Even jullie mening.

Wij gaan tijdelijk bij mijn moeder en stiefvader wonen, I.V.M. een verhuizing even als tussenoplossing.



Nu word er hier thuis niet gerookt, als ik bij mijn moeder en stiefvader kom word er ook niet gerookt.



Nu gaan we daar dus even wonen, en er word niet gerookt als mijn dochtertje beneden is. Maar als ze dus slaapt word er dus wel gerookt, er komt best veel rokend bezoek bij mijn moeder, dus als hun allemaal roken en kom met mijn dochter beneden zit ze dus nog gewoon in de rook.



Nu heb ik dat liever niet, beter gezegt ik wil dat gewoon niet. Maar vinden jullie dat ik kan eisen dat er gewoon helemaal niet gerookt word binnen ? :think:

ja dat is moeilijk het is je moeder maar ook haar huis en het is al ontzettend lief dat jullie daar tijdelijk mogen wonen.

en hoe lang is tijdelijk paar week maand, huisje huren is geen optie neem ik aan of hotel of vakantie huisje, dus ja denk dat het iets is wat je tijdelijk maar voor lief moet nemen. :?

Tja da’s een moeilijke…

Op zijn minst kan je natuurlijk het gesprek aangaan met je moeder.

Ik zou aangeven dat je het ontzettend waardeert dat jullie met het hele gezin bij hen in huis mag maar dat je het roken eigenlijk best wel vervelend vind.

Je zou het natuurlijk zo kunnen brengen als:

Ik vind het echt geweldig dat wij hier voor deze periode met zijn alle mogen verblijven maar ik heb toch een brutale vraag:

Vinden jullie het vervelend om tijdelijk niet in huis te roken in verband met de kinderen?



Mochten ze er gehoor aan geven vergeet ze dan niet zo af en toe voor dat feit te bedanken.



Succes ermee.

ik denk niet dat je het kunt eisen



maar je kunt er allicht over praten.

@knollie1 wrote:

ik denk niet dat je het kunt eisen



maar je kunt er allicht over praten.




Dat is ook mijn eerste reactie.

Denk dat je blij mag zijn met deze oplossing, een nader optie is wellicht om in een vakantiewoning te gaan zitten, maar dat is natuurlijk een duur grapje.



Ik ga er vanuit dat je moeder je goed kent en dus wel weet wat jij het liefste zou willen, en op basis daarvan een oplossing zal bedeneken wat voor haar haalbaar is.



(het maakt natuurlijk ook nog uit om welke termijn het gaat)

ik vind dat je dat in elk geval niet kunt eisen.

Ik denk dat je al harstikke blij mag zijn dat je daar kan wonen tijdelijk.

Maar je wist dat je moeder rookt, je weet ook dat jij dat niet wil hebben waar je dochter bij is, waarom dan toch daar tijdelijk gaan wonen?

Nee niet eisen nee, wel gewoon vragen.

Maar hoe vaak komt je dochtertje dan weer beneden vraag ik me af? Kun je haar dan niet even boven houden (ik neem aan dat dit dan in de avond/nacht is?). Overdag denk ik dat je het best kunt afspreken. In de avond vind ik het moeilijker.

Ik zou het gewoon met je moeder overleggen, ik heb dat ook gedaan toen Eline nog kleiner was, en toen zeiden ze uit zichzelf al dat (ze roken zelf ook, nooit waar Eline bij is) dat bezoek maar buiten moest roken.

Eisen, nee vind ik van niet.

Dat je dit als oplossing hebt gevonden is heel fijn, en ik vind dat je zoiets dus niet van iemand mag eisen, je kan het wel vragen aan je moeder, overleggen en jouw mening er over geven.

Misschien zegt ze zelf ‘Dan gaan we toch naar buiten?’, of ze zegt niets.

Heb je het teminste geprobeerd.



Maar als het om de avond gaat, jouw dochtertje is dan toch boven?



Dan zou je toch afspraken kunnen maken met je moeder, of ze het raam op een kiertje wil doen, of de deur , na het of tijdens het roken zodat het wegstroomt?

Eisen kan je het niet. Wel vragen.



Eerlijk gezegd zou ik een andere oplossing zoeken als men in huis blijft roken. Dat ze het alleen in de avond doen maakt niet, dat het niet schadelijk is voor je kind. De giftige stoffen blijven gewoon hangen, ook al zouden ze de hele nacht luchten.

@Frischling wrote:

Eisen kan je het niet. Wel vragen.



Eerlijk gezegd zou ik een andere oplossing zoeken als men in huis blijft roken. Dat ze het alleen in de avond doen maakt niet, dat het niet schadelijk is voor je kind. De giftige stoffen blijven gewoon hangen, ook al zouden ze de hele nacht luchten.




Idd. Sterker nog, de giftige stoffen ‘zakken’ naar de onderkant van de kamer dus juist een jong kind zal dit inademen.

net als de rest: je hebt in deze situatie niet zo heel veel te eisen, het is je moeders huis, zij helpen jullie uit de brand. Maar je kan er wel over praten natuurlijk en vertellen wat jij eigenlijk graag zou willen.



en ik zou net als frishcling (haha zijn we het toch nog eens eens) dan liever een andere oplossing zoeken. Een huis waarin elke avond gerookt wordt, is hoe dan ook vies en schadelijk voor je kind, ook als je kind zelf op dat moment boven is. (en dan maakt het nauturlijk nog uit of dat voor een weekendje is of voor maanden…).

Nou wij gaan dus als tussenoplossing bij mijn moeder en stiefvader zitten, voor hoelang precies weet ik niet. Verwacht een week of 6.

En een vakantiehuis waar moet ik dan aan denken ? als ik Google krijg ik centerparcs etc, en dat is me echt te duur om daar een maand of langer te moeten zitten.



Ons ander huis is een koophuis, en die kosten van dat huis gaan ook gewoon door, dus heb eigenlijk niet veel zin om met dubbele kosten te gaan zitten.



En indd kan het niet eisen, dat weet ik wel maar vind het zo sneu om het te vragen. Moet er bij zeggen dat alleen mijn moeder in het huis rookt als er geen bezoek komt. Maar er is elke dag wel bezoek dat rookt.



:?

Mijn moeder of schoonmoeder zou dat zelf niet willen… ik snap niet dat een oma dat dan evengoed wilt blijven doen… maar goed, dat is haar keus…



Sluit me aan bij voorgangers… nee niet eisen, wel vragen…



Balen hoor, dat je nergens anders terecht kan…

@faizaa wrote:

Mijn moeder of schoonmoeder zou dat zelf niet willen… ik snap niet dat een oma dat dan evengoed wilt blijven doen… maar goed, dat is haar keus…



Sluit me aan bij voorgangers… nee niet eisen, wel vragen…



Balen hoor, dat je nergens anders terecht kan…




Ik zou dat zelf ook niet doen, want die rook blijft gewoon hangen in huis en het is gewoon slecht vooral voor kinderen.

Maar ik was eens ergens op bezoek, en daar rookte me moeder dus wel opeens waar mijn dochter bij was. dat vond ik echt ontzettend vreemd en was er best boos over.

En ergens anders terecht ik kan wel bij mijn schoonouders, maar die wonen wat verder weg en is heel onhandig met mijn vriend zijn werk. En heb dan ook niet een super band met ze om daar tijdelijk te gaan wonen.



Maar ik ga het gewoon voorstellen deze week, maar ik vind het ook zo sneu om te vragen iemand tips hoe ik het op een normale manier kan brengen ?

Ik zou op dr schuldgevoel inspelen…

Vertellen over wat het kan doen met zo’n kleintje…

Zeggen dat je respecteerd dat t haar huis is maar of ze dat aub voor haar lieve kleine mooie kleindochter zou willen doen…



(de nadelen van roken met kleintje in huis uitprinten en haar laten lezen)

Heeft iemand een goede/overtuigende tekst die ik kan uitprinten kan namelijk niet echt iets vinden :shifty:



En zoek iets over hoelang de rook blijft hangen in huis als er toch gewoon gerookt word.

google es op meeroken en baby



komen meteen de sites van stivoro en bewuste ouders op je scherm…



:thumbup:

kanker site:



Passief roken

Vraag 17: Passief roken bij kinderen?



Mijn kind gaat 1 keer in de week naar een oppas waar in huis gerookt wordt. Alleen op de dag dat mijn zoontje er is wordt er niet gerookt. Is het schadelijk om in een ruimte te verblijven waar normaal wel gerookt wordt maar niet tijdens de aanwezigheid van mijn kindje? Blijven de schadelijke stoffen aanwezig in die ruimte?



Antwoord:

Uit je vraag begrijp ik dat je bezorgd bent over de gezondheid van je kind.

Van de rook van een sigaret komt 85% in de omgeving terecht. De giftige stoffen uit sigaretten kunnen lang in een kamer blijven hangen. Hoe lang is afhankelijk van hoe goed en hoe lang je ventileert. Tabaksrook bestaat uit vaste, vloeibare en gasvormige stoffen. Vooral de vaste en vloeibare deeltjes zijn lastig weg te ventileren. Veel ramen reiken niet tot de grond en dat zou moeten om de zwaardere deeltjes weg te krijgen. Deze zwaardere deeltje verzamelen zich in een band met een hoogte van 80 cm vanaf het vloer oppervlak en kunnen daar langer dan 24 uur blijven hangen. Juist baby’s in lage stoeltjes, kruipende kinderen en vroege lopers krijgen zo dus ook in een geventileerde ruimte giftige stoffen binnen.

Het wordt aanbevolen om enkel buiten te roken om je omgeving , zowel kinderen als volwassene, te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van passief roken.







Ik denk dat je gewoon dat verhaal wat Faizaa schreef moet vertellen. Meer kan je denk ik niet doen…



Sowieso is de oudere generatie niet zo moeilijk denken wat kinderen betreft en roken. Want vaak(ik spreek uit ervaring) zeggen ze dan tja vroeger deden we het altijd zo en de kinderen hebben er niets van gekregen. In deze tijd wordt er veel te dramatisch gedaan.



Zo verantwoorden ze zichzelf dan.



Ik hoop voor je dat je gewoon lekker in een rookvrij huis kan verblijven bij je moeder.