Ervaringen gehoortest / taalontwikkelingstest

Mijn dochtertje van bijna 2 praat nog niet. Ze brabbelt de hele dag door maar er is echt niets uit op te maken. Daarbij begrijpt ze ook nog geen woorden.



Vandaag was ik bij het cb en de wijkverpleegkundige vond het toch wel zorgwekkend en stuurt haar door naar het audiologisch centrum. Ik ben blij dat ze het verder wil onderzoeken.



Maar ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen met testen bij peuters. Ik wordt nog gebeld voor de afspraak maar het is in ieder geval binnen 6 weken. Wat moet ik mij voorstellen bij een taalontwikkelingstest en een gehoortest?

Onze zoon heeft door een medische oorzaak een spraakachterstand. Hij zit sinds september op een peutertaalgroep en moest voor toelating ook een gehoortest en een taalbegriptest doen.



de gehoortest ging in eerste instantie net zoals bij volwassenen, met zo’n mega koptelefoon. Nou daar had ie geen zin in, dus werden we doorverwijzen naar het AMC. Daar begonnen ze met hem tussen 2 tv’s in te zetten en dan een geluid te laten horen. Keek hij naar de goede kant dan verscheen een plaatje. Vervolgens kreeg hij een klein koptelefoontje op en moest hij bij elk piepje een poppetje in de bus zetten. Dat werkte heel goed!



Bij de taalbegrip test kregen hij vragen als “pak het rode potlood” (lagen er 4 kleuren). “zet het popje op de stoel” (en dan stond er een stoel, tafel en bed). En zo steeds moeilijker.

Bedankt voor je antwoord. Hoop dat ze in het centrum ook met iets anders dan koptelefoon gaan proberen want dingen op haar hoofd vind ze niet leuk.



Taalontwikkelingstest maak ik mij wel veel zorgen over. Behalve dat ze niet praat, begrijpt ze dus nog helemaal geen woorden. Of ze doet er niks mee, dat kan natuurlijk ook. Dus vandaar ook wel wat zorgen.



Ze staat nu wel op de wachtlijst voor een peuterspeelzaal met extra aandacht voor taal maar via het audiologisch centrum zou ze naar een peuterspeelzaal voor kinderen met erge taalachterstand kunnen gaan. Was wel even schrikken dat ze vond dat een peuterspeelzaal met extra aandacht voor taal misschien niet genoeg zou zijn.



Een gehoortest dat ze iets moet doen bij een piepje zou dus ook niet echt werken nog, aangezien je dat soort opdrachten niet aan haar kunt geven nog.



Het stomme is dat ik 2 maanden terug ook al met het cb heb gebeld omdat ik mij zorgen maakte en mij toen werd verteld mij echt geen zorgen te maken. En nu is het ineens wel een erge achterstand.



Wat voor soort peuterspeelzaal zit je zoon nu, en merk je daar verbetering door?

Hier is taalbegrip bovengemiddeld. Woordenschat gemiddeld, maar onze dochter loopt achter op zinsbouw en klanken maken. We starten aanstaande vrijdag de logopedie. Onze dochter is namelijk erg gefrustreerd, omdat we haar niet snappen.

Lekkere late reactie :oops: Onze zoon gaat naar een peutertaalgroep van het NSDSK. Dit bevalt erg goed. Ze gebruiken daar ook ondersteunende gebarentaal en onze zoon is dat dus ook veel gaan gebruiken naast de woorden die hij zegt. Wij hebben een cursus gebarentaal gehad zodat wij nu ook in gebaren kunnen communiceren indien nodig.

Bedankt voor je ervaring. Ik ben blij te lezen dat het bevalt, aangezien de wijkverpleegkundige het daar dus over had.



Gister kreeg ik een folder van de ster opgestuurd (van NSDSK). De wijkverpleegkundige denkt dat ze daar waarschijnlijk heen moet. En als dat ook uit de testen komt is dat natuurlijk het beste voor haar, maar ik moet er nog wel even aan wennen.



Ik heb, vooral sinds ik gebeld had met het cb en te horen kreeg dat het niet ernstig was, eigenlijk vooral gedacht dat ze wat trager is en het vanzelf wel komt. Maar als ik zo hoor van het cb wat ze al zou moeten kunnen realiseer ik mij wel erg goed dat het wel erger is dan ik dacht.



Sprak je zoon al toen hij naar de peutergroep ging, of ook nog helemaal niet?



Ik schrok trouwens wel even bij het lezen van de folder over de gebarentaal, ik heb daar helemaal niet bij stil gestaan dat dat misschien wel nodig zou zijn. Ik wil er ook eigenlijk niet bij stil staan tot de test is geweest maar tegelijkertijd ben ik ook druk met denken ‘wat als’.

@Wawa wrote:

Hier is taalbegrip bovengemiddeld. Woordenschat gemiddeld, maar onze dochter loopt achter op zinsbouw en klanken maken. We starten aanstaande vrijdag de logopedie. Onze dochter is namelijk erg gefrustreerd, omdat we haar niet snappen.




Lijkt mij ook erg lastig hoor. Ik zie dat jouw dochter niet veel ouder is dan mijn dochter. Praat zij helemaal nog niet verstaanbaar? En hoe hebben ze haar taalbegrip getest?



Hoe is de logopedie verlopen? Lijkt mij toch best lastig met een jong kindje.

Wij vonden het ook echt wel schrikken hoor dat onze zoon in aanmerking kwam voor de Ster. Hij heeft het er fantastisch naar zijn zin en de begeleiding is echt goed. Er is echt een last van ons afgevallen.

Ook de gebarentaal gaf ons een O jee-gevoel, maar het is echt puur ondersteunend en ik vind het ook leuk om te doen. En het is echt handig in de communicatie.

Onze zoon heeft vanaf maart dit jaar 2 keer in de week logopedie gehad, maar dat schoot niet echt op. Zo is de Ster in beeld gekomen. Ineens in juli ging het knopje om (toen was hij al bijna 3 dus, daarvoor denk ik een woord of 50) en kwam er echt een spraakwaterval aan woorden. Echter doordat hij een verstoorde gehemeltefunctie heeft (geboren met een schisis) is het erg moeilijk te verstaan. Sinds september zit hij op de Ster en die ontwikkeling van woorden en zinnen gaat nog steeds door. ik vind ook dat hij bepaalde woorden steeds beter kan uitspreken dus zie echt wel verbetering in die korte tijd.

Bij hem is er dus eigenlijk sprake van een secundaire spraakachterstand. Hij loopt nu ongeveer een half jaar achter nog in zijn spraak (gebruikt bijv nog amper werkwoorden in zijn “zinnen”) maar de articulatie is echt nog een probleem. Bij hem is er misschien nog een operatie aan zijn gehemelte nodig.

Daarnaast werken ze bij de Ster ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze zoon is heel erg verlegen en is door zijn gebrekkige communicatie nog verder in zijn schulp gekropen. daar werken ze nu ook aan.

Ze kijken echt per kind wat ern nodig is aan hulp en ze doen echt hele leuke activiteiten die nuttig zijn voor hun ontwikkeling maar voor hun alleen maar leuke spelletjes lijken :thumbup:

Wat fijn om dit te lezen. Ben al een stuk meer op mijn gemak gesteld over de ster nu. Ook wat tijd over heen gegaan en vooral na gaan denken over de positieve dingen ervan. :slight_smile:



Alleen schiet het allemaal niet op met het audiologisch centrum.



Aangezien we al 2 weken na de afspraak op het cb zijn ben ik toch maar eens gaan bellen hoe het ervoor staat, en het is weer eens raak hoor. Het cb heeft niets doorgegeven aan het audiologisch centrum. Sowieso kan er volgens het audiologisch centrum geen afspraak gemaakt worden door het cb, dus moet het via de huisarts geregeld worden.



En ja hoor, ook daar is niets bekend van het cb terwijl ze dat ook aan de huisarts door moeten geven. Nou is dit al het zoveelste probleem bij het cb, de communicatie is daar gewoon echt een ramp, maar echt opschieten doet het zo niet natuurlijk. :evil:

Nou het is geregeld, 20 december hebben we een test.



Maar het zijn 3 testen, gehoor, spraak/taal en psychologisch onderzoek door een orthopedagoog.



Nou ja, even afwachten nog, maar ze gaan wel snel advies uitbrengen daarna, ze had het erover dat het voor kerst dan allemaal gebeurd is. Helemaal vergeten te vragen of we meteen advies krijgen of dat dat dan een paar dagen later is. Maar goed, er zit nu wel schot in.

Ik ben benieuwd!

Wat super dat jullie er vroeg bij zijn; Zo kunnen een hoop problemen worden voorkomen op de basisschool. Ik maak het nu van dichtbij mee van 2 kinderen die beiden in groep 2 zitten, maar waarvan de ouders pas heel laat actie ondernamen en 1 ouderpaar die nog steeds met hun kop in het zand zit. Uiteindelijk zijn de kinderen ervan de dupe.



Hopelijk heb je snel de uitslagen in handen en kun je gericht aan de slag met je dochter om haar taalachterstand in te halen. Succes! :thumbup:

Hier ook een zoon van bijna 2 die eigenlijk nog vrij weinig zegt; ik vraag me af of ik me dan echt zorgen moet gaan maken nu?



Onze dochter van nu 4 sprak toen al wel veel meer, maar wat zou een kind van 2 ongeveer moeten kunnen zeggen? De lichaamsdelen bijv. doet hij nog niet, dus daarop gaat hij echt vet zakken, dat weet ik nu al. Maar ik heb niet het idee dat hij me niet hoort, dat is het niet…



Bijv. als ik zing klap is in mijn handjes, dan maakt hij wel de gebaren erbij, hij kent neus en oor en goen (=schoen) auto is erg favouriet en etuh en drinkuh en Tijs zegt hij tegenwoordig ook… Hond, Woefwoef, poes enz. zegt hij ook EN napraten doet hij ook goed… owja, en Dora zegt ie :roll: ik vrees dat dat invloed van grote zus is :o

nou lijkt wel of ik mijn eigen verhaal lees…



hier dochter van bijna 3, praat slecht, ja chinees kan ze goed… helaas verstaan wij dat niet…



bij ons begon het met cb… die vond dat ze slecht praat… lag aan de speen…

maar omdat wij voor de oudste ook een gehoortest wilde, ging de jongste gewoon mee en werd mee onderzocht.



nou cb, toen ha, die een gehoortest wilde doen met koptelefoon, maar dat gaat niet bij zo;n kleintjes.



toen ha, en verwijsbrief gekregen,



kno, buisjes gekregen, controle, buisjes zaten er nog, maar omdat ze zo;n achterstand (9 mnd) op praten heeft verwijsbrief voor audiologisch centrum.



en zijn hier afgelopen donderdag geweest.



test gebeurd niet met een koptelefoon.



eerst was het hetzelfde als met de geboorte, alleen kon dit niet, of de buisjes zijn eruit of ze zitten dicht, maar iig ging het niet zo.



daarna was het dat onze dochteraan een tafel zit met een pedagoog (of zoiets)

ze zat tussen 2 tv;s in , pedagoog deed een spelletje en ondertussen kwamen de geluidjes en beelden en daardoor konden ze zien of ze reageert,



uiteindelijk kwam eruit dat ze niet genoeg hoort en gaan verder met onderzoeken. of teminste ze gaan het bespreken, wij horen hier vlg wk meer over.



en als het dat advies wordt dan wordt het pas met logopediste, orthopedagoog, med psych. e.d. dit duurt een halve dag, de gehoortest wordt later nog een keer herhaalt



maar wij moeten voor die tijd eerst terug naar de kno.



vreemd eigenlijk dat ze je niet eerst naar een kno sturen… maar ja ach als ze buisjes nodig heeft dan hoor je dat vanzelf wel…

@mlk1982 wrote:

Hier ook een zoon van bijna 2 die eigenlijk nog vrij weinig zegt; ik vraag me af of ik me dan echt zorgen moet gaan maken nu?



Onze dochter van nu 4 sprak toen al wel veel meer, maar wat zou een kind van 2 ongeveer moeten kunnen zeggen? De lichaamsdelen bijv. doet hij nog niet, dus daarop gaat hij echt vet zakken, dat weet ik nu al. Maar ik heb niet het idee dat hij me niet hoort, dat is het niet…



Bijv. als ik zing klap is in mijn handjes, dan maakt hij wel de gebaren erbij, hij kent neus en oor en goen (=schoen) auto is erg favouriet en etuh en drinkuh en Tijs zegt hij tegenwoordig ook… Hond, Woefwoef, poes enz. zegt hij ook EN napraten doet hij ook goed… owja, en Dora zegt ie :roll: ik vrees dat dat invloed van grote zus is :o




Beetje laat met mijn reactie, maar heb je inmiddels het 2 jarig gesprek al gehad? Als ik het vergelijk met mijn dochter zeg ik; joh geen zorgen maken. Maar dat is in mijn vergelijkingsmateriaal. Als ik zie wat een gemiddeld kind van twee hoort te kunnen zou het wel een achterstand zijn maar niet zo heel erg. Ik weet dat het cb vroeg of ze twee woord zinnen maakt, dat zou nu zo’n beetje moeten komen.



Pitje, geen idee waarom we niet naar KNO moeten, enige wat ik mij kan bedenken is omdat ze vrijwel nooit verkouden is (zul je zien is ze het nu wel, dus hopelijk bij de test niet meer), nooit oorontsteking gehad of iets in die richting.

Ook kan het te maken hebben dat een arts je moet doorsturen voor het AC. Dus dat je daarom meestal naar een KNO moet, maar bij het cb heeft de kinderarts ons doorverwezen.



Begin nu trouwens wel echt wat problemen tegen te komen door het gemis van communicatie. Sinds een paar dagen is ze enorm driftig, echt niet normaal. Van het een op het andere moment veranderd ze van een lief meisje in een monster :wink: En ja dat hoort bij de leeftijd maar ik kan haar niet duidelijk maken dat ze rustig moet worden of tegen haar praten (doe ik overigens wel hoor). Maar daarbij kan zij ook niet zeggen wat er mis is. Waarom ze boos of verdrietig is. Ben echt de dagen aan het aftellen tot het onderzoek.



O ja, pitje, dat onderzoek met psycholoog enzo dat hebben wij nu gelijk met de gehoortest en wordt bij ons in twee uur gedaan. Krijgen dan 's middags gelijk de uitslag met het advies van hun zodat we dat meteen kunnen regelen. Lijkt mij voor jullie ook vervelend dat je zo lang moet wachten steeds overal op. Eerst weer KNO dan weer naar het AC… Zit je dochter ook al op een speciale peuterspeelzaal voor kinderen met een taalachterstand?

2 jaar gesprek hebben we pas in Januari, dan word hij 2. We hebben wel op KDV een afsluitinggesprek van de babygroep en daar hanteren ze de lijsten van het CB, maandag hebben we die dus ben benieuwd. Jesse spreekt totaal geen 2-woords zinnen, tenzij we owjee ook mogen meerekenen… er komen af en toe wat woordjes bij, maar het zijn er nog steeds bar weinig voor mijn gevoel… AL praat hij ons wel na! Ik hou je topic in de gaten en we zien t wel met Jesse, mijn gevoel zegt dat het wel goed komt, maar toch… :think:

kimmygirl… wij hebben a.s. dinsdag de gehoortest en andere testen (die van 2 uurtjes) wij krijgen dan ook meteen een advies mee.



ze houden er bij ons wel rekening mee dat wij nog naar de kno moeten…



onze dochter zit op een gewone psz.



op de psz hadden ze dus niet in de gaten dat ze slecht hoord. dit omdat ze zelf heel veel kan en heel veel duidelijk kan maken.



betreft driftig heid… heeeeeel herkenbaar…

heb je weleens geprobeerd om meer gebaren te gebruiken?

ik praat zelf automatisch met handen en voeten zeg maar… niet dat ze het dan altijd snapt hoor…



maar wij wachten af… dinsdag weten we meer…

@mlk1982 wrote:

2 jaar gesprek hebben we pas in Januari, dan word hij 2. We hebben wel op KDV een afsluitinggesprek van de babygroep en daar hanteren ze de lijsten van het CB, maandag hebben we die dus ben benieuwd. Jesse spreekt totaal geen 2-woords zinnen, tenzij we owjee ook mogen meerekenen… er komen af en toe wat woordjes bij, maar het zijn er nog steeds bar weinig voor mijn gevoel… AL praat hij ons wel na! Ik hou je topic in de gaten en we zien t wel met Jesse, mijn gevoel zegt dat het wel goed komt, maar toch… :think:




Ben benieuwd wat ze zeggen op het kdv. Zijn ze daar uit zichzelf al gekomen met dat hij wat trager is qua taal dan leeftijdsgenootjes? Ik zou mij trouwens niet blind staren op bijvoorbeeld de lichaamsdelen, als hij wel al andere woordjes spreekt en begrijpt is dat denk ik ook wel goed. Maar je zult maandag daar wel wat over horen denk ik. Succes maandag, laat je even weten hoe het verlopen is?

@Pitje27 wrote:

kimmygirl… wij hebben a.s. dinsdag de gehoortest en andere testen (die van 2 uurtjes) wij krijgen dan ook meteen een advies mee.



ze houden er bij ons wel rekening mee dat wij nog naar de kno moeten…



onze dochter zit op een gewone psz.



op de psz hadden ze dus niet in de gaten dat ze slecht hoord. dit omdat ze zelf heel veel kan en heel veel duidelijk kan maken.



betreft driftig heid… heeeeeel herkenbaar…

heb je weleens geprobeerd om meer gebaren te gebruiken?

ik praat zelf automatisch met handen en voeten zeg maar… niet dat ze het dan altijd snapt hoor…



maar wij wachten af… dinsdag weten we meer…




Wat fijn dat ze veel duidelijk kan maken, ze is natuurlijk ook een beetje ouder dan Nami dus hoop dat dat bij Nami ook nog komt. Momenteel probeer ik veel uit te beelden, rustig te blijven praten en mee te lopen. Maar echt over nemen van dingen doet ze nog niet. In huis weet ze gelukkig wel veel te vinden, dus ze wijst wel vaak dingen aan, loopt naar de koelkast/vriezer/broodkast bij honger en dorst dus dat zijn geen frustratiepunten meer.



Ben erg benieuwd naar hoe jij en je dochter de test dinsdag ervaren en wat er uit komt. Kun jij je dochter wel een beetje uitleggen wat er gaat gebeuren?

Mijn zoon word volgende maand 3 maar is vaak ook niet verstaanbaar.

De huisarts en cb hebben zijn oren al nagekeken en dat leek in orde.

ij gaat nu 4 dagdelen naar de psz en we zijn nu 3x bij de logepedist geweest. Zij heeft een aantal testen gedaan zijn taalbegrip is voldoende zijn woordenschat ook zijn zinsintwikkeling is niet voldoende.

Ik krijg volgende week oefenopdrachten mee naar huis want ze vind hem eigenlijk te jong om elke week te laten komen.



Bij 2 jaar praate hij wel heel veel alleen wij verstonden er dus echt niks van. Zelfs simpele woorden als opa lukte hem niet.

De laatse 3 maanden is die wel wat vooruit gegaan maar vergeleken met andere kids loopt hij dus wel wat achter en ik hoop dat hij voor zijn 4e toch wel weer bij is lijkt me ook voor hem erg frustreerend :?