Onze dochter is nu 5,5 week oud. De eerste twee weken moesten wij haar steeds wakker maken om te eten, zowel overdag als ‘s nachts. Inmiddels komt ze overdag zelf om de 3 - 3,5 uur. Ze krijgt dan gekolfde borstvoeding of een fles HA. (ik ben langzaam de bv aan het afbouwen)
Voor de late avondfles (tussen 23.30 en 01.00h) moeten we haar wakker maken. Daarna gaat ze altijd weer lekker slapen. Vervolgens wordt ze vaak zelf rond 03.30h wakker voor een fles. Na deze voeding valt ze echter niet weer in slaap en wil eigenlijk alleen maar bij ons liggen.
Op een dag krijgt ons meisje ongeveer het volgende:
06.30h 100 cc BV
10.00h 120 cc KV, waarvan ze er meestal 90/100 drinkt
13.00h 100cc BV
16.00h 100cc BV
19.00h 100 cc BV
22.00h 100 cc BV
00.30h 120 cc KV, waarvan ze er meestal 90/100 drinkt
03.30h 100 cc BV
De afgelopen twee nachten hebben we haar niet wakker gemaakt voor de late avondfles. Ze slaapt dan gewoon door. Ze krijgt dan haar laatste fles dus rond 22h… Uiteindelijk maak ik haar dan rond 03.00h toch wakker voor een fles omdat ze anders 2 flessen overslaat!!!
Wat zouden jullie doen? Haar ook door de nachtvoeding heen laten slapen? Ze zou dan dus 6 voedingen krijgen…
Of haar toch wakker maken voor de late avondvoeding?
Aan de ene kant denk ik ’ ze zal het zelf toch wel aangeven als ze honger heeft?’ Aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat ze te weinig krijgt…
Wat vinden jullie?
Mij is gezegd door de kraamhulp dat als ze goed aankomen in gewicht je ze niet hoefd wakker te maken voor een voeding in de nacht.
Maar ik weet niet hoe het zit met borstvoeding, ik geef namelijk kunstvoeding op verzoek.
Ik zou haar wel de late fles geven, en evt. dus haar er voor wakker maken. Dit is ons geadviseerd om een dag-nacht ritme te ontwikkelen (tussen 6 en 24 h. genoeg voedingen binnen krijgen, dan 's nachts niet wakker maken). Zo doen wij het nu, maar helaas heeft K. nog niet door dat ze dus mag doorslapen :mrgreen: , al duurt het soms al wel een half uurtje of uurtje langer voor ze komt.
Het hangt ook van het gewicht van de baby af, wat ik begrepen heb kun je van baby’s onder de 5 kilo nog nauwelijks verwachten dat ze doorslapen.
6 voedingen is genoeg volgens mij, wij proberen nu zelfs al naar 5 voedingen te gaan.
Ik vind 8 flessen wel erg veel voor een kindje van bijna 6 weken. Hoeveel weegt ze?
Ik zou de fles van 22 uur proberen iets later te geven en dan 's nachts alleen als ze zich meldt.
Ik zou idd ook, als ze tussen de fles van 19u en 22u goed slaapt deze later geven en haar haar eigen ritme verder laat bepalen in de nacht.
Bedankt voor jullie reacties! Wat is het toch fijn dat dit forum bestaat. Hoe deden moeders dat vroeger?
Juul weegt nu 4,3 kg en komt steeds zo’n 200 gram per week aan aan.
Hallo,
hier hebben we altijd vastgehouden aan de laatste fles om 23.00 uur en daarna de kleine laten bepalen wanneer ze 's nachts komt.
Elin heeft ook lang niet doorgehad dat ze 's nachts moest slapen. Heel vaak was ze tijdens de voeding en daarna 2 uur wakker en overdag maar slapen. Gelukkig had ze het daarna wel door en ging/gaat het helemaal goed.
Ik heb beeb gisteravond om 23h wakker gemaakt voor de fles… Vannacht om 04.15h kwam ze zelf. Deze keer ging ze daarna gelukkig na wat gemor wel weer slapen.
@ Cees, waarom vind jij 8 flessen veel? Ze krijgt van de 8 flessen 6 x een fles met gekolfde borstvoeding en als een kindje gewoon aan de borst drinkt dan komen ze toch ook om de drie uur of vaker? Ik dacht dat je van borstvoeding niet te veel kon krijgen, of heb ik dat verkeerd???
Volgens mij dat dan meer om de productie op gang te houden?
Misschien meer voeding per keer geven?
@Karel wrote:
Ik heb beeb gisteravond om 23h wakker gemaakt voor de fles… Vannacht om 04.15h kwam ze zelf. Deze keer ging ze daarna gelukkig na wat gemor wel weer slapen.
@ Cees, waarom vind jij 8 flessen veel? Ze krijgt van de 8 flessen 6 x een fles met gekolfde borstvoeding en als een kindje gewoon aan de borst drinkt dan komen ze toch ook om de drie uur of vaker? Ik dacht dat je van borstvoeding niet te veel kon krijgen, of heb ik dat verkeerd???
bij borstvoeding is 8 voedingen idd helemaal niet veel hoor! De opmerking van cees komt denk ik vanuit de kv-gedachte.
Ik zou haar gewoon zelf laten bepalen. Dus als zij de nacht doorslaapt, zou ik dat gewoon zo houden, blijkbaar kan ze dan met een voeding minder. Allicht merk je dat je dan per fles iets meer erin kan doen.
(en vooral genieten van dat doorslapen!!!)
Nou we zijn er nog steeds niet uit. De ‘late avondfles’ wordt steeds meer een probleem. Of we die nu om 23h geven of om 01h; de kleine dame ligt te slapen en heeft geen zin om te eten. Ook niet als ik eerst haar luier verschoon om haar wakker te maken. Ze neemt dan twee slokjes en valt dan toch weer in slaap…
Karel, ik ken het probleem. Nu laat ik M. maar gewoon slapen en wacht tot dat ze komt. Dus meestal heeft ze rond acht uur half negen de laatste voeding en komt dan rond half een, een uur weer. Maar ik blijf niet wakker tot die voeding. Een slapend meisje aan de borst werkt helemaal niet. En een slapend meisje een fles geven werkt waarschijnlijk ook niet. Ik zou het gewoon een beetje los laten in de avond en kijken wat ze zelf doet.
ik zou haar in de nacht lekker laten gaan als ze honger heeft word ze wel wakker hoor
Ik zou haar lekker laten slapen, ze komt vanzelf als ze honger heeft. Misschien voor je eigen gemoedrust de wekker zetten als ze 7 uur achterelkaar geen voeding heeft gehad, dan kun je zien of ze zelf komt.
Ik zou wel de voedingen overdag ophogen als dat lukt. Dan krijg ze dezelfde hoeveelheid voeding in minder keer eten.
En inderdaad, geniet van het doorslapen!
Liefs Suzanne
@fiep klophout wrote:
@Karel wrote:Ik heb beeb gisteravond om 23h wakker gemaakt voor de fles… Vannacht om 04.15h kwam ze zelf. Deze keer ging ze daarna gelukkig na wat gemor wel weer slapen.
bij borstvoeding is 8 voedingen idd helemaal niet veel hoor! De opmerking van cees komt denk ik vanuit de kv-gedachte.
Ik zou haar gewoon zelf laten bepalen. Dus als zij de nacht doorslaapt, zou ik dat gewoon zo houden, blijkbaar kan ze dan met een voeding minder. Allicht merk je dat je dan per fles iets meer erin kan doen.
(en vooral genieten van dat doorslapen!!!)
klopt :oops:
Ik heb altijd bv echt op verzoek gegeven en daarna de fles ook. Onze zoon was bij geboorte wel al 4250, maar die wiilde max 6x per dag, zat vanaf dag 1 al 4 uur overdag tussen en alleen de 1e 4 dagen in t zhuis werd i 's nachts met max 5 uur wakker gemaakt (beleid) waarna hij niet dronk, in slaap viel en ruim een uur later uit zichzelf wakker werd :s
Als hij ron 21.00 voor een voeding kwam gingen we daarna gewoon slapen en de ene keer werd i om 1.00 wakker en de andere x om 3.00.
Met 6 weken komen ze ect zelf wel als ze honger hebben (uitzonderingen daargelaten).
Alledrie onze kindjes hebben BV op verzoek gehad en alledrie vroegen ze heel snel niet meer om de avondvoeding. De lange ruk slapen begint dan rond 18.30 en duurt tot 02.30 of 04.30 en de kleinste gup presteert zelfs tot 08.30. Allemaal gezonde kindjes met goed gewicht.
Toch zat ik soms ook te dubben: zal ik baby wakker maken voor avondvoeding of niet? En zoals mannetjelief zegt: Het is op verzoek. Dus als hij slaapt: laten slapen. Wakkermaken is niet lief. Vind jij ook niet leuk.
:lol:
hier een avondvoeding van ongeveer 21 uur en dan tot de volgende ochtend, soms 5 uur, soms 7 uur. Heerlijk hoor, hij heeft het blijkbaar niet nodig snachts en haalt het smorgens in (1 of 2 keer om de 2 uur en dan weer netjes int ritme)
Dit doet hij al vanaf 2/3 weken oud. In de kraamweek moest ik hem wakker maken, maar kwam hij uit zichzelf.
Zou haar niet wakker maken hoor, lekker genieten van het slapen!
De laatste dagen heb ik het ‘schema’ bij onze dochter een beetje laten gaan om te kijken hoe dat gaat. Ze heeft nu ook al een aantal keren zo rond 20.30 / 21.00 uur de laatste voeding van die dag gehad en slaapt dan tot 3.00 / 3.30. Ze kan dus al best een lange ruk maken (fijn om te weten!). Maar ik vind het wel jammer dat ze dat dan juist op die tijd doet, dus ik twijfel nu toch weer of ik haar niet later op de avond een keer wakker moet maken, zodat haar lange ruk slaap verplaatst wordt… :?
Of kan ik beter hopen dat ze het steeds langer volhoudt? Dus om ca. 21.00 uur de laatste voeding en dan hopen dat ze steeds later in de nacht gaat komen (dus uiteindelijk vroeg in de ochtend)?
Vind het nl. best vervelend om haar wakker te moeten maken, ondanks dat ze dan best goed drinkt hoor.
Blijft lastig, wil haar niet dwingen, maar we zouden ook wel heel graag weer eens een nacht echt willen slapen…
Was vd week bij het consultatiebureau dus heb ik daar ook nog even geinformeerd. Zij vinden het te vroeg om de late avondvoeding ook te laten vervallen dus we maken haar nu wel rond 23h wakker. Soms lukt dat amper en dan drinkt ze ook nauwelijks. Ik leg haar dan liever ook weer lekker in dr bedje… maar soms drinkt ze ook ineens een hele fles leeg :shock: Blijkbaar heeft ze dan toch wel honger zonder dat ze wakker wordt?!?