Ervaringen redressiehelm?

Mirthe had een enorme voorkeurshouding. Die is inmiddels zo goed als verdwenen, maar haar schedeltje is wel enorm scheef. Haar ene oor staat echt veel verder naar achteren dan het andere.

We zijn bij een osteopaat en die heeft nog goede hoop (vandaag weer behandeld), maar zei me toch om er rekening mee te houden dat een redressiehelm misschien toch nog nodig wordt.

Vandaar mijn vraag (ik denk graag vooruit): wie heeft daar ervaring mee? Hoe ging je kindje er mee om?

Ik heb begrepen dat ze 'm 23 uur per dag op moeten hebben, klopt dat? En dan van een maand of 5/6 tot ze een jaar zijn?

Het lijkt me zo sneu voor zo’n kleintje! En wat natuurlijk van ondergeschikt belang is, maar toch: dan staat ze dus een half jaar lang altijd met zo’n helm op de foto :cry:

ik heb je ge-pbt

Hai,

Mijn zoontje heeft een helmpje gedragen.

Hij werd geboren met een heel licht scheef hoofdje en had dus ook een voorkeurshouding waardoor het snel erger werd.

Vanaf 4 weken oud kreeg hij fysiotherapie wat heel goed geholpen heeft.

Als je tegen de 5 / 6 maanden aan loopt moet je wel de beslissing nemen of je voor een helmpje gaat. (als het dan nog nodig is he??!!)

Matthijs kreeg zijn helmpje met bijna 7 maanden en heeft m gedragen tot 3 weken NA zijn 1e verjaardag.

Idd 23 uur per dag!!

Hij heeft de eerste nacht wat gejengeld, maar daarna geen problemen meer gehad.

Alleen als het heet weer was dan deed ik m af, verder heeft hij m bijna altijd gedragen.

ZIjn hoofdje is echt heel erg mooi geworden.

Ik zal even een foto laten zien van Matthijs met helm.

Wij zijn in Zwolle geweest en dat zijn wel andere helmpjes dan die in Amersfoort en andere plaatsen.

Als je nog iets wilt weten, mag je me gerust PB en hoor.

Ik heb eventueel ook nog wel een link voor je van het redressiehelmforum :-*

hier een foto van Matthijs

Mijn dochter heeft ook een helmpje gedragen. Zij werd geboren met KISS en op het ergste punt was haar achterhoofd helemaal plat. Mede doordat wij niet serieus genomen werden met onze zorgen, maar dankzij Minniemouse zijn we door blijven knokken en heeft onze muppet ook een helm gehad. Ze was ook zo’n 7 maanden en heeft hem ook tot 3 weken na haar eerste verjaardag gedragen. Alleen met heel warm weer een koorts heeft ze hem niet opgehad en haar koppie is echt super vooruit gegaan. Het is nog niet helemaal zoals het wezen moet, maar als je het niet weet zie je er niks van. En de natuur doet tot haar 7e jaar ok zijn werk nog he?!

Zal eens neuzen voor een foto.(ook een helm ut Zwolle trouwens)

JULIN :inlove:

Hopelijk heb je wat aan onze info.

JABE, die bij mei mama’'s 2008 schrijft weet ook veel van helmpjes. Haar dochter heeft er ook een gedragen.

Moest even heel goed zoeken hoor… :lol:

Dit is voor…3 maanden oud trouwens

En dit is na…16 maanden oud.

Hoi Niki,

Zoals je weet lopen ook wij met Jasper bij de fysio omdat meneer een voorkeurshouding heeft…

wij hebben laatst dus een plagiocephalometrie (=de meting van een scheef hoofdje) laten doen om over een tijdje te kunnen zien of het beter wordt of niet.

Daarbij leggen ze een soort pkastic band, die eerst door verwarmen zacht gemaakt wordt, om z’n hoofdje en markeren belanrijke punten: neus en oren. dan berekenen ze de verhouding van de twee diagonalen (dus van rechts voor naar links achter, en van links voor tot rechts achter) tot elkaar.

Bij Jasper is dat nu 93/108, wanneer een kindje met 6 maanden boven de 110 zit raden de fabrikanten zelf het dragen van een helm aan. Minder trekt meestal ‘spontaan’* weg zodat er later weinig van te zien is, zei zij.

De kinderfysio had haar camera mee dus ik heb 2 plaatjes van de plagiocephalometrie voor je. Misschien ook een idee om te laten doen?

*spontaan= met offeningen en extra stimulans van niet-voorkeurskant.

He, dat heb ik nog nooit gezien!!!

Hebben ze bij Matthijs ook nooit gedaan trouwens. Lijkt me juist superhandig, want dan kan je veel beter de afwijking zien. :thumbup:

Waar staan jullie onder behandeling trouwens???

Wat handig zeg!! Heeft Julin ook nooit gehad…was zelf wel benieuwd hoeveel cm het bij haar was, snappie?

Jasper zit bij

http://www.fysiotherapiehofmijster.fiberworld.nl/

(Vivienne[=onze kinderfysio] is degene in het rode Paul Frank shirtje)

Tamma, Is het de fysio zelf die dat gemeten heeft?

Denk dat de osteopaat dat niet doet, maar er zit hier ook een kinderfysio waarnaar het cb altijd verwijst, dus ik kan op cb eens vragen of ze weten of zij dat ook doet, zo’n plagiocephalo… tja daar moet ik dus nog even op oefenen :mrgreen: !

Ben weliswaar niet Tamma, maar ik wil je best antwoorden :wink: :mrgreen:

Ja, Vivienne heeft dat zelf gemeten en uitgerekend. :think: Maar ja, zij doet eigenlijk niet anders dan met babies met voorkeurshoudingen werken dus ik neem aan dat ze wel weet hoe en wat

Volgens mij snappen ze ook wel wat je bedoeld als je het gewoon uitlegt hoor, want die naam kun je never-nooit uitspreken ben ik bang :roll: Volgens mij kun je ook gewoon zo langs die Fysio want tegenwoordig heb je geen verwijzing meer nodig, toch?

@eisblume wrote:

Ben weliswaar niet Tamma, maar ik wil je best antwoorden :wink: :mrgreen:

Oeps :oops: , ik onthield alleen dat het 'iemand van het juni forum was' en aangezien ook Justin een voorkeurshouding heeft..... sorry! :oops:

Geeft niet hoor :-*

(bedenk me wel net dat alle drie Juni beebs met een sterke voorkeurshouding nog bv krijgen, ik dacht dat ze juist zeggen dat het met bv vaak nog wel mee valt :think: aangezien je zo vaak van kant wisselt :eh: )

Ja, dat wordt altijd gezien als voordeel…

Maar ja, ze liggen op een dag (en nacht) toch heel wat meer uur in bed of box, dan aan de borst…

@eisblume wrote:

wij hebben laatst dus een plagiocephalometrie (=de meting van een scheef hoofdje) laten doen om over een tijdje te kunnen zien of het beter wordt of niet.

Quintens fysiotherapeute gaat dit elke keer bij Quinten doen. Gisteren heeft ze de eerste gemaakt en bij de volgende afspraak op 13 november maakt ze de volgende. Heb er zelf niet om gevraagd (kende het niet), maar ze kwam er zelf mee aanzetten.
Of Quinten ook een helmpje moet weet ik nog niet, maar de metrie van Quintens hoofdje zag er veel erger uit dan die op jouw foto :eh: .

Ik moet wel toegeven dat jasper al 3,5 maand was toen wij de eerste deden, en toen waren we al 6 weken bezig met oefeningen van het cb, dus misschien valt het daarom wel mee :think: :eh:

Wij hebben de eerste op 24 september gemaakt en gaan de volgende pas 3 december doen. Onze fysio wilde wel meer maken, maar vond dat het beter was om er meer tijd tussen te laten omdat er dan waarschijnlijk meer vooruitgang te zien zou zijn --> meer motivatie om door te gaan.

:mrgreen: