Even balen: ze ligt in een stuit... en BUB!

Toen ik vanmorgen bij de vk was hebben we nog uitgebreid over mijn wens gepraat om zelf ons baby’tje aan te pakken, de vk zag (gezien de eerdere en soepel verlopen bevallingen) geen reden waarom het niet zou kunnen. Ik was helemaal blij dat zij mij steunde… En toen ging ik liggen, zodat zij even kon voelen :?



Vrijwel meteen voelde ik aan dat er iets niet goed was. Ze vroeg of ik de baby goed voelde, dus ik legde uit dat ik wel goed het ‘geschuif’ voel maar minder porren dan bij de jongens, en dat het sinds afgelopen dinsdag allemaal anders voelt, net of ze heel ver is ingedaald, maar dan anders.



Toen vroeg de vk of ze inwendig mocht voelen, omdat ze niet zeker kon zeggen dat die kleine goed ligt :shifty: . Natuurlijk mocht dat, maar ook zo kon ze het niet goed voelen. Dus heeft ze een collega gebeld die onlangs haar echoscopie-opleiding af gemaakt had, om wat eerder te komen voor een liggings-echo.



De echo bevestigde haar vermoeden: onvolkomen stuit.’



Ik weet dat er ergere dingen zijn, maar bah wat baal ik hiervan zeg. Als je de hele zwangerschap nergens last van hebt(nou ja, in het begin was ik erg misselijk en mijn bekken en onderrug doen soms een beetje zeer, maar verder kan ik niet klagen) en dan plotseling, terwijl je eigenlijk zo elk moment kunt bevallen moet je nadenken over een draai poging, wel niet vaginaal bevallen of toch een keizersnee… :frowning:

Ach jeetje, wat een. Tegenvaller zeg! Kan me helemaal voorstellen dat je ontzettend baalt.

Heb je nu al verdere afspraken gemaakt, draaipoging misschien? Of ga je er eerst nog goed over nadenken? En is er nog een kans dat ze vanzelf draait?

‘Ons’ ziekenhuis doet eigenlijk alleen op donderdag draaipogingen, maar omdat ik al zo ver ben, heb ik toch nog een afspraak voor morgen ochtend om 8.15 gekregen. Dan heeft de enige vk/gyn, die dat kan (en die nu niet op vakantie oid. is) net een nachtdienst erop zitten en die wil dan wel wat langer blijven om te kijken of hij/zij ons kindje kan draaien… :think: Maar ja, ik weet nu nog niet eens of ik dit ook echt wil, wat de gevolgen ervan kunnen zijn etc :shifty: Dus ik ben nu even het huis aan het schoonmaken(goed om mijn gedachten te verzetten :? ) en dan ga ik straks het net op om te kijken wat voor informatie ik erover kan vinden.



Wat ik wel weet is dat het maar bij 50% van de draaipogingen ook echt lukt om het kindje te draaien en dat de kansen op slagen vooral vóór de 37e zw-week het grootst zijn, dus ik moet er rekening mee houden dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. En, tja of ik dan het risico van een vaginale bevalling aan durf :shifty: aan de andere kant heb ik gewoon iets tegen een geplande keizersnee, klinkt heel stom, maar mijn hele ik schreeuwt dan gewoon NEEEEEEE! Dus ik weet het gewoon ff niet meer zo goed :shifty:



Bedankt voor je reactie Lune :-*

Hé meid, allereerst een hele dikke :hug:



Wat een enorme tegenvaller. Ik herken het helemaal van bij de zwangerschap van elin (ze lag niet in stuit maar ik moest vanwege dysmaturiteit ineens naar alle wrs in het zkh bevallen en ondanks dat ik weet dat je daar in goede handen bent schreeuwde ook alles in mij neeeeee ik wil thuis!!!)



Wat enorm lief van de gyn dat ze nog wat langer wil blijven morgenvroeg.

Kan je niet beter even het zkh of je vk bellen voor informatiemateriaal over draaipogingen? Op het net kan je ook ervaringsverhalen vinden die je misschien helemaal niet lezen wil, maar een totaal vertekend beeld geven.

Pff wat een hoop stress kan zoiets geven he, zo ga je onbezorgd voor een controle naar de vk en zo sta je buiten en moet je ineens over allemaal dingen nadenken waar je geen rekening meegehouden had en vervliegd heel de beeld en wens van hoe en waar je de bevalling graag zou hebben.



Wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen bij de keuzes die je moet gaan maken, hoop dat je eruit komt op een manier waar je jezelf in kan vinden en je weer wat rust geeft :hug:

femmie, je hebt gelijk: ik zit inderdaad niet te wachten op ‘gruwelverhalen’, die sla ik dus ook over: ik probeer alleen sites te bekijken van ziekenhuisen en andere medische instellingen… Ik heb van de vk al een foldertje van ons ziekenhuis gekregen en daar staat niet zo heel veel in(hoe het bijvoorbeeld in z’n werk gaat- wilde ik graag weten, maar staat er niet echt bij…) op internet heb ik een interview met een gynacoloog uit een ziekenhuis gevonden die dat wel duidelijk uitlegt, dus daar kan ik nu al wat mee :slight_smile:



Het is idd wat je zegt: allemaal geen ramp, maar op eens moet ik in een flits allemaal keuzes maken, waar ik eerder nog niet eens bij stil gestaan heb :shifty: en laat mij daar nou net geen ster ik zijn :oops:



Alle info die ik NU wilde, van ONS ziekenhuis :wink: , dus ik ben blij… Nou ja blij :lol:

die van dr rijnders? Ik heb ooit eens een foldertje of iets gezien met heel mooi plaatjes van hoe zo’n versie in zijn werk gaat, maar kan die niet vinden nu. Zag wel de knov een filmpje heeft met uitleg, maar die heb je vast zelf ook gevonden.



Weet je al wat je gaat doen? Tis wel erg kortdag he, waarop je deze keuze moet maken. :hug:

(nou ja, misschien ook wel weer fijn, kan je er iig niet dagenlang over wellis nietussen voor jezelf)

Jemig!



Bij 36wkn had ik het wel gedaan maar bij 37wkn?



Ik heb draaipoging gehad bij 36wkn en dat is in een x goed gegaan. Het heeft wel 3u geduurd dat ik weer thuis mocht maar je houden je nog na de afloop goed in de gaten…



Hoe het in zn werk gaat?



Ze maken nog een echo (bij mij liggingsecho) meten ze het kindje en toen mocht ik in de kamer. Ik kreeg een pilletje om je buik te laten ontspannen en ctg scan de eerste 3 kwartier… Na 3 kwartier stonden 2 gyn’s om het bed heen en de 1 deed het hoofdje en de ander benen… Dat duurde ook een heel tijd want ik had me zo’n pijn!! Na 3 kwartier weer aan de ctg en toen was het wel spannend want Katie d’r hartslag was wel laag maar dat was normaal zeiden ze. En toen alles goed was mocht ik weer naar huis… Maar de pijn was goed te voelen dag later… Alsof je flink gekneusd was in je buik…



Draaipoging doen ze trouwens uitwendig! En mocht het toch fout aflopen, dan staat er een OK voor je klaar voor een ks…



Wil je geen stuitbevalling?

Succes.

Vind je een stuitbevalling eng Dagmar?

Als ik me niet vergis is qua stuitbevallingen een onvolkomen stuit ideaal toch?

Ik denk dat als ik in jouw schoenen stond dat ik dat best aan zou durven gezien ze je derde kindje is en de bevalling eigenlijk vrij ‘makkelijk’ zou moeten gaan.

Al geeft een versie als die lukt wél weer de mogelijkheid om thuis te kunnen bevallen dus dat weegt dan ook best zwaar.

Je krijgt een hoop op je bord he zo uit het niets :hug:

@Mariiyelle wrote:

Wil je geen stuitbevalling?


Willen, nou nee :shifty: , als ik mocht kiezen dan zou de baby morgen ochtend ‘spontaan’ goed liggen, maar ik vrees dat ik die optie maar beter zsm uit mijn hoofd moet zetten :wink:



Heel eerlijk was mijn eerste gedachte ook: nou dan doen we toch een stuitbevalling… Maar door de twee vk’s ben ik toch een beetje gaan twijfelen. Het ergste vind ik is dat ik dus OF morgen voor die sectie moet gaan OF ik me in moet stellen op een stuitbevalling(al dan niet een ks). Ik had het niet erg gevonden om daar zeg maar een nachtje over te mogen slapen… :shifty:



Ik heb nu met mijn vriend afgesproken dat we morgen naar de afspraak gaan, eerst even al onze vragen/twijfels etc. aan de verloskundige voorleggen en dan verder kijken.



Op zich heb ik niets tegen een stuitbevalling, alleen zei een van mijn vk’s (die mij dus nog kent van de vorige bevalling :shifty: ) dat ik goed naar de gynaecoloog en zo moest luisteren want zij hadden echt veel ervaring en als zij een ks aanraden dan adviseerde ze me vooral niet eigenwijs te zijn :oops: :shifty: :oops: Dus vooralsnog houd ik alle opties open, maar baal ik ontzettend van het gevoel alle controle kwijt te zijn…

Klinkt misschien ‘bemoeierig’ he maar mag ik je dan aanraden om eerst die versie te proberen voordat je écht het gevoel krijgt dat je geen controle meer hebt?

Snap je een beetje wat ik wil zeggen? Als die versie namelijk lukt dan zit jij weer aan het stuur, ga je helemaal niet voor die versie dan ben je inderdaad de regie kwijt bedoel ik :-*



Een stuitbevalling is namelijk ‘beugelwerk’ je kunt maar in 1 positie liggen en persen en een ks tja, die zou ik zelf ook echt niet willen :oops:

Wens je enorm veel sterkte-succes met de keuze meid :hug:

Hoi Eisblume,



Ik herken je ‘angsten’, je twijfels, en je onmacht zó goed.



Ik zal even mijn ervaring met je delen;



Drie jaar geleden kwam ik er op dezelfde termijn als jij nu ongeveer achter dat onze kleine meid in een stuit lag.

Ik besloot direct dat ik sowieso een versie-poging wilde, omdat ik dólgraag thuis wilde bevallen. (eerste 2 zijn ook thuis geboren)

Ik zag enorm op tegen een ziekenhuisbevalling, en wilde dat hoe dan ook proberen te voorkomen,



Nog diezelfde week kon ik terecht. Het is me allemaal 200% meegevallen.

Geen verdoving, geen infuus, alleen de mededeling; ontspannen!

Dus dat deed ik zo goed ik kon, en het is ff ‘gek’, maar ik heb het niet als naar of vervelend ervaren.

De poging is overigens mislukt, madam weigerde pertinent ook maar íets mee te werken. (een karakter-trekje wat ook niet verdwenen is nadien… :lol: )

Ik heb ook nog MOXA_therapie geprobeerd, maar was daar feitelijk ook al ‘te laat’ mee.



Een KS was is mijn ogen alleen aan de orde als het echt, echt, ECHT niet anders kon.

Mijn vk’s, en de gynaecologen die ik gesproken heb, waren er allemaal van overtuigd dat een vaginale bevalling absoluut een optie was.

En ikzelf ook. Ik heb er niet anders tegenaan gekeken dan een ‘gewone’ bevalling, alleen het kindje komt er andersom uit… :shifty:

Ik kreeg het advies om tijdens de bevalling heel goed naar de gyn te luisteren, en zodra ik mocht persen om dat dan ook met álles in me te doen.



18.30 uur CTG en getoucheerd; 5 cm

19.30 uur getoucheerd 8 cm

20.15 uur V.O.

20.25 vliezen gebroken door gyn

20.30 persen en 3 minuten later was ze er al.

:dance:



Ik ben tot dusver gezegend met 3 voorbeeldige zwangerschappen én 3 ideale bevallingen.

De laatste (stuit) kijk ik met het meest tevreden gevoel op terug.



Mocht deze ook verkeerd om blijken te liggen, dan ga ik er wederom volledig voor!



Hoe het ook loopt, wat je ook besluit;

TOITOITOI!!!



Groetjes, Chantal

Overigens had ik door de VK tijdens die zwangerschap laten noteren;



Wil de baby zelf aanpakken en zelf de navelstreng doorknippen.



Nah ja, dat laatste is wél gelukt! :wink:

@ChantalB wrote:

Ik ben tot dusver gezegend met 3 voorbeeldige zwangerschappen én 3 ideale bevallingen.

De laatste (stuit) kijk ik met het meest tevreden gevoel op terug.




Mijn tante zegt altijd: ik beval 10 keer liever van een stuitertje dan een gewone bevalling. En ze heeft beide meegemaakt.



Succes met de versie morgen :thumbup: Ik hoop voor je dat het lukt :pray:

Chantal: bedankt voor je reactie! Fijn om van iemand te lezen die er een beetje hetzelfde over denkt als ik :slight_smile:



Vanmiddag een vriendin aan de telefoon die zelf juist NIET voor de draaipoging gekozen heeft vanwege de risico’s dus het is fijn om nu van beide kanten gehoord te hebben :mrgreen:



Bedankt dames voor jullie reacties :-*

Eisblume: wat vervelend! Heb er verder geen ervaring mee, maar :hug: en veel succes morgen!

Draaipoging mislukt. Dinsdag as. afspraak met gyn in het zh…

Jammer. Heb je er veel last van?

Wat klote zeg! :hug:

Aan het begin van de middag had ik idd best veel last. Nu ik rustig aan gedaan heb gaat het wel weer. Voelt erg beurs, maar verder prima. Vriendlief heeft vandaag thuis gewerkt, dat was wel erg lekker- zo kon hijde jongens vermaken en boodschappen doen. Had ook een borrel gepland voor vanavond. Heb hem maar groen licht gegeven. Zo vaak lukt afspreken nou ook weer niet. Zal straks uitgebreid reageren, zit nu op de iPhone, dat typt zo lastig :wink: