De volgende stap is een HSG onderzoek.
Vind het allemaal best spannend, ik ga express niet googelen want dan lees je alleen maar slechte ervaringen.
wie wil zijn ervaring delen, vooral de pijn :shifty:
Ik heb hem onder narcose gehad tegelijk met een kijkoperatie. Dus niet echt een ervaring die je zoekt. Het enige wat ik wel weet is dat het enorm wisselt bij dames die hem zonder narcose hebben gehad. De algemeen heersende tip is wel om wat paracetamol of ibuprofen vooraf in te nemen. Ondanks dat het mss niet eens nodig is want als alles netjes open is schijnt het ‘klemmen’ van je baarmoedermond het meest gevoelige gedeelte te zijn, de rest voel je dan amper. Mocht er veeeeel dicht zitten (kans is veel kleiner dan alles helemaal of bijna helemaal open overigens!) voelt het als een heftige menstruatiekramp, drukkend gevoel door de druk die ze erop zetten. Als je hem eenmaal gehad hebt zeggen ze dat je kans op een zwangerschap na de HSG verhoogt is. Omdat alles ‘doorgespoten’ is. :thumbup:
Dus tja ervaringen zijn prettig om te lezen maar ga er verder zoveel mogelijk ‘blanco’ in want het kan zomaar reuze meevallen.
(ik ken het van verhalen over puncties bij IVF…veeeeel ellende te lezen maar bij mij valt het alle keren mee!)
Het is een vervelend onderzoek, maar ik heb geen pijn gehad. Het is me reuze meegevallen. Van het doorspuiten heb ik helemaal niks gevoeld. Ik lag te wachten totdat ze zouden beginnen en toen was het al klaar! Op internet lees je alleen de horror-verhalen, dus ik zou niet teveel googlen.
Succes alvast!
ik vond het wel pijn doen, echt felle steken door je onderbuik
heel gemeen, daarna wel iets buikpijn (soort ongipijn) gehad.
en een paar dagen wat gevoelig…
maar het heeft waarschijnlijk wel geholpen :inlove:
succes ermee, iedereen ervaart het zowiezo anders
Ik ga sowieso niet googelen anders vind ik het nog enger!
Bedankt voor jullie reacties.
Ik neem dus sowieso wel ibropufen mee en ik neem ook iemand mee die kan rijden. De gyn zei al dat je hevige krampen kunt krijgt net zoals je ongesteld moet worden. Word nog pittig, want ik heb nooit krampen als ik ongesteld moet worden of ben. :shifty: Toen zei ze al: neem iemand mee die kan rijden en die er bij is, want meestal ga ik overal alleen heen bij onderzoeken. Dus hub moet nu van me mee. Ze raadde ook aan om het op een vrije dag te doen. Dus dat doe ik ook maar braaf. Eerst maaf afwachten wanneer ik ongi word en dan kan ik een afspraak maken.
Mag diegene die mee gaat ook echt mee tijdens het onderzoek? Of moet hij op de gang blijven?
Dat zou mooi zijn Rhiannon dat de kans daarna verhoogd is. Al zal het bij mij meevallen want ze weten nog niet eens of ik wel eens een eisprong krijg. Werd laatste keer wel met 28 dagen ongesteld dus dat vind de gyn ook wel vreemd. Dat word dus nog onderzocht.
(ondertussen blijf ik op een eitje wat dan wel eruit komt haha!)
Schaap: ik lees in je onderschrift dat je pas na 3 x iui een hsg hebt gehad. Is dat met een bepaalde reden?
Ik krijg nu al een hsg , heb alleen nog een inwendige echo gehad, kweekjes en bloed laten testen.
Maar wel een onwijs mooi resultaat bij jou :inlove: :inlove:
Ik vond het ook wat pijnlijk, echt een rotgevoel, daarna ook iets buikpijn gehad. Hier heeft het ook geholpen :inlove:
Suc6, gaat helemaal goed komen :hug:
Ook hier een beetje hetzelfde… echt een vervelend krampend gevoel… gewoon 5 minuten ogen dicht en doorbijten… en dan valt het achteraf wel best mee hoor! Maar je bent wel ff dizzy… dus een rijden en een ibuprofen zijn helemaal prima! Je kunt het en veel succes!
@Mutsie86 wrote:
Schaap: ik lees in je onderschrift dat je pas na 3 x iui een hsg hebt gehad. Is dat met een bepaalde reden?
Dat is per ziekenhuis verschillend. Elk ziekenhuis hanteert zijn eigen protocol.
Ikzelf vind het logischer om een HSG voor de start van IUI-behandelingen te doen, maar ook mijn ziekenhuis doet eerst 3x IUI zonder hormonen, daarna een HSG en daarna 3x IUI met hormonen (Puregon).
Mijn HSG vond ik tegenvallen. Ik hoop dat ik dat nooit weer hoef te ondergaan. Ik vloog namelijk zowat tegen het plafond van de pijn. Met die eendebek en dergelijke had ik geen moeite. Ik had in het begin ook geen moeite met die vloeistof die naar binnen liep, maar toen dat spul eenmaal mijn eileiders in liep....Toen trok ik het zowat niet meer van de pijn. Net toen ik wou zeggen dat hij op moest houden, was het gelukkig klaar.
En nee...Als je erge pijn hebt, wil dat niet automatisch zeggen dat je eileiders verstopt zitten! Mijn baarmoeder en eileiders zien er keurig uit en ik had geen last van verstoppingen.
Maar goed: bij de een valt een HSG reuzemee en bij een ander valt het zwaar tegen.
@Mutsie86 wrote:
Ik krijg nu al een hsg , heb alleen nog een inwendige echo gehad, kweekjes en bloed laten testen.
Maar wel een onwijs mooi resultaat bij jou :inlove: :inlove:
wat Marlia74 al zegt, het ene ziekenhuis doet het zo en de ander doet het weer anders. en bij ons was het dus eerst 3 x IUI en daarna HSG en dan weer 3x IUI
enne thanks :inlove:
Mag diegene die mee gaat ook echt mee tijdens het onderzoek? Of moet hij op de gang blijven?
bij mij mocht hub mee naar binnen
ik vond persoonlijk dat ze erg lomp deden met die eendebek, dat was niet prettig :naughty: , dat ging gelukkig met de IUI anders
Ik zou de Ibuprofen een uur voor het onderzoek innemen en dan eventueel na het onderzoek nog eentje, dat werd aangeraden door onze gyn. Je kunt na het onderzoek wel last van buikpijn en krampen hebben en soms ook bloedverlies.
In ons ziekenhuis wordt het HSG-onderzoek ook pas na de derde IUI gedaan, of eerder als daar een reden voor zou zijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Bij ons word dus kennelijk eerst een HSG onderzoek gedaan en dan verder kijken. Ik wacht igg af, ik moet het gewoon doen. :shifty:
Ik neem hub mee :mrgreen: en ibropufen en heb die dag vrij als het goed is (anders neem ik vrij) en kruip erna lekker in mijn bed. Meer kan ik er niet van maken denk ik.
:think:
Ach eerst maar eens ongesteld worden, daar begint het mee.
Hoi,
hier ook ervaring met een HSG.
Ook in dezelfde volgorde zoals bij jou nu.
Eerst bloedonderzoek en samenlevingstest gehad.
Dit was prima.
Toen ook HSG voorgesteld, deze ook gehad.
Viel erg mee, deed het gewoon onder werktijd ben daarna gewoon weer gaan werken.
Wel wat ongi krampen gehad, maar niet vervelend.
Uitkomst van HSG niet goed, beide eileiders niet doorgankelijk.
Vervolgens voorstel kijkoperatie en weer HSG doen onder narcose.
Dit ook gehad.
Uitkomst hier ook niet positief, beide eileiders niet doorgankelijk.
Toen verder in IVF traject.
Gesprekken gehad, info gehad en op wachtlijst voor IVF.
Toen is er een wonder gebeurd, ik werd spontaan zwanger nog voor we met IVF begonnen.
Nu is het bijna zover en mogen we ons wonder binnenkort verwelkomen.
Zo zie je maar dat het ook anders kan.
Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat en dat jullie ook een wonder mogen verwelkomen.
Hier ook een ervaring met HSG. Ik ben niet bepaald kleinzerig… maar ik hoop zoals iemand al eerder gezegd heeft dat ik dat onderzoek nooit meer hoef te ondergaan! Ik had net voor ik naar het ziekenhuis ging een paracetamol genomen. Maar achteraf kreeg ik te horen dat ik beter een ibu had kunnen nemen omdat die ook op dit soort pijn werken. En ik had hem beter wat eerder in kunnen nemen. Na de HSG heb ik weinig last gehad, ik ben even heel rustig blijven liggen en toen het weer ging kon ik alles gewoon weer doen…
Ohw en neem maandverband mee, want dat hadden ze in de ruimte waar ik de HSG kreeg niet. Mijn man mocht er overigens gewoon bij blijven. Maar wel achter de schermen tijdens de röntgen.
Succes :thumbup: :thumbup: Hoop voor je dat alles goed is.
hallo allemaal
Ik heb afgelopen woensdag me HSG onderzoek gehad…
en wist ook totaal niet wat ik kon verwachten, maar had wel een vrije middag genomen, want dat raden ze me wel aan.
dus daar aangekomen samen met me vriend, mocht ik me van onderen uitkleden, en op de tafel plaats nemen, en vertellen ze je het een en ander.
en dan begint het… de eendenbek erin… gelukkig paracetamol gehad van te voren, maar zoals ik hier in jullie reacties lees had ik beter ibuprofen kunnen nemen, dus tip voor iedereen die dit onderzoek nog moeten…
want jeetje dit deed me wel pijn, met me menstruatie nooit zoveel last.
maar ik ben rechts wel doorgespoten maar links wou de vloeistof niet in… vondt ik zelf wel vreemd, maar ja dat wordt nagekeken, en krijg pas over 14 dagen uitslag… wat me veels te lang duurt!!
voor de rest wel bloed geprikt enzo, en allemaal onderzoeken gehad, dat was goed, dus hopen dat dit ook goed is… of heb ik nu maar 50%kans op zwangerschap??
heeft iemand nog zo’n ervaring??
trouwens na het onderzoek nog wel ff goed last gehad, maar volgende dag al nix meer aan de hand.
@thtje: Bij mij was mijn rechter eileider mogelijk niet doorgankelijk. Mijn linker echter wel. Vorige maand had ik alleen een eitje rechts dus ik was bang dat mijn IUI niet door zou gaan. Mijn gyn wou het risico wel nemen om toch IUI te doen, omdat het wel vaker gebeurd dat het eitje terugzwemt en dan door de andere eileider in de baarmoeder terechtkomt. Bij mij is dat dus waarschijnlijk ook gebeurd, want ik ben nu zwanger! Dus geen zorgen, het is nog steeds mogelijk!
ok, we houden moed dan maar…
over dik 14 dagen krijg ik uitslag via gyn… wel spannend hoor
hallo…
ik zit hier in spanning te wachten… en het duurt nog een week voor ik uitslag krijg…
vanochtend zelf es ff naar het ziekenhuis gebelt, dat ik graag volgende week langs wou komen voor uitslag, inplaats van dat gyn me belt.
toen zei de telefoniste tis ook maar goed dat je belt, want voor zulke dingen hoor je ook langs te komen en gaat nooit telefonisch… hm vreemd verhaald dus dacht ik.
ownee zei ze er staat een notitie bij dat je idd gebelt wordt, nou ik zei ik vondt het nogal een behoorlijke ingreep dus wil toch liever langs komen. ok zei ze dat kan dus nu volgende week dinsdagochtend om 20 over 11 langs komen… en maar weer afwachten.
Succes! we duimen mee :thumbup:
Ook ik duim mee!!
Succes! :thumbup:
Ik ga denk ik weer ongesteld worden, heb al een megapuist op mijn kin ontdekt :wall: , last van de buik en zin in chocolade :mrgreen:
Al zal het wel vroeg zijn, zit nu volgens mij op dag 25.