We hebben gisteren zo’n katoenen krabpakje (ivm eczeem) voorgeschreven gekregen, vanmiddag kunnen we hem ophalen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit het beste introduceren?
Doe je er een romper onder? Of zonder romper en een pyama/ nachthemd eroverheen?
Bij het eczeemspreekuur gisteren zeiden ze dat je het steeds moet ‘opbouwen’ dus eerst 5 minuten aan en dan steeds een beetje langer. Maar mijn meisje is nog klein, dus ik dacht eigenlijk dat ik er niet te veel van moet maken en het gewoon moet introduceren als een nieuwe pyama (met lekkere warme wantjes?).
Nou ja, ervaringen/ tips zijn welkom!
Volgens mij had Affie dat voor haar zoon, je kan haar even een pb sturen. Ze is geloof ik niet zo actief meer hier.
Heb nooit iets gehoord over opbouwen.
Ik gebruik dermasilk. Mijn meisje draagt het dag en nacht.
Overdag heeft ze er gewoon haar kleertjes overaan, en heeft ze alleen het rompertje aan en niet het broekje.
s’ nachts heeft ze het rompertje en het broekje aan, en daarover alleen een slaapzak.
Maar het is dus niet de bedoeling dat je een rompertje onder het krabpakje aan doet.
ik wilde al gaan vragen, katoen? :think:
Wij hadden hier voor Peet altijd zijden krabpakjes. eerst in de kleine maatjes rompers met broekjes en wandjes en later pakken aan 1 stuk met een rits.
Duur, word vergoed en werkt prima, mits je ze dus puur op de huid draagt, zonder extra’s dus. Anders werkt het niet.
Peet is ergens rond de 18 maanden toch over zijn ergste eczeem heengegroeid en daarna is het nooit meer nodig geweest.
Maar het liefst dus rompertje van zijde en bijhorend broekje (met voetjes geloof ik) en dan de rest
Opbouwen kun je doen als je merkt dat je kindje het moeizaam accepteert. Hier is het gewoon meteen goed gegaan, Peet was 6 maanden dat hij het kreeg.
Ja het is een katoenen van curaderm, deze:
Ze heeft hem net al even gepast en wilde hem niet uit, hihi het begin is dus goed…Zal hem even wassen, maar ik denk dat ik er toch gewoon een romper onderaan doe en dan het pak als pyama met gewoon een slaapzak eroverheen.
Met een romper eronder krijg je niet dat ‘luchtig’ effect, ik zou er echt geen romper onder aan doen.
geen romper onder doen idd.
Je kan eventueel een luierbroekje (oa hema) kopen als de luier minder goed blijft zitten snachts.
De eerste nacht is goed gegaan :dance: , ze heeft lekker doorgeslapen en (voor zover ik weet) geen ‘ruzie’ gehad omdat ze dr knuffeltje niet kon pakken :dance:
Hoe snel merkten jullie resultaat? Hier is het krabben s nachts/ in bed echt het ergst, overdag is ze vrij goed af te leiden of wanneer we dan snel smeren wordt de jeuk weer minder.
Hier ook in bed het ergste, daarom komt mijn meisje vaak zo’n 6 a 8 x per nacht. Moet zeggen dat het de laatste tijd met de ‘jeukdruppeltjes’ echt een heel stuk beter gaat.
Wij gebruiken Fenistil voor de jeuk, misschien anders aan de huisarts vragen ?
Of slaapt je meisje wel gewoon 's nachts door ?
Nee ze slaapt niet door s nachts ook 1 van de redenen waarom we erop stonden dat we naar dat spreekuur gingen…Die gebroken nachten ging ons echt opbreken
Maar vannacht dus wel doorgeslapen :dance: (gisteravond even wakker geweest en vanmorgen vrij vroeg, maar als we doorslapen zijn we al heel blij )
Wij gebruikten ze ook, onze zoon heeft contstitutioneel eczeem. Hij heeft het heel erg gehad en is het is nu erg verminderd.
Pb me maar als je vragen hebt!
Steven heeft ook eczeem, en heeft krabpakjes van dermosilk. Steven heeft het dag en nacht aan. Als Steven moe wordt gaat hij altijd krabben, en verschonen is ook altijd een moment om even snel te gaan krabben.
We zijn er nu wel net achter dat Steven hoog sensitief is en dat het krabpakje hem dus irriteerd het kriebelt. Dus Bij Steven doen we er nu een rompertje onder aan, en het broekje alleen als hij veel aan zijn benen krabt. Maar woensdag gaan we naar de dermatoloog, en ga ik het zijden pakje vragen, misschien dat hem dat minder jeuk geeft.
Wij hebben het trouwens ook niet op gebouwd, Steven accepteerde het meteen. Alleen nu wil hij het liever niet meer, maarja als hij er juist jeuk van krijgt. :roll:
Wat fijn zeg dat ze een nacht heeft doorgeslapen! :dance:
Hier ook een kindje met jeuk jeuk en nog eens jeuk :roll: Zodra hij 5 minuten in een luier ligt/loopt oid krabt hij zich al tot bloedens aan toe open. Goddank is het winter en draagt hij lange mouw rompers en kleding. Hou mij hart vast voor straks met het mooie weer :shifty:
Wij smeren met koelzalf en hebben ook fenistil …maar ze kunnen er heel slaperig van worden en onder de 1 ook ademstilstanden :o Dus ben er altijd huiverig mee geweest. Nu is hij 18 mnd dus kan ik het wel weer gaan geven.
Weten jullie waar de jeuk door komt?
Hoe ontstaat jeuk? Jeuk staat bij constitutioneel eczeem voorop. Wat de oorzaak is van jeuk bij constitutioneel eczeem is niet precies bekend. Wel is duidelijk dat zich in de huid jeuksensoren bevinden, die geprikkeld kunnen worden door bepaalde stoffen in het lichaam. Bij mensen met constitutioneel eczeem worden deze sensoren waarschijnlijk eerder en sneller geprikkeld dan bij andere mensen. De jeuksensoren geven prikkels af via zenuwen naar het ruggenmerg en de hersenen. In de hersenen wordt de prikkel als ‘jeuk’ waargenomen. De hersenen zorgen ook voor de reactie: krabben. Krabben bij jeuk is een soort reflex. Een baby begint zich dan ook meteen te krabben bij jeuk. Het is net als wanneer iemand zijn hand wegtrekt als hij iets heeft vast gepakt dat gloeiend heet is.
Krabben brengt wel verlichting bij jeuk, maar die is meestal maar van korte duur. De jeuk kan zo hevig zijn dat men de huid tot bloedens toe openkrabt. In de dan beschadigde huid kunnen bepaalde stoffen, zoals bacteriën en schimmels, makkelijker binnendringen. Hierdoor kunnen nieuwe irritatie, beschadigingen en infecties optreden, wat het eczeem en de jeuk weer kan verergeren. Daar komt nog bij dat een huid die herstelt van beschadigingen (wondjes door bijv. krabben) ook vaak jeukt. Er ontstaat een vicieuze cirkel: jeuk-krabben-jeuk.
Veel mensen met constitutioneel eczeem hebben een soort achtergrond jeuk. Deze jeuk is als het ware continue op de achtergrond aanwezig. Steeds jeukt het wel ergens, maar het is geen jeuk die dwingt tot krabben of wrijven. Als men wel krabt dan gebeurt dat vaak bijna onbewust. In tijden waarin het eczeem erger is, wordt de jeuk meestal heviger. Deze jeuk treedt vaak in aanvallen op en is niet of heel moeilijk te weerstaan. Binnen enkele minuten breidt de jeuk zich over bepaalde lichaamsdelen of het hele lichaam uit. De aanvallen duren meestal een half uur tot een uur. Het is niet te voorspellen wanneer de volgende aanval intreedt. Soms is dat dezelfde dag nog, soms na enkele dagen of pas na enkele weken of maanden. De aanvallen treden vaak 's avonds op of in de nacht, met slapeloze nachten en oververmoeidheid tot gevolg.
Weet natuurlijk niet wat voor eczeem jou kindje heeft, maar mijn dochtertje heeft constitutioneel eczeem.
Indd de beschrijving van Fenistil word je niet vrolijk van. Kindje boven de 1 jaar mag dan geloof ik ook 45 druppels per dag. Wij geven alleen na de laatste fles 4 druppels. Ze zou 3 x 5 mogen hebben.
Koelzalf reageerde mijn dochtertje heel erg op, heel haar lichaam zat onder de rode vlekjes.
In de zomer is het vaak minder, maar je kunt ook ‘leuke’ zijde pakjes krijgen bij puur speelgoed.
Joh hij had laatst allemaal rode puntjes op zijn buik. Dat kan dus zomaar door de koelzalf zijn gekomen :o
Wij hebben geen naam gekregen bij het exzeem dus geen idee. Dit lijkt er wel op wat ik lees. Zielig he eigenlijk voor die kids :?
Ttje heeft de jeuk vooral op zijn buik, rug en bovenbenen.
Bij Steven is het ook constitutioneel eczeem. Hij heeft het alleen niet in zijn gezicht en het ergst op de armen en benen. Steven krabt zich ook echt tot bloedens toe als hij de kans krijgt ik vind het echt zielig voor hem. Wij hebben ook fenistil in huis alleen weigert hij drinken waar het inzit.
En inderdaad wat er in die beschrijving staat, dat jeuk komt in aanvallen, zie ik duidelijk terug bij Steven.
Ik vind het vooral zielig dat je het op de jonge leeftijd nog niet goed uit kan leggen.
Ja, bij onze dochter is ook constitutioneel eczeem vastgesteld.
We hebben nu voor het eerst gehoord dat we stopdagen met de hormooncreme moeten inlassen. We zitten nu op de 2e stopdag en ik merkte vandaag wel weer wat meer dat ze begon te krabben en de huis weer roder wordt. Vanaf morgen weer 5 dagen smeren. Verder hebben we cetomarcogolzalf en -creme gekregen, de creme is voor in het gezicht (is wat minder vet) de zalf is voor de rest van de huid.
Er gebeuren hier echt wonderen!!! De huid is niet meer stuk en rood en het doorslapen zet zich door :dance: . Afgelopen nacht is ze 1x wakker geweest, maar binnen 10 minuten lagen we er allemaal weer in :lol: . Ik merk ook echt duidelijk dat ze een stuk vrolijker is!
Mallivy, wat vervelend dat jou mannetje ook nog hoog sensitief is! Hoe zijn jullie daar achter gekomen? Zo’n zijden pakje zal dat zeker schelen, die sluiten ook beter aan volgens mij.
Reat, hoe is het nu met je zoon? Is hij ervanaf? Of is het onder controle?
Romata, hebben jullie nog steeds gebroken nachten? 6 a 8 keer is echt behoorlijk veel (al redde wij dat ook wel in slechte perioden).
@tanja
Onze zoon wordt nu bijna 3 en het wordt langzaam minder. We smeren met koelzalf, 3 soorten hormoonzalf, vaseline lanette, vaseline paraffine.
Afhankelijk van hoe het eczeem zich openbaart. Hij kan nu wel alles eten, dat is geen rpobleem meer, maar qua kleding verdraagt het beste katoen. Luiers zijn een drama dus nu hij bijna zindelijk is, gaat die rand ook weg.
Zijn gezichtje reageert heftig op kou en warmte, en zweet. Daar smeren we dus voor. Verder kan hij nu ook tegen gewone shampoo, dus ik kan merken dat hij er langzaam overheen groeit. In elk geval het grootste gedeelte.
Het is hem nu niet meer aan te zien dat hij het zo vreselijk had, al heeft hij wel wat kleine littekentjes.
Fijn Reat dat het minder wordt bij jullie zoon.
Nu hopen dat alle andere kindjes er ook overheen groeien.
Hoe we er achter kwamen dat Steven hoog sensitief is? Na een dagje kinderdagverblijf, was Steven erg humeurig en kreeg ik hem 's avonds bijna niet in slaap en had hij veel jeuk aanvallen. En vooral als het druk was op het kinderdagverblijf. Als we op verjaardagen binnen komen en er zitten al mensen, kruipt hij bij mij op schoot en moet eerst een hele tijd bijkomen hij lijkt dan heel verlegen maar dat is het dus niet. Komen we op een verjaardag als eerste binnen is er meestal niks aan de hand en gaat rustig zitten spelen. Komen er ineens veel mensen binnen kruipt hij op schoot, druppelt iedereen langzaamaan binnen is er vaak niks aan de hand. Na de crematie van mijn oom is hij 3 dagen heel moeilijk geweest, veel jeuk, slecht slapen. Hij is dus vooral gevoelig voor emoties van anderen. Oja als er in een ruimte iets is veranderd heeft hij dat ook meteen door zowel thuis als ergens anders. 1 va de leidsters van het dagverblijf is zelf ook hoog sensitief en heeft zelf ook een zoon die het heeft, en die had het ook door bij Steven. Ik ben nu en boek erover aan het lezen en hoop dat ik daar genoeg info uit kan halen.
Het vervelende is dus dat hij door die overprikkeling meer jeuk krijgt.