Door wat medische perikelen deze zwangerschap (longklachten) heeft de gyn al een keer gewezen op mogelijkheden van inleiden vanaf 38 wk. In eerste instantie was ik daar niet heel negatief over, maar hoe meer ik erover lees (op internet, in bladen) hoe sceptischer ik word en hoe liever ik het op de natuurlijke manier uitzing (met het risico dat m’n longen het niet fantastisch op gaan vangen). A.s. dinsdag ga ik weer op controle en wil ik nog wat beter voorbereid zijn over de mogelijkheden.
Heb jij praktijkervaring met het inleiden van de bevalling en zo ja, hoe heb je dat ervaren…?
Negatief én positief zijn welkom !
Jaaa… daar heb ik wel ervaring mee… maar niet zo positief helaas… Had vantevoren van mijn moeder gehoord dat een ingeleide bevalling meestal sneller gaat, maar dat bleek bij mij dus niet bepaald het geval.
Ik ben met 42 weken ingeleid, omdat Sterre echt geen aanstalten maakte om eruit te komen. De bevalling heeft 32 uur geduurd, en nÃets ging ‘vanzelf’. De ontsluiting wilde niet vlotten, ik had flinke weeënstormen, en toen ik éindelijk (na een uur 28 ) volledige ontsluiting had, bleven de persweeën uit. Uiteindelijk waren er een vacuümpomp en een duw op mijn buik voor nodig om Sterre ter wereld te helpen. Vooral die duw was nÃet fijn, zo wil je gewoon als het ff kan niet bevallen
Ik weet natuurlijk niet of dit allemaal komt doordat de bevalling ingeleid was, maar ik kan me wel voorstellen dat het ermee te maken heeft. Mijn lichaam was waarschijnlijk nog helemaal niet klaar om te bevallen :? Al bleek uit hoe de placenta eruit zag dat Sterre toch echt niet veel langer had moeten blijven zitten.
Als je me vraagt of ik de volgende keer, als het weer zo zou lopen, weer voor een inleiding zou kiezen… Ja. Ik heb echt behoorlijk moeten afzien, maar als ik langer had gewacht dan was dat voor Sterre in ieder geval niet goed geweest. Als het voor jouw eigen gezondheid slim is om eerder in te leiden, dan zou ik dat doen. Een bevalling is nooit prettig lijkt me, maar je overleeft het wel, en ik denk dat dat afzien wel opweegt tegen de gezondheidsrisico’s voor jou en je kindje. Bovendien, als ik mijn moeder moet geloven (4 keer ingeleid en alle keren binnen 5 uur bevallen, zonder knip of scheur of wat dan ook), kán het ook gewoon heel goed gaan.
En wie weet joh, je lichaam heeft het al een keertje eerder gedaan (ik ga er nu even heel lomp vanuit dat je al een keer op ‘natuurlijke wijze’ bevallen bent, maar dat weet ik natuurlijk helemaal niet… zo niet, dan heb ik niks gezegd :oops: ), dus dat scheelt misschien ook nog wel. Voor mij was het allemaal voor 't eerst, dus daar kan het ook aan gelegen hebben.
Succes in ieder geval!!!
xHeske
Ik wil je mijn ervaring wel delen, maar dat zal geen geruststellende zijn. Je moet eigenlijk ook niet uitgaan van andermans ervaringen, maar meer vanuit wat je wensen zijn, en wat zijn de risico’s voor jou en de kleine…
Inkie, nee, dat snap ik, daarom heb ik eerst al heel wat informatie verzameld, maar ik wil graag weten of die informatie overeenkomt met de praktijkverhalen. Ik lees namelijk veel over tangverlossingen, vacuümpompen, en andere kunstmatige ingrepen omdat de persweeën zo vaak uitblijven na inleiden, of het tegenovergestelde: weeënstormen die leiden tot totaal rupturen. Daar wordt ik enigszins zenuwachtig van. Hoeft niet zo te zijn, maar als nou de praktijk erg overeenkomt met de theorie, dan wil ik die vragen aan de gyn kunnen stellen en kijken wat hij daarover kan zeggen als expert. En dan op basis daarvan een beslissing nemen (in overleg met gyn én longarts).
hier ben ik ook ingeleid bij de eerste na 24 uur gebroken vliezen…
Kreeg eerst pillen in me vagina om me baarmoedermond weker te maken.
Daarna kreeg ik een infuus om de weeen te opwekken.
toen begon het langzaam pas op gang te komen.
Maar omdat het al nacht begon te worden hebben ze me rugprik gegeven zodat ik even kon gaan slapen en de weeen gewoon hun werk konden doen.
na 3 uurtjes werd ik echter wel weer wakker gemaakt omdat Q een dipje had qua hartslag. Daarna ging het sneller en ben ik vanaf 3 uur tot kwart over 5 bezig geweest met de weeen te opvangen (gelukkig geen weeenstorm) en met 3 x persen was Q op de wereld.
Dus eigenlijk wel positief verhaal dit keer.
Ik ben ingeleid… wel met 34 weken zwangerschap…
Op vrijdagochtend kreeg ik een veter om de boel te verweken. Ik heb de hele dag gerommeld, maar niet dat ik er echt last van had zeg maar. Om 8.30 ging de veter erin, en om 18u viel de boel stil en voelde ik niets meer.
Zaterdagochtend bleek dat ik t toch net genoeg was om te kunnen inleiden. Aan t infuus gelegd om 8.40, binnen de 5 min. kreeg ik al weeën… Een kwartier later moest ik al overgeven, schijnt de 4 cm grens geweest te zijn. Ik heb echt vreselijke pijn gehad, de weeën kwamen zo snel op mekaar dat ik niet meer wist wat te doen, ik kon t gewoon niet meer wegpuffen. Ik ben vier keer beginnen hyperventileren, gelukkig ook dankzij hulp van mijn vriend toch volgehouden Na 3 uur was ik op, ik schreeuwde om pijnstilling (ook omdat ik zo kapot was, ik had in een maand geen nacht meer geslapen, alleen overdag elke keer een paar uurtjes). Ik werd getoucheerd en had 6 cm, te laat voor epidurale. Ik mocht pethidine, die gingen ze klaarmaken. Een kwartier later riep ik dat ik moest persen en ja hoor, het was al zover… geen pethidine meer dus haha. Om 12.22 was Kaylee er…
Alles wat ik hier opschrijf weet ik van mijn vriend, want ik ben de hele bevalling kwijt… Ik was gewoon te ziek om t nog te beseffen haha. Maar ach als ik in 3.5u kan bevallen… dan omschrijf ik t wel als positief
21 uur weenstorm ( om de 2 minuten uuuurenlang been en rugween auwwu pas na 17 uur ontsluiting, die door te snel te hoog zetten van infuus resulteerde in 7 cm ontsluiting in 45 min…daarna vacuum omdat ie klem zat…
en toch…ik zou het je aanraden.
die laatste loodjes zijn zwaar en om verzwakt aan de bevalling te beginnen lijkt me ook geen goed plan :?
aangezien het je tweede is zou het veel makkelijker moeten gaan…
ik zou het aanbod aannemen :thumbup:
De laatste keer ben ik ingeleid, ik had een vingertopje ontsluiting. Ze zijn begonnen om ongeveer 9 uur en om 18.24 s avonds was de baby er.
Ik heb geen weeënstorm gehad, ik vond het heel goed te doen… Alleen de laatste 2-3 weeën waren vervelend… :mrgreen: Ik heb zelfs geen rugweeën gehad…
De laatste wee voor de perswee aan, ging ik ineens van 7 cm naar volledige ontsluiting… Het persen ging ook goed, duurde maar 4 minuten en ik had 1 mini huidscheurtje.
Ik ben ook ingeleid, met 42 weken precies.
Ik begon ook met een tabletje, om 13 u nog eentje, er gebeurde helemaal niets.
Rond 16 u het eerste krampje, ik had toen pas 2 cm ontsluiting.
Ik kreeg niet nog een pilletje omdat er al wat weeënactiviteit was.
( je mag er 3 per dag ingebracht krijgen)
Ik heb om 17 u nog brood gegeten daar, om half 6 ongeveer begon het wat meer pijn te doen…
Een half uurtje later kwamen ze even kijken, toen had ik toch echt behoorlijk pijnlijke weeën.
Ze vertelden me dat ze de verloskamer klaar gingen maken , maar toen ze net de deur uit waren had ik gewoon persdrang, dus mijn vriend heeft ze snel weer teruggehaald!
Ik werd als een gek door die gangen gesjeest, was net in de verloskamer en in 1 perswee is Kim om 18.18 geboren…
ik vond de laatste 3 kwartier wel echt hel eerlijk gezegd…ik heb heel hard gegild en op een gegeven moment ook echt gehuild van de pijn.
Kim is ook echt gelanceerd, de gyn sprak van een stortbevalling.
Maar ik heb er maar 2 kleine hechtinkjes aan over gehouden.
Ook voelde ik me erna heel snel weer heel goed.
Kort samengevat
Ik ben eigenlijk bevallen in 2 uurtjes, waarvan de helft wel echt veel pijn deed ( vond het pijnlijker dan de 1e bevalling)
Maar daartegen over staat wel dat ik blij was er snel vanaf te zijn, ik had geen grote schade en de dag erna voelde ik me weer :thumbup:
Ook geen naweeën oid gehad.
Succes jij!!
Hier ingeleid met langdurig gebroken vliezen.
Wat zal ik zeggen… om 9uur ging het infuus eraan, toen was het nog wel te doen. Om 11 uur heb ik nog het aanbod op een ruggenprik afgeslagen (dom dom!) Om 12 uur kon ik de weeen niet meer opvangen en smeekte zowat om een ruggenprik. Daarop moest ik toen een uur wachten, omdat de OK niet vrij was. Na de ruggenprik: 3 uur lachend op mijn rug gelegen, prik eraf, 20 min persen en ze was er.
Maar als het natuurlijk had gekund… dat liever.
Nou even proberen in het kort mijn inleiding te vertellen. Ik was 40 weken toen ik werd ingeleid.
Woensdagochtend ingeleid met vaginale tabletjes (had wel weeen maar die deden niets bijzonders :evil: ). Heb woensdag 3 tabletjes gekregen en donderdag 2 tabletjes. Donderdagmiddag om 15.00 uur ineens om de 5 min weeen (werd er waker van en was ineens kotsmisselijk van de weeen :wall: ).
Om 20.30 uur ruggeprik en weeenopwekkers. Ging op en af met de weeen. Om half 3 's nachts vielen mijn weeen ineens weg ondanks de weeenopwekkers. Ze moesten de buisjes doorspoelen, dat was de doorslag want om 3 uur had ik persweeen. Toen heb ik 1,5 uur moeten persen en daar was Lana :inlove:
Ondanks dat er veel miscommunicatie was tussen ons, en de zusters onderling en het feit dat de ruggeprik bij mij maar voor de helft werkte zodat ik 5x een extra verdoving heb gekregen tegen de pijn, zou ik de hele bevalling op dezelfde manier doen.
Ook ik ben ingeleid ivm langduren gebroken vliezen. Moest om 8uur in z-h zijn en lag om 8.30 ong, aan het infuus. De weeën begonnen rond 9.00-9.30.
Rond de middag had ik 3-4 cm ontsluiting en heb ik pijnstilling gevraagt en gekreken (pompje die je zelf kan doseren). De weeën werden al pijnlijker zoals volgens mij ook bij een normale bevalling. Helaas had ik beenweeën die erg pijnlijk waren!! Wat was ik blij met mijn pompje!!!
Rond 17.45 had ik volledige ontsluiting en persweeën na 3 kwartier persen werd er een pomp en tang bij gehaald. Om 18.58 was Mischa er.
Die pomp en tang had ik denk ik ook gehad met normale bevalling omdat Mischa 8,5 pond was en 55 cm. Hij was wat te groot dus…
Ik zou het zo weer over doen, maar goed heb ook geen vergelijking natuurlijk.
Ik ben ingeleid met 40 weken en 4 dagen!
's Ochtends om 8 uur gel om te beginnen. Zo rond de lunch 3 a 4 cm ontsluiting, waarna ze mijn vliezen hebben doorgeprikt. Tegelijk een infuus om de weeen nog meer op te wekken. Rond 15:30 had ik volledige ontsluiting, en om 16:16 was Jaden er. Wel gehaald met een vacuumpomp, omdat ik geen perweeen had en zijn hartslag achteruit ging.
Moet wel toegeven dat ik een Phetedine prik heb gehad tegen de pijn…
Maar al met al vond ik het een goede ervaring en ik zou het je dus wel aanraden…
Ik ben ingeleid met 39 weken wegens beginnende zwangerschapsvergiftiging (ik had geen klachten, maar m’n bloeddruk was erg hoog en ik had eiwit in m’n urine). Bij mij is het heel erg meegevallen hoor! Ik zag er ook tegenop, ik was bang voor een weeenstorm. Die heb ik niet gehad!
Het scheelt denk ik wel dat ik ‘goed inleidbaar’ was, zoals ze dat noemen, d.w.z. dat m’n baarmoedermond helemaal verstreken was en ik al een vingertopje ontsluiting had. Ze hoefden bij mij alleen m’n vliezen te breken en mij aan het infuus aan te sluiten.
Binnen een half uur begonnen mijn weeen, eerst nog vrij rustig en niet heel pijnlijk. Het infuus werd bij mij regelmatig steeds hoger gezet zodat m’n weeen ook sterker werden, maar het is eigenlijk heel ‘opbouwend’ gegaan:
9.00 uur: vliezen gebroken en infuus aangezet
9.30 begonnen m’n weeen
11.00: 3 cm ontsluiting
13.00: 5 cm: vanaf hier ook behoorlijk pijnlijke weeen, maar geen storm.
15.00: 8 cm: vanaf hier vond ik 't wel zwaar, weeen kwamen nog sneller op elkaar.
16.30: volledige ontsluiting en toen kreeg ik persweeen
Heb bijna 1 uur geperst, maar uiteindelijk ben ik met een ks bevallen omdat Ilja een sterrekijkertje was en hij op die manier totaal niet door m’n bekken bleek te passen, maar dit heeft verder niets met de inleiding te maken. Ik vond eigenlijk alleen de laatste 2 uur van m’n bevalling echt heftig, maar ik kon tussen de weeen door nog wel heel even op adem komen.
Heel verhaal geworden van mijn kant, maar ik heb het inleiden op zich niet als vervelend ervaren, en dat terwijl ik er ook zo tegenop zag.
Mijn schoonzus is ook ingeleid, maar zij vond het wel heftig, haar bevalling duurde dan ook maar 4 uur. Weet eerlijk gezegd niet of ze bij haar nog gel of een veter gebruikt hebben ofzo, en of het daardoor dan heftiger wordt… :think: Het is dus bij iedereen anders en iedereen ervaart het ook anders denk ik.
In ieder geval succes met je keuze, en ik hoop dat het allemaal meevalt voor je! :thumbup:
Hmmm hier ook een iets minder positief verhaal. Ben ingeleid met 38 wk 2 dgn met een alsmaar stijgende bloeddruk. Baarmoedermond was al wel een ietsje verstreken en ze ‘gingen het proberen’. Ik kreeg om 8.45 uur de 1e gel en reageerde daar meteen op. Best heftige weeen maar geen ontsluiting daardoor. Rond 16.30 vliezen gebroken met moeite en toen hield ik het niet meer. Erg heftige weeen en dus een ruggeprik omdat ik dat nooit zou gaan volhouden. Daarna rustig gewacht tot om 22.30 het woord kwam dat ik volledige ontsluiting had. Na kort persen is mn dochter geboren.
Het was heel heftig maar door de ruggeprik was ik erg uitgerust toen Maëlle ter wereld kwam. Ik was megasnel weer op de been. Het stuk datr ik zelf deed was erg heftig en de ruggeprik zowel een teleurstelling als opluchting. Ik zou het ieg zo weer doen. Het ging om mijn gezondheid en dat van mn kindje. Ook ik kreeg de keus om nog een weekje te wachten (tot 39 wk) maar werd daarbij wel gewezen op de risico’s. Die was ik niet bereid om te nemen.
Ik ben ingeleid met 38 wk en 2d.
Ik was ook makkelijk inleidbaar. Baarmoedermond geheel verstreken en ongeveer een cm ontsluiting.
Om 7:30 uur het infuus erin, die geleidelijk werd opgevoerd en gelijk de vliezen gebroken.
Binnen een halfuur kwam de bevalling goed op gang… de weeën waren heel goed op te vangen. Ik heb overigens alleen buikweeën gehad.
Na een uurtje of 3 - 4 werd het echt hels… ik kreeg dus een weeënstorm met geen enkele pauze ertussen, de weeën zwakten af en toe een beetje af, maar wat bleven ze pijn doen!!!
De vk heeft toen getoucheerd en ik had 4 cm. dus keurig een cm per uur. Ze vertelde me doodleuk dat het nog wel 5 uurtjes kon duren. Maar ik hield het echt niet meer, dus een pethidine-injectie gehad. 20 minuten later kreeg ik persdrang… en ja hoor, volledige ontsluiting. Ik had gewoon goede persweeën en na een half uur persen was ze er!!! In totaal zo’n 4,5 uur over gedaan!!!
Een korte maar ZEER krachtige bevalling!!! die ik van m’n leven niet over zou willen doen!!
Een groot nadeel vond ik ook dat ik het bed niet af mocht.
Ik mocht welgeteld 1x naar de wc en moest het kapstokje met infuus meenemen en het apparaat dat het infuus regelde meeslepen… was allemaal niet zo handig…
een voordeel was dat ik nog gewoon een nacht heerlijk heb geslapen en dat ik dus goed uitgerust aan de bevalling begon.
Ik ben ook ingeleidt maar ben er helaas helemaal niet positief over dus ik hou me mond maar :silenced:
Bij mij hebben ze met 42 + 3 weken zwangerschap gel ingebracht om de boel wat op gang te brengen. Ik had nog steeds maar 1 cm dus ze konden geen vliezen breken of infuus aanbrengen. Vrijwel gelijk volop in de weeën maar geen resultaat. 's Middags nogmaals gel ingebracht gekregen en weer continu weeën en weer niks. Tegen de avond was de weeënactiviteit gestopt. Hele dag dus met vreselijke rugweeën gelopen zonder maar 1 cm erbij te krijgen. 's Nachts om 1 uur braken de vliezen en kwam ik in een weeënstorm terecht. Binnen 2 uur zat ik op bijna volledige ontsluiting (auwieeeeeeee). Uiteindelijk werd Nathalie om 5.55 uur geboren met het vacuum (ze lag zelfs na ruim 18 dagen te laat niet ingedaald :? ) Ik heb het niet echt als een pretje ervaren. Maar tja, cliché of niet, de kleine maakte alles gelijk weer goed :inlove:
Succes met je beslissing!!
Marieke
aangezien het je tweede is zou het veel makkelijker moeten gaan....
Dat is dus niet altijd waar heksje
Sowieso is Jassie van haar eerste kindje thuis bevallen en heeft dus langzaam opbouwende weeen gehad..
Ze weet dus hoe het is om gewoon langzaam weeen te krijgen..
Mijn 4e kindje is ingleid en vanaf de eerste wee kwamen ze al erg heftig en na een ur al zonder pauze ertussen
Om 8 uur kreeg ik een infuus en om 10 over een is ze geboren na 2 minuten persen..
Mar omdat die ween zo snel achter elkaar kwamen kon ik ze bijna niet opvangen en vond ik het dus vreselijk..
Plus je ligt daar maar op dat bed ,terwijl je thuis alles kunt doen om je weeen op te vangen..
Om over de naweeen maar niet te spreken
Sorry meis,je vroeg ook negatieve ervaringen :oops:
Toch zou ik het wel doen gezien jouw ziektegeschiedenis :think:
MoJo, da’s inderdaad een afweging die ik moet maken… Saba is thuis geboren. Eerste weeën om 14.00 uur 's middags, werd in de loop van de avond iets heftiger, maar pas tegen 6.00 uur 's ochtends hels, maar te doen. En om 10.29 uur is ze geboren. En dat was prima te doen omdat ik toen lekker fit was. Maar gezien mijn huidige gezondheidstoestand twijfel ik ernstig of ik zo’n lange sessie nog eens aan zou kunnen :think:.
Wel wil ik iedereen alvast erg bedanken voor de reacties :-* ! Ik ga dinsdag met de gyn bespreken dat ik er alleen voor opensta als ik of de kleine een serieus gezondheidsrisico loopt, en dat natuurlijk dan ook in overleg met longarts. Alleen op die voorwaarde denk ik dat het aan zou durven na een afweging van theorie en praktijk :think:.