Ervaringen gehoortest / taalontwikkelingstest

Die driftbuiën zijn ook niet heel gek he, als ze zich niet goed duidelijk kunnen maken…puur frustratie voor je kindje!

wat je doet, gebaren gebruiken meelopen en RUSTIG blijven is heel erg belangrijk.

Dat deed/doe ik ook en werkt het best. :thumbup:

Soms is er ook niet een duidelijke aanwijsbare reden vaan taal/spraak achterstand .

Dikke knuff :hug:

Duimelijntje, ik haal uit je tekst dat je ook een kindje hebt met een taal/spraak achterstand en dat hier geen reden voor gevonden is, lijkt mij ook vervelend want de reden van de testen is toch hopelijk een antwoord krijgen waarom ze nog niet praat/begrijpt wat we zeggen. Het rustig blijven is lastig, maar lukt tot nu toe nog wel.

Ik vind de driftigheid die ze heeft ook totaal niet vreemd, ik herken de frustratie alleen kan ík die frustratie wel op normale manier uiten door even iemand te bellen en erover te praten. Zij kan haar frustratie op geen enkele andere manier kwijt dan boos worden, schreeuwen en huilen.

Waar ze als jonge dreumes zich nog op de grond stortte als ze haar zin niet kreeg of iets niet lukte, begint ze zichzelf nu te krabben. Ik voel mij zo machteloos op zulke momenten, zij voelt zich onbegrepen en duidelijk verdrietig. Ik kan haar alleen maar troosten en afleiden. Uiteindelijk lukt dat wel, maar jeetje van de week te laat erbij, en nu staan de schrammen in haar nek. Zij speelt daarna rustig weer verder maar bij mij komen de tranen en schuldgevoelens op dat moment. Nog een weekje…

Gelukkig is ze het merendeel van de dag nog het rustige lieve meisje wat ik ken. Die door de huiskamer gerend komt om je een knuffel en een kus te geven, die rustig twee uur achter elkaar bezig kan zijn met een torens bouwen en afbreken. Het meisje waarmee ik een half uur lang de slappe lach kan hebben.

kimmy… die frusteraties zijn heel herkenbaar…

vooral krabben en knijpen, maar dan liever bij een ander (of de bank of iets…)

ik kan wel merken omdat het de jongste is, dat haar zus het meestal moet ontgelden…

onze oudste is maar 17 mnd ouder, maar de jongste is sterker…

laat ik zeggen ik weet wat de term “catfight” inhoudt.

pff begint smorgens vroeg al… (tel daar een jaloerse oudere zus bij op… :roll: en dan heb je het feestje compleet)

het rustig uitleggen enzo probeer ik wel, maar soms is ze al van haar padje af.

moet wel zeggen sinds dat ze buisjes heeft gaat het wel veel beter, dus die dingen hebben wel iets gedaan… gelukkig…

heb zaterdag eens gekeken op welke leeftijd onze oudste praten zoals onze jongste nu doet… nou dat was met 1 jaar en 11 mnd… dus wel een achterstand van een mnd of 9… :think:

maar we zullen zien…

wat trouwens bij ons hielp bij de boze buien, huilen e.d. bij je nemen en proberen te kalmeren…

wij zijn gisteren dus naar het spraak-taal team geweest…

heel veel onderzoeken, of meer spelletjes…

maar aangezien onze meid erg pittig is en een eigen willetje (en natuurlijk net op een leeftijd dat ook uitprobeerd)

gingen sommige dingen niet helemaal goed…

bv ze hadden een bakje met blokjes, A. wilde hier mee gaan bouwen en kwam tot 7 blokjes…

op het moment dat ze 3 blokjes moest stapelen had ze er geen zin meer in (ze was inmiddels al een uur bezig met de testen) en dan mogen de blokjes van 3 niet meegeteld worden… :roll: vond dit een beetje vreemd

maar ja aangezien wij ons geen zorgen maken over haar lichamelijke toestand (bedoel als je iets uit de kast wil en je mag het niet… dan doe je het toch wanneer mama niet kijkt, de stoel pakken, op de aanrecht klimmen en dan de kast openen… en dit allemaal zonder vallen… dan is daar in mijn ogen niks mis mee)

maar wij kregen te horen dat er lichamelijk niks aan de hand was…gewoon een normale peuter, het praten konden ze wel horen dat ze klanken niet maakt of goed uitspreekt…

dus verwijsbrief voor logopedie…

maar toen kwam mijn belangrijkste vraag… en haar gehoor dan… want leuk zo;n logopedist, maar als je niks hoort kun je het ook niet nazeggen.

tja daar hadden we wel gelijk in…

nogmaals op eigen verzoek de gehoortest die je bij de geboorte krijgt laten doen. (en nog een ander via de computer)

hieruit konden ze opmaken dat ze hogen tonen wel hoort, maar lage niet, en dat de trommelvliezen niet goed bewegen.

en vooral omdat ze buisjes heeft, werkte deze al helemaal niet goed.

dus eigenlijk hetzelfde al vorige keer… dus het lag niet aan de verkoudheid

Gelukkig hebben we vlg wk donderdag een afspraak bij de kno arts, moeten we kijken of de buisjes er nog inzitten of dat ze verstopt zitten (alhoewel ze niet teveel oorsmeer heeft) en meteen naar de keelamandelen laten kijken, want die kan natuurlijk ook zijn dat ze daardoor de klanken niet goed uitspreekt.

dus al met al… wij zijn nog niet klaar in het zkh

de kans is erg groot dat ze nu alweer nieuwe buisjes krijgt. en daarna moet ik naar de logopedie en dan als ik wil mag ik nogmaals dezelfde test als gisteren laten doen, maar moet zowiezo terug voor een gehoortest.

Hier heeft zoonlief een molenonderzoek gehad, is ook zo’n onderzoek.

Hij heeft ook logopedie en praat dus slechter.

Ook buisjes en gehooronderzoeken.

Heb geen mail gehad van de nieuwe reacties. :?

Pitje, wat een lange weg moeten jullie afleggen. Nu weer de kno arts, die antwoorden kan geven. Konden ze bij het ac niet zien of de buisjes er nog inzitten?

Er wordt bij ons wel sowieso een onderzoek naar haar trommelvliezen gedaan bij het ac. Maar achterlijk eigenlijk dat je om een test moest vragen en ze je anders gewoon met alleen logopedie hadden weg laten gaan.

Spelen op ‘comando’ doet mijn dochter niet. Dus ik hoop dat ze dinsdag een beetje een goede bui heeft. Soms kan ze echt heel lief spelen alleen andere momenten wil ze niets en dan kan ze lang in een driftbui zitten.

Nou net terug van het ac. Erg gemengde gevoelens, 4 januari moeten we weer terug.

Nami wilde weer niet meewerken, het ging allemaal heel moeizaam. Het fijne is dat haar gehoor goed is. Links helemaal goed, rechts wel iets minder maar niet iets waardoor haar taal achterstand hoort te hebben.

Maar ja, toch praat ze niet en begrijpt ze ons niet.

Toen kwam het spelen, en ja wat ze hier ook doet. Ze wil alleen spelen, samen spelen vindt ze niet leuk. Daar wordt ze boos om, als zij een toren bouwt en jij gaat meedoen dan wordt ze boos en gaat vervolgens iets anders doen. Het spelen ging dus wel, behalve als de orthopedagoog iets van haar wilde, ze kan prima een toren bouwen behalve nu het van haar gevraagd wordt. En zo ging het eigenlijk de hele tijd. Dat is iets waar de orthopedagoog ons toch nog over terug wil zien.

Delen kan ze prima, maar het spel ‘moet’ gaan zoals zij het wil. Daarbij loopt haar ontwikkeling in het algemeen achter, hoe ver weet de orthopedagoog niet want Nami wilde niet meewerken, als ze al testjes deed was de concentratie na 1 minuut wel weer weg. Al met al, dus veel nieuwe vragen en pas weinig antwoorden. Nog geen advies hier dus.

Net een brief gehad van het cb, dat ze in overleg met het ac besloten hebben dat een afspraak bij een kinderarts handig zou zijn.

Vraag mij echt af waar ze aan denken wat er kan zijn maar dat staat niet in de brief.

Morgenochtend maar meteen de huisarts bellen want hij moet de doorverwijzing geven.

ik gooi dit topic omgoog, want omdertussen toch meer zorgen om jesse.

hij praat nu misschien 40 woordjes, maar zo hoog dat ik soms echt twijfel.

kdv ook, die denkt dat hij alleen hoog en hard hoort. cb pas volgende maand afspraak, kon niet eerder met de arts dus nu maar eens langs de huisarts, kijken wat hij vind…

Hoe is het bij de huisarts gegaan? Ik hoop dat je daar verder geholpen wordt. Hier is dat eigenlijk allemaal heel snel gegaan met het audiologisch centrum.

Hier is vandaag besloten dat nami een proefperiode op de Ster gaat doen. Ze praat eigenlijk nog steeds niet. Ze zegt nu iets van 10 woorden, maar dat is meer de klank dan het woord.

Ze kan nu 40 gebaren ongeveer en begint ook 2 woordzinnen te gebaren, we hopen dat ze op de ster meer gaat gebaren en uiteindelijk daar ook qua spraak vooruit gaat. :slight_smile:

we hebben een doorverwijzing gehad naar het AC, huisarts heeft even in zn oor gekeken en hoorde het verhaal aan en dacht: ik heb hier niet de expertise voor, laat daar maar onderzoeken.

Dus nu wachten tot het AC contact opneemt voor een afspraak, de doorverwijzing is al doorgemaild

Wat fijn dat je huisarts zo goed meewerkt. Hoop dat je snel wat hoort van het ac.

We hebben dinsdag een afspraak voor Jesse, spannend…

Voor Elise zijn we net over naar dit AC dus daar moeten we binnenkort ook weer eens een consult krijgen ( en die heeft net haar buisje)

Hier begint Jesse steeds beter te praten, maar uit testen audiologisch centrum blijkt wel dat Jesse de hoge tonen vooral niet hoort, alleen als ze harder zijn. Waardoor is onbekend nog. Tevens is er vocht achter zn oren, dus hij krijgt buisjes. En dan gaat hij ook nog bij een logopediste lopen… druk dus allemaal

mlk. erg herkenbaar… vandaag alweer naar de audioloog geweest…

maar ik voel me net een stuiterbal, wij worden van het kastje naar de muur gestuurd,

Dan zeggen ze dat ze verminderd slechthorende is, dan dat alles goed is,

en maar de schuld bij andere leggen…

probleem zou aan de buisjes liggen… gecontroleerd, niks aan de hand

vandaag… probleem ligt bij buisjes… wel knap wat ze zitten goed en zijn open (is 10 min later gecontroleerd)

moe wordt ik ervan.

en hun zeggen dat ze gewoon dom is… want het probleem KAN NIET in het gehoor liggen, terwijl de psz, familie, logopedie e.d. aan haar gehoor twijfelt…

pff leuk hoor mensen die het probleem bij andere leggen, maar ondertussen zitten wij met het probleem…

Naja, hoe kan zo iemand zeggen dat een kind dom is? Dat vind ik zo slecht…!! Hier liep het met Elise erg goed, ben alleen benieuwd aangezien we 29 mei naar een ander audiologisch centrum gaan. En vrees dat deze drukte nog even gaat duren dus Pitje… ik snap ook hoe jij je voelt :cry: :hug:

ze zei het niet met die worden dat ze dom was, maar het kwam er wel op neer…

wat ik ook zo erg vind ik het werk van andere afkraken.

wij zijn vorig jaar van audi. naar kno geweest (om te kijken of de buisjes erin zaten) en kreeg bij audio te horen dat buisjes dicht of eruit waren.

dit zo verteld bij kno en heeft gecontroleerd… alles was goed… zat er goed in en niet verstopt. ook had ik gevraagd omdat wij te horen kregen dat ze hier een achterstand door zou krijgen in klanken, hoe dit zat, had de uitslagen laten zien… Hij zei toen… nou ik ga iemand anders zijn werkwijze niet beoordelen, ieder zijn eigen vakgebied, maar zoals ik dit zie moet ze hier geen last van hebben…

vandaag werd er door de audioloog gezegd, dan zijn de buisjes niet goed geplaatst, ook de logo zou alles verkeerd hebben gelezen, wat HUN wisten het het beste. ook de test met de tv hebben ze gedaan…

ik zag al meteen dat onze meid iedereen voor de gek hield… ze hoorde het niet (ik wel dus wist ook wel wanneer ze kon reageren) maar wat deed madam, ze kijk naar de vrouw die bij haar zat van hoor jij het, of ze keek naar mij en dan pas deed ze of ze het hoorde. ook was het dat ze al wist wat ze moest doen, dus tja… hoe betrouwbaar is dat, maar die vrouw hoorde je steeds… oh goed zo, goed gehoord… uhum… niet dus… onze dochter antwoorde zelfs op de vraag hoor je de eendjes met een duidelijke Nee.

ook kreeg ik het verwijt dat wij een kno in een ander zkh hebben (ja die zit dichterbij)

vond het een zeer vreemde dag en heb ook een vieze nasmaak hiervan…

ook de vraag waarom ik me zorgen maak… ja hallo het is wel mijn kind en ik voel en merk (en iedereen in onze omgeving) dat er iets is… maar voor hun is het klaar… vandaag hoort ze goed en daar is het mee uit…

logo;s werkwijze werd ook in twijfel genomen… nou ja hoezo afkraken,

maar vlg wk gaat onze logo zelf bellen en dan mogen ze het zelf uitleggen… (zo fijn he als je bij iemand bent die je wel begrijpt en ook je zorgen snapt… en ook nog eens meedenkt)

mag ik eens vragen …

hoe was het bij jullie dat je zoiets had van… mijn kleine hoort slecht?

daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar…

en hoe is het met de andere kinderen?

pitje, hoe bedoel je je vraag? ik snap hem niet zo goed, maar was ook een drukke vermoeiende dag hoor :oops:

@mlk1982 wrote:

pitje, hoe bedoel je je vraag? ik snap hem niet zo goed, maar was ook een drukke vermoeiende dag hoor :oops:

gewoon het moment dat je denkt… die hoort niet goed…

@mlk1982 wrote:

gewoon het moment dat je denkt… die hoort niet goed…