Eten en drinken op de babygroep

Mijn dochter is ruim 9 maanden. Dus eet en drinkt inmiddels het nodige naast de BV. Ik wil haar graag als basis gezond eten en drinken meegeven.



Nu krijgt ze op het KDV eigenlijk altijd roosvicee te drinken. Terwijl ik thuis eigenlijk altijd water geef. Op zich, een keertje roosvicee vind ik echt geen probleem. Maar dat hoeft toch niet bij elk drinkmoment?



Maar vanavond las ik met grote verbazing in haar schriftje dat ze vanmiddag een lange vinger heeft gehad. Ik vind het gewoon echt niet nodig, dat een baby van 9 maanden al lange vingers krijgt aangereikt. Wat is er mis met een rijstwafel of soepstengel?



Ben ik nou een enorme zeur als ik daar wat van zeg?

Er mag in de toekomst heus wel eens gesnoept worden. Maar dat moet niet in de plaats komen van gezonde dingen.



Hoe staan jullie hierin?

onze jongste is bijna 9 maand en is ook nog niet verder als de rijstewafels of een broodkorst als tussendoortje naast fruit als tussendoortje natuurlijk.



Lange vingers en roosvicee met een bak suiker komen er hier nog niet in hoor.



Hij krijgt sowieso nog niks anders te drinken naast de bv, dus dat is hier sowieso niet aan de orde.



Zal morgen eens soepstengels halen als variatie op een thema voor hier thuis :lol: .

Daar kan je gewoon wat van zeggen hoor.

Als je wil dat ze iets Geven wat niet aanwezig is op de groep, dan kan het zelf meegeven.

Tot ze 9 maanden was, kolfte ik 3x per werkdag en wilde ik dus ook dat zij 3x een flesje BV kreeg. Maar zelfs daar keken ze al raar van op bij het KDV. Alsof het niet normaal is om met deze leeftijd nog (zoveel) BV te geven. Dat kan me verder niets schelen. Ze denken maar.



Inmiddels kolf ik 2x en krijgt ze 2 flessen op de opvang en voor mijn gevoel is dat wel erg weinig vocht. Daarom vind ik het geen probleem als ze ander drinken ernaast krijgt. Maar dan heb ik liever water of thee. En geen roosvicee.



Op de thuisdagen krijgt ze wat vaker BV. Maar oefen ik ook wel met een bekertje met water.



Maar fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die al die zoetigheid probeert af te houden. :wink:

@Fietje wrote:

Daar kan je gewoon wat van zeggen hoor.

Als je wil dat ze iets Geven wat niet aanwezig is op de groep, dan kan het zelf meegeven.




Ze hebben wel rijstwafels, soepstengels en cracottes als standaard tussendoortjes hoor. En dat vind ik prima. Maar vandaag stond er ineens een lange vinger vermeld. Misschien is dat iets incidenteels hoor. Maar ik voel me daar helemaal niet goed bij. Eerlijk gezegd had ik zoiets ook niet verwacht op een KDV.

ik werk als gastouder en onder het jaar blijft het bij rijsewafel,of korst brood liever nog extra fruit sochtends en smiddags wat fruit vinden ze heerlijk ook de oudere kinderen.krijgen diksap of ranja als ze ouder zijn en kleintjes water kunnen ze zelf beetje oefenen met drinken,als ze echt geen water drinken klein beetje diksap erdoor.nu wordt er hier alleen met verjaardagen gesnoept verder nooit.



en is terecht dat je aangeeft dat je niet wilt dat je kind al zoete dingen krijgt gewoon even aankaarten zou ik zeggen.

Mag je zeker wat van zeggen!



Hier heb ik toen z 6 maanden was, en dus geen volledige bv meer kreeg, tegen de leidsters gezegd dat ik een enorme zeur ben met eten. Daar houden ze nu dus rekening mee :angel: Hier werkt het dus gewoon zo dat z niks krijgt wat niet met mij overlegd is. Dus ik heb aangegeven: nu kan er fruit, en dus kwam er fruit. Op een gegeven moment heb ik gezegd: nu mag ze ook broodkorst, toen kreeg ze broodkorst. Laatst gezegd dat ze ook hele boterham mocht, vroegen ze of er beleg op mocht, smeerkaas of zo. En dan zeg ik nee, alleen boter. En laatst kwamen ze naar me toe of ze haar ook iets anders mochten aanbieden dan melk qua drinken. En toen hebben we afgesproken alleen water.



Op n;s opvang ging dat wel anders, dus knijp in mijn handjes dat ze hier gewoon uitgaan van wat de ouders willen (zonder mij het idee te geven dat ik echt een enorme zeur ben).



Ik zou het bij jou iig bespreekbaar maken. Zeker op zo’n babygroep lijkt me dat daar gewoon naar gehandeld moet kunnen worden.

Ik heb bij Jinthe op de babygroep ook aangegeven dat ik niet wilde dat ze iets met suiker kreeg (Nijntje koekje mocht wel, maar meer dan dat niet, dus geen lange vinger ofzo en ik heb ook aangeven dat ze haar water te drinken moesten geven of ik gaf haar wat diksap mee, omdat ze er heel vaak alleen maar siroop hadden en zelf het onderscheid tussen diksap en siroop niet wisten/konden ontdekken…). Dat vonden ze wel raar…maar ja, dat is dan jammer. Later, op de peutergroep, heb ik het wat genuanceerd, omdat de leidsters daar wel begrepen waar ik het over had. Daar mocht ze dus ook best af en toe met speciale gelegenheden dingen als pepernootjes en ook mocht ze er (dik)sap drinken.



Zou gewoon aangeven wat je wil.

Tja, ik zie niet zoveel kwaad in een incidentele lange vinger maar ik ben daar wat makkelijker in.

Maar als jij dat een probleem vindt, gewoon aankaarten!

@Marlous79 wrote:

Tja, ik zie niet zoveel kwaad in een incidentele lange vinger maar ik ben daar wat makkelijker in.

Maar als jij dat een probleem vindt, gewoon aankaarten!




ook niet bij een baby van 9 mnd?

ik kan me daar dus echt niks bij voorstellen dat je een kind als mijn dochter gewoon een lange vinger zou geven… :think:

@fiep klophout wrote:

@Marlous79 wrote:
Tja, ik zie niet zoveel kwaad in een incidentele lange vinger maar ik ben daar wat makkelijker in.

Maar als jij dat een probleem vindt, gewoon aankaarten!




ook niet bij een baby van 9 mnd?

ik kan me daar dus echt niks bij voorstellen dat je een kind als mijn dochter gewoon een lange vinger zou geven… :think:




nee ik dus ook niet.

Zelfs bij mijn ouders staat een pot met rijstewafeltjes voor de jongste man. Heeft mijn moeder zelf gekocht zodat als wij een keertje kwamen en er geen vers fruit op de schaal lag hij ook iets kon krijgen op tussendoortjes moment :thumbup: .

Ik ben er zelf ook geen voorstander van. Hier kreeg ze het pas na 12 maanden.

@mamaMarije wrote:

@fiep klophout wrote:
@Marlous79 wrote:
Tja, ik zie niet zoveel kwaad in een incidentele lange vinger maar ik ben daar wat makkelijker in.

Maar als jij dat een probleem vindt, gewoon aankaarten!




ook niet bij een baby van 9 mnd?

ik kan me daar dus echt niks bij voorstellen dat je een kind als mijn dochter gewoon een lange vinger zou geven… :think:




nee ik dus ook niet.

.


maar die van jou is ook nog wel heeeeeeel jong natuurlijk :mrgreen:

Nee hoor helemaal niet raar! Mag je gewoon zeggen/aangeven! Jij bepaalt toch wat je kind eet en drinkt. Misschien was het een afscheidstraktatie van een kindje wat naar een andere groep ging ofzo…



Dit is weer wel een voordeel van het antroposofische KDV waar A & A heen gaan; die weren zoetigheid sowieso redelijk streng (wat wel weer lastiger communiceren is met een leverpatientje trouwens… die moet zoveel kcal eten als mogelijk…). Daar hebben ze eigenlijk niet iets anders dan rijstwafel, knäckebröd, soepstengel of rozijnen. En fruit natuurlijk. Ook traktaties mogen geen suiker bevatten (of niet overduidelijk iig)…

Ik werk op een kdv, wij hebben kinderen van 0-4 jaar.

Kinderen krijgen tot ongeveer een jaar allen dat wat ouders goedkeuren. Willen we iets anders geven gaat dat altijd in overleg.

Als een kind een jaar is geweest overleggen we weer met ouders, wat mag wel en wat niet.

Zo is er ook wel eens een 3 jarige die nog geen suiker (dus lange vinger mag), en daar kijken wij echt niet van op.

Helemaal niet raar dus om dit aan te kaarten!



(nou moet ik zeggen dat wij op het kdv eigenlijk voornamelijk fruit en crackers als tussendoortjes geven, en soms een soepstengel. Diksap, melk en thee of water is ook de standaard, roosvicee e.d. hebben we zelden ‘in huis’.)

Onze jongste is 14 maanden en krijgt dat soort dingen hier echt absoluut nog niet. Nu heeft ze ook KMA en kan ze zoieso al minder eten.



Maar tussendoortjes waren hier het 1ste jaar eigenlijk fruit en een rijstwafel/soepstengel.

Nu krijgt ze ook vaker een Organix Goodie je hebt er echt van alles van. Wij noemen het ‘snoepjes’ dan hebben ze ook het idee dat ze echt snoepen :wink: Mijn oudste vraagt er ook om i.p.v een echt snoepje :thumbup:



Het 1ste jaar heeft ze hier ook eigenlijk alleen maar water gekregen, de laatste tijd doen we wel vaker wat BIO diksap erbij, maar dan heeeel weinig. En tijdens de lunch vaak een 50% verse jus 50% water.

weet nog dat mijn collega lange vingers had besteld

omdat ze dat op een andere locatie ook hadden

we hebben het toen besproken want ik vond het ook niet

verantwoord niet meer besteld en op andere locatie ook besproken

en daar worden ze ook niet meer gegeven



gewoon aankaarten vind zeker voor 9mnd echt niet nodig ik geef

ze rond die leeftijd vaak een broodkorsje

Bedankt voor alle reacties. Ik ga er zeker wat van zeggen morgen.

Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

groot gelijk!



trouwens moet er nog wel zeggen dat het stukje waar ik het over had wel ging om het geven aan peuters niet aan dreumessen

Ik vind ook niet dat een langevinger kan, ik heb zoiets zeker voor een jaar gewoon zon min mogelijk suiker.

Hier krijgt m. brood met boter, en tussen door rijstwafel, op het kdv krijgt hij rijstwafel, soepstengel, of zon babyliga(heel soms!)

Ik heb zelf thee zakjes(zonatura rooibos, daar hebben we pickwick) mee gegeven, want ik wil dat hij thee of water krijgt.



Ik werk er zelf ook, en heb tegen mn collega;s dus gezegd dat ik echt een meut ben wat dat betreft, omdat ik het niet nodig vind om een kind (zeker onder het jaar) suiker te geven.

Laatst hoorde ik van mensen die hadden hun 7 maanden oude baby een broodje met pindakaas gegeven, of jam.

Dat vind ik zelf dus niet nodig. veelste suiker, en pindakas :doh: hoeveel kinderen zijn er niet met een noten allergie? (bij ons te minste)



Gelukkig snappen ze mij, en doen ze/we inprincipe wat de ouders zelf willen.

Ik werkop een dreumes groep 21mnd tot 33 mnd nu, en wij hebben ook een jongetje gehad, die ook wel allergieen had, maar dus ook als tussen door thee dronk :thumbup:



En ik vind dat je als ouder zijnde dat best wel mag eisen dat je kind geen suiker etc. tussen door krijgt.



*edit: ben heel benieuwd wat hun reactie is :slight_smile: