@Elise wrote:
Het is een babygroep met 9 baby’tjes van 6 wkn-1,5 jaar.
Misschien is een verticale groep dan een beter idee? Lijkt me sowieso leuker.
-Ik snap dat je met 2 leidsters op 9 baby's alle tijd bezig bent met de verzorgingstaken (luiers verschonen, voeding geven etc) en er dus geen tijd is voor individueel spelen, boekjes lezen etc.
Die tijd is er op Lara's verticale groep wel. Niet individueel inderdaad, daar hebben kinderen ouders voor :wink: . Maar ze lezen wel boekejs (gezellig met een bank voor kids), doen spelletjes, dansjes, etc. De babies doen daar ook aan mee, als ze het leuk vinden.
Er kropen een aantal kwijlende baby's met snotneus rond (thuis zou ik dat gelijk afvegen).
Bah... Een leidster zal dat niet zo snel afvegen als dat jij het thuis doet, maar ze er gewoon mee laten rondkruipen is een ander uiterste. Dat wordt bij ons zeker wel afgeveegd.
de baby's kropen en sommigen gingen ook staan in de ruimte, maar als leidster kun je daar natuurlijk niet alle tijd bij blijven staan, zelf sta ik er altijd achter voor als ze zou vallen op het laminaat... (maar ze staat ook nog niet zo lang).
Een KDV is meestal beter beveiligd dan jouw huis, maar een simpele valpartij kan altijd gebeuren. Omdat de leidsters er inderdaad niet de hele tijd naast staan, zal het daar vaker kunnen gebeuren dan thuis. desondanks heb ik Lara pas 1 of 2 keer met een blauwe plek terug gekregen. De gemeenste smakken heeft ze gemaakt terwijl ze onder mijn hoede was :oops: . Bij een vertical groep kunnen leidsters wel wat extra letten op kinderen die nog wat wankel zijn, dan hoeven ze immers maar 1 handje vast te houden ipv 9.
er stonden een aantal kinderstoelen waarin de baby's brood kregen te eten, maar niet echt gezellig aan een grote tafel (misschien is dit meer iets voor vanaf dreumesleeftijd?) Thuis eten we altijd samen... Ook zat 1 kindje niet in het tuigje terwijl de leidster wel af en toe even ervan af liep. Vroeg gelijk of ze mijn kind wel steeds vast zouden willen zetten...
Dat is afhankelijk van het KDV. De meeste KDV's eten wel samen aan tafel, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet doet als je 9 babies hebt met ieder een eigne ritme. Babies eten altijd op hun eigne moment, dus dan heb je eignelijk geen gezamenlijk eetmoment meer. In een groep met grotere kinderen is dat er wel. Het tuigje niet vastmaken is foute boel...
baby's die even(?) huilen in hun bed, met 2 leidsters kan je natuurlijk niet a la minute bij een babietje zijn.
Tja, wat is even? Langer dan een paar minuten vind ik te lang.
-baby die de speen van een andere afpakt (zonder dat diegene het erg vond hoor) en die in z'n mond stopt (hygiene?)...
Gassie! Ik heb het één keer gezien dat dat gebeurde en die speen werd toen weggelegd om uit te koken. Als ik zou merken dat Lara dezelfde speen gebruikt als een ander kind, zou ik me daar ook boos over maken hoor. Ze niezen al genoeg in elkaars gezicht :? :wink:
Kortom: ik zou een ander KDV zoeken.
Mijn ervaring zijn voornamelijk positief. Omdat er meerdere kinderen zijn, gaat er inderdaad weleens iets minder fijn dan je gewild zou hebben, maar dat zijn geen halszaken. Veiligheid vind ik wel een halszaak, zowel in fysieke zin (tuigje vastmaken, hygiëne) als in emotionele zin (niet laten huilen, echte aandacht hebben voor ieder kind). Er is een prettig, gezellig sfeer op de groep waar Lara is. Ze heeft het er zelf ook erg naar haar zin, wil vaak helemaal niet mee naar huis omdat ze zo druk aan het spelen is (als ze me ziet komen, krijg ik een knuffel en vervolgens direct instructies over wat ze me wil laten zien of wat ik met haar moet spelen :inlove: :mrgreen: ). Ook als baby (ze gaat vanaf 4 maanden) vond ze het allemaal al erg boeiend. Nu is zij ook een kind dat erg op andere kinderen gericht is en graag iets te doen heeft. Dus bij je keuze voor een bepaalde vorm van opvang, moet je ook kijken naar het karakter van je kind.