Ervaringen/meningen over KDV

Vandaag ben ik voor het eerst mijn mijn dochter op het KDV waar ze waarschijnlijk vanaf september naar toe zal gaan gaan kijken.

Het staat gewoon goed aangeschreven (ggd rapport was ook ok), maar voor mij toch wel even een shock. Het is een babygroep met 9 baby’tjes van 6 wkn-1,5 jaar.

De leidsters waren erg vriendelijk en lief, maar toch vond ik het best moeilijk.

Een aantal ‘slik’ punten van mij:

-Ik snap dat je met 2 leidsters op 9 baby’s alle tijd bezig bent met de verzorgingstaken (luiers verschonen, voeding geven etc) en er dus geen tijd is voor individueel spelen, boekjes lezen etc.

-Er kropen een aantal kwijlende baby’s met snotneus rond (thuis zou ik dat gelijk afvegen).

-de baby’s kropen en sommigen gingen ook staan in de ruimte, maar als leidster kun je daar natuurlijk niet alle tijd bij blijven staan, zelf sta ik er altijd achter voor als ze zou vallen op het laminaat… (maar ze staat ook nog niet zo lang).

-er stonden een aantal kinderstoelen waarin de baby’s brood kregen te eten, maar niet echt gezellig aan een grote tafel (misschien is dit meer iets voor vanaf dreumesleeftijd?) Thuis eten we altijd samen… Ook zat 1 kindje niet in het tuigje terwijl de leidster wel af en toe even ervan af liep. Vroeg gelijk of ze mijn kind wel steeds vast zouden willen zetten…

-baby’s die even(?) huilen in hun bed, met 2 leidsters kan je natuurlijk niet a la minute bij een babietje zijn.

-idem voor box, wipstoeltje.

-baby die de speen van een andere afpakt (zonder dat diegene het erg vond hoor) en die in z’n mond stopt (hygiene?)…

Omdat ik verder geen ervaringen heb met (andere) kinderdagverblijven zou ik graag ervaringen willen horen over het KDV waar jouw kindje(s) naartoe gaat/gaan, hoe het er daar aan toe gaat. En in hoeverre mijn ‘slikken’ te danken is aan mijn eerste moederschap-beschermendheid en onbekendheid met kdven… (bijv. het speenpunt, lijkt me dat er ook zat mensen zijn die dat geen probeem vinden).

En wat waren de dingen van het kdv waar jullie in het begin erg aan moesten wennen, maar die later heel gewoon werden?

(Zouden jullie dit topic svp niet naar het kdv/opvang topic willen verplaatsen, want daar kijken niet zoveel mensen… Liever dan naar babyvraagjes als het hier verkeerd staat.)

Weet je, ik werk als leidster op een KDV, dus ik herken al je punten. Ik weet alleen niet of je iets aan mijn ‘uitleg’ hebt. Misschien heb je toch meer aan de ervaringen van moeders die hun kindje ook op een KDV hebben zitten. Maar ik snap je twijfels hoor.

Overigens zit mijn kind ook op een dagverblijf, maar daar heb ik toch een andere visie op vanwege m’n werk. Kan makkelijker dingen weerleggen.

Het is altijd moeilijk je kind achter te laten bij “vreemden”, vooral voor het eerst.

Je moet denk ik loslaten hoe het thuis gaat en hoe het op het KDV gaat, die twee zijn zo anders dat kan je niet vergelijken met elkaar…

Wat ik wel weet is dat elke leidster steeds hetzelfde kindje verzorgt (elke keer als ze komt), en daar verantwoordelijk voor is, bij haar kan je dus ook terecht met vragen en dingetjes en voor afspraken e.d. en ook al je je kindje komt ophalen zal zij jou een verslag geven hoe de dag is gegaan en hoe je kindje het vond, wat ze gegeten heeft, wanneer ze geslapen heeft etc…

door jouw punten blijf ik de kennismaking en inschrijving maar uitstellen :shifty: ik kan het niet :oops:

misschien kan je naar andere oplossingen kijken: oppas aan huis, een gastgezin…desnoods een aupair 8) :lol:

en die filmpjes in kinderprogramma’s helpen ook niet echt :eh:

@Elise wrote:

Het staat gewoon goed aangeschreven (ggd rapport was ook ok),

nou dat ggd rapport zegt in mijn ogen helemaal niets… Met name de houdingsaspecten van leidsters is echt niet te toetsen met zo’n rapport… en is in mijn ogen de belangrijkste.

-Ik snap dat je met 2 leidsters op 9 baby's alle tijd bezig bent met de verzorgingstaken (luiers verschonen, voeding geven etc) en er dus geen tijd is voor individueel spelen, boekjes lezen etc.

vond ik ook een "slikmoment"... ik vroeg destijds of Wessel een flesje warme melk voor het slapengaan mocht.. zou 5 minuten kosten... Daarvan zeiden ze dat dat geen tijd voor was... :shock: :shock: :shock:

-er kropen een aantal kwijlende baby's met snotneus rond (thuis zou ik dat gelijk afvegen).

slordig.. en onhygienisch.. maar het gebeurd. Ik vind het verschrikkelijk om te zien, maar zeker in "virussen-tijd" is het onvermijdelijk... Wat ik helemaal smerig vond in het begin is dat er dan zo'n 1,5 jarige snotterbel bij MIJN baby van drie maanden, die in een wipstoeltje zat, ging "spelen"... deze grens heb ik zeker moeten verleggen.

-de baby's kropen en sommigen gingen ook staan in de ruimte, maar als leidster kun je daar natuurlijk niet alle tijd bij blijven staan, zelf sta ik er altijd achter voor als ze zou vallen op het laminaat... (maar ze staat ook nog niet zo lang).

dit heb ik zelf thuis ook nooit gehad.. ik ben nooit achter Wessel gaan staan. Bij opstaan hoort vallen... ik vind het niet goed voor het zelfvertrouwen van Wessel als ik constant maar achter hem sta... kunnen "gaan" en ervaren (ja.. ook ervaren hoe het is om te vallen en wat dus je grenzen zijn) vind ik erg belangrijk.
Wat mij betreft hier ff echt doorslikken... :lol:

-er stonden een aantal kinderstoelen waarin de baby's brood kregen te eten, maar niet echt gezellig aan een grote tafel (misschien is dit meer iets voor vanaf dreumesleeftijd?) Thuis eten we altijd samen... Ook zat 1 kindje niet in het tuigje terwijl de leidster wel af en toe even ervan af liep. Vroeg gelijk of ze mijn kind wel steeds vast zouden willen zetten...

Als er al een voordeel is bij een kdv, vind ik het dit... Wessel leert zo van jong af aan dat er samen gegeten wordt. En of een "baby" er aan toe is... ??? als je thuis een twee zou krijgen, denk ik ook dat je toch aan tafel eet en de baby erbij zet (als ie wakker is?).
Ik vind het samen aan de grote tafel eten een leuke activiteit, waar ze ook leren op elkaar te wachten b.v.

-baby's die even(?) huilen in hun bed, met 2 leidsters kan je natuurlijk niet a la minute bij een babietje zijn. -idem voor box, wipstoeltje.

Hierover moet je gewoon goede afspraken maken. Als jouw methode is om snel te reageren omdat negeren niet werkt... dan moet je dat met ze afspreken. Die flexibiliteit is er wel als het goed is. En als jij thuis op het toilet zit en je baby begint te huilen, kun je ook niet ala minuut er naartoe toch?

-baby die de speen van een andere afpakt (zonder dat diegene het erg vond hoor) en die in z'n mond stopt (hygiene?)...

Owwwwww... smeeeeerig he???? Kan me zo je "slik" voorstellen.. maar het gebeurd... in een ruimte waar meerdere kinderen zijn gebeuren dit soort dingen.. ook als je kind buiten speelt kom je dit tegen toch? De kids hebben geen besef hiervan.. en voor de leidsters is het echt onmogelijk om DIT te voorkomen... ja.. weer zo'n "grens"...

Omdat ik verder geen ervaringen heb met (andere) kinderdagverblijven zou ik graag ervaringen willen horen over het KDV waar jouw kindje(s) naartoe gaat/gaan, hoe het er daar aan toe gaat. En in hoeverre mijn 'slikken' te danken is aan mijn eerste moederschap-beschermendheid en onbekendheid met kdven... (bijv. het speenpunt, lijkt me dat er ook zat mensen zijn die dat geen probeem vinden).

Ik heb een hele slechte ervaring met kdv Wessel achter de rug. Hij is nu overgeplaatst en het gaat supergoed.
Mijn problemen zaten 'm in afspraken niet nakomen (eten, slaaptijden, etc.).

En wat waren de dingen van het kdv waar jullie in het begin erg aan moesten wennen, maar die later heel gewoon werden?

nou uhhh.. wel een beetje de "intimiteit" die de kids met elkaar hebben.. het zoenen, knuffelen, vechten... maar dat is echt iets dat ik heb moeten loslaten. Ze zijn ongeveer 3 dagen bij elkaar.. en zijn erg close... Dus dan kun je ook dichtbij komen.. snap je?
ik wil Wessel natuurlijk ook behoeden voor alle viezigheid.. en "vieze snotkindjes" uit z'n buurt houden.. maar als het zijn allerbeste vriendje is... dan maakt dat hem natuurlijk niets uit...
Wat ik zelf daaraan doe?
Steeds bedenken dat ie toch 's avonds voor het slapen gaan lekker in bad gaat. :lol: :lol: en dat ie dan weer lekker van mij is... :dance:

Ik snap alle punten die je opnoemt, dat dat voor jou slik momenten zijn…

Tis echt een kwestie van loslaten… Het zal nooit zo kunnen gaan als bij jou thuis, en dat moet je leren loslaten (moeilijk ik weet het)

Maar er zijn natuurlijk wel dingen die je kan afspreken. Als jij wilt dat jou kind in een tuigje in een stoel zit moet je dat kunnen afspreken… Maar er zijn natuurlijk wel grenzen voor leidsteres. Ze kunnen onmogelijk van iedere kind een individueel lijstje afwerken, dat lukt gewoon niet…

Er gaat natuurlijk veel groepsgewijs…

Dingen als snottebelen, spenen afpakken, vallen (en weer opstaan) heb ik persoonlijk nooit moeite mee gehad…

Ik heb eigenlijk nooit probelem gehad. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze naar mijn wensen luisterden. Tigo had schatten van leidsters. Als ik hem kwam halen kreeg ik altijd het gevoel dat mijn tigo zo speciaal en lief was. En natuurlijk geven ze iedere ouder dat gevoel, maar ik vond dat best bijzonder…

Tigo heeft altijd in een verticale groep gezeten trouwens, met max. 3 kinderen tot 1 jaar. Misschien is dat ook wel anders natuurlijk dan 9 baby’s op een groep…

Ik denk dat het gros van je slikmomenten je moeder-bescherm gedrag is :slight_smile: Logisch ook, je laat anderen voor je kind zorgen, dat is hartstikke moeilijk… Zeker in het begin…

Belangrijk is wel dat als je kindje in September naar het kdv gaat en er zijn dingen die je graag anders zou zien: Spreek daar een leidster op aan. Want als je niks zegt, verandert er ook niks natuurlijk.

Ow en wat betreft hygiene… Het oppikken van virussen ontkom je gewoon niet aan op een kdv… Tigo is het eerste jaar best vaak ziek geweest. Heeft er een flinke weerstand van opgebouwd want daarna was/is hij zelden tot nooit ziek. Je kan het beter dan hebben ipv als ze naar de basisschool gaan en dan pas al die virussen oppikken

Wij hebben altijd aan een kdv gedacht, maar om die dingen die jij noemt zijn we vlak voordat ik weer ging werken geswitcht naar een gastouderbureau. Maximaal 4 kindjes (en onze gastouder heeft alleen haar eigen zoontje en Leonie), dus veel individuele aandacht, huiselijke omgeving. Waarom we niet voor een oppas (al dan niet aan huis) gekozen hebben, is dat we de sociale contacten met andere kindjes toch wel heel belangrijk vonden.

Bijkomend voordeel: het is goedkoper, je bent minder gebonden aan een vast aantal dagen (in ons geval) en we hebben een schat van een meid getroffen! :inlove:

een groot onderdeel is denk ik het loslaten.

ik ben nooit achter anna gaan staan ter voorkoming van een valpartij. groot worden doet ze met vallen en opstaan. ik hoop dat ze zelfstandigheid die ze hierin krijgt haar zelfvertrouwen geeft.

ik denk dat sommige dingen niet onvermijdelijk zijn, maar wellicht is er nog een nader KDV waar je kan kijken?? ik ben van mening dat je bij binnenkomst meteen een goed gevoel moet hebben

anna zit zinds ze een jaar is op een KDV en dat is een verticale groep (van 3 maanden to 4 jaar) dit heeft onze voorkeur, omdat er relatief weinig baby`s op de groep zitten en er dus meer gezamelijke activiteiten worden gedaan. er wordt samen gegeten (aan tafel) samen gedroken, samen geknutseld, maar ik zie ook vaak dat leidsters individuele aandacht hebben voor de kinderen.

Kinderen die met andere kinderen spelen, zullen ziek worden van elkaar, en zullen vallen, en soms mischien geduwd worden. Ik vind het vooral belangrijk hoe de leidsters er mee omgaan. Dit geldt denk ik ook voor gastouders en een oppas aan huis

Ook kijk ik naar Anna. Als we binnen komen wordt ze vaak meteen begroet voor de andere kinderen met een luidkeels ANNA!!! en wil ze meteen bij een van haar leidsters even knuffelen. Het lijkt mij een goed teken.

Succes bij het maken van je keuze

Meid, op een KDV moet je maar zo denken;

Wat niet weet, dat niet deert…

Om je punten even te quoten;

-Ik snap dat je met 2 leidsters op 9 baby's alle tijd bezig bent met de verzorgingstaken (luiers verschonen, voeding geven etc) en er dus geen tijd is voor individueel spelen, boekjes lezen etc.

Tja, je kunt moeilijk 9 leidsters hebben. Volgens mij is er al tekort aan goed personeel.
Overigens moet je je ook geen thuissituatie voorstellen bij een KDV.
Dan kun je je kindje beter naar een gastouder brengen.
Individueel spelen gebeurt ook echt wel, maar de kinderen kunnen elkaar ook heel goed vermaken.

-Er kropen een aantal kwijlende baby's met snotneus rond (thuis zou ik dat gelijk afvegen).

Volgens mij blijf je dan vegen. Sowiezo zal je kindje eerst vaak verkouden zijn. Juist doordat soort dingen, maar dat is alleen maar goed voor het afweersysteem.
Ik heb me op het cb laten vertellen, dat een kind zich door 200 verschillende virussen moet worstelen op een KDV, dus wat dat aan gaat; maak je borst maar nat.

-de baby's kropen en sommigen gingen ook staan in de ruimte, maar als leidster kun je daar natuurlijk niet alle tijd bij blijven staan, zelf sta ik er altijd achter voor als ze zou vallen op het laminaat... (maar ze staat ook nog niet zo lang).

Ja, kinderen vallen nou eenmaal, dat kun je ook niet altijd voorkomen. En ik denk ook, dat het goed is dat ze vallen. Ze moeten toch ook weten, dat jij er niet altijd achter staat om ze op te vangen, toch??

-er stonden een aantal kinderstoelen waarin de baby's brood kregen te eten, maar niet echt gezellig aan een grote tafel (misschien is dit meer iets voor vanaf dreumesleeftijd?) Thuis eten we altijd samen... Ook zat 1 kindje niet in het tuigje terwijl de leidster wel af en toe even ervan af liep. Vroeg gelijk of ze mijn kind wel steeds vast zouden willen zetten...

Nogmaals; een gastouder lijkt me beter voor jullie.....

-baby's die even(?) huilen in hun bed, met 2 leidsters kan je natuurlijk niet a la minute bij een babietje zijn.

Ik krijg steeds meer het idee, dat je voor je eigen kind speciaal een leidster wilt hebben. Maar wat had je dan verwacht eigenlijk??
Het is een soort van school; daar staat ook maar 1 leraar voor de klas, die de boel moet handhaven.

-baby die de speen van een andere afpakt (zonder dat diegene het erg vond hoor) en die in z'n mond stopt (hygiene?)...

Als je zeer gesteld bent op hygiene, dan zou ik mijn kind helemaal niet naar een KDV doen.
Ze kwijlen mekaar af....stoppen speelgoed in hun mond waar iedereen aan heeft gezeten, dit geldt ook voor spenen etc.
Ik denk echt, dat je beter uit kunt wijken naar een gastouder.

KDV's staan onder strenge controle. Er is niets mis mee, maar met de eisen die jij stelt, is het niet echt een geschikte keuze.
Leroy heeft het enorm naar zijn zin en komt vaak genoeg thuis met een dikke lip of een blauw been.
Ja, gevallen....kan gebeuren. Dat gebeurt hier thuis ook.
Leroy is ook continu verkouden, maar dat is alleen maar goed voor zijn afweersysteem, lijkt me.
Bij een gastouder is iets meer intimiteit. Het is kleinschalig en er is meer ruimte voor individuele aandacht.
Ik zou daar eens naar informeren. :thumbup:

Succes

@sammetje23 wrote:

Meid, op een KDV moet je maar zo denken;

Wat niet weet, dat niet deert…

Om je punten even te quoten;

Tja, je kunt moeilijk 9 leidsters hebben. Volgens mij is er al tekort aan goed personeel.
Overigens moet je je ook geen thuissituatie voorstellen bij een KDV.
Dan kun je je kindje beter naar een gastouder brengen.
Individueel spelen gebeurt ook echt wel, maar de kinderen kunnen elkaar ook heel goed vermaken.

-Er kropen een aantal kwijlende baby's met snotneus rond (thuis zou ik dat gelijk afvegen).

Volgens mij blijf je dan vegen. Sowiezo zal je kindje eerst vaak verkouden zijn. Juist doordat soort dingen, maar dat is alleen maar goed voor het afweersysteem.
Ik heb me op het cb laten vertellen, dat een kind zich door 200 verschillende virussen moet worstelen op een KDV, dus wat dat aan gaat; maak je borst maar nat.

Ja, kinderen vallen nou eenmaal, dat kun je ook niet altijd voorkomen. En ik denk ook, dat het goed is dat ze vallen. Ze moeten toch ook weten, dat jij er niet altijd achter staat om ze op te vangen, toch??

Nogmaals; een gastouder lijkt me beter voor jullie.....

-baby's die even(?) huilen in hun bed, met 2 leidsters kan je natuurlijk niet a la minute bij een babietje zijn.

Ik krijg steeds meer het idee, dat je voor je eigen kind speciaal een leidster wilt hebben. Maar wat had je dan verwacht eigenlijk??
Het is een soort van school; daar staat ook maar 1 leraar voor de klas, die de boel moet handhaven.

Als je zeer gesteld bent op hygiene, dan zou ik mijn kind helemaal niet naar een KDV doen.
Ze kwijlen mekaar af....stoppen speelgoed in hun mond waar iedereen aan heeft gezeten, dit geldt ook voor spenen etc.
Ik denk echt, dat je beter uit kunt wijken naar een gastouder.

KDV's staan onder strenge controle. Er is niets mis mee, maar met de eisen die jij stelt, is het niet echt een geschikte keuze.
Leroy heeft het enorm naar zijn zin en komt vaak genoeg thuis met een dikke lip of een blauw been.
Ja, gevallen....kan gebeuren. Dat gebeurt hier thuis ook.
Leroy is ook continu verkouden, maar dat is alleen maar goed voor zijn afweersysteem, lijkt me.
Bij een gastouder is iets meer intimiteit. Het is kleinschalig en er is meer ruimte voor individuele aandacht.
Ik zou daar eens naar informeren. :thumbup:

Succes

Op het kdv hebben we gráág ouders zoals jij Sammetje! :thumbup:

Elise, ik denk dat je inderdaad misschien geen kdv-typ bent, en gewoon eens moet gaan informeren naar een gastouder oid. Dat past waarschijnlijk beter bij jullie gezin!

Maar toch, ik ben gastouder:

Bij mij liggen kindjes ook wel eens te huilen in hun bedje, pakken ze ook mekaars spenen af, letten ze niet op een snottebel als ze een ander kindje willen knuffelen, sta ik ook niet continue achter ze als ze aan de tafel staan…

En eerlijk is eerlijk, dat gebeurt bij mijn eigen kinderen ook niet hoor! ik kan nu eenmaal niet de hele dag achter Senna aan kruipen om haar tegen allerlei dingen te beschermen… Of ben ik nu een heel erg ontaarde mama?? Mijn klanten vinden het allemaal heel normaal dat bovengenoemde zaken nou eenmaal wel eens gebeuren…

Is ook normaal, en niet eens zo slecht hoor! :thumbup: … Het liefst bescherm je je kind tegen en voor alles en iedereen, maar dat is niet altijd positief…

Vallen, spenen ruilen, snottebellen, huilen… het hoort er allemaal bij, ze worden er groot van, ze leren ervan, hun immuunsysteem krijgt een dipje, maar daarna wordt het wel weer vele malen beter…

Achja, het gaat niet altijd over rozen, net als de rest van het leven…

Amen :angel:

Weet je, ik had ook zo’n moeite met alle punten die jij beschrijft (en soms nog :oops: ).

Toch zit Noa al op het kinderdagverblijf sinds ze vier maanden oud is, en ze gaat 2 middagen per week. Ik wilde het toch graag proberen…

En Noa vindt het zó leuk op het KDV!

Ik heb haar nog nooit huilend weggebracht, ze wordt gelijk enthousiast als we binnenkomen. Ook wordt ze vaak door de andere kinderen meteen begroet, en ze gaat gelijk lekker spelen. Eten en slapen doet ze daar ook stukken beter dan thuis.

Soms baal ik nog wel eens hoor, als ik haar bijvoorbeeld met een overvolle plasluier ophaal, of als haar shirtje weer eens onder de vlekken zit (geef dat kind toch een slab om als ze wat eet…). Maar ik ben inmiddels wel van mening dat het contact met andere kinderen en de structuur /regels daar toch ook wel goed voor haar zijn.

Kortom, het is inderdaad een kwestie van loslaten, en beseffen dat het daar nu eenmaal soms anders gaat dan thuis. Maar ik zou het sowieso proberen, wie weet vindt je dochter het ook wel superleuk op het KDV!

Snottebellen heeft Mischa thuis ook wel eens, ik kan niet altijd heel de dag achter hem aan gaan met een doekje…

Als hij straks gaat staan zal hij thuis ook wel eens vallen, ik kan niet de hele dag achten hem staan…

Dat hij als hij huilt en even moet wachten gebeurd thuis ook wel eens, ik ben soms ook gewoon even bezig met iets…

Oftewel aan mijn mening heb je niets. Ik bben van mening dat even wachten geen kwaad kan, groot wordt je met vallen en opstaan en een keer een snottebel ofzo kan gebeuren.

:angel:

Maar naar mijn idee vermaakt Mischa zich prima op het kdv, hij gaat vrolijk heen en komt moe maar vrolijk thuis. Moe van alle indrukken!

Ik heb er een goed gevoel bij, maar dat is voor iedereen anders.

Als oma hier oppast gaat het ook niet zoals ik 100% zou willen, dan moet ik ook loslaten en op mijn tanden bijten.

Helaas is het op KDV’s vaak onmogelijk evenveel, of ook maar de halft van de aandacht te besteden aan je kind als thuis.

Het is wikken en wegen, wat vind je belangrijker, de sociale aspecten, je eigen werk, hygiene, etc etc. Zet alles anders eens op een rij, ook de andere opties die hier genoemd worden.

Succes!

Ik wil je gewoon een dikke :hug: en :-* geven…

Ik ‘ken’ je een beetje en snap je slik momenten hoor…

En Affie en Sammetje niet om lelijk te doen maar gelijk roepen dat ze geen kdv type is maar gastoudergezin moet gaan zoeken vind ik wat overdreven! :eh:

Er bestaat zoiets als,helemaal bij de 1e,leren los laten…

Als iedere ouder bij mijn kdv weg zou lopen naar een gastouder bij deze gevoelens zou denk ik de helft van iedere groep weg zijn :shifty:

Echt Elise het is gewoon wennen…

Weet je wat ik deed en straks weer zal doen…kijken naar mijn kind,hoe hij/zij het vind…

Ik had wel vaker dingen in mijn hoofd maar dan keek ik naar Renzo en hoe goed hij het deed en hoe hij het naar zijn zin had en dacht ik :silenced:

Hij moet daar spelen enzo niet ik… :wink:

En ik ben juf…maar dan nog…het was wel MIJN liefje MIJN kostbare schat die ik aan hun toe moest vertrouwen… :shifty:

Geef het een maand of 2/3 en kijk wat je meisje doet…

Je zal haar gerust eens met snot/vies truitje.per ongeluk en poepbroek o.i.d treffen maar denk dan idd dat dat een moment opname is…en kijk hoe happy je moppie gaat zijn…

En geef het even hoor…jij moet haar leren loslaten maar zij jou ook :-*

@Affie wrote:

Is ook normaal, en niet eens zo slecht hoor! :thumbup: … Het liefst bescherm je je kind tegen en voor alles en iedereen, maar dat is niet altijd positief…

Vallen, spenen ruilen, snottebellen, huilen… het hoort er allemaal bij, ze worden er groot van, ze leren ervan, hun immuunsysteem krijgt een dipje, maar daarna wordt het wel weer vele malen beter…

Woorden zijn zooooooooooooveel makkelijker dan gevoel… :eh:

Ik ben ook zo een juf maar ben zooooo ontzettend veranderd sinds ik zelf kinderen heb…

Wacht maar tot je kindje er is…dat gevoel van beschermen schakel je niet met een knopje even uit :wink:

:-*

Ik denk dat ht sterkt afhankelijk is van welk kdv je kiest.

Brian is altijd naar een dagverblijf gegaan en ik herken de punten wel die je zegt maar ik ben altijd heel erg tevreden geweest over hun.

Ik weet niet of ze het overal hebben maar bij ons hadden ze ook het kind volg systeem zodat de ontwikkeling van je kindje in de gaten wordt gehouden op alle vlakken, ik heb dat altijd wel prettig gevonden. Ik heb in 4 jaar tijd 1 keer een klacht gehad en die is meteen naar tevredenheid opgelost. :thumbup:

@renzosmam wrote:

@Affie wrote:

Woorden zijn zooooooooooooveel makkelijker dan gevoel… :eh:

Ik ben ook zo een juf maar ben zooooo ontzettend veranderd sinds ik zelf kinderen heb…

Wacht maar tot je kindje er is…dat gevoel van beschermen schakel je niet met een knopje even uit :wink:

:-*

Maar ik heb wel een Leroy, die per dag zovaak neerklettert, dat ik niet meer bij kan houden. Hij stopt steentjes in zijn mond, knaagt een spin weg en eet zand…mijn mening is; het hoort erbij!

Op het KDV is hij in goede handen en ook daar zal hij wel eens neer gaan.

Hij is immers bezig met leren lopen.

Eerlijk is eerlijk, ik heb er geen enkel probleem mee om hem weg te brengen naar het KDV en dat zal voor iedereen anders zijn.

Natuurlijk heb ik een beschermende drang naar Leroy toe, maar niet op de gebieden die hier aangegeven worden (vallen/snottebel/hygiene)

Ik bedoelde het verder ook niet kwaad, dat een gastouderbureau misschien een beter alternatief is, maar dat is mijn mening.

Daar kan het kindje misschien wel de aandacht krijgen, die de ouder eist, of graag voor haar kindje zou willen. Daar is wel die huiselijke sfeer.

En volgens mij werd er gevraagd naar ervaringen/mening mbt KDV’s?

Zita zit twee ochtenden op het kdv en ze vindt het zo leuk!!!

Ze zit wel in een verticiale groep, dus met kinderen van 0 tot 4 jaar. Vond ik zelf prettig omdat het in mijn ogen wat meer een gezinssituatie nabootst. En als ik zie hoe lief die grotere kindjes zijn voor de kleintjes.

Zita houden zoveel mogelijk rekening met de slaap en voedingstijden die Zita zelf aangeeft. Is ze moe dan gaat ze naar bed, heeft ze honger dan krijgt ze de fles. De ene keer om 9.30 de andere keer om 10.30. Omdat het een verticale groep is kan dat ook. Je kunt een baby de fles geven en tegelijkertijd ook bezig zijn met een wat ouder kind.

Sinds een maand gaat Zita ook mee aan tafel om brood te eten. Lekker in de kinderstoel. Schijnt ze ook geweldig te vinden: Gezellig met de hele groep aan tafel, eerst een liedje zingen en daarna samen eten.

Ik had het er gisteren nog met hubbie over:

We doen Zita er echt een plezier mee dat ze die twee ochtenden naar het kdv mag!!!

Liefs Pinot