factor v leiden en zwangerschap

zijn er hier ook dames die de bloedstollingsziekte factor v leiden hebben en zwanger zijn? moeten jullie dan ook medicijnen slikken of staan jullie onder strenge controle? ik heb nl pas te horen gekregen dat ik factor v leiden heb. dit is eruit gekomen nadat ik bloedonderzoek heb laten doen n.a.v. herhaalde miskramen. ik wil natuurlijk weer zw worden maar vind het allemaal wel eng.

IK heb factor V leiden en had dat ook al toen ik zwanger was van mijn dochtertje.

Omdat ik al 2 spintane tromboses gehad heb sta ik levenslang op bloedverdunners (anti-stolling, oraal)

En ook tijdens de zwangerschap heb ik dit moeten gebruiken.

Alleen oraal mocht ik niet gebruiken dus vanaf de positieve test heb ik mezelf dagelijks moeten injecteren.

Ik heb hellp syndroom ontwikkeld en mijn dochter is bij 28+4 geboren. Helaas ook met een groei achterstand door een infarctueus placenta (infarcten IN de placenta) .

LAat je goed voorlichten door je internist of stollingsarts over wat wel en niet mogelijk is met factor V meid!



Overigens heeft mijn zoon (nu 15) ook factor V geerfd en laten wij onze dochter binnenkort testen.

Hormonen kunnen een grote invloed uitoefenen op factorV, denk maar eens aan de pil die je niet mag gebruiken.



Succes!

ik heb wel 2 gezonde kids gekregen maar ook 4 miskramen. heb jij heterosygoot of homosygoot? ik heb nl heterosygoot.

Ik ben heterozygoot, wat betekend dat je het van een van je ouders hebt meegekregen.

Als je homozygoot bent is de stolling nog feller.



JE kúnt dus (maar goed dat weet je zelf ook) wel zwanger zijn en kinderen krijgen, of je aan de anti-stolling moet hangt een beetje van je arts af.

Dat njecteren kan in het begin soms best eng zijn hoor, je spuit namelijk altijd in je buik en krijgt dan ook nog eens flinke blauwe plekken. (ik heb ook nog van middel moeten wisselen halverweg want ik bleek allergisch te reageren op het oplosmiddel van spuit nummer 1) Maar het spuiten van de fraxiparine went snel.

Zelfs mijn man, die panisch is van naalden spoot mij wel eens, en ook dat ging goed.

Overleg goed met je arts dus, en laat je eventueel doorverwijzen naar een speciale stollingsarts (die van mij zit in een universitair ziekenhuis)

Ik heb ook de heterozygote variant. Mijn eerste zwangerschap is niet goed afgelopen; mijn dochter had een grote groeiachterstand en is met 26+6 weken overleden en geboren. Ze woog toen slechts 400 gram en was 27 cm. Ik kreeg 2 dagen voor haar overlijden last van pre-eclampsie en ben toen opgenomen. Pas 3 dagen na de bevalling mocht ik naar huis.

Mijn placenta was niet goed gevormd en had een vreemde structuur. Ook was er een reversed flow in de navelstreng.



Bij de na-onderzoeken bleek dat ik dus ook factor V heb. Eerst was er mogelijk ook sprake van een proteine S deficientie, maar bij een latere meting bleek ik net binnen de grenswaarden te zitten.



Nu ben ik alweer 20 weken zwanger en gaat het prima! Ik gebruik sinds de 8e zwangerschapsweek Ascal 80 en dat werkt blijkbaar.

Ik sta onder controle bij de gynaecoloog en heb elke 3 weken een afspraak met echo, waarbij ze het kindje meet en ook kijkt naar de doorbloeding van de baarmoeder. Tot nu toe is de doorbloeding goed genoeg, maar aan een kant wel wat verminderd. Dat wordt dus in de gaten gehouden.



Hier bij het UMCG (Groningen) schrijven ze bij de heterozygote variant geen heparine voor, maar alleen Ascal.

ik heb ook een bloedstollingsstoornis, maar bij mij komt geen naam als bij Lotte of Noor naar voor. Ik weet alleen dat deze vorm voor mezelf geen kwaad kan (trombose, …), niet erfelijk is en alleen tijdens de zwangerschap problemen geeft. Ik moest tot voor de conceptie dagelijks aspirine nemen en vanaf de eerste pos test Clexane spuiten in mijn buik, de hele zs lang… Ik heb 1 gezonde dochter, 1 :vlinder: , die ook de 22w gehaald heeft maar iets totaal anders had, en drie mk…



Lotte, hoop dat je snel antwoorden op je vragen hebt :hug: :-*

Ik heb ook problemen met de bloedstolling.

Bij beide zwangerschappen moest ik meteen bloedverdunners spuiten 2x per dag.

De hele zwangerschap + 6 weken kraamtijd.

Omdat ik bloedverdunners gebruikte moest mijn keizersnede onder algehele narcose (bij de tweeling)

Verder geen problemen gehad!

@Greetje14 wrote:

Omdat ik bloedverdunners gebruikte moest mijn keizersnede onder algehele narcose (bij de tweeling)





oeioei, dat vroeg ik me dus al af… :think:

@Vicky S wrote:

@Greetje14 wrote:
Omdat ik bloedverdunners gebruikte moest mijn keizersnede onder algehele narcose (bij de tweeling)





oeioei, dat vroeg ik me dus al af… :think:




Maar ik weet niet of dat moet als je pilletjes gebruikt, ik had injecties.

Van mijn eerste ben ik normaal bevallen, geen problemen gehad :thumbup:

Lotte hoe is het met je?



Greetje, ik heb injecties… dat wordt dus mijn volgende vraag bij de gyn… mijn eerste met een ks wegens stuitligging

ja met mij gaat het wel goed. ik heb vanochtend een zwtest en ovutest gedaan en mijn zwtest gaf een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel licht streepje aan en het is cd 17. dus ik vraag me af of het hcg helemaal uit je lichaam moet zijn voordat er weer een eitje begint te rijpen.

ik heb ook factor v leiden, en nu bijna 37 weken zwanger…

wel extra veel echo’s gehad en extra controle’s bij de gyn, maar verder helemaal niks aan de hand…

net een receptje mee gekregen voor injecties wat ik 6 weken in mijn kraamtijd moet gaan spuiten…

@mloeska wrote:

ik heb ook factor v leiden, en nu bijna 37 weken zwanger…

wel extra veel echo’s gehad en extra controle’s bij de gyn, maar verder helemaal niks aan de hand…

net een receptje mee gekregen voor injecties wat ik 6 weken in mijn kraamtijd moet gaan spuiten…


heb je heterosygoot of homosygoot? ik heb nl heterosygoot.

Hallo,



Ik Ben in Juli 2010 gestopt met de pil en wil graag zwanger worden.

Nu weet ik dat ik drager ben van Factor 5 leiden hetrozyngoot.

Ik heb nog nooit tromboze of iets wat erop lijkt gehad.

Zijn er nog meer die zo zijn begonnen aan hun zwangerschap en hoe ging dat bij jullie.

Ik woon in het buitenland en mijn arts heeft gezegd dat ik zodra ik een positieve test heb gelijk doorverwezen moet worden naar het ziekenhuis voor testen zodat ze weten wat voor mij de beste behandeling zal zijn.

Mischien kunnen jullie mij vertellen hoe het jullie is vergaan.

Ik vind het allemaal nog al spannend.

Gr.

De behandeling is afhankelijk van de vorm die je hebt: homo- of heterozygoot. Mijn verhaal staat hierboven. Wat wil je nog meer weten??



Succes met zwanger worden iig!

En waar woon je?

Ik heb hetrozyngoot,

ik woon in Noorwegen kan verder nog niet zo veel over mijzelf kwijt omdat we niet willen dat iedereen het weet

Jeetje ik heb net je verhaal gelezen, dat is niet mis.

Gelukkig wordt je nu goed in de gaten gehouden.

Ik heb nog nooit meegedaan op een forum dus dit is helemaal nieuwe voor mij.

gr.

Ja, ik zag dat het je eerste bericht was :thumbup: Welkom hier!



Nou, ik heb dus ook de heterozygote (=minder ernstige) variant en word behandeld met Ascal (acetylsalicylzuur 80mg). Dat is één pilletje per dag. Heb geen last van bijwerkingen oid, vind het eigenlijk reuze meevallen zo :slight_smile:



Ben nu inmiddels ruim 31 weken zwanger en alles loopt nog prima volgens schema. De verminderde doorbloeding heeft zich hersteld en woensdag heb ik weer een controle.



Misschien vind je het leuk om mee te schrijven in het stopperstopic van juli 2010 (kun je vinden onder ‘zwanger worden’, ‘gestopt met’)? Ik heb dat in mijn maand ook gedaan en vond het fijn om de spannende tijden met lotgenoten te delen. Het is echt een heel gezellig forum!

Oke nou dat is al een hele geruststelling.

want ik heb echt geen idee wat er allemaal gaat gebeuren zodra ik zwanger ben, hopelijk snel maar we zien wel.

veel succes woensdag

noor ik krijg dus geen medicijnen :think: ergens vind ik het best eng want ja ik heb nu ook al 4 miskramen achter de rug en ik hoop dat het daar bij blijft natuurlijk. maar heb je nu ook medicijnen tijdens de zwangerschap? of slik je nu tijdens de zwangerschap ook ascal? wel fijn dat het nu zo goed gaat met je zwangerschap :dance: