Ervaringen handkolf van Avent??

Hallo meiden,

Zijn er meiden die ervaring hebben met de Avent handkolf (Isis Via systeem)?? Ik ben van plan er zelf een aan te schaffen, maar zou graag horen of de kolf makkelijk in gebruik is en niet te zwaar is om met één hand te kolven.

Ik gebruik nu de elektrische kolf van Medela, maar ik ben er niet blij mee, de schelpen doen ontzettend pijn en ook het kolven is niet prettig (hoe licht ik de kolf ook zet!)

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn! (zowel de negatieve als de positieve ervaringen!!)

Liefs Woezeltje

Zijn de schelpen wel van de juiste maat???

Meen ooit gehoord te hebben dat hier verschillende maten in zijn.

Ik heb zelf met avent gekolfd en vond het een erg prettige kolf. Hij kolft licht en gemakkelijk en je kunt zelf de zuigkracht regelen door de hendel al dan niet verder in te knijpen. Met een handkolf kun je ook heel goed meeliften op een TSR :mrgreen: Hoef je even niks meer te doen, alleen hendel ingedrukt houden en de melk komt vanzelf :mrgreen:

Hier een andere ervaring… het lukte bij mij niet. Vond de handkolf niet prettig, onhandig, niet lekker in de hand, kreeg geen TSR, laat staan dat er ook maar een paar cc gekolfd werden. Het lag niet aan de kolf, die was prima, maar ik en een handkolf gaat gewoon niet zo goed samen. Het sloot niet prettig aan, of ik had het gevoel dat er te veel lucht bijkwam (wat niet zo was, want een kennis heeft er nog maanden plezier van gehad) waardoor het kolven uit stress al bij voorbaat niet lukte.

Dus uiteindelijk heb ik gekozen voor een dubbele elektrische en daar zijn heel wat liters mee getankt! Maar ik zie dat jij dat niks vindt, dus hieruit blijkt wel dat het een hele persoonlijke keuze is. Maar misschien kun je er in eerste instantie één lenen of een 2e handsje met nieuwe onderdelen i.v.m. steriliteit/hygiëne? En als dat bevalt alsnog een nieuwe aanschaffen?

Woezeltje, hier omgekeerd, ik krijg er met een handkolf niks uit, electrisch van medela gaat super.

Heb 6 jaar in de kraamzorg gewerkt en regelmatig de avent kolf tegengekomen, veel mensen zijn er prima over te spreken :thumbup:

Groetjes Natascha

ik heb met beide gekolfd en vond beide niets… ik had al een afspraak staan met een lk die kwam helpen… toen was de oplossing er: neusspray i.v.m ontbreken toeschietreflex.

Prettigste vond ik persoonlijk ook de handkolf maar dat was puur psychologisch(dat geluid van die elektrische ik ging bijna boeeeeeeee roepen, voelde me niet zo’n koe aan de machine)

Natas

Ik ben begonnen met de electrische Pump in Style van Medela.

Toen ik minder vaak hoefde te kolven ben ik overgestapt op de Avent Isis handkolf. En als ik eerder had geweten hoeveel fijner dat was en hoe licht het kolfde, had ik nooit de Pump in Style gekocht.

Voordelen:

geen geluid

je kunt zelf de zuigkracht bepalen door het hendeltje ver in te drukken of niet.

als de stroom eenmaal een beetje op gang is, kun je het hendeltje een hele tijd ingedrukt houden en blijft de melk gewoon doorstromen.

makkelijk mee te nemen

Voor mij zat er geen verschil in de schelpen, hoewel er bij de Avent zachte silicone-achtige inlegschelpen in zitten en de Medela hardplastic schelpen had.

Ik zou zeggen: gewoon proberen wat jij fijn vindt. En de handkolf is niet zo duur; zeker niet als je 'm 2e hands aanschaft (dan ongeveer € 15 meen ik).

Hier nog een link naar een poll over kolfkeuze:

http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?t=5121

Succes!

Ik zweer bij dat ding!

Heb hem alweer geprobeerd en het lukt er nog steeds goed mee :mrgreen:

maar ik las dat er nu een nieuwe is, eentje die met handkolven begint maar zgn. zo intelligent is dat hij electrisch de kolfbewegingen over neemt?

Heeft iemand die en hoe bevalt die?

Ik vond de “oude” isis namelijk wel fijn en zou hem zo weer proberen. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar die nieuwe variant.

:think:

:eh:

Hier beiden kolfen. Ik begon met de handkolf van Avent en moet zeggen dat het voor geen meter ging. Later heb ik een dubbele kolf van Avent bijgekocht en dat ging super. Op zijn pak ik die handkolf nog wel eens als ik ergens zonder geluid wil kolfen en dat gaat nu ook prima. Ze zeggen dat je moet leren kolfen. Waarschijnlijk lukte het daarom in het begin niet met de handkolf.

Wel moet ik zeggen dat ik zweer bij de dubbele Medela kolf. Ik ben welgeteld 10 minuten bezig om beiden borsten tegelijk leeg te kolfen. met dde handkolf lukt mij dat niet en ik krijg ook last van mijn hand

Ik heb in totaal 26 maanden met de handkolf gekolfd. Is super bevallen!

@lydia wrote:

maar ik las dat er nu een nieuwe is, eentje die met handkolven begint maar zgn. zo intelligent is dat hij electrisch de kolfbewegingen over neemt?

Heeft iemand die en hoe bevalt die?

Ik vond de “oude” isis namelijk wel fijn en zou hem zo weer proberen. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar die nieuwe variant.

Die is ook van avent ben de naam ff kwijt maar zal vast op hun site staan. Die heb ik dus. Je kunt hem als electrische gebruiken maar ook als handkolf. Vond hem electrisch ook wel fijn. Maakt inderdaad weinig geluid. Maar hand vond ik prettiger, ik vond de electrische niet hard genoeg qua zuigkracht 8)

Isis Iq, heet die. Ik heb hem en hij bevalt me supergoed! Je begint met de hand, kunt even wat sneller pompen om de tsr op te wekken, net als je zelf prettig vindt. Hard knijpen is harder zuigen, niet helemaal inknijpen is minder hard zuigen. Als je denkt het goede ritme gevonden te hebben, druk je op een knop. De motor neemt jouw ritme dan over, totdat je weer op de knop drukt. Zo kun je verschillende ritmes uitproberen en afwisselen, om elk druppeltje eruit te persen :mrgreen: .

Ik heb met de avent isis gerelacteerd bij Lucas en drie maanden volledig mee gekolfd(tot een liter productie per dag). Ideaal apparaat. Ik ben begonnen met de medela, met de elektrische pomp van de thuiszorg, en inderdaad, ik noemde mezelf al berta2… Maar met de isis echt geen centje pijn, hij pompt heel licht, krijgt geen kramp in je handen en ook geen pijn in je borsten. Nu dus ook weer een isis in huis, en het kolven, als ik het doe gaat alweer prima…

Ga nu gauw mijn live-kolf pakken, die heeft honger :mrgreen: :inlove:

hier heb ik ook de medela gehad maar dat vond ik dus niks.

Ik heb nu de electrische kolf van avent dat bevalt prima (voornamelijk ook vanwege het silicone kussentje) Ik heb ook dat opzetstuk om handmatig te kolven maar electrisch vindt ik het prettigst juist omdat er wat minder zuigkracht achter zit. (en dat is raar want Jamy zuigt harder dan de handkolf :think: )

Groetjes Yvette

Dank jullie wel meiden voor de reacties!!! :thumbup: Ik ga me nog eens een keer laten informeren over de handkolf en ga dan mijn keuze maar eens maken!!

Liefs Woezeltje

Ik heb de Swing van medela en ik vind hem eigenlijk prima bevallen. Is met het 2-fasen systeem.

liefs Pinot

Ik heb ook die handkolf. Het is echt wennen en de eerste keer kreeg ik er niet meer dan 20 ml uit. Inmiddels probeer ik elke dag iets te kolven en laatste keer had ik er zomaar 80 ml uit! :dance:

Ik vroeg me af waar het vandaan kwam, want zo groot geschapen ben ik nou ook weer niet :wink: :mrgreen:

Bij mij schiet de melk wel eens onder dat kussentje. Wat helpt is iets voorover gebogen gaan zitten en niet te lang de hendel ingedrukt houden :oops: . ( Staat in de uitgebreide handleiding bij problemen.)

Ik maak dat rubberen kussentje wel goed warm voordat ik het ga gebruiken, anders komt er bij mij helemaal niks uit. En waar ik ook achter kwam toen ik de gebruiksaanwijzing ging lezen: voor de toeschietreflex eerst een paar keer vlug pompen en daarna kun je de hendel 2-3 seconden ingeknepen houden.

Ik zelf begin het steeds handiger te vinden, maar misschien begin ik er zelf ook aan te wennen zodat er ook meer melk uit komt.

ik gebruik dat siliconengevalletje echt NOOOIT… krijg op de een of andere manier dan geen goed vacuum… waardoor kolven dus totaal geen zin heeft. Maar wellicht is dat omdat ik nogal rijkelijk geschapen ben?

Ik heb laatst even met de handkolf gewerkt, voor het geval de stroom uitvalt ofzo :mrgreen: . Werkte best aardig!

Ik moet dat kussentje altijd wel een beetje tegen de borst gedrukt houden, anders vervalt het vacuüm inderdaad. En toen ik in het begin uit frustratie veel te lang kolfde, schuurde die siliconendingen langs mijn borsten, waardoor soms de vellen erbij hingen… :oops: