extreem huilen met eten

hey,



Na lang zoeken op het netje, kom ik er echt niet uit zo dus ga ik hier om tips vragen.

Sorry dat het zo’n lang verhaal wordt ik hoop dat mensen er duidelijkheid mee krijgen wat het probleem is en wat we kunnen doen.



1 van mijn zoontjes eet vaste voeding nu regelmatig ( 2 keer per dag). We zijn bij hem begonnen met introduceren toen hij bijna 3 maand was op advies van het consultatiebureau en kinderarts. al die tijd is het goed gegaan zowel groente als fruit en ook liga uit de hand was altijd goed gegaan.

Tot voor een week of 3 geleden lijkt hij om de een of andere reden zo gefrustreerd te raken van iets dat hij niet meer normaal eten wil/kan.

De eerste paar hapjes gaan goed, maar dat lijkt ook steeds minder te worden. Op een gegeven moment lijkt hij de ene keer in gedachten weg te vallen en word dan helemaal hysterisch en lijkt echt kwaad als je hem ‘wakker roept’. wat dan ook niet in een paar keer lukt. in de stoel laat hij zijn hoofd dan hangen tot hij weer wakker wordt van gedachten en begint dan oorverdovend te schreeuwen. inclusief alle kanten op te slaan.

soms komt het ook voor dat hij niet 'wegvalt in gedachten maar gewoon al na 3 happen begint te huilen en uiteindelijk schreeuwen.

Ook is hij altijd afgeleid waar we ook zijn. tot laatst 1 keer in een restaurant hem eten gegeven waar hij warempel zonder problemen alles op at en zelfs nog eens wat meer dan wat hij hoefde zonder ook maar 1 kick te geven.



We hebben vanalles geprobeerd om maar wat te noemen: tv aan of uit, op de slaapkamer, in de woonkamer, eigen kamer of keuken. in de stoel, in de wipper of cosie. op schoot (voeten tegen de tafel, hij ligt half op mijn bovenbenen, zittend op schoot van me af, naar me toe, op 1 been etc…) Hij lijkt het beter te doen bij papa dan bij mij.

andere lepel lukt al helemaal niet, drinken uit een beker lukt wel goed als het niet te dun of dik is (yoghurt of vla doet hij dan overigens nooit moeilijk om) maar dat is natuurlijk niet echt een oplossing met alle voeding.

Drinken geven tussendoor ook geprobeerd. meestal gaat de fles dan goed, kalmeerd hij maar eenmaal even de fles aan de kant en na 1 hapje begint alles opnieuw. maakt ook geen verschil wat er in de fles zit, diksap, water, gewoon nutrilon voeding of pap. wat dan ook geeft het zelfde resultaat.



Wanneer hij bezig is, blijft hij wel vragen om meer eten: hapt wel op de lepel tijdens dat hij schreeuwt. soms even niet maar eet wel wat er in zijn mond komt dan en neemt 2 happen later het wel weer aan. ook wil hij zelf bijna altijd de lepel of mijn hand aanpakken om hem zelf naar zijn mond te brengen (help wel met richten natuurlijk). Maar ook dan huilt hij er nog om.





Met de fles drinken is het meestal geen probleem. soms tussendoor drinken is wel een probleem en neemt hij van mij niets meer aan.



Uiteindelijk als hij genoeg heeft gehad (dan pas duwt hij de lepel of mijn hand weg) en je stopt dan is het huilen ook praktisch gelijk afgelopen en lacht hij alsof er niets is gebeurt.





Overigens is hij sinds zon 4 maanden behoorlijk omgeslagen in gedrag. eerste drie maand sliep hij bijna 24 uur per dag en nu is hij erg moeilijk in slaap te krijgen (wordt aan gewerkt en gaat de goede kant op). in die eerste 3 maand huilde hij nauwelijks, maar sinds 4 maand lijkt hij om alles in hysterische buien te komen. soms zo erg dat hij zijn adertjes in zijn benen laat springen (volgens de ka geen lichamelijk probleem, puur een heel hysterisch gefrustreerd kind op dat moment)







ik hoop dat iemand nog tips heeft voor ons hoe we dit kunnen aanpakken. We zijn op het moment ook bezig beide kids gebaren aan te leren zodat hij misschien (al zou het over een paar maand pas zijn) kan aangeven wat zijn probleem is. al is dit bij dit zoontje behoorlijk lastig gezien hij voor alles aandacht heeft behalve ons op het moment. Naar mij toe erger dan wie dan ook.



alvast heel erg bedankt!

jeetje, wat een apart verhaal.



Ik herken het echt helemaal niet, maar het eerste wat in mij opkomt is hem gewoon de regie geven. Ik zou helemaal niet voeren, met lepeltjes ofzo, maar gewoon stukken groente of fruit geven in een bakje, er niet teveel aandacht aan schenken en hem zelf laten eten.

@Lune wrote:

jeetje, wat een apart verhaal.



Ik herken het echt helemaal niet, maar het eerste wat in mij opkomt is hem gewoon de regie geven. Ik zou helemaal niet voeren, met lepeltjes ofzo, maar gewoon stukken groente of fruit geven in een bakje, er niet teveel aandacht aan schenken en hem zelf laten eten.




dat hebben we ook geprobeerd, als rapley maar dan eet hij niet genoeg en is dan tot savonds 23 a 24 uur nog wakker. ookal geven we hem dan extra fles. liga lukt dan wel maar de rest laat hij gewoon liggen of hij pakt het 1 keer, probeert het in zin mond te stoppen (oke, in de haren neus ogen etc. das normaal hihi) maar als het niet lukt wordt hij weer kwaad

Het wegzakken in gedachten, heeft Riley ook gehad, Ook rond 5-6 maanden.

Het was rond een maandje of 8 verdwenen. Hij werd woedend, als hij uit zijn gedachten werd gehaald.

Consultatiebureau maakte zich geen zorgen, en ik eigenlijk ook niet, want hij ging gewoon helemaal op in zijn gedachte, zag nu ineens nieuwe dingen en ging dingen doen (gericht spelen).

En dit was zijn rust moment. Hij deed het ook onder het eten, en weigerde pertinent dan nog maar een hap te nemen.



De rest… poeh, je vraagt wat joh!

Je had al zorgen om die kleintjes… :hug:

Ohja, daarbij wil ik wel zeggen dat Riley dit gedrag nu af en toe nog vertoont, met name als hij net wakker is, nog ‘droomt’’.

DIt geeft het kdv ook aan… hij is een dromer…

ja mensen om me heen zeggen ook al, maak je er niet druk om. kinderarts ebenso. ook toen hij had gezien hoe driftig hij kan zijn (de gespatte aders zeggen al wat…)

Opzich, een pittig karakter en snel afgeleid, dat zal hij zeker niet van een vreemde hebben. En of het nu zijn karakter is, een fase of iets anders. daar zullen we denk ik voorlopig nog niet achter komen. maar hoe gaan we hier het beste mee om?



vanmiddag met fruit heb ik hem weer op mijn bovenbenen gelegt half liggend. heeft constand gehuild en geschreeuwd maar nam wel alles aan. zijn fles + volle portie fruit opgegeten. dus netjes. naast zijn eten te geven heb ik al het geschreeuw genegeerd. hij krijgt het zo binnen maar kan neit zeggen dat het een ideale oplossing is, 2 keer per dat een schreeuwerd op schoot voor een half uur, en dan niet te vergeten is er nog altijd zijn broertje die de aandacht ook verdient…



danke voor de reactie. hoop erop dat dit in ieder geval een periode is en dat het over gaat

Jij had toch een vermoeden dat een van de kids Ass. gevoelig kon zijn?

Gaat het om hetzelfde kind?

Misschien ben ik ik nu dom, maar waarom niet even de bijvoeding op een laag pitje? Hij is net of bijna 6 maanden en je hoeft pas vanaf 6 maanden bij te voeden, misschien kun je het even uitstellen en even terug op alleen de fles? :think:

@Sweet-Love wrote:

Jij had toch een vermoeden dat een van de kids Ass. gevoelig kon zijn?

Gaat het om hetzelfde kind?




Ja klopt, dit gaat om hetzelfde ventje. Alleen ik heb dat bij deze vraag niet erbij gezet omdat er misschien iemand is die dit herkend en een andere oorzaak kan aanwijzen (of in ieder geval een idee). vandaar.

Maar inderdaad lijkt hij in zijn gedrag soms autistische kenmerken te vertonen.





Amaya, daar hebben we ook aan gedacht, maar met alleen flessen krijgt hij niet genoegen mee. dan zit hij savonds laat ( 23 uur of nog later) aan zijn 5e fles (230cc voeding of volle fles opvolg papmelk) en soms nog een 6e. dus de vaste voeding heeft hij lichamelijk wel nodig.



Op dit moment is het dus iedere dag een half uur a uur gedoe en geschreeuw…:frowning: en dat is niet wat we willen. als we een betere manier kunnen vinden of een oorzaak, dan hoop ik dat dat optijd kan komen voor hij echt een afkeer tegen het eten enig sinds krijgt

Dromerig kindje hebben we hier ook… Ik heb geen idee of dat een periode is of karakter, dat moet nog blijken.



Ik zou denken om te stoppen met het eetmoment zodra je zoon begint te huilen/schreeuwen (als je niet duidelijk is waarom hij zo schreeuwt). Als je je zorgen maakt dat hij dan niet genoeg krijgt, zou ik dan op een ander moment van de dag verder gaan met dit eten. Ook bij langdurig wegdromen zou ik stoppen en dan later weer opnieuw geven (wel uit het dromen proberen te halen, maar als het niet lukt is het afgelopen en als hij gaat huilen, kort proberen te troosten en anders ook klaar). Dit met de gedachte een soort van ritme aan te wennen waarin huilen/schreeuwen niet bij eten hoort. Hij is nog jong, dus of het makkelijk aan te wennen is (en of hij met zijn karakter in zo’n soort gewoonte mee kan) weet ik niet… kan best even duren of gewoon niet werken.



Verder vroeg ik me af: accepteert hij andere dingen in de mond? Tandenborstel etc? Stopt hij zelf speelgoed in zijn mond? Reageert hij bij elke soort eten zo? Maakt de temperatuur uit?

hey,



een ander moment van eten is wat lastig… hij krijgt rond 12en zijn fruit en rond 4en groente. als ik dan een andere tijd zou moeten nemen, dan zit ik 24 uur per dag aan het eten geven (ik kan het hele dagschema van zijn broertje niet omver gaan gooien, hij doet het juist goed) als het echt niet meer anders gaat dan moet het wel. maarja, een ander moment van de dag, en wat zou hij dan op het moment van zijn normale voedingen moeten krijgen? hij heeft opzich wel een redelijk terugkerend schema kwa tijden dus eerlijk gezegt, denk ik ook niet dat het aan de tijden ligt. Vanmiddag heb ik hem met het fruit een half uurtje met rust gelaten toen hij moeilijk ging doen, dan wordt hij even rustig maarja de honger doet veel dus eenmaal opnieuw begonnen wordt het alleen maar erger. uiteindelijk is het wel gelukt maar niet horen hoe.





Andere dingen lukt wel goed, als hij zelf tussendoor eens een liga krijgt (als hij echt slecht heeft gegeten en fles niet leeg dan krijgt hij alsnog een liga dat hij in ieder geval iets krijgt). ook wel gewoon het normale kauwen op speelgoed en bijtringen doet hij wel.

Ht maakt ook geen verschil wat hij voor eten krijgt. het enige wat hij (behalve dan die liga) wel goed drinkt is yoghurt of vla uit een beker. tja dat is zoet en misschien ook wel verkoelend voor de eventueel doorkomende tandjes? aan de andere hand zou dat met fruit dan ook toch verkoelend moeten zijn?

zowel koud als warm gaat alles hetzelfde. Ik heb ook een paar keer geprobeerd met geprakt eten (wortel, aardappel) in plaats van de zachte blender-drap maar daar gaf hij geen verschil in. alleen een aantal hapjes minder omdat hij de verandering niet kent.

@knuffeldraakje wrote:

We zijn bij hem begonnen met introduceren toen hij bijna 3 maand was op advies van het consultatiebureau en kinderarts. al die tijd is het goed gegaan zowel groente als fruit en ook liga uit de hand was altijd goed gegaan.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal schrik van dit advies :frowning:

Een kindje van bijna drie maanden oud is op alle fronten écht nog niet toe aan iets anders dan melkvoeding. Daarnaast wordt een tweeling in de regel vaak te vroeg geboren. In dat geval zou de gecorrigeerde leeftijd van de baby zelfs in acht moeten worden genomen…



@knuffeldraakje wrote:
Tot voor een week of 3 geleden lijkt hij om de een of andere reden zo gefrustreerd te raken van iets dat hij niet meer normaal eten wil/kan.


Wellicht is er sprake van een achterliggende lichamelijke oorzaak (allergische reactie (kan jeuk in het mondje veroorzaken), reflux, spruw, tandjes)?



@knuffeldraakje wrote:
De eerste paar hapjes gaan goed, maar dat lijkt ook steeds minder te worden. Op een gegeven moment lijkt hij de ene keer in gedachten weg te vallen en word dan helemaal hysterisch en lijkt echt kwaad als je hem ‘wakker roept’. wat dan ook niet in een paar keer lukt. in de stoel laat hij zijn hoofd dan hangen tot hij weer wakker wordt van gedachten en begint dan oorverdovend te schreeuwen. inclusief alle kanten op te slaan.

soms komt het ook voor dat hij niet 'wegvalt in gedachten maar gewoon al na 3 happen begint te huilen en uiteindelijk schreeuwen.


Goh, dat klinkt niet leuk joh :frowning:



@knuffeldraakje wrote:
Ook is hij altijd afgeleid waar we ook zijn. tot laatst 1 keer in een restaurant hem eten gegeven waar hij warempel zonder problemen alles op at en zelfs nog eens wat meer dan wat hij hoefde zonder ook maar 1 kick te geven.



We hebben vanalles geprobeerd om maar wat te noemen: tv aan of uit, op de slaapkamer, in de woonkamer, eigen kamer of keuken. in de stoel, in de wipper of cosie. op schoot (voeten tegen de tafel, hij ligt half op mijn bovenbenen, zittend op schoot van me af, naar me toe, op 1 been etc…) Hij lijkt het beter te doen bij papa dan bij mij.

andere lepel lukt al helemaal niet, drinken uit een beker lukt wel goed als het niet te dun of dik is (yoghurt of vla doet hij dan overigens nooit moeilijk om) maar dat is natuurlijk niet echt een oplossing met alle voeding.

Drinken geven tussendoor ook geprobeerd. meestal gaat de fles dan goed, kalmeerd hij maar eenmaal even de fles aan de kant en na 1 hapje begint alles opnieuw. maakt ook geen verschil wat er in de fles zit, diksap, water, gewoon nutrilon voeding of pap. wat dan ook geeft het zelfde resultaat.


Dat je zoontje snel is afgeleid, is voor mijn gevoel heel normaal voor een kindje van die leeftijd. Ik denk dat het voor een kindje van amper zes maanden oud echt teveel gevraagd is om nu al zo geconcentreerd met eten bezig te moeten zijn. Ik kan me goed voorstellen dat een baby daar op een gegeven moment gefrustreerd van raakt. Daarom denk ik dat het goed zou zijn om het geforceerde vooral weg te laten en te gaan voor een ongedwongen, zo ontspannen mogelijk eetmoment. Het moet voor hem weer leuk worden. Geen afleidingsmanouvres, geen moeten, gewoon even aan tafel bij je op schoot nemen en hem zelf de regie geven. Maak voor hem klaar wat er ook voor jullie te eten zal zijn, begin rustig zelf met eten (goed voorbeeld doet immers goed volgen :wink:) en kijk wat hij vervolgens doet. Als hij een stukje in zijn hand neemt is dat prima, zo niet, dan is het ook goed. Kinderen vinden verschillende kleurtjes en vormpjes vaak interessant. Daar kun je op inspringen door verschillende kleurtjes vers voedsel in verschillende vormen (aansluitend bij de soort maaltijd die centraal staat) aan te bieden. In eerste instantie zal het voor hem waarschijnlijk een soort speelgoed zijn. Misschien gooit het het, net als zijn echte speelgoed, aan de kant als hij het niet meer interessant vindt. Eigenlijk geeft hij op dat moment aan dat de lol eraf is en zou het goed zijn om dat signaal te respecteren. Naarmate een baby ouder wordt, zal hij steeds meer geduld kunnen opbrengen om met eten bezig te zijn. In dit artikel kun je goede informatie vinden over het introduceren van vast voedsel op basis van baby led weaning: Bv.com-Klaar voor bijvoeding? Durf je kindje de leiding te geven.



@knuffeldraakje wrote:
Wanneer hij bezig is, blijft hij wel vragen om meer eten: hapt wel op de lepel tijdens dat hij schreeuwt. soms even niet maar eet wel wat er in zijn mond komt dan en neemt 2 happen later het wel weer aan. ook wil hij zelf bijna altijd de lepel of mijn hand aanpakken om hem zelf naar zijn mond te brengen (help wel met richten natuurlijk). Maar ook dan huilt hij er nog om.


Wellicht vindt je zoontje het frustrerend dat hij dat nog niet zelf kan? Het zelf eten met een lepeltje vergt namelijk een bepaalde mate van motorische vaardigheid die kindjes van deze leeftijd nog niet hebben, ze ontdekken alles nog puur met de handjes. Je zou kunnen overwegen om hem daar eerst mee te laten oefenen?



@knuffeldraakje wrote:
Overigens is hij sinds zon 4 maanden behoorlijk omgeslagen in gedrag. eerste drie maand sliep hij bijna 24 uur per dag en nu is hij erg moeilijk in slaap te krijgen (wordt aan gewerkt en gaat de goede kant op). in die eerste 3 maand huilde hij nauwelijks, maar sinds 4 maand lijkt hij om alles in hysterische buien te komen. soms zo erg dat hij zijn adertjes in zijn benen laat springen (volgens de ka geen lichamelijk probleem, puur een heel hysterisch gefrustreerd kind op dat moment)


Heb je al eens geprobeerd om hem op die momenten in een draagdoek bij je te nemen? Het directe lichaamscontact werkt geruststellend en het dragen werkt kalmerend. Bovendien heb jij dan toch je handen vrij voor iets anders als je dat zou willen :slight_smile:



@knuffeldraakje wrote:
ik hoop dat iemand nog tips heeft voor ons hoe we dit kunnen aanpakken. We zijn op het moment ook bezig beide kids gebaren aan te leren zodat hij misschien (al zou het over een paar maand pas zijn) kan aangeven wat zijn probleem is. al is dit bij dit zoontje behoorlijk lastig gezien hij voor alles aandacht heeft behalve ons op het moment. Naar mij toe erger dan wie dan ook.


Soms zou je willen dat er bij de geboorte van een kind ook direct een gebruiksaanwijzing werd geleverd heh :wink: Zonder gekheid, ik kan me voorstellen dat het moeilijk kan zijn om het juiste moment te kiezen voor het oefenen met gebaren of andere spelletjes. Lukt het om de rust te vinden om in te gaan op zijn signalen (actief reageren als hij bewust contact zoekt en het spelletje stoppen als hij wegkijkt)?



@knuffeldraakje wrote:
als rapley maar dan eet hij niet genoeg en is dan tot savonds 23 a 24 uur nog wakker. ookal geven we hem dan extra fles.


Als een extra fles ook niet helpt, zou er dan wellicht iets anders kunnen zijn dan honger? Verder is het denk ik goed om te realiseren, dat melkvoeding voor een baby van deze leeftijd nog de hoofdmaaltijd is (en ook nog een tijd blijft), een baby heeft de melkvoeding echt nodig om van te groeien. Vaste voeding is echt nog bijvoeding.



@knuffeldraakje wrote:
liga lukt dan wel maar de rest laat hij gewoon liggen of hij pakt het 1 keer, probeert het in zin mond te stoppen (oke, in de haren neus ogen etc. das normaal hihi) maar als het niet lukt wordt hij weer kwaad


Het ene kindje zal wat sneller ontmoedigd zijn dan de andere baby. Maar als hij regelmatig de kans krijgt om te oefenen, zal het hem uiteindelijk zeker gaan lukken hoor :thumbup:



@knuffeldraakje wrote:
vanmiddag met fruit heb ik hem weer op mijn bovenbenen gelegt half liggend. heeft constand gehuild en geschreeuwd maar nam wel alles aan. zijn fles + volle portie fruit opgegeten. dus netjes. naast zijn eten te geven heb ik al het geschreeuw genegeerd. hij krijgt het zo binnen maar kan neit zeggen dat het een ideale oplossing is, 2 keer per dat een schreeuwerd op schoot voor een half uur, en dan niet te vergeten is er nog altijd zijn broertje die de aandacht ook verdient…


Ik ben bang dat deze aanpak alleen maar averechts zal werken en dat het zijn negatieve associatie met eten nog meer zal versterken :frowning: Dat is voor hem akelig, maar voor jullie ook. Ik zou je op het hart willen drukken om het roer om te gooien en te luisteren naar je kind… Veel wijsheid toegewenst, hopelijk gaat het snel beter!

hoi,

lange reactie dus een lang antwoord van mijn kant:)



@Yvonne Z. wrote:



Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal schrik van dit advies :frowning:

Een kindje van bijna drie maanden oud is op alle fronten écht nog niet toe aan iets anders dan melkvoeding. Daarnaast wordt een tweeling in de regel vaak te vroeg geboren. In dat geval zou de gecorrigeerde leeftijd van de baby zelfs in acht moeten worden genomen…




Ze zijn niet te vroeg geboren, dat in eerste:) dus is er geen sprake van gecorrigeerde leeftijd. De ka en cb hebben dit geadviseerd omdat zijn honger van kleis af aan niet leek te stillen. Meerdere keren hebben we daar ook aan gevraagt of het ook echt een honger is, of dat er meer loos is maar ook zij gaven aan dat het wel honger zou moeten zijn: smakken, sabbelen op de handen, driftig zuigen op de speen. en de fles dan ook gretig aan nemen. bij het cb, de ka en een huklpverlener thuis hebben allemaal ook gezien dat het echt een stukje honger was toen al (beide kregen ze voeding voor hongerige baby’s )

Maar buiten dat om, 3 maanden wel of niet te vroeg, dat is nu geweest. al die tijd is het ook goed gegaan. tot aan nu



@Yvonne Z. wrote:


Wellicht is er sprake van een achterliggende lichamelijke oorzaak (allergische reactie (kan jeuk in het mondje veroorzaken), reflux, spruw, tandjes)?


Lichamelijke oorzaken zijn wel bekeken bij de ka en cb. danwel niet intensief (wat ik overigens aankomende week ook weer opnieuw aan ga geven daar). allergie was niet het geval, Reflux ook niet, spruw is niet aanwezig, heeft hij in het begin gehad dus ik weet hoe dat eruit ziet. Tandjes zou mogelijk zijn. misschien wel betreft het eten, maar de rest van de dag heeft hij geen last ervan (bij hysterische momenten is hij niet tijdens, vlak voor of erna aan het kauwen). Logischerwijs zou hij dan toch ook buiten het eten om, en bij de flessen van smorgens en savonds ook er last van krijgen dan toch?



@Yvonne Z. wrote:


Dat je zoontje snel is afgeleid, is voor mijn gevoel heel normaal voor een kindje van die leeftijd. Ik denk dat het voor een kindje van amper zes maanden oud echt teveel gevraagd is om nu al zo geconcentreerd met eten bezig te moeten zijn. Ik kan me goed voorstellen dat een baby daar op een gegeven moment gefrustreerd van raakt. Daarom denk ik dat het goed zou zijn om het geforceerde vooral weg te laten en te gaan voor een ongedwongen, zo ontspannen mogelijk eetmoment. Het moet voor hem weer leuk worden. Geen afleidingsmanouvres, geen moeten, gewoon even aan tafel bij je op schoot nemen en hem zelf de regie geven. Maak voor hem klaar wat er ook voor jullie te eten zal zijn, begin rustig zelf met eten (goed voorbeeld doet immers goed volgen :wink:) en kijk wat hij vervolgens doet. Als hij een stukje in zijn hand neemt is dat prima, zo niet, dan is het ook goed. Kinderen vinden verschillende kleurtjes en vormpjes vaak interessant. Daar kun je op inspringen door verschillende kleurtjes vers voedsel (aansluitend bij de soort maaltijd die centraal staat). In eerste instantie zal het voor hem waarschijnlijk een soort speelgoed zijn. Misschien gooit het het, net als zijn echte speelgoed, aan de kant als hij het niet meer interessant vindt. Eigenlijk geeft hij op dat moment aan dat de lol eraf is en zou het goed zijn om dat signaal te respecteren. Naarmate een baby ouder wordt, zal hij steeds meer geduld kunnen opbrengen om met eten bezig te zijn. In dit artikel kun je goede informatie vinden over het introduceren van vast voedsel op basis van baby led weaning: Bv.com-Klaar voor bijvoeding? Durf je kindje de leiding te geven.

Op schoot eten geven was niet geslaagd… dan zit hij en ik eronder en neits komt erin. raakt dan nog meer in afleiding en dan krijg ik hem daarna ook niet rustiger meer. (dan mag ik blij zijn als mijn vriend er is). Begrijp me niet verkeerd, hij hoeft niet perse alsmaar geconsentreerd te zijn. maar dan hoeft al dat huilen toch niet nodig te zijn? al zit hij er van top tot teen onder, en kijkt hij her en der oké dat liever nog dan het geschreeuw erbij. Hij krijgt verse groente en fruit over het algemeen. tegelijk met hem eten, dan kom ik helemaal niet aan mijn eten toe. hij vind het wel interesant allemaal maar eten gaat hij dan echt niet doen. verschillende vormpjes en kleuren. eerlijk gezegt boeit hem dat niet veel. dan reageerd hij hetzelfde als met nieuw speelgoed, kijkt even en het boeit hem niet veel. af en toe somige knuffels vind hij dan wel leuk maar meestal vind hij nieuwe dingen niet veel aan.



@Yvonne Z. wrote:


Wellicht vindt je zoontje het frustrerend dat hij dat nog niet zelf kan? Het zelf eten met een lepeltje vergt namelijk een bepaalde mate van motorische vaardigheid die kindjes van deze leeftijd nog niet hebben, ze ontdekken alles nog puur met de handjes. Je zou kunnen overwegen om hem daar eerst mee te laten oefenen?


ja wat je zegt, gefrustreerd dat is precies waar het op lijkt. gefrustreerd dat het hem niet lukt zoals hij wil oid. de motorische kant van dingen vasthouden, naar zijn mondbrengen zit er wel goed in opzich al, bijvoorbeeld met de liga. alleen zijn fles vasthouden lukt hem dan weer niet. voorheen hield hij wel eens een lepel vast tijdens het eten, maar nu doet hem dat niets meer, laat die gewoon vallen en kijkt er niet naar om.



@Yvonne Z. wrote:


Heb je al eens geprobeerd om hem op die momenten in een draagdoek bij je te nemen? Het directe lichaamscontact werkt geruststellend en het dragen werkt kalmerend. Bovendien heb jij dan toch je handen vrij voor iets anders als je dat zou willen :slight_smile:


Draagdoek heb ik, meerderen maar allemaal is het niets voor hem, in het aller begin heeft hij dat 3 keer hooguit rustig ‘leuk’ gevonden, maar de andere keren… nee hij houd er niet van. jammer genoeg.



@Yvonne Z. wrote:


Soms zou je willen dat er bij de geboorte van een kind ook direct een gebruiksaanwijzing werd geleverd heh :wink: Zonder gekheid, ik kan me voorstellen dat het moeilijk kan zijn om het juiste moment te kiezen voor het oefenen met gebaren of andere spelletjes. Lukt het om de rust te vinden om in te gaan op zijn signalen (actief reageren als hij bewust contact zoekt en het spelletje stoppen als hij wegkijkt)?


savonds, na de laatste fles, dan ga ik nog even een half uurtje a uurtje samen met hem bij ons op bed zitten. Zijn manier van contact leggen, of hij kijkt je zo doordringend aan maar reageert niet op wat je doet. Zoals wat er geschreven wordt in boeken: tong uitsteken zou hij gaan spiegelen doet hij niet. Hij kan het wel, maar spiegelt niet wat degene voor hem doet. andere momenten is het meestal maar een korte blik en vind alles om hem heen interesant. Oké begrijpelijk hij is ook nog maar 6 maand. Maar ik kan neit zeggen dat hij makkelijk contact zoekt. Wel beter naar mijn vriend dan naar mij, en vreemden blijven dan wel weer interesant (tot een bepaalde hoogte en afstand). Ik reageer wel op zijn gedrag dan, maar hij reageerd niet echt op mij.



@Yvonne Z. wrote:


Als een extra fles ook niet helpt, zou er dan wellicht iets anders kunnen zijn dan honger? Verder is het denk ik goed om te realiseren, dat melkvoeding voor een baby van deze leeftijd nog de hoofdmaaltijd is (en ook nog een tijd blijft), een baby heeft de melkvoeding echt nodig om van te groeien. Vaste voeding is echt nog bijvoeding.


de extra fles geven we dan tegen 23. hij blijft er wel rustig om opzich dan aan het eind van de dag maar je krijgt hem dan zijn bed niet in. uiteindelijk valt hij dan met een extra fles (dan zit hij dus aan de 5e soms 6e fles van 230cc!) in slaap. pak je de fles dan weg wordt hij wakker en dan dus wel huilend van honger.









Betreft het aanmoedigen dat doen we zowiezo, maar dat is logisch natuurlijk als je kindje (of welk kind dan ook) iets goed doet.

Dat huilend voeding geven niet bevordelijk is weet ik. daarom vraag ik ook om tips of ideeen :wink:

Knuffeldraakje, ik bedoel niet je schema om te gooien qua ander moment van voeding, maar bij huilen even stoppen en bijv kwartier/half uur later weer… maar ik lees dat je dat ook geprobeerd hebt.



Tja, als hij zo huilt omdat hij honger heeft, dan zou je denken het sneller na de fles te geven, maar ja, dat is verschuiving van het probleem.



Overigens heeft zelf leren eten (voornamelijk rapley) hier een heel aantal weken geduurd… Inclusief periodes van mindere eetlust enzo.



Succes in elk geval, ik hoop dat je iets kunt vinden…

Tjonge, het verhaal van je kleine mannetje raakt me wel hoor, ik vind het zo sneu voor hem dat hij blijkbaar niet lekker in zijn vel zit :frowning:



@knuffeldraakje wrote:

een ander moment van eten is wat lastig… hij krijgt rond 12en zijn fruit en rond 4en groente. als ik dan een andere tijd zou moeten nemen, dan zit ik 24 uur per dag aan het eten geven (ik kan het hele dagschema van zijn broertje niet omver gaan gooien, hij doet het juist goed) als het echt niet meer anders gaat dan moet het wel.


Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt hoor, maar met kinderen ben je nu eenmaal altijd wel bezig :shifty: En zeker wanneer ze nog zo jong zijn, ontkom je er niet aan dat je je zult moeten aanpassen aan je kinderen. Naarmate ze ouder worden, zul je merken dat ze vervolgens heel geleidelijk aan steeds wat meer meegaan in in jouw volwassen ritme. Ik denk dat het de moeite waard is om uit te zoeken wat voor je zoontje een geschikt moment is om met eten bezig te zijn. Het tijdstip kan zeker in het begin per dag best verschillen. Probeer het voor jezelf zo aangenaam mogelijk te maken door het als een welkome pauze te zien en zelf ook even wat te eten en te drinken :slight_smile:



@knuffeldraakje wrote:
Hij krijgt verse groente en fruit over het algemeen. tegelijk met hem eten, dan kom ik helemaal niet aan mijn eten toe. hij vind het wel interesant allemaal maar eten gaat hij dan echt niet doen. verschillende vormpjes en kleuren. eerlijk gezegt boeit hem dat niet veel. dan reageerd hij hetzelfde als met nieuw speelgoed, kijkt even en het boeit hem niet veel. af en toe somige knuffels vind hij dan wel leuk maar meestal vind hij nieuwe dingen niet veel aan.


Toen ik je topic voor het eerst las, dacht ik in eerste instantie dat het ging over een peutertje. Ik moest echt eerst een paar keer goed lezen voordat het tot me doordrong dat het eigenlijk om een baby gaat. Het mannetje is maar net zes maanden oud, het is echt niet vreemd dat hij nog niet volop is geïnteresseerd in vast voedsel.



@knuffeldraakje wrote:
ja wat je zegt, gefrustreerd dat is precies waar het op lijkt. gefrustreerd dat het hem niet lukt zoals hij wil oid. de motorische kant van dingen vasthouden, naar zijn mondbrengen zit er wel goed in opzich al, bijvoorbeeld met de liga. alleen zijn fles vasthouden lukt hem dan weer niet. voorheen hield hij wel eens een lepel vast tijdens het eten, maar nu doet hem dat niets meer, laat die gewoon vallen en kijkt er niet naar om.


Ook daar speelt de leeftijd denk ik mee.



@knuffeldraakje wrote:
Draagdoek heb ik, meerderen maar allemaal is het niets voor hem, in het aller begin heeft hij dat 3 keer hooguit rustig ‘leuk’ gevonden, maar de andere keren… nee hij houd er niet van. jammer genoeg.


Ah, meerdere zelfs, mijn interesse is gewekt (voor je het weet raak je eraan verslaafd :wink:) :smiley: Sommige kindjes moeten echt even aan het dragen wennen, wellicht speelt dat een rol? Daarnaast kan het helpen om een andere knoop toe te passen. Op welke manier heb je je zoontje in de draagdoek gehad?



@knuffeldraakje wrote:
de extra fles geven we dan tegen 23. hij blijft er wel rustig om opzich dan aan het eind van de dag maar je krijgt hem dan zijn bed niet in.


Dat een kindje niet kan slapen, heeft niet altijd met voeding te maken. Baby’s hebben van nature een sterke zuigbehoefte, die met een fles misschien niet wordt bevredigd. Dan zou een fopspeen een optie kunnen zijn. Daarnaast wordt wat een baby overdag meemaakt, 's nachts verwerkt en daar heeft het ene kindje meer moeite mee dan de ander. Dan kan een rustgevend bedritueel helpen.



@knuffeldraakje wrote:
uiteindelijk valt hij dan met een extra fles (dan zit hij dus aan de 5e soms 6e fles van 230cc!) in slaap. pak je de fles dan weg wordt hij wakker en dan dus wel huilend van honger.


Ik heb zelf geen ervaring met flessen, dus vandaar deze vraag :wink: Wat bedoel je precies met wegpakken? Bedoel je dat je hem met fles en al in bed legt en dan de fles wegneemt of bedoel je ermee dat je die voeding helemaal weglaat?

Zou het qua hoeveelheid mogelijk kunnen zijn dat zijn maagje daar inmiddels zo aan gewend is geraakt, dat hij daarom misschien weer snel een hongergevoel heeft?



@knuffeldraakje wrote:
Dat huilend voeding geven niet bevordelijk is weet ik. daarom vraag ik ook om tips of ideeen :wink:


Je zou kunnen overwegen om een kinderdiëtist in te schakelen voor een deskundige en specifieke begeleiding? Een kinderdiëtist is gespecialiseerd in eetproblematiek bij kinderen, ik denk dat jullie veel baat kunnen hebben bij ondersteuning op dat vlak.

Knuffel, ik moet Yvonne gelijk geven dat je met deze leeftijd altijd wel bezig bent. (en jij dus dubbel).

Naarmate ze ouder worden (scheelt per maand alweer) krijg je meer tijd , en gaan hun ook zelf eten en op een vast tijdstip.



Als je het fruit eerder geeft, en groente later, en tussendoor of klein flesje melk of water?

En dan samen, is je man nog thuis?



Als hij niet wilt, (gaat huilen), leg het dan even neer, en probeer na 5 tot 20 min weer.



(Riley kreeg eerst om 15.00 uur al een hap, en hij schoof steeds (van 15 naar 14, naar 16 naar 13 en nu is het standaard 17.15 uur )

Ik snap dat het voor jouw anders is omdat je 2 kids heb.



Ik denk ook dat het des-interesse is van hem, ik heb je verteld over mijn nichtje, en die eet nu wel.

Ze krijgt momenteel (ze is van 23 feb), 1x bijvoeding per dag om 16.00 uur.

Ze heeft vaak niet eens echt voldoende, en komt daar voor nog, maar een flesje water bied uitkomst.



Het hoort ook bij de leeftijd het niet geinteresseerd zijn op het geen waar ze eerder wel in geinteresseerd waren. Ik koop speelgoed voor mijn knul met de wetenschap dat het tussen 1 dag en 2 weken niet meer leuk is en ik het opberg voor over 2 maanden.

En dit is eigenlijk altijd wel zo geweest…

hoihoi, danke voor de antwoorden weer:)



Mereltje, het afwachten hebben we ook al meerdere keren geprobeerd, maar haalt weinig uit. òf hij reageerd hetzelfde als de eerste keer , aantal hapjes goed, daarna weer huilen. òf hij huilt gelijk al. dus ook neit echt een ideale oplossing.



Rapley, ik weet het niet zo daarmee… dat hij er nu geen interesse in heeft, logisch omdat hij het nog niet zo kent. maar het feit van eten kent hij wel (zoals de liga dan bijvoorbeeld en voorheen de hapjes)



Yvonne Z.

De hele dag druk met kids, ja natuurlijk is dat logisch, daar zijn het kinderen voor :lol: :wink: . nee serieus, dat kinderen al je tijd in nemen is natuurlijk ook niet gek. maar ik bedoelde ook meer dat er overdag meer te doen is dan alleen Wes. Zijn broertje heeft ook zijn tijd nodig, heb ook dieren in huis. En hoe zou het dan moeten wanneer mijn vriend weer werken zou? of enigsinds weg is? Dan is het toch niet haalbaar om vanaf dat hij wakker wordt totaan hij weer naar bed gaat, met hooguit een uurtje of 1,5 door de dag heen, constand alleen met hem bezig te zijn om zijn eten, en bryan komt dan tussendoor aan bod voor de flessen en niet meer? ohja, en er is op een dag meer te doen dan alleen kinderen: huishouden, afspraken e.d. kinderen nemen veel tijd in, maar het is onmogelijk om heel de dag met 1 kindje bezig te zijn omdat het eten op een normalere tijd niet goed lukt. als je begrijpt hoe ik bedoel. Aanassen op mijn kinderen doe ik zowiezo wel. lijkt me nogal logisch. En ben heus bereid wat meer aanpassingen op een dag te maken. maar het moet realistisch zijn.



de draagdoeken, tja, minimonkey en gewone draagzakken. het ligt mij niet, en hem niet. ik ben van mening als een kindje ergens aan moet wennen wat dat betreft, dan ligt het hem niet. zo hebben we het ook bekeken met bijv. inbakeren, ene keer werkte het voor ze, andere keer niet. en als het niet ligt op dat moment dan gebeurt het niet. Ik ben er niet zo van meer. Moet wel zeggen, we konden bij de jongens vanaf zon 2 maand ermee bezig (Bry nooit meer gedaan overigens), en niet vaak ook omdat ze beide onder Fysioloog stonden.



Wat de fles betreft, hij krijgt dan beneden een fles, valt met fles in slaap in de wipper bijvoorbeeld. of n de box en dan haal ik de fles van hem weg. meestal wordt hij dan wakker, soms lukt het wel soms niet. maar dat gebeurt dus alleen als hij overdag alleen flessen heeft gehad en geen vaste voeding.

Bedritueel is er wel.



Kinderdietist zal ngo niet veel uit halen. Ik weet dat het misshcien een periode kan zijn. artsen zijn makkelijk wat dit soort dingen betreft. probeer het anders klaar. kinderdietist: hij groeit goed, alleen eet ‘lastig’. tja wat is dan het probleem?? zolang ze goed groeien doen artsen er niets mee. en geloof me, ik weer het.





Sweet, hele dag bezig zijn met ze is natuurlijk logisch:) maar er moet wel tijd zijn om op zn minst bry ook zijn tijd en aandacht te geven, je huishouden te doen of simpel een afspraak te kunnen maken.

Kwa tijden zitten ze ook wel aardig op vaste tijden, 8.30 - 12 - 16 en 19. het kan soms eens een half uurtje naar voor of achter verschillen maar toch. (en ja, ik ben altijd hun ritme gaan volgen)



misschien fruit eerder, groente later. zou kunnen, dan zou de groente samen met de laatste fles vallen? of de laatste fles komt dan laat in de avond uit… eerlijk gezegt, ik denk dat we hem daarmee alleen maar in verwarring brengen en hem zijn laatste fles laat op de avond weer aan gaan leren terwijl hij nu wel zonder kan.



om in het kort zo te lezen, moet meer gedult hebben en hem meer tijd geven??

Ik vind het echt een heel sneu verhaal en ik heb het gevoel dat je zelf niet echt oplossingen ziet, alles wat er gezegd wordt heb je een antwoord op klaar waarom het geen oplossing zou zijn.



Over het dragen; tja, als je het niet wilt proberen houdt het natuurlijk op, maar voor kindjes van die leeftijd is bijv een ringsling heel makkelijk, ook in gebruik voor jou. Zeker met twee kleintjes is het echt een uitkomst hoor. Ook de meitai is een hele fijne doek, waar je ze mee op de rug kunt dragen terwijl jij dus handen vrij hebt om wat anders te doen.



Wat het eten betreft, ik begrijp niet zo goed waarom je er heel de dag mee bezig zou zijn. Het komt allemaal zo moeilijk over. Ze krijgen hun flessen op een vaste tijd en ik lees dat je ze soms zelfs zelf hun fles laat drinken, dus zoveel tijd kost dat niet toch?

En dan gewoon een paar keer per dag aan tafel voor ‘maaltijden’.

Ik zou daar niet teveel druk op leggen, gewoon lekker aan tafel gaan en zien wat hij eet. Ieder zn eigen bordje, jij ook gewoon je eigen ding doen en hooguit aanmoedigen wat te eten.

Eet hij niet, ook prima. Huilt hij, haal je hem eruit en laat je hem spelen. Door hem zo al huilend te dwingen te eten wordt eten echt ontzettend negatief.

@knuffeldraakje wrote:

de draagdoeken, tja, minimonkey en gewone draagzakken. het ligt mij niet, en hem niet. ik ben van mening als een kindje ergens aan moet wennen wat dat betreft, dan ligt het hem niet. zo hebben we het ook bekeken met bijv. inbakeren, ene keer werkte het voor ze, andere keer niet. en als het niet ligt op dat moment dan gebeurt het niet. Ik ben er niet zo van meer. Moet wel zeggen, we konden bij de jongens vanaf zon 2 maand ermee bezig (Bry nooit meer gedaan overigens), en niet vaak ook omdat ze beide onder Fysioloog stonden.


Okee, dat verklaart denk ik wel het één en ander :wink: Draagsystemen als Minimonkey en BabyBjörn worden ontzettend veel verkocht, maar zijn voor zowel de drager als het kindje idd vaak niet comfortabel. Het feit dat een fysiotherapeut frequent gebruik van deze draagsystemen afraadt, zegt denk ik ook al heel veel: ze zijn ergonomisch ook niet verantwoord. De échte draagdoek daarentegen, daar kun je (mits deze correct wordt geknoopt) zeer ergonomisch en comfortabel mee dragen. Ken je het draagdoekentopic in het showforum (klik) al? Daar zijn al heel wat foto’s te zien van verschillende manieren van dragen, waarbij zittend in de doek de meest prettige en ergonomische is. Wellicht kun je iemand bij jou in de buurt vinden waar je eerst eens een draagdoek van zou kunnen lenen? Op de site van de doekentheek is goede informatie te vinden over dragen.



@knuffeldraakje wrote:
Kinderdietist zal ngo niet veel uit halen. Ik weet dat het misshcien een periode kan zijn. artsen zijn makkelijk wat dit soort dingen betreft. probeer het anders klaar. kinderdietist: hij groeit goed, alleen eet ‘lastig’. tja wat is dan het probleem?? zolang ze goed groeien doen artsen er niets mee. en geloof me, ik weer het.


Ik kan me voorstellen dat je misschien teleurgesteld bent in bepaalde zorgverleners en dat je daardoor niet meer overtuigd bent van hun intenties. Toch mag je van een kinderdiëtist verwachten dat deze zijn/haar kliënten serieus neemt, zeker als je vertelt wat je hier inmiddels ook hebt geschreven…



@knuffeldraakje wrote:
Sweet, hele dag bezig zijn met ze is natuurlijk logisch:) maar er moet wel tijd zijn om op zn minst bry ook zijn tijd en aandacht te geven, je huishouden te doen of simpel een afspraak te kunnen maken.Kwa tijden zitten ze ook wel aardig op vaste tijden, 8.30 - 12 - 16 en 19. het kan soms eens een half uurtje naar voor of achter verschillen maar toch. (en ja, ik ben altijd hun ritme gaan volgen)



misschien fruit eerder, groente later. zou kunnen, dan zou de groente samen met de laatste fles vallen?


Je hebt natuurlijk ook nog slaapjes tussendoor, maar dat zal denk ik voor alle kindjes van deze leeftijd opgaan. Los daarvan gaat de bijvoeding idd tussendoor, hoe dat dan ook maar uitkomt.



@knuffeldraakje wrote:
of de laatste fles komt dan laat in de avond uit… eerlijk gezegt, ik denk dat we hem daarmee alleen maar in verwarring brengen en hem zijn laatste fles laat op de avond weer aan gaan leren terwijl hij nu wel zonder kan.


Als je kijkt naar zijn gedrag 's avonds, kun je dan echt concluderen dat hij zonder een late voeding kan…? Ik vind het namelijk een behoorlijk lange ruk voor zo’n klein kindje, van 19.00u tot 08.30u zonder voeding (als ik dat goed begrijp) en kan me goed voorstellen dat hij die late voeding toch echt nog nodig heeft.

Als je kijkt naar naar de fysiologie van een baby, dan blijkt dat meerdere kleinere voedingen per etmaal de normale behoefte van een baby is. Daarom wordt er ook in geval van kv aangeraden om op verzoek te voeden. Heb je al eens geprobeerd om wat vaker kleinere hoeveelheden aan te bieden?



@knuffeldraakje wrote:
om in het kort zo te lezen, moet meer gedult hebben en hem meer tijd geven??


Ik denk dat dat idd een goede conclusie zou zijn :wink: Uiteraard is en blijft het volledig jouw keuze en jouw beslissing :slight_smile:

@knuffeldraakje wrote:



Sweet, hele dag bezig zijn met ze is natuurlijk logisch:) maar er moet wel tijd zijn om op zn minst bry ook zijn tijd en aandacht te geven, je huishouden te doen of simpel een afspraak te kunnen maken.

Kwa tijden zitten ze ook wel aardig op vaste tijden, 8.30 - 12 - 16 en 19. het kan soms eens een half uurtje naar voor of achter verschillen maar toch. (en ja, ik ben altijd hun ritme gaan volgen)



misschien fruit eerder, groente later. zou kunnen, dan zou de groente samen met de laatste fles vallen? of de laatste fles komt dan laat in de avond uit… eerlijk gezegt, ik denk dat we hem daarmee alleen maar in verwarring brengen en hem zijn laatste fles laat op de avond weer aan gaan leren terwijl hij nu wel zonder kan.



om in het kort zo te lezen, moet meer gedult hebben en hem meer tijd geven??




Maakt hij zo een lange ruk dan? (mocht ik dromen met Lee!)



Ik bedoel je geeft nu rond 12 uur fruit, en 16.00 uur groente.

Waarom geef je niet om 10 uur fruit en om 17.00 uur groente?



Wij gingen ook totaal op op Riley’s ritme, zijn slaapjes zijn voedings tijden, die per dag konden verschillen, maar hij wel een ritme had ongeveer, maar kwam hij eerder of later, dan maar.

Ik volgde zijn ritme, hij kwam wanneer hij kwam. Maar, er was wel bijvoorbeeld dat hij om 10 uur zijn fruit kreeg, en om 17.00 uur zijn groente.

Hij kwam 's avonds (denk rond maandje of 7-8), toen rond 20.00 uur voor een voeding en sliep dan tot 23.00 uur, hij had de late voeding gewoon nodig.



Ik bedoel, volg eens volledig hun wakker word tijden en daarmee ook hongersignalen. Kijken welk ritme je krijgt.



Wij houden nog steeds zijn ritme aan namelijk, en dat is nu gelijk (thank god), en daarbij ben ik niet meer aan melk verbonden overdag. (maar dat is de leeftijd).



Rapley
Natuurlijk kent hij dit (nog) niet. Je moet hem hiervoor gewoon aan de eettafel zetten en bijvoorbeeld brocoli geven, hij zal misschien oppakken, misschien proeven… misschien doet hij niets, eerste keren… Riley pakt de rapley methode ook niet meteen op, dat duurde even.



En vergeet niet het is BIJ voeding, het moet belangrijker worden, maar vooralsnog is het niet zijn hoofdbron tot voedsel.



Ohja, nog 1 ding, mijn advies zou zijn, geef hem op 1 plek eten, dus aan tafel of ergens anders. En niet op verschillende plekken, zo weet hij wat er gaat gebeuren. Als hij bijvoorbeeld aan tafel gaat.