit soort dingen heb ik nog nooit gehad…
Wij gaan vrijdag voor het eerst naar een fertilteitsarts.
Eerder dit jaar ben ik een aantal keren bij de gyn. geweest.
(ik heb een dubbele baarmoeder en verstopte eileiders, waarvan één eigenlijk gewoon helemaal niks is). De gyn. zei toen dat wanneer we kinderen wilden we terug moesten komen. Als dit binnen het jaar was hoefden we geen verwijzing van de huisarts.
Toen ik met het ziekenhuis belde heb ik gelijk om de fertiliteitsarts gevraagd. Denk dat dat prettiger is dan steeds verschillende gyn’en. + dat de fertilteitsarts een vrouw is. Lijkt me ook wel prettig.
Vind het nl nog steeds wel raar dat mannen dit soort beroep doen en meer van mijn lichaam weten dan ik (al is het natuurlijk hartstikke goed dat ze er zijn!!)
Ben ook wel benieuwd hoe het vrijdag zal gaan. Wat ze gaat doen enzo. Opzich zijn alle gegevens van mij wel bekend denk ik, maar ze zal vast wel even willen kijken…
@ marloes: ik hoop voor je dat al die ‘klachten’ iets positiefs betekenen.
Vandaag zijn we naar de fertiliteitsarts geweest.
Een hele aardige vrouw alleen had het voor ons geen zin om naar haar toe…
Dit omdat we al een geschiedenis hebben bij de gyn. Hij zal ons dus verder moeten helpen…
De fertiliteitsarts heeft ons nog wel even goed uitgelegd hoe het nu allemaal zit (dat was wel prettig), maar over hoe nu verder kon ze weinig zeggen.
Daarom nu maar weer een afspraak met de gyn. gemaakt… Daar kunnen we 1 december pas terecht.
Baal er een beetje van dat ik dat niet gelijk gedaan had, maar dacht dat wij wel geschikt waren om naar de fertiliteitsarts te gaan, vanwege de problemen die we hebben bij de kinderwens. Maar ons probleem is dus te moeilijk…
@JCD wrote:
Daarom nu maar weer een afspraak met de gyn. gemaakt… Daar kunnen we 1 december pas terecht.
Baal er een beetje van dat ik dat niet gelijk gedaan had, maar dacht dat wij wel geschikt waren om naar de fertiliteitsarts te gaan, vanwege de problemen die we hebben bij de kinderwens. Maar ons probleem is dus te moeilijk…
Ja daar ga je dus al.
Nu is dat
al
over 2 weken dus op zich wel te overzien.Maar het had wel mooi geweest als je gelijk van start had kunnen gaan met gerichtte info etc. Nu heb je eerst weer een gesprek neem ik aan?
Een KoK-genootje hier op het forum heeft ook maar één werkende eierstok. Ze heeft inmiddels 3 kinderen en zo vruchtbaar als wat. Daar hoeft het dus niet per sé aan te liggen.
Blijkbaar is het bij de meeste vrouwen zo dat de ene eierstok het beter doet dan de andere.
Bij jou komt er ook wel wat meer bij kijken maar hopelijk krijg je er een positiever gevoel van als je dit zo leest.
Marloes; hoe is het bij jou???
Hé! Bedankt voor je berichtje!
Ja, de eerst volgende keer wordt dan gewoon weer een gesprek… En hij zal misschien wel weer een inwendige echo willen doen… Ach ja, altijd leuk :?
Dat je met 1 eileider ook nog steeds bijna even vruchtbaar bent is mij ook verteld. Dat is wel een geruststelling.
Alleen werd ons vorige week verteld dat die ene helemaal niks is (wisten we al) maar dat het nog de vraag is of die andere wel wat is. Wij dachten dat die alleen maar verstopt zat…
Ik hoop nu dat het vorige week niet helemaal goed verteld is (zo meende ik ook dat links goed was en rechts fout, maar zij vertelde het net andersom). Maar de kans is ook groot dat we het de vorige keer niet goed hebben begrepen…
maar weer afwachten… De gyn. weet er vast weer meer van want die heeft de operatie ook gedaan een half jaar geleden.
hier zijn de duivels zondag gearriveerd, wel precies op tijd.
baal er erg van maar zoals ik al eerder schreef had het al verwacht…
wel is mijn cyclus dus erg vast dat scheelt.
mja op naar de volgende ronde…
@JCD wrote:
Dat je met 1 eileider ook nog steeds bijna even vruchtbaar bent is mij ook verteld. Dat is wel een geruststelling.
Alleen werd ons vorige week verteld dat die ene helemaal niks is (wisten we al) maar dat het nog de vraag is of die andere wel wat is. Wij dachten dat die alleen maar verstopt zat…
Ik hoop nu dat het vorige week niet helemaal goed verteld is (zo meende ik ook dat links goed was en rechts fout, maar zij vertelde het net andersom). Maar de kans is ook groot dat we het de vorige keer niet goed hebben begrepen…
maar weer afwachten… De gyn. weet er vast weer meer van want die heeft de operatie ook gedaan een half jaar geleden.
Jammer alleen dat ook je man/vriend blijkbaar de info niet juist heeft opgeslagen.
Maar het is natuurlijk de spanning vooraf, de vele info op dat moment zelf en de teleurstelling van het feit dat de fertiliteits-arts niets voor jullie kan betekenen…
Neem desnoods een blocknote mee. Klinkt misschien een beetje stom maar het zorgt ervoor dat je alles extra opslaat. En achteraf kan je het nog eens rustig doorlezen.
Dan kan je ook gelijk al je eventuele vragen opschrijven.
En die inwendige echo…tja…ook niet mijn favo bezigheid :? .
Ik vond het vooral erg genant t.o.v. gyn (tijdens zwangerschap van Celeste).
Maar zo`n gyn draait zijn/haar hand er niet voor om.
Inmiddels heb ik al zoveel inwendige ondezoeken gehad dat het went.
@marloes12 wrote:
hier zijn de duivels zondag gearriveerd, wel precies op tijd.
baal er erg van maar zoals ik al eerder schreef had het al verwacht…
wel is mijn cyclus dus erg vast dat scheelt.
mja op naar de volgende ronde…
…balen joh Marloes!
Ik had n.a.v. jouw verhaal wel ontzettend het idee dat het raak moest zijn… :hug:
Hoe staat het nu dan met het verdere verloop van een eventuele behandeling?