Eten is echt super drama...

Lena, dank je wel voor je input…

Het is idd wel een heel andere insteek :shifty: Maar toch, het raakt me wel ergens. Ik weet niet waarom, maar ben wel geneigd het te proberen.

Het strookt ook wel met Ruuds ideeen. Die stelde ook al voor om haar maar gewoon datgene te geven wat ze wil en dan idd dingen erbij op tafel die ze wellicht zou willen proberen…

Ik zal dan hooguit zelf over een drempel moeten want ik heb toch ergens het “vastgeroeste” idee dat 3 x per week macaroni, 2 x per week pannenkoeken of iets nou niet bepaald gezond zijn.

Maar het bizarre is, als ik macaroni maak (spaghetti is trouwens ook oke) dan is dat altijd saus met gehakt, ui, prei, champignons, wortel, paprika, tomaten, kruiden en geraspte kaas en werkelijk… geen macaroni dag gaat voorbij of Aniek schept dan 2x op en beide bordjes gaan LEEG :shock:

Ze eet zich dan echt vol, dus idd zal ze dan wel weer calorien binnenkrijgen.

Pannenkoeken maak ik van witte bloem, brinta, eieren (van onze kippen) creme fraiche, melk, olie en vaak gaat er ook nog wat zemelen en gebroken lijnzaad door. Daar eet ze er dan minimaal 2 van op, vaak ook wel 3 (kun je nagaan dat ik zelf met 4 echt vol zit)

Patat vind ze heerlijk met tomatenketchup en appelmoes en t liefst wil ze er dan ook kipnuggets bij of vissticks…

Dus dat word dan inslaan? :shifty: :wink:

Ik ga er es een plannetje voor maken, beginnen we als ik bevallen ben want momenteel is alles pet. Ze eet dus al weer 2 dagen gewoon brood… ik was het geleur en gezeur zo zat :oops:

maar zoals gezegd, het klinkt idd wel als dezelfde maniertjes als Aniek er op na houd en wij denken ook dat Aniek “iets” negatiefs heeft met eten.

Ze is geboren na een zeer heftige bevalling en is na 3 dagen modderen met een slangetje zo in haar keel gevoed omdat ze in coma begon te raken. Flessen waren altijd al drama, ik kolfde alles, maar ze dronk met veel geknoei en zelden de flessen leeg. Lees je dan dat veel kinderen rond de 6 maanden op 4/5 flessen van 200 of 250 cc zitten… Aniek is nooit verder gekomen dan 4 flessen van 150 cc… (toen ze dan op 4 flessen uitkwam he) en eerder was dat dan 6x 100 cc ofzo…

Kleine flessen altijd.

Het heeft tot ruim 13 maand geduurt voor ze brood wilde proberen, als warme prutje at ze alleen als ik courgette met gehakt maakte en eenmaal over een jaar heen at ze dus wel de potjes met macaroni van bebirix…

Ze is dus altijd wel een moeilijke eter geweest, we boden wel alles aan, maar ze at dus enkelt “haar gerechten”

Maar ze kreeg nog opvolgmelk en dus merkten we het niet zo denk ik.

Pas met anderhalf toen de flessen s’avonds eruit gingen, begon het ons op te vallen hoe weinig ze eigelijk at en hoezeer ze dus niks wilde proberen.

Je zou bijna neusgierig zijn naar wat zo een type als Derek Ogilvie uit Aniek zou kunnen “lezen” straks heeft ze gewoon echt een trauma aan haar geboorte overgehouden? dat ze met een slangetje is gedwongen te eten omdat het niet goed met haar ging? :think:

Maar goed… blij met deze input, ik sta ervoor open :thumbup: :-*

Cell, wat wij hier doen is altijd volkorenpasta. En ook volkorenrijst. En we halen gehakt bij een turkse slager, daar zit minder vet in dan in de tartaar van de supermarkt. Rijst is hier ook altijd zilvervliesrijst. Dan is het allemaal een stuk volwaardiger geworden.

hier altijd 4 granen macaroni, volkoren macaroni vind ik zelf om van te :sick: En we hebben altijd basmatirijst, dat is 1 van de gezondste soorten. Dus volwaardig koken daar deden we al wel ons best voor :thumbup: :wink:

Rundergehakt vind ik niet zo een punt, ik gebruik relatief weinig vlees op een grote pan saus. Heb zowieso regelmatig het beste vlees wat er is, als mijn schoonvader weer es opruiming heeft gehouden in zijn veestapel :silenced: :shifty:

We hebben in elk geval vannacht tot ruim half 1 over deze andere insteek zitten praten en Ruud was er helemaal voor te porren, dus vandaag bij de boodschappen hebben we genoeg gehaald om idd meerdere keren macaroni enzo te maken. Vanmorgen wilde ze wel yoghurt met beschuit (volkorenbeschuit) suiker en kaneel… heeft ze een hele bak van gegeten :dance: Normaal is dat een toetje, geen ontbijt. Maar ik dacht… een ander eet yoghurt met muesli ofzo, dus waarom eigelijk niet…

oh en Anouk… wij hebben voor Aniek ook logopedie gekregen, echter al wel met 6 weken oud… jammer dat het bij jullie zo lang niet is erkend zeg…

dat gefrustreerde geworstel om er wat in te krijgen herken ik dus wel… :hug:

Nou Cell, zoals jij die macaroni klaarmaakt klinkt het toch echt als een volwaardige maaltijd, compleet met groenten en alles. En je kunt wat variëren ermee hè, eens iets anders door de saus, kijken of ze dat ook wil.

Als je die frietjes zelf weet te bakken in olijfolie is dat helemaal niet ongezond, vis erbij, niks mis mee.

Pannenkoek is gewoon melk, meel en eieren, dat is niet ongezond als je ze bakt in gezonde olie. Wat fruit als toetje en je hebt een volwaardige maaltijd.

Mij lijkt idd dat als Aniek op die manier kennis gemaakt heeft met ‘eten’ dat dat wel traumatisch kan zijn geweest. Dat kun je nu niet meer nagaan, want je kunt het haar niet vragen. Maar je ziet heel vaak bij kinderen die op die manier gevoed zijn dat ze (soms heel ernstige) eetstoornissen krijgen. Als je dat soms ziet (kinderen die al beginne te kokhalzen als ze een lepel zien, die al gaan spugen als ze een ander zien eten, die weken therapie nodig hebben voordat ze ook maar iets in de buurt van hun mond kunnen verdragen), dan valt het bij Aniek nog mee…

Anouk wat een ellende zeg. Ik herken wel de frustratie van het de hele dag bezig zijn met het eten van je kind, of het wel genoeg is, of ze zal gaan huilen. Twee uur om er een beetje redelijke hoeveelheid in te krijgen. Vreselijk. En je wil dat helemaal niet, je wil niet srijden, je wéét dat je het alleen maar erger maakt door je eigen stress en en frustratie, maar probeer er maar eens kalm onder te blijven… Je hele leven draait erom, want die kleintjes moeten ook nog zo vreselijk vaak eten… In mijn naïeviteit dacht ik “als ze de borst niet wil, dan gee fik toch een fles, dan kolf ik gewoon”. En toen ze na een paar weken die fles ook nie tmeer wilde, dacht ik “pfff, als ze nou eens 6 maanden is, dan kunnen die stomme flessen de deur uit want dan mag ze vaste voeding.” Tja, die wil ze natuurlijk ook niet, suffie :oops: :wall: .

Wat heerlijk dat je eindelijk iemand hebt gevonden die ziet dat er echt iets aan de hand is en die je goed kan helpen. Eindelijk stapjes vooruit… Het zal wel heel lastig zijn geweest om te zien dat ze zo weinig at. Maar aan de andere kant: geen strijd, geen energie erin steken, dat is ook zo’n verademing als je het eindelijk los kunt laten.

O ja, potjes voor kinderen van 6 maanden die at Lara ook tot ze dik twee was. Ik gaf het maar gewoon, dan kreeg ze ten minste een paar keer per week een gezonde maaltijd binnen. Maar die potjes ging ze ook weigeren, dus sinds Tessa er is doen we dat niet meer.

Hier nog een moeder met een kind dat pertinent niet eet…kotst zijn bord vol als ik hem dwing aardappelen te eten dus ben ik gestopt met dwingen.

Wat meneer eet is brood, worstebroodje, friet, frikandel, stukjes pizza, gehaktballetje en spaghetti gaat nog wel…maar meer wil hij niet.

Heeft wel tot 14 maanden potjes gelust maar daar is ie ook ineens mee gestopt toen, heeft dus nog nooit aardappelen groente gehad en andere soorten vlees gehad als alleen gehakt. :wall:

Ik heb ook geluisterd naar CB maar ik geef mijn kind gewoon brood, en hij is ook hardlijvig de laatste 2 weken ga dus morgen ook met hem naar de dokter en laat me doorverwijzen naar de kinderarts ( en niet alleen om niet eten) maar hardlijvigheid bij zo’n kleintje is niet goed zie de weekenddokter heb namelijk vorig weekend een klysma moeten gaan halen omdat hij 1 keer in de 3 a 4 dagen poepte en dan werkelijk iets (tennisbal) wat we zelf niet zouden willen moeten poepen.

Maar Julian geeft elke dag over als we zeggen dat hij naar bed moet, als we zeggen dat hij een kadootje krijgt (gisteren met zijn verjaardag), als we zeggen dat hij naar de peuterspeelzaal moet, en wat we dan niet nog meer zeggen, bij alles wat we zeggen gaat hij al een raar gezicht trekken en diep door zijn neus ademhalen en weet ik al hoe laat het is dan gaat hij automatisch naar de prullenbak en gaat hij erboven hangen en haalt het op en spuugt wat en soms hele golven.

Wat hij ook gedaan heeft was als we zeiden ga je mee in bad, kotste hij terplekke de huiskamer vol was gewoon standaard, nu is dit voorbij en vind hij het superleuk in bad…maak ik me te druk en is het maar een fase?

Nu ben ik natuurlijk al tot de conclusie gekomen dat hij een erg stress/zenuwachtig kind is bij alles wat nieuw is en hij niet kent, maar dit is toch niet normaal meer…ook hier een klein beetje een radeloze moeder en vooral omdat ik al 2 kids heb van 16 en 13 die dus alles lusten vanaf kleins af aan, zelfs mijn vader en moeder vonden dat een genot om te zien.

Ben bijna bang dat hij een of andere ziekte gaat kweken zoals anorexia altijd maar overgeven is toch niet goed. Zelfs als we naar de dokter gaan en de dokter wil hem bekijken kotst hij al. Dus eigenlijk met alles, ik heb hier nog nooit over gesproken verder op dit forum maar ben nu toch wel zover dat ik er toch naar moet laten kijken. Ook omdat hij elke dag roept dat hij pijn heeft omdat hij moet poepen en niet kan of durft na zijn ervaring met tennisballen uitpoepen.

Ladyblue, dit lijkt mij geen gewone fase, eerlijk gezegd. Ik denk niet dat het CB dit voor je kan oplossen. Ze zouden je moeten doorverwijzen naar iemand die er meer verstand van heeft, want dit klinkt toch niet als iets dat je als mama wel effe in je eentje oplost :-* :hug: .

Wat zielig zeg voor je ventje, tennisballlen poepen… goed dat je naar de kinderarts gaat.

hi hi, ik vond deze foto wel toepasselijk

@lena3 wrote:

even een reactie vanwege de foto ;-):

weet je dat mijn moeder zo’n bordje vroeger om mijn nek heeft gehangen?

Want mensen vonden me blijkbaar altijd zo lief en schattig dat ik van iedereen wel wat kreeg…

Dus op campings, festivals, markten etc. hing dat bordje om mijn nek :oops:

@lydia wrote:

@lena3 wrote:

even een reactie vanwege de foto ;-):

weet je dat mijn moeder zo’n bordje vroeger om mijn nek heeft gehangen?

Want mensen vonden me blijkbaar altijd zo lief en schattig dat ik van iedereen wel wat kreeg…

Dus op campings, festivals, markten etc. hing dat bordje om mijn nek :oops:

:lol: :lol:

:mrgreen: