Dat was een combinatie van momenten denk ik.
Jesse liep bij het kinderdagverblijf met de observatielijsten de hele tijd bijna 2 lijsten achter qua spraak. Hij praat erg hoog, en onverstaanbaar ( dus niet veel woorden ) Bij het CB vroegen ze erom en ook zij vonden dat hij weinig sprak. Dit icm Elise die rechts doof is naar huisarts gegaan, die gaf aan ik stuur wel een doorverwijzing. Hij zong ook amper liedjes, nu zingt hij er ondertussen 3, maar dan niet compleet en soms missen er ook woorden. De melodie is wel te horen.
ahh… erg herkenbaar…
Dat cirkeltje wat je benoemd van elkaar de schuld geven ken ik trouwens ook wel.
We zijn voor Elise bezig een ontwikkelings/psychologisch onderzoek aan te vragen want juf wil een rugzakje proberen aan te vragen voor Elise. Ze heeft het idee dat Elise het niet 100% volgt en juf heeft nog veel meer kinderen in de klas en kan Elise niet alle aandacht geven die ze nodig heeft ( Elise is rechts doof en links word dr gehoor belemmerd door vocht )
Dit ontwikkelingsonderzoek is door ons oude audiologisch centrum al eens genoemd dat we die de volgende keer zouden kunnen laten doen, maar toen gingen we overstappen aangezien Elise haar buisje in het ziekenhuis kreeg en daar ook een audiologisch centrum zat, op 1 plaats is toch handiger leek ons.
Nu wil dit ziekenhuis in principe geen ontwikkelingsonderzoek doen, want Elise is al 4 geweest en dat doen ze in principe alleen tot 4-jarigen. Heel typisch, ander AC deed het wel, maar goed… Ze gaan het bespreken maar geven het een kleine kans. Dat moet maar gedaan worden via de schoolbegeleidingsdienst.
School zegt: de schoolbegeleidingsdienst kost heel veel geld voor school en duurt lang: als een kind loopt bij het AC wod het meestal gewoon daar gedaan.
:roll:
stom dat onderzoek hebben wij wel weer gehad (waar ik totaal het nut niet van inzag) omdat wij op gehoor gericht waren…
pff… je blijft zo wel bezig he…
wel fijn dat wij niet de enige zijn
pitje en was je dochter al 4 tijdens dat onderzoek? Ik snap niet waarom ze zo de grens bij 4 trekken ( ja: dan gooien ze het op de schoolbegeleidingsdienst, dat scheelt hun moeite en kost ons of school dan zelf geld!) toch absurd dat we door overstappen dat onderzoek niet zouden kunnen krijgen?
Het is volgens mij maar net hoe hun petje staat :? Waar lopen jullie trouwens? wel AC?
@mlk1982 wrote:
pitje en was je dochter al 4 tijdens dat onderzoek? Ik snap niet waarom ze zo de grens bij 4 trekken ( ja: dan gooien ze het op de schoolbegeleidingsdienst, dat scheelt hun moeite en kost ons of school dan zelf geld!) toch absurd dat we door overstappen dat onderzoek niet zouden kunnen krijgen?
Het is volgens mij maar net hoe hun petje staat :? Waar lopen jullie trouwens? wel AC?
onze dochter is net 3
Lees nu net pas dit topic.
Ik werk met peuters in een revalidatie centrum op de therapeutische peutergroepen. De kinderen bij ons hebben verschillende achterstanden maar zeker ook kinderen met spraak/taal achterstand.
Alle kinderen die hier komen krijgen verschillende testen. En zoals peuters vaak doen: niet meewerken, een eigen plan trekken. De mensen die die testen af nemen houden hier zeker wel rekening mee en soms gaat een test wel over maar mag pas na een bepaalde periode ivm het mogelijk onthbouden van opdrachten.
Op mijn groepen zitten ook kinderen die niet spreken waarbij vaak geen oorzaak gevonden wordt. Wij ondersteunen de gesproken taal met gebaren, de methode Nederlands met gebaren. We vertalen voor de kinderen geen hele zinnen maar pikken er woorden uit die we gebaren. Zo zingen wij liedjes , lezen boekjes voor. Sommige kinderen pikken het niet zo op en maken wij gebruik van pictogrammen, du splaatjes om de taal te ondersteunen of foto’s.
Hoe is het nu?
Met Elise gaat het erg goed, ze heeft toch het psychologische onderzoek gehad en krijgt volgende week spraak-taal onderzoek.
Jesse heeft gister zn buisjes gehad en we hopen dat dat effect gaat hebben, al kan het alsnog zijn dat hij gehoorverlies heeft. Hij spreekt nog erg slecht, al zegt hij wel af en toe wat en soms komen er ook 2-woords ‘zinnen’ uit ( Thijs… eten of broodje… eten ) Ook zinnen die voor ons altijd als combi gebruikt woorden spreekt hij soms ( die kant op ) Er zit dus wel vooruit gang in ( al voor de buisjes begon dit ) maar het gaat langzaam, te langzaam om zn achterstand in te halen. Ook spreekt hij heel hoog waardoor hij door anderen slecht te verstaan is, hij gilt bijna. We krijgen voor hem 1x per week logopedie en hopen dus dat de buisjes goed gaan aanslaan. We krijgen nog een gehoortest, maar is even onduidelijk wanneer dit is. Het loopt in ieder geval.
Het is trouwens niet zo dat hij ons niet begrijpt: dat doet hij heel vaak wel! Als we zeggen dat mag niet, of geef je beker maar dan reageert hij hier wel op.