even advies nodig... kdv en zindelijkheid

kom net Tyg ophalen en werd meteen even apart genomen…

wat is het geval:

Tyg is thuis (bijna, op een enkel ongelukje na) droog.

Hij doet alles op de wc, gaat zelf, ik mag niet eens kijken.

In het begin deed ik hem steeds vragen of ie moest, maar dan zegt ie altijd nee. Als ik hem op vaste tijden doe, dan wil ie op een gegeven moment niet, zeker niet als ie ff lekker aan het spelen is.

Zelfstandig gaan, dat lukt het beste. Hij snapt het helemaal en doet het netjes.

Hij moet wel tegen me zeggen dat ie gaat (want anders heb ik het soms niet eens door, dat ie gaat)

Hij zegt dus nu thuis netjes: mama, ik moet plassen! en soms moet ik dan zeggen: oh, dan moet je naar de wc, maar soms zegt ie het ook al onderweg, dan zeg ik alleen: okee!

Hij plast/poept netjes, trekt door en wast zijn handen. Ik hoef alleen maar af te vegen als ie gepoept heeft en we plakken samen een sticker op zijn stickervel.

Wanneer we weg gaan, dan doe ik hem een luierbroek aan nog. Maar gaan we ergens op visite, dan gaat ie zonder, want dan kan ie sneller op een wc.

heeft ie een ongelukje, dan komt ie dat zeggen.

Tot zover thuis.

Nu het kdv:

• hij geeft het niet aan, dat ie moet
  • hij wordt op vaste tijden meegenomen naar de wc en doet dan soms wel, soms niet iets.
  • hij heeft regelmatig ongelukjes, wel een paar per dag.
  • Zij geven aan dat hij het ook niet laat weten als ie nat is, dat hij er gewoon mee door blijft lopen alsof er niets aan de hand is.

Ze hebben nu zoiets van: hij is er nog niet aan toe, want een kind moet het zelf aangeven als ie voelt dat ie moet plassen en ze vragen zich af of hij het wel voelt.

Ik heb daar dus net een heel gesprek over gehad. Ik denk namelijk dat ie het wél voelt, maar niet durft aan te geven.

Tyg is erg verlegen. Hij zal niet zomaar tegen iemand gaan praten. Zelfs al kent ie mensen wel goed, dan nog heeft ie een voorkeur tegen wie hij wel praat en tegen wie hij niet praat… wat dat betreft is het een aparte, want hij kiest die mensen zelf uit zeg maar, daar kun je geen invloed op uitoefenen.

(voorbeeldje: hij heeft mijn vader (bij wie hij 1x per week sliep altijd) drie weken van de vier niet aangekeken toen we op vakantie waren)

daarbij heb ik ook aangegeven, dat hij sowiezo een kind is, dat zeer weinig aan geeft en zal geven;

hij is heel vaak ziek geweest, heeft nooit 1 kik gegeven, ookal liep ie met dubbele oorontstekingen, keelontstekingen, roodvonk, longontstekingen… hij zal nooit aangeven dat ie ergens pijn heeft. Dat doet ie bij mij ook niet, dus bij ‘vreemden’ kan ik me voorstellen dat ie dit nog minder doet.

In die zin, denk ik dus ook dat ie het gewoon niet aan durft te geven op de een of andere manier.

nu de vraag:

hoe krijgen we hem aan het praten?

ik vind het een lastige hoor…

we hebben nu afgesproken dat hij op bepaalde momenten een luierbroek aan krijgt; met buitenspelen/wandelen en in bed.

Ik ga dit weekend een speciaal fluitje kopen aan een koord, dat als ‘plasfluit’ wordt uitgelegd aan hem; als de luierbroek uit gaat, dan krijgt hij de plasfluit om. We zeggen dan tegen hem, dat ie moet fluiten als ie naar de wc moet en daar gaan we ook consequent op reageren (dus niet meer zelf laten gaan, maar hem mee nemen naar de wc). Op die manier hoeft hij dus niet meer iemand verbaal te roepen/ aandacht te vragen en is het minder direct voor hem.

Wanneer de luierbroek weer omgaat, gaat de plasfluit af en ook dit benoemen we weer tegen hem.

Ik vind het wel een goed idee, het is het proberen waard. Ik zou het zonde vinden om met de zindelijkheid te moeten stoppen omdat hij iets niet durft aan te geven…

Wat vinden jullie hier van? en hebben jullie nog ideeën hier over?

die fluit lijkt me een prima idee!

Ja, dat lijkt mij ook, als ik dit zo lees. Ik hoop dat Tygo hier ook goed op reageert :wink:

ja ik vind het ook echt een goed idee.

ik vraag me alleen ook af of dit niet verder gaat dan alleen nu met de zindelijkheid; hij is zó verlegen (of gevoelig, het is maar net hoe je het bekijkt) dat ik me serieus wel eens afvraag of het hem niet heel erg belemmert… maar ik weet gewoon niet hoe we hem vrijer kunnen maken…

wellicht een dooddoener, maar ik denk niet dat iemand anders dan hijzelf ervoor kan zorgen dan hij “vrijer” wordt.

ik denk dat als je hem hierin wil haan "over"stimuleren dat je hem sociaal gewenst gedrag aan gaat leren waar hij zich niet prettig/veilig bij voelt…

ik ga hier nog eens over nadenken… nu eerst slapen :wink:

ja dat denk ik dus ook Fietje…

ik herken mezelf er ontzettend in trouwens hoor, ik was vroeger net zo.

Daarom zal ik hem ook zeker niet gaan overstimuleren, maar ik verwacht bijvoorbeeld wel dat ie antwoord geeft als ik iets aan hem vraag. Ookal zegt ie alleen maar ja of nee dan.

ik vind het wel heel moeilijk bij pijn. Zo liep ie laatst dus de hele dag met warm weer op zijn crocs op de creche (buiten) en thuis aangekomen had ie zijn hele voet open gelopen (blaren). Het bloedde… Ik zag het en hij gaf toen aan dat het au deed. Maar op de creche heeft ie helemaal niks laten blijken… dat vind ik toch zo zielig he… :frowning:

en ik vind het ook moeilijk dat we nu dus op het punt staan met de creche, dat zij denken dat ik de zindelijkheid afdwing, omdat hij het niet aan lijkt te voelen (wat dus niet zo is…)

maar dat fluitje, dat vindt ie zelf ook gaaf. Heb hem vanavond verteld dat we morgen een plasfluit gaan kopen samen. Daar heeft ie nu al helemaal zin in.

ben zo benieuwd of dit hem zal helpen.

Weet je Ziet. Nu ik je verhaal zo lees herken ik het helemaal van Stein en zijn KDV.

Stein was bij mij al zindelijk en had daar nog dagelijks ongelukjes. Hij gaf daar niet aan en deed het in zijn broek. Ook liet ie dan niet eens merken als ie nat was.

Ik heb voet bij stuk gehouden en de leiding daar heeft hem vaker op de wc gezet. Gewoon steeds als ze voor een ander kindje ernaartoe moesten namen ze hem mee.

Ook hielp het bij Stein om niet te vragen "moet je plassen"maar door te zeggen.“zo nu gaat P (kindje) naar de wc en jij (stein) gaat dus ook even een plasje doen”

Toen kwam er regelmaat in zijn ritme daar en werd hij steeds herrinnnerd aan de wc.

Na een paar weken ging het al veel beter. en nu heeft hij helemaal geen ongelukje meer

jannigje: tnx

dus met stein was het ook zo! (fijn om te horen, want ik had gister het idee van: ben ik nou gek? hij is er wél aan toe)

heb ook al gezegd dat ze niet meer moeten vragen of ie wil, maar hem gewoon mee moeten nemen. dat gaan ze nu ook doen.

Ik herken het ook hoor Ziet. Een aantal maanden geleden was Yuri thuis al een week droog thuis. Hij ging naar de creche en het werd een groot fiasco. Hij is van schaamte onder tafels gekropen en sinds die tijd is het geheel over met alles. Ze reageren gewoon te laat. Er is te weinig aandacht voor geweest denk ik…Gevolg: Ook thuis gaat het nu niet meer…Hij loopt weer met luiers want laat het gewoon lopen. Ook zegt hij het niet wanneer hij gepoept of geplast heeft. Dus kom ik hem halen op de creche loopt hij met een vieze luier. Reactie: Tja Yuri je moet het wel even komen zeggen he. Ik al tig keer roepen: Dat doet hij NIET, inmiddels weten jullie dat wel toch???

nou dat vind ik wel erg hoor, sandra!

ze laten kleine baby’s toch ook niet met een poepbroek liggen omdat ze niks aan geven? :roll:

zo erg is het bij ons gelukkig niet.

maar ze geven eigenlijk meer de ‘schuld’ aan een pushende ouder die overduidelijk in de kindersector werkt, die dus haar kind zindelijk maakt voor het er aan toe is… :wall:

zo komt het op me over, nu ik er nog eens over nadenk.

ze zei namelijk ook nog dat ze dit nog niet eerder waren tegengekomen, dat een kind zo anders is op de creche (vergeleken met thuis)

maar nu ik jullie ervaringen lees denk ik: het komt dus wél vaker voor… :think:

Joh, wat ee verhaal zeg! Het lijkt wel of ze op het kdv van Tyg voor de makkelijkste oplossing kiezen: probleem ligt niet bij hun maar bij jou! Ja doei! :hand:

Zij moeten ‘investeren’ in Tyg, dattie tegen hen praat (z’n vertrouwen winnen) dan zal het hele probleem zo over zijn. Lijkt me een goede tussenoplossing (voor Tyg) zo met die fluit, dan hoeft hij geen mensen rechtstreeks aan te spreken :thumbup:

Je moet lekker voet-bij-stuk houden; hij is er WEL aan toe en zij moeten er iets aan doen (meer aandacht aan 'm besteden)

tnx crien.

nu moet ik ook zeggen dat ie een paar nieuwe begeleidsters heeft hoor… dat speelt volgens mij ook mee.

Trek de schuld niet naar jezelf hoor Ziet! Jij kent je kind het beste :hug:

Als ik een andere kant van een verhaal vertel: mijn vader is groepsleider op een KDV. Daar was een jongetje, waarvan de ouders zeiden dat ie zindelijk was. Vragen of hij naar de wc moet, nee. Daarna nog een keertje: nee. Maar een kwartierje later wél zijn broek vol poepen! Dan nog vragen: heb je in je broek gepoept? Weer ontkenning. Dit kindje was overigens wel iets ouder hoor. Daarna weer geprobeerd, met schone kleren. Weer in de broek geplast… Tja, toen hebben ze een luier aan gedaan, want als hij niet aangeeft dat ie moet, als hij niet gaat als ze het vragen, én 2 keer in de broek gaat poepen en plassen, is ie nog niet zindelijk…Maarja, thuis was ie dat wel…

Ken het verhaal van thuis dus helemaal niet he, maar dit is hoe mijn vader het eens had meegemaakt. Wat moet je dan? Hun hebben toen ook aangegeven dat hij er nog niet aan toe was, want hij geeft het niet aan én gaat niet als het hem gevraagd wordt. Dus thuis kan het goedgaan, ‘buiten’ kan dat anders zijn…

Maar Nu ‘ken’ ik je wat langer dan vandaag natuurlijk, dus ik geloof er niks van dat je je kindje niet zal kennen oid. Daarom denk ik ook dat het fluitje wel een idee kan zijn. Maar begrijp ook wel je gedachte erachter: wat komt er verder? Hoe kan je het dan stimuleren om ‘gewoon’ iets aan te geven? (Heb er zelf ook altijd moeite mee gehad, en vaak nu nog zelfs :oops: )

Miranda: ik ken ook dat soort verhalen van mijn eigen werk natuurlijk

daarom irriteert het me een beetje dat ze dat nu van mij denken :lol:

maar als je het direct aan hem vraagt, of ie moet plassen,

dan zal ie nee zeggen idd.

als je hem zegt waar ie moet wezen als hij een signaal geeft,

dan herinner je hem er aan. dus dat is dan weer beter. dat doe ik dus thuis ook.

heb een fluit inmiddels,

een heel leuk houten vogeltje met een fluit er aan.

hij was mee, en hij vond hem supergaaf.

wilde dan ook meteen de plasfluit om thuis :mrgreen:

en toen hij om zat heeft ie gevloten en heeft ie samen met mij op de wc geplast.

ik moet hem nu ff niet meer zelf laten gaan, hij moet er ook aan wennen dat er iemand met hem mee gaat…

Ja maar, dan nog; als er nieuwe begeleidsters zijn, moeten ZIJ ervoor zorgen dat dat voor de kk zo min mogelijk consequenties heeft! En dat ALS er die wel zijn, ZIJ ze oplossen en niet de ouders! En dat gevoel krijg ik er wel een beetje van. Maar goed, jij weet wel wat je doet :mrgreen:

Dat lezen we hier wel weer! :thumbup:

Maak es een foto van Tyg met die fluit :clap:

Fijn dat je een mooie fluit hebt gevonden die Tygo ook mooi vindt! En vooral goed dat je weer met hem meegaat: hij kan het dan vast zelf, maar zo is het wel altijd hetzelfde: met fluit en daarna ‘onder begeleiding’ naar de wc.

Is het trouwens normaal dat alle kinderen begeleid worden naar de wc, of is dat echt per kind verschillend? Want als Tygo thuis ook zelfstandig kan, kan dat op het KDV dan niet? (behalve eventueel helpen met het knoopje dan)

Had trouwens wel begrepen dat hij het gewoon niet doet hoor, maar misschien dus wél nu met het fluitje, vandaar…

-edit- dat was trouwens ook iets wat ik niet begreep: je werkt notabene zelf met kinderen, dus waarom zouden de leidsters dan denken dat ‘jij het verkeerd inschat’? Maar dat doen ze dus wel, en dat begrijp ik niet… (begrijp je me? :angel: )

Ik werk zelf in de kinderopvang en dit komt toch wel vaker voor hoor. Kinderen zijn thuis in een rustige omgeving en op het kdv hebben ze het te druk met spelen. Ze zijn op het kdv een van de vele kinderen in de groep. Kinderen die dan wat rustiger zijn zullen dus niet zo snel naar de leidsters toegaan, maar ik vind dat dat een probleem moet zijn van de leidsters en niet van het kind. Dan neem je zo’n kindje toch wat vaker mee naar de wc? Noa is op het kdv ook erg rustig (thuis ook hoor), en zal ook niet zo snel naar leidsters toegaan. Ze nemen noa gewoon geregeld mee naar de wc-tjes.

Heel goed idee van dat fluitje, zal zeker aanspreken bij een kind. Ik zat wel te denken aan de veiligheid. Ik weet niet of hij het om heeft hangen, maar dat is met spelen wel gevaarlijk natuurlijk. Denk maar aan de berichten van kinderen die met de koordjes van hun jas ergens achter blijven hangen en zichzelf ophangen (sorry voor de woordkeuze :? ).

Succes ermee!

miranda: ik snap je.

ik denk dat ouders uit ‘het werk’ juist wél heel vaak nadrukkelijk bezig zijn met opvoeden van hun kinderen, dus ik kan me ook wel voorstellen dat ze dat van mij ook vinden. Alleen: ik overvraag hem niet, als hij er niet aan toe zou zijn (zoals een half jaar geleden) dan zou ik er niet meer mee bezig zijn.

Ik ga alleen erg aan mezelf twijfelen als ze zeggen: dit hebben we nog nooit meegemaakt bij een kind, dat ie niet zelf aangeeft dat ie moet plassen, zelfs niet als ie nat is, en er thuis wél goed mee omgaat… dan denk ik: overvraag ik hem dan toch? zit ik er thuis dan teveel bovenop?

ik denk nog steeds van niet, maargoed.

tnx sensje; aan dingen blijven hangen heb ik ook over nagedacht uiteraard. hij krijgt hem dan ook op een speciale manier omgeknoopt (1 arm en hoofd erdoorheen en dan opknopen dat ie niet los hangt te bungelen) :wink:

Ik snap dat de kinderen die je beschrijft een soort van ondersneeuwen…

alleen is Tyg geen rustig kind :mrgreen:

hij is gewoon een eigenwijze drol met een verschrikkelijke ‘kop’ erop, die hij overigens van mij heeft :mrgreen:

als hij iemand niet ‘moet’, (en dat heeft niets te maken met of ie je aanrdig vindt of niet hoor, want hij doet dit dus thuis ook wel eens, dus het kan ook nog per dag verschillen) dan praat ie er niet mee. Zo zijn ze er ook pas na een half jaar achter gekomen dat hij al hele zinnen praatte (toen ik daar met sinterklaas was; ze keken echt heel verbaasd om, om te kijken wie er hele verhalen zat te vertellen)

ook nu hoor ik dat weer van die nieuwe leidsters; opmerkingen als: goh, hij gaat steeds meer praten…

ja dat doet hij al anderhalf jaar, alleen niet tegen vreemden.

Tyg is gewoon een aparte wat dat betreft, heel gevoelig kind met een eigenwijs karakter.

Als hij iets ‘moet’, dan doet ie het juist niet, hij gaat helemaal in de contra dan… (erg herkenbaar, wat mezelf betreft :mrgreen: dus ik snap hem wel)

Op bepaalde tijden naar de wc gaan, dat pikt ie dus niet. Dat heb ik thuis ook willen doen in het begin, maar dat werkt gewoon niet. Hij wil het zelf bepalen, zelf onder controle houden.

Dat zelf naar de wc gaan, dat doet ie op de creche dan weer niet, want hij moet dan door een afscheidingshekje, en dan moet ie dus vragen of die open gemaakt kan worden… en dat is nou juist het probleem.

hij gaat wel mee met de vaste rondes, soms doet ie iets, soms niet.

hoe het gaat tot nu toe met de fluit:

hij vind hem geweldig, maar hij wil hem niet om.

hij wil er op de creche ook niet op fluiten, maar niemand anders mag aan zijn fluit komen, die wel op een vaste plek bij het hekje hangt.

hij weet wel waarvoor die fluit is, maar hij gaat helemaal in de contra als ze hem zeggen dat hij even moet fluiten (voordat ie mee gaat naar de wc).

dit heb ik thuis dus ook gemerkt, dat het fluiten hem tegenstaat, dus thuis heb ik er ook ff doorheen gemoeten; gewoon volhouden. Dat duurde een dag, en nu hoef ik alleen nog maar te zeggen dat ie moet fluiten en dan doet ie dat. (maar nog niet uit zichzelf dus).

Zegt Mario hier thuis dat ie moet fluiten, gaat Tyg compleet uit zijn dak… (dus ook thuis zit ie in een bepaald patroontje nu met mij, dat gaat goed, maar hij pikt het dus niet eens van zijn vader. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het verbaal aangeven dat ie moet plassen, dat doet ie ook alleen maar bij mij, nu een heel enkele keer bij Mario)

Dit heeft Mario vandaag ook op de creche verteld, want daar hadden ze er al vraagtekens bij, of ze het door moesten zetten. Ik vind van wel…

Hij krijgt nu wel met buitenspelen een luierbroek aan,

en dit heeft ervoor gezorgd, dat hij droog is gebleven de rest van de dag.

Alleen vandaag wel een ongelukje gehad, maar toen kreeg hij een Bob de Bouwerbroek aan, waar ie helemaal gek op is. Toen hebben ze gezegd dat ie dan wel op de wc moest plassen, want dan bleef zijn broek droog en kon ie hem aan houden. en dat deed ie ook netjes…

Volgens mij moeten ze gewoon een manier vinden om met hem om te gaan hoor, toch?

Nou, dan zal ik je wat sterkers vertellen. Hier is het dus precies omgekeerd hè.

Op het KDV gaat ie wel naar de wc en thuis niet :wall:

De leidsters vertellen mij dat ze Tim met enige regelmaat op de wc zetten en dat ie dan nagenoeg altijd een plasje doet.

En als ik dat thuis doe, wil ie er supergraag op, maar hij doet helemaal niks. :eh:

Heb al geprobeerd met stickertjes, maar die interesseren hem niet.

Zelf geeft ie ook niks aan verder. Op het kdv geven ze aan dat ie er nog niet aan toe is, maar zetten hem ondanks dat toch regelmatig op de wc om een gewoonte te kweken.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ie thuis ook wat op de wc doet. :think:

groetjes Judith