eten

Misschien een hele domme vraag, maar wat eten jullie op een dag?

Ik heb totaal geen eet-ritme. Heel vaak ontbijt ik 's morgens niet en ook vergeet ik wel eens te lunchen. En dan heb ik om 16uur ineens honger en eet dan een boterham.

Verder ben ik verslaafd aan chocola en dat neemt ook nogal een hongergevoel weg en is zeker als ik erg moe ben een fijne “pleister”…

Binnenkort ga ik naar een dietiste maar ik zou nu al graag willen beginnen (vooral ook omdat ik nu dus aan de ijzerpillen zit en ineens heel erg goed moet uitrekenen wanneer ik medicatie neem en wanneer ik dan kan eten enzo en nu merk ik pas goed wat voor een rommeltje mijn eetgedrag is :oops: ).

sow das echt een rommeltje dan ja… :shifty:

je eet echt veel te weinig… en echt ongezond… :shifty:

ik begin de dag met 2 sneden brood, 2 sneden roggebrood en beleg…

stuk fruit…

middagpauze… 2 sneden brood, 2 sneden roggebrood en beleg…

stuk fruit… soms 2…

tussendoor water drinken…

rond uur of 4 stuk kruidkoek… of kopje bouillon…

avond eten… gewoon goed bord vol… geen 2e keer opscheppen…

en ik snoep bijna niet… (soms zit ik wat onder mijn gewicht en dan snoep ik best wel maar als ik op gewicht wil blijven kan ik heel streng en consequent zijn)

als ik een feestje heb pak ik gerust een stukje vlaai… maar zulke dingen doe ik dus tussendoor niet… :wink:

misschien zal je wat minder moe zijn als je regelmatig gaat eten. Eten is energie…

Ik eet het volgende op een dag:

Ochtend

3 koppen koffie met melk

4 crackers met kaas/light jam

Tussendoor (kruidenthee)

10 uur, fruit

12 uur: 3 volkoren boterhammen, glas sap

15:30 thee met koekje

Tussendoor water

18:00 gewoon eten

20:00 klein bakje snoepjes, wat dropjes, wat tumtummetjes, soms een stukje chocolade, soms een stukje cake of zoiets erbij.

@Madre wrote:

20:00 klein bakje snoepjes, wat dropjes, wat tumtummetjes, soms een stukje chocolade, soms een stukje cake of zoiets erbij.

Doe ik ook trouwens… elke avond… en elke eerste zondag van de maand een heerlijke reep chocolade… (100 gram, die milka repen… )

Elke avond rond uur of 8 een lekkere chocotoff of een mini snickers… of een heerlijke bonbon… maar dan ook klaar…

Ik ben slecht gaan ontbijten omdat ik 's morgens weinig tijd had… dan moest ik eerst mijn medicatie nemen en dan een half uur wachten en dat half uur had ik meestal niet… dat zette ik mijn kinderen aan hun bord pap… Nu ben ik de laatste maanden wel eerder op gaan staan zodat ik dan kon eten… maar dan ben ik dus weer aan het doorslaan want dan eet ik veel te veel en dan de hele dag door, dan prop ik mezelf echt vol…

Nu het vakantie is gun ik mezelf nog minder tijd om te gaan eten. :wall:

Het stomme is gewoon ook dat ik heel goed weet hoe belangrijk ontbijten is. En dat het ook voor vermoeidheid en alles zorgt.

Zorg ook altijd dat mijn kinderen goed eten (pap, soms nog een boterham, fruit, sap of thee…) omdat het zo belangrijk is.

Ik hang ook tegen een eetstoornis aan, of misschien heb ik die gewoon al. Ik zag mezelf tot oktober vorig jaar alleen maar als een dik lelijk monster. Dat is dankzij een vriendin heel erg veranderd. Ik vind mezelf nog wel gigantisch dik maar geen lelijk monster meer :wink: . Ben ook druk bezig met oude wonden te laten helen…

En ik ben opzich ook heel positief en opgewekt en gemotiveerd en alles. Wel is het zo dat ik me, onbewust tot nu, nog altijd het liefst weg cijfer.

Ik ben nu een lijst aan het maken en die hang ik in de keuken.

En ik ga nu de tafel dekken, met 3 bordjes om te gaan middageten.

Niet dat ik nu honger heb, integendeel, maar ik moet mezelf maar gewoon gaan dwingen! :roll:

En dan is het fijn om zo’n lijst te hebben waar ik mezelf aan moet houden! En dan na de lunch met zn drietjes de deur uit, wat actiefs doen.

Hoop zo dat ik dit, dit keer, vol kan houden.

Daar kun je ook hulp voor krijgen he… ook omdat het bij jou, denk ik, dieper zit… geestelijk…

Je hebt therapeuten die zich richten op mensen met eetproblemen/dreigende eetproblemen…

Eten en ik hebben ook een haat-liefde verhouding…

Daarom is structuur en regelmaat zo goed…

Eten is jouw motor he… moet je hele lichaam die energie geven…

Dat geef je je lichaam nu niet… dan gaat je body protesteren op een gegeven moment… en als je geest daarin niet meewerkt dan word t een issue…

Ook niet zo erg, maar wel tijd om er iets mee te doen en dan verder dan alleen een dietist… misschien toch een therapeut om jouw beeld van jezelf aan te pakken en eten wat minder beladen te maken voor je…

Dit schema heb ik jaren geleden van de dietiste gekregen en daar probeer ik me goed aan te houden:

ontbijt: 2 sneetjes met mager beleg en boter

tussendoor: 1 stuk fruit

lunch: 3 sneetjes met mager beleg en boter; 1 glas melkproducten

tussendoor: 1 boterham met mager beleg en boter

avondeten: soep; aardappel, vlees, groente; toetje

rond 8 uur: 1 stuk fruit.

1 keer per week mag ik dan frietjes met 1 snack en tomatenketchup of curry. En 1 keer per week een stuk vlaai.

Aardappel, vlees en groente kan uiteraard vervangen worden door pastagerecht of iets met rijst. Alleen zijn pasta en rijst minder “gezond” dan aardappel. Dat wil zeggen, er zitten meer calorien in.

Ik eet ‘normaal’ (als ik niet zwanger / misselijk ben zoals nu…)

ontbijt: 2 / 3 boterhammen met beleg + glas melk

uur of 11 niks of een koekje (of twee) of fruit

Lunch: soep en brood (2/ 3) karnemelk

's middags: stukje cake of fruit

avondeten: gewoon avondeten, niet te veel, niet te weinig.

's avonds: niks, of zoute stokjes, of soms nog een cracker met kaas

En zo nu en dan gewoon een snickers, of 's avonds blokjes kaas ed.

Ik ben niet mager, ook niet moddervet (hoewel ik me soms zo voel, hoor). Ik heb besloten dat ik mijn leven niet ga laten leiden door gewicht / eten. Heb al jaren geen weegschaal meer, wat een bevrijding.

MAAR wil wel goede voedingstoffen binnenkrijgen, en ik sport ook om in conditie te blijven.

Dit vind ik goed genoeg, dan maar niet superslank. Van wie moet dat eigenlijk???

Oja, en geen hongergevoel, dat zegt niet altijd alles. Soms merk je het pas als je een paar happen verder bent…

Succes!!!

Groetjes,

LaBruja

Goed dat je probeert om bij het ritme van de kinderen aan te sluiten. Sinds wij gingen samenwonen en kinderen hebben( dat was bij ons bijna tegelijk :wink: ), is mijn man veel beter (lees: regelmatiger en meer) gaan eten. Enne…goed nieuws: hij viel af. At hij eerder vaak alleen even een chocoladebroodje oid als lunch (om 3 uur 's middags ofzo) en dan na het werk (om ca 21.00) een pizza, patat oid. Nu eet hij ontbijt, hij luncht met 4 boterhammetjes en 's avonds een normale avondmaaltijd. Echt waar, sinds wij gingen samenwonen viel 'ie wel zo’n 10 kg af. Dussss, misschien hoop voor jou?

Enne, wat ik dan eet?

ontbijt: 2 volkoren boterhammen, meestal met zoet beleg, 2 koppen thee.

tussendoor: glas sap of limonadesiroop of thee en 2 koekjes (als ik thuis ben) thee en boterham (op m’n werk)

lunch: 3 of 4 volkoren boterhammen met hartig beleg, beker yokidrink

tussendoor: sap of thee met fruit

avond: avondeten + toetje

nog later op de avond (zo rond negenen): koekje of iets hartigs: stukje kaas, stukje worst, crackertje met kaas. Bij erge trek een boterham met pindakaas.

Heel veel succes, want het lijkt me ontzettend lastig als eten zo’n issue is :-*

s morgens twee bruin met zoet beleg, plus koffie

tussendoor als ik werk twee bruin met zoet beleg plus koffie, als ik thuis ben, koffie met een klein koekje

twaalf uur, vaak de warme maaltijd. zonder toetje

s middags thee, soms, we slaan dit vaak over

en dan s avonds vier bruin met kaas en of zoet beleg plus water.

s avonds alleen water, 1 avond in de week nuttigen we een bakje ships. Meer niet.

Kinderen eten in hetzlefde ritme mee

Ik herken het, ik ben sinds jui vaste tijden gaan aanhouden, ik at altijd wel gezond maar nooit regelmatig waar ik moe van werd futloos en aankwam. Nu eet ik op gezette tijden.

08 uur ontbijt ( 2 broodjes 1 cracker met melk)

10 uur stuk fruit.

12.30 lunch ( 1broodje met 3 crackers en water)

15.00 tussendoortje thee biscuit,cracker oid

17.30 u avond eten

1930-2000 tussendoortje naar keuze, met thee of sap of soms cola

Ik ben hierdoor afgevallen en voel mij stukken fitter ( en het is handiger)

“Sweet-Love” dit is echt precies wat ik heb op geschreven qua schema hahaha, alleen wat meer brood en minder cracker en geen melk, kleine verschillen in “de uitvoering”.

Gister ging het tot aan het avondeten goed met eten.

Toen moest ik ineens zorgen dat ik nog wat eten kreeg in twee oververmoeide kinderen, die voor 19uur op de bank in slaap vielen. Toen at ik om 20uur nog een broodje.

Nu ga ik de ontbijttafel dekken, dan gaan we zo ontbijten.

Ben vanochtend bewust niet begonnen met een kop koffie, want dan neem ik daar ook altijd chocola bij en dat wil ik niet meer. Oef! :shifty:

Marite, goed hoor! Lukt vanzelf, die structuur moet er even in komen!

Marite, hier ook een thyrax gebruikster.(geen ijzer waar ik nog rekening mee moet houden)

Ik begin de dag met mijn thyrax. Dan douchen en aankleden. Ik heb de luxe dat mijn man meestal de kinderen doet 'smorgens. Ik leg hooguit wat kleding klaar.

Ddan breng ik de kinderen naar school en pas daarna ontbijt ik. En ik ontbijt zonder zuivel. Ik heb gemerkt dat zuivel en thyrax 's morgens niet goed gaat. Dan ben ik geheid heel moe. Later op de dag gaat het wel goed.

Ik drink veel te weinig tussendoor en ook daar word ik erg moe en naar van.

Verder kun ja na een ijzerrijke maaltijd (of tijdens) vitamine C nemen door bv verse jus’d orange te drinken. Dit verhoogt/versnelt de opname van ijzer.

Regelmaat is nooit verkeerd. Ik hoop dat je je snel weer beter zult voelen. :hug:

Hej!

Ik gebruik eigelijk nooit zuivel, hooguit heel afentoe een schaaltje yoghurt of een glas karnemelk.

En als ik pas ga eten als ik de kinderen naar school heb gebracht is het al tegen 10 uur… :wink:

Op schooldagen gaat mijn wekker om 5uur, ontbijt ik meestal tegen 6 uur en dan de kinderen om 7, zodat ik alle tijd voor hen heb en om nog 100 andere dingentjes te doen die echt nog even moeten. Ben erg goed in stressen haha.

Nee, dat begrijp ik. Om 5 uur ( :shock: :zzz: ) opstaan en dan pas ontbijten om 10 uur is ook geen ritme. Plus dat jij waarschijnlijk veel meer doet dan ik om de kinderen op school te krijgen. Ik fiets 3 minuten en ben er dan al. Sta ook pas om half 8 op :slight_smile: Maar ik bedoelde om aan te geven dat ik pas veel later ontbijt. Een half uur tussen de thyrax en mijn ontbijt is me te kort. Het is wel even puzzelen hoor zo’n schildklierafwijking :? En het blijft ook puzzelen want af en toe dan is het bij mij weer helemaal ontregelt :evil:

Gelukkig kunnen we er wel heeeeel oud mee worden :smiley:

Wat voor 100 dingen moet je dan allemaal doen voordat je ze naar school doet?

Broodje/snack en aankleden is toch genoeg?

Oei, ik vind slecht eten echt zó destructief, op de een of andere manier. Ik vind het ergens ook wel een beetje gek dat jij topics opent om te zoeken naar waar je vermoeidheid vandaan komt, terwijl dat imo heel duidelijk is.

Ik weet niet of het zin heeft als wij allemaal gaan opnoemen wat we eten op een dag. Er bestaan standaard eetlijsten die ze ook in de hulpverlening bij eetstoornissen gebruiken, zijn gewoon op internet te vinden. Staat op wat je minimaal binnen moet krijgen.

Wat vinden je kinderen ervan dat je zelden mee-eet? En waarom moet je 100 dingen doen voordat ze naar school gaan, dat kan je toch ook doen als zij op school zitten? Ik geloof dat ik vind dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Weetje wat het is, nu ik met die ijzerpillen ben begonnen en daar regeltjes bij zitten (liefst 4uur na de thyrax, half uur voor het eten of 3 uur na) moest ik dus ineens gaan uitrekenen wanneer ik ga ontbijten/lunchen/avondeten.

Dat is nogal een eye opener, want… ik at gewoon wanneer ik honger had, en “gek” genoeg had ik de laatste tijd helemaal geen honger meer… Dus, wat at ik nou eigelijk op een dag? Soms heel veel (heb een aantal weken een stokbrood tik gehad) soms, in periodes dat ik me naar voelde, mega veel chocola.

De laatste tijd gingen er veel te veel chocoladerepen doorheen. Idioot gewoon! :shock:

Die 100 dingen die ik moet doen is natuurlijk overdreven.

Maar het is toch altijd stressen want we moeten gewoon om 7.25uur de deur uit, anders missen we de bus.

Als de kinderen op school zitten heb ik vaak maar 2 tot 3 uur thuis en dan doe ik niet extreem veel… Dan is het fijn als het wasje al gedraait is en ik 'm kan ophangen en dat de afwas is afgespoelt… van die dingen.

Wat mijn kinderen er van vinden?

Die hebben het niet zo door. Was de laatste tijd makkelijker geworden en liet ze dan bijv. voor de tv eten.

Avond eten eet ik wel gewoon, dus dat valt ook niet op…

Nu heb ik dus net dag 2 erop zitten van aan tafel eten op gezette tijden. En ook weinig tussendoortjes. Heb vanmiddag om 16uur een kop koffie met stukje chocola gegeten. Een stukje chocola i.p.v. een (halve) reep…

Vind het wel moeilijk, maar ook fijn… alsof ik weer een stukje van mezelf terug heb…