hallo mede-mamas
Mijn twee meisjes Lola en Evi (zie showforum )zijn morgen twee weken oud. Lola drinkt uit de borst, al is het steeds niet genoeg en krijgt ze nog wat moedermelk na dmv fingerfeeding. Evi kan niet uit de borst drinken. Ze doet iets verkeerd met haar tongetje, daarmee duwt ze tegen de tepel en vervolgens zit er wat tegenaan te smakken. Evi krijgt dus alle voedingen moedermelk dmv fingerfeeding. Nu is dit niet eeuwig vol te houden…mijn man moet volgende week weer gaan werken en dan moet ik in mijn eentje alle voedingen doen. ik heb contact opgenomen met een lactatiekundige en die zegt dat ik best een flesje kan gaan geven. Volgens haar is tepel-speen verwarring nooit wetenschappelijk bewezen en is het een achterhaald idee. Ze raad aan om de habermann fles aan te schaffen en daarmee te gaan voeden. Ze verwacht dat Evi over een paar weken wel uit de borst zal kunnen drinken Ik ben heel benieuwd hoe jullie denken over de fles! Doen/niet doen?
groetjes, Esther
Hai Esther! Gefeli met je 2 mooie dames! :inlove:
Heb zelf geen problemen op het BV vlak klopt gelijk af maar is een borstvoedingshulpsetje geen optie? Zo kun je met Evi blijven ‘oefenen’ zeg maar, ze heeft toch hetzelfde gevoel bij het ‘voeden’ van lekker dichtbij zijn (als je wilt zelfs tegelijk met Lola) etc en ook haar voedingen binnenkrijgen om sterk van te worden en te groeien.
Heb je al eens gesproken met een lactatiekundige of iemand van VBN? Die hebben vast en zeker nog veel meer tips voor je.
Heel veel succes en hopelijk heeft ze heeeel snel door hoe het wel werkt aan de borst zodat je een stuk stress/zorgen minder hebt. :thumbup:
@Mama Esther wrote:
Mijn twee meisjes Lola en Evi (zie showforum)zijn morgen twee weken oud. Lola drinkt uit de borst, al is het steeds niet genoeg en krijgt ze nog wat moedermelk na dmv fingerfeeding.
Wat goed dat jullie op zo’n bewuste manier bezig zijn om jullie meiden toch aan de borst te krijgen :thumbup:
Heb je er zicht op hoe het kan dat Lola nog niet genoeg uit de borst haalt (bijv. heeft ze misschien nog niet genoeg kracht om aan de borst te drinken, of kan ze misschien niet effectief genoeg drinken omdat het aanleggen nog niet optimaal verloopt)?
Naast het opsporen van de oorzaak en daarvoor een oplossing te vinden, zou je kunnen overwegen om voor het bijvoeden een borstvoedinghulpset (afgekort ook wel BHS, BOS of SNS) te gebruiken? Dit is een soort containertje die je om je nek hangt. Vanaf dat containertje loopt een heel dun sondeslangetje langs je borst naar je tepel, zodat je kindje tijdens het drinken aan de borst ook direct bijvoeding binnenkrijgt: Medela-SNS. Dat scheelt een hoop tijd en werk en het geeft Lola de gelegenheid om het drinken aan de borst optimaal te oefenen.
@Mama Esther wrote:
Evi kan niet uit de borst drinken. Ze doet iets verkeerd met haar tongetje, daarmee duwt ze tegen de tepel en vervolgens zit er wat tegenaan te smakken. Evi krijgt dus alle voedingen moedermelk dmv fingerfeeding. Nu is dit niet eeuwig vol te houden…mijn man moet volgende week weer gaan werken en dan moet ik in mijn eentje alle voedingen doen.
Dat is idd een pittige klus… Fingerfeeding is idd echt bedoeld als overbrugging, een tussenstap op weg naar volledig aan de borst voeden. Ook bij fingerfeeding zou het overigens zo moeten zijn, dat correct zuiggedrag wordt gestimuleerd. Is er aan jullie uitgelegd hoe dat precies in zijn werk gaat? Op bv.com is meer informatie te vinden over vingervoeden: Bv.com-vingervoeden.
@Mama Esther wrote:
ik heb contact opgenomen met een lactatiekundige en die zegt dat ik best een flesje kan gaan geven. Volgens haar is tepel-speen verwarring nooit wetenschappelijk bewezen en is het een achterhaald idee. Ze raad aan om de habermann fles aan te schaffen en daarmee te gaan voeden. Ze verwacht dat Evi over een paar weken wel uit de borst zal kunnen drinken Ik ben heel benieuwd hoe jullie denken over de fles! Doen/niet doen?
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over de uitspraak over zuigverwarring en het advies dat je hebt gekregen :eh:
Dit is wat de Stichting Zorg voor Borstvoeding aangeeft over zuigverwarring: ZvB-Zuigverwarring, een achterhaald concept?
Uit je bericht leid ik af, dat je hebt geconstateerd dat het tonggebruik van Evi niet optimaal is. Het beeld dat ik van jouw omschrijving krijg, is dat ze haar tongetje opkrult in plaats van uitsteekt. Klopt dat?
Dat is eigenlijk precies het tonggebruik wat wordt gestimuleerd door het drinken uit een flesje; een baby zal de tong opkrullen om de melkstroom te reguleren. Een Habermann-speen (ik zie op de site van Medela dat deze nu een SpecialNeeds-speen wordt genoemd) is meer afgestemd op het gebruik ervan bij complicaties, maar zeker ook bij deze speen zal er bewust moeten worden gewerkt aan het verbeteren van de drinktechniek (de baby zoveel mogelijk stimuleren om de speen net zo aan te happen als de borst, dus mondje wagenwijd open en tongetje iets uitgestoken). Het is niet zo dat incorrect tonggebruik met deze speen automatisch wordt gecorrigeerd.
Kan Evi haar tongetje trouwens wel goed uitsteken, m.a.w.: zou er wellicht sprake kunnen zijn van een tekort tongriempje (te herkennen aan de hartvorm die het tongetje aanneemt als de baby deze probeert uit te steken)? Mocht dat idd zo zijn, dan is dit met een vrij eenvoudige ingreep (het knippen van het tongriempje) snel te verhelpen.
Wat je in ieder geval zou kunnen doen om juist tonggebruik te stimuleren is de lippen van je kindje herhaaldelijk aanraken (hetzij met je vinger, hetzij met je tepel). Misschien reageert ze daarop door haar tongetje uit te steken en over de onderkaak te leggen. Ook kan het helpen om dit zelf voor te doen. Een jonge baby is al heel snel in staat om gezichtsuitdrukkingen na te bootsen :thumbup:
Lijkt dit niet te helpen, dan zou je de volgende oefening kunnen toepassen (bron: Handboek Lactatiebegeleiding van La Leche League International, 2002):
De tong naar beneden en naar buiten duwen:
- leg een schone naar boven gedraaide wijsvinger (met een kort geknipte nagel) in de mond van de baby met de kant van de nagel zachtjes op de tong van de baby drukkend;
- laat de vinger ongeveer 30 seconden in die positie terwijl de baby erop zuigt;
- draai de vinger langzaam om zodat de onderkant van de vinger op de tong van de baby rust en duw haar tong naar beneden terwijl je langzamerhand de vinger uit haar mond trekt;
- herhaal deze oefening enige keren voordat de baby aan de borst gelegd wordt.
In principe zou je binnen enkele dagen al resultaat kunnen zien.
Een andere vraag die bij me opkomt is: heeft er een persoonlijk consult met de betreffende lk plaatsgevonden of is er alleen een telefonisch consult geweest? In mijn beleving zou je namelijk veel baat kunnen hebben bij een persoonlijk consult, zodat de lk ook daadwerkelijk kan zien wat er gebeurt, kan vaststellen wat het precies probleem is en jullie aan de hand daarvan specifieke tips, informatie en adviezen kan geven.
Binnen de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn inmiddels verscheidene vrijgevestigde lk’s actief. Zij zijn eerst een aantal jaren VBN-contactpersoon geweest en hebben toen de overstap naar lk gemaakt. Op de VBN-site zijn de gegevens van deze lk’s terug te vinden: VBN-lk. Op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) zijn de gegevens terug te vinden van alle Nederlandse lk’s die aangesloten zijn bij deze vereniging: http://www.nvlborstvoeding.nl .
Een vrijgevestigde lk brengt kosten voor een consult in rekening. Deze kosten worden door steeds meer zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed. Je kunt dus altijd proberen om de gemaakte kosten te declareren. Lukt dit niet, dan is het de moeite waard om de kosten mee te nemen in je belastingaangifte (al weet ik niet of dat volgend jaar nog mogelijk is, want volgens mij zijn er wat dat betreft veranderingen op komst…).
Kun je hiermee uit de voeten?
Ik dacht ook meteen aan een te kort tongriempje? :think:
Ik ken nog een baby die moeite had met drinken en maandag hebben ze zijn tongriempje geknipt en het drinken verloopt nu al erg goed! :thumbup:
Dus misschien ook even checken? :think: :-*
bedankt voor jullie reacties!
-een te kort tongriempje is het zeker niet, daar heb ik al naar laten kijken door de velroskundige. Evi steekt juist vaak haar tong uit…en duwt op die manier de tepel uit haar mond.
-lola ligt goed aan, maar valt in slaap aan de borst. komt volgens de lk omdat ze nog zo klein is, ze zijn met 36 weken geboren…
-een bhs heb ik al gekocht en lijkt een miskoop te zijn: Evi maakt geen vacuum, dus ook met slangetje naast de tepel kan ze de melk niet opzuigen. Het zou misschien wel werken voor lola zodat ik haar niet meer naderhand hoef bij te voeden…maar die bhs installeren is net zoveel werk als een beetje fingerfeeden :shifty:
-ik pas nu borstcompressie toe bij lola en dat lijkt te helpen
-de lactatiekundige had ik alleen telefonisch gesproken, het is de lactatiekundige van het consultatiebureau. Die komt niet langs… :roll: inmiddels heb ik een vrijgevestigde lactatiekundige gebled, ze heeft telefonisch advies gegeven en komt zondagochtend langs :thumbup:
-de vrijgevestigde lactatiekundige raadde de fles af…zoals ik al dacht. Die gaan we dus niet aanschaffen.
bedankt allemaal, we gaan er weer met hernieuwde moed tegenaan! :-*
Veel succes, ik bewonder je doorzetting voor de bv en hopelijk werpt het gauw zijn vruchten af! :thumbup: :-*
ik heb ongeveer 6 weken fulltime gekolft en avent flesjes gegeven- tom was ook te zwak- , en toen met een lk erbij tom aangelegd ( iets na de uitgerekende datum) en hij drinkt sindsdien al bijna 3 jaar gewoon live :inlove:
in het begin wel aanleggen geprobeert maar was 1 grote frustratie voor hem en mij…toen een paar weken gewoon niet gedaan.
het ligt aan je kindje, maar hier is het van fles naar borst gelukt :thumbup:
succes he!
Lastig om zo een antwoord te geven op je vraag. Em is na 6 weken FT kolven (deel sonde, deel fles) gewoon uit de borst gaan drinken. Maar zij was te vroeg geboren en dat is weer heel anders dan wat jij beschrijft.
Heb je een gecertificeerde lactatiekundige? Met IBCLC achter haar naam?
Je zou eens contact op kunnen nemen met Gonneke Veldhuizen of een andere LK via eurolac: http://eurolac.net/index.php?p=2
lactatiekundige is langsgeweest. (jep…een ibclc).
Evi heeft een hele grote tong. Eigenlijk te groot voor haar bekkie, niet helemaal in verhouding. En ze doet echt nog prematuur an, slaapt de hele tijd en valt ook tijdens het aanleggen in slaap. Dus helaas, het is niet gelukt. Volgens de lactatiekundige zulen we nog wel een maandje aan het fingerfeeden zijn voordat Evi sterk genoeg is om zelf te kunnen drinken en haar mond wat meer in verhouding staat tot haar tong…
Dus vooruit, hop met de geit, we zetten nogwel ff door. Nu gaat dat nog goed, ik laat eerst lola een de borst drinken en dan ga ik kolven voor Evi en terwijl ik kolf geeft Tim de melk aan Evi met fingerfeeding. Maar over een week is Tim weer aan het werk en dan moet ik het dus allemaal alleen doen…borstvoeden, kolven en fingerfeeding, 8 x per dag. Das best een hele kluif waar ik tegenop zie. Nou ja, komt vast wel in orde allemaal…
Jeetje Es, da’s niet niks, voeden kolven en FF erbij. Ik bewonder je positieve instelling, echt. Als ik de komende tijd iets voor je kan doen dan moet je effe een gil geven hè!
Respect en applaus dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt om BV toch mogelijk te maken :thumbup: en het gaat je lukken, daar ben ik van overtuigd
Jurjen was met 35.3 weken geboren en ook hij kon na een het gebruik van een sonde niet aan de borst, 14 dagen later wist hij niet wat hij met de tepel moest doen en was ook nog steeds iets verzwakt.
Ik heb toen 4 maanden gekolft en dit hem via een flesje gegeven. Dit ging prima :thumbup: …
suc6!
wat je ook beslist, het zal het beste voor jou en de beebs zijn
Wow succes hoor! :thumbup: :-*
@mamalena wrote:
Jeetje Es, da’s niet niks, voeden kolven en FF erbij. Ik bewonder je positieve instelling, echt. Als ik de komende tijd iets voor je kan doen dan moet je effe een gil geven hè!
ja, langskomen voor de gezelligheid!

Deal!!
Hallo mama Esther,
Gefeliciteerd met je meiden!!!
Fijn dat jullie nu een plan van aanpak hebben! Ik hoop dat het werkt.
Ik ben nl preverbale logopedist (ik help baby’s en ouders wanneer het gaat om eet- en drinkproblemen)
eerlijk gezegd ben ik verbaasd over het advies om een maandlang te fingerfeeden…Fingerfeeden is een methode van bijvoeden zodat het kindje toch wat binnenkrijgt zolang het zuigen niet lukt (en hiermee ervaart je kind je het verzadigen van hongergevoel)
Echter als ik dit zo lees heeft Evi moeite met het zuigen, in de eerste dagen na de geboorte is dit een proces van rijping van het centrale zenuwstelsel.
‘Wij’ als logopedist geven dan ook de voorkeur aan flesvoeding (gekolfde bv!) boven fingerfeeden, omdat je met het zuigen uit de fles het zuigen in reeksen en zo de zuig-slik-ademcoordinatie traint, dát is m.i belangrijk bij Evi. De eerste 3 maanden is het zuigen en slikken nog geheel reflexmatig, een zuigeling kan het drinken uit de borst en uit de fles moeiteloos afwisselen. Wanneer de borstvoeding en het zuigen goed op gang is gekomen is er géén gevaar voor tepelspeenverwarring.
Ik merk dat er nog steeds verwarring blijft over de verschillende standpunten van lactatiekundigen en logopedisten, hopelijk komen we met de NOMAS werkgroep (zie stukje van Yvonne Z) tot een eenduidig beleid.
Hopelijk breng ik je niet teveel in verwarring, maar wellicht is het een idee om een preverbale logopedist mee te laten kijken (zij kan met jou kijken naar een speen die aansluit bij de behoeften van Evi en samen een oefenschema voor de overgang naar bv opstellen, eventueel kan verandering van houding e.d ook helpen). Deze behandelingen worden vergoed door de zorgverzekeraar en de logopediste komt bij je thuis.
Hier in de regio is er een goede samenwerking met logopedisten en lactatiekundigen, als dat bij jullie ook zo is kan het voor jullie een prettige samenwerking zijn.
Ik wens jullie heel veel succes! En zal dit topic even blijven volgen.
Vooral: geniet van je meiden
Gr T@nj@
hoi tanja, bedankt voor je bericht! waar vind ik een preverbale logopedist in de regio den bosch?
Wauw meid dat is zeker een opgave om zo je meiden te voeden maar super dat je toch doorzet.
Je meiden mogen blij zijn met jou als moeder :thumbup:
Hoi Esther, ik ga even voor je kijken. Ik vind er 11 in Den Bosch, er zal er vast een bij zitten die preverbale logopedie doet.
Hallo mama van twee dames,
las je vragen op de vorige bladzij…en dacht daar kan een prelogopedist een rol spelen. Maar zie, op de volgende bladzij een uitgebreid antwoord van een andere logopedist (ben er zelf ook 1). Ik heb er niets meer aan toe te voegen, behalve dat ik hoop dat prelogopedisten/lactatiekundigen eenduidigheid bereiken over tepel/speenvewarring. Maar daar wordt binnen de NOMAS aan gewerkt.