En het is in Nederland ook niet meer leuk om pleegkinderen op te vangen hoor! Als je ziet hoe snel kinderen toch weer terug gestuurd worden naar hun echte ouder(s)… Soms te triest voor woorden. Een kind moet zo snel mogelijk weer bij de biologische ouders terug komen. En veel gevallen zijn echt twijfelachtig hoor! Waarbij de biologische ouders echt nog niet klaar zijn voor hun kinderen. Tuurlijk is het beter om een kind in de natuurlijke omgeving te laten opgroeien, maar het moet ook kunnen. En ik spreek uit ervaring. Mijn buurvrouw heeft nu een pleegdochtertje (al bijna 2 jaar) en mijn zwager heeft jaren pleegkinderen gehad.
ik dacht dat het ‘nodig’ zou zijn… ehh tsja… ik zou t ook niet als leuk omschrijven…
Tja Famke, ik vind dit wel een beetje een aparte reactie…
Want als eerste willen mensen die geen kinderen kunnen krijgen gewoon een kindje…
En dat is leuk, een kindje…
Als je geen kinderen kan krijgen heb je ook andere keuze’s zoals adopteren of pleegkinderen in huis nemen, maar dat moet ook leuk blijven. Het zal wel dat het nodig is om pleegkinderen in huis te nemen, maar dat is toch niet de insteek van mensen die graag een kindje voor zichzelf willen hebben…
ik dacht dat het ‘nodig’ zou zijn… ehh tsja… ik zou t ook niet als leuk omschrijven…
:think:
Nooit gehoord van de uitdrukking “leuk”, als in “het moet leuk blijven”/“het weer is niet leuk meer”/“ik vind jou reactie ook niet leuk”…
Bedoel je nu dat als ik pleegkinderen zou willen, dat dat een soort straf zou moeten zijn ofzo? Dat het voor het kind alleen maar “nodig” moet zijn? Andere aspecten doen niet mee? Er is toch ook een hele hoop gevoel bij nodig om dit aan te kunnen? Je moet zo’n kind toch ook een veilig thuishaven bieden, je moet ze toch het gevoel geven dat ze bij jou zeker welkom zijn? En dat is toch ook “leuk”?
Maar hoeveel mensen zijn er in Nederland die graag een pleegkindje dit alles zouden willen geven, maar waarbij zoveel instanties in “de weg” staan? Er moet zoveel en er mag niets… En dit bedoel ik met “niet leuk meer”…!
Enneh… het bedrag waar we over praten bij adoptie is ook “niet leuk meer”! Maar we gaan er wel voor!
ik begrijp best dat je een kindje voor jezelf wilt en dat t leuk zou zijn als dat een leuk kindje is, maar met een pleegkindje weet je toch dat er iets mis is.
Het valt mij op dat er hier mensen reageren, waardoor ik me erg aangevallen kan voelen, zoals de reacties van Elise en Famke. Zoals ik al eerder zei: ik denk dat dit topic bedoeld is voor mensen die met adoptie bezig zijn of dat overwegen, en om ervaringen uit te wisselen, info te verzamelen, enz. Op die manier is dit topic ook geopend. Maar nu gaan er mensen reageren die het als een discussietopic beschouwen (en natuurlijk weer mensen die zelf al kinderen hebben en niet in hetzelfde schuitje zitten…) Om dan met lllige reacties te komen met termen als “leuk”, enz. Ik snap dat het een openbaar forum is en dat iedereen mag reageren. Maar echt: Als je niks nuttigs te melden hebt, waar iedereen wat aan heeft die met adoptie bezig is, blijf dan weg! Ik denk dat iedereen in onze situatie genoeg heeft meegemaakt en over ons heen krijgt in het dagelijks leven, inclusief mensen die altijd hun woordje klaar hebben en hun mening willen geven over de medische behandelingen of adoptie. Als iemand op de gewone manier bezig is met zwanger worden, dan geef je toch ook niet rechtstreeks in hun gezicht je mening? Zeg je dan ook: O, ik ben het er niet mee eens, dat jullie kinderen krijgen? Dat is gewoon een fatsoensnorm. En iedereen die met adoptie bezig is, weet heus wel waar 'ie het over heeft. We hebben geen mening nodig van mensen die er niks vanaf weten, maar denken dat ze dat wel doen! En Noortje: Ik ben het totaal eens met jou reactie nav het krantenartikel! :-
Marlous: Bovenstaande is natuurlijk niet voor jou bedoeld! Je hebt dan wel zelf kinderen en zit zelf niet in het adoptiecircuit, maar je bent er dus wel bekend mee door je tante. Super dat je hier reageert en ons probeert te helpen met info! :-*
Groetjes,
Jippie
ps Misschien een idee om dit topic te laten verplaatsen naar een ander forum-deel, bijv Wanneer zwanger worden langer duurt?
Tsjee wat een reacties…ik moet het ook echt even kwijt hoor, ik ben het volkomen eens met Noortje en Jippie.
Het is geen discussie!!!
Ik wilde alleen maar wat info en ervaringen, dus als iemand zijn mening kwijt wil dan kan diegene beter een topic openen in het discussieforum
En laten we wel wezen, er proberen alleen wat mensen om via ingewikkelde procedures en kostbare regelgevingen een kind gelukkig te maken wat in het land van herkomst een niet zo’n gelukkig toekomstperspectief heeft.
Adoptie is een hele andere zaak als de pleegzorg in Nederland waar je vaak weer afscheid moet nemen van een kind dat een tijd bij je is geweest. En echt het is niet altijd het beste voor het kind…ik ken diverse mensen die in de jeugdzorg werken en een hele goede vriendin van mij heeft kindjes onder toezicht…eigenlijk is het zo als je pleegkinderen in huis opvangt krijg je er vaak de ouders bij en dat is echt niet altijd even makkelijk.
Daarbij heeft ieder het recht om zijn of haar keuzes te maken in het leven, het is al erg genoeg als je geen kindjes kan krijgen om wat voor redenen dan ook. Laat ieder in zijn waarde voor wat betreft de keuzes in de mogelijkheden die er zijn.
Ik zou niet weten hoe je dit topic moet verplaatsen, ik vind het prima!
Ook leuk om te kletsen voor meiden die in de procedure zitten toch???
Ik ben blij dat jullie het eens zijn met mijn eerdere reactie. Ik dacht al: Zal het hele forum nu wel over me heen krijgen! Ik heb de modies gevraagd of dit topic verplaatst kan worden, maar zij wees me op een zelfde soort topic bij Contact, waar Noortje het ook over heeft. Zullen we anders maar doorkletsen in dat topic? Misschien dat we de oude berichtjes kunnen kopieren vanuit dit topic en daar kunnen plaatsen?
Jippie contact is toch een idiote plaats; ik vind echt dat er een volwaardig adoptiegedeelte hoort te zijn! Of er nu uiteindelijk veel gepraat wordt of niet. Ik bedoel er is zelfs een apart topic voor felicitaties :roll: dusse dan mag hier toch zeker wel een plaatsje voor komen?!
Daar had ik inderdaad ook om gevraagd bij de modies vanmiddag. Bijvoorbeeld een sticky-topic over adoptie bij het forumdeel Wanneer zwanger worden langer duurt. Maar helaas worden we doorverwezen naar het topic bij Contact. Voelt eigenlijk een beetje alsof we in een uithoekje komen. Ik vind ook wel dat er een adoptie-gedeelte op dit forum hoort, maar goed… Ik zal even kijken of ik de reacties uit dit topic daar naar toe kan kopieren, dan kunnen we daar verder kletsen!
ik vind of een sticky bij als zwanger worden wat langer duurt…(maar dat vind ik eigenlijk al niet de juiste plek want er zijn bij sommige mensen zoals bij mij en Alex andere overwegingen) of een vast onderdeel net als ‘huiskamer’.
Of bij de 9maand mama’s …al duurt het helaas wat langer maar goed het is een soort zwangerschap eigenlijk…kan iedereen zich aansluiten die mee wil kletsen :think:
Jippie contact is toch een idiote plaats; ik vind echt dat er een volwaardig adoptiegedeelte hoort te zijn! Of er nu uiteindelijk veel gepraat wordt of niet. Ik bedoel er is zelfs een apart topic voor felicitaties dusse dan mag hier toch zeker wel een plaatsje voor komen?!
Ja, vind ik eigenlijk ook.
Ik ben ook voor een adoptiehoekje ergens!
Noortje, allereerst snap ik heus hoe het voor jou moet voelen, je wilt dolgraag een kindje, maar dit lukt maar niet…
Ik snap je gevoel dan wel dat je je door iedereen ‘tegengewerkt’ voelt, maar die via cursussen zijn echt geen ‘idiote stel bijeenkomsten’, maar echt heel belangrijk om te doorlopen hoor. Door die cursussen kom je er toch achter wat het echt inhoud om een buitenlands kindje te adopteren en of je dit werkelijk wilt/kunt. Uiteindelijk doel is het aantal ‘mislukte’ adopties tegen te gaan, wat uiteindelijk in het belang van zowel het kind als de adoptieouders is. Zo’n kindje heeft soms al erg veel meegemaakt, de scheiding van de biologische ouders is traumatisch, zelfs voor een baby. Het is dus belangrijk dat er alles aan wordt gedaan dat het kindje goed terecht komt in een gezin en dat aspirant-adoptieouders met de juiste verwachtingen adopteren.
De lange wachttijden waar je mee te maken krijgt als je wilt adopteren komen niet door de negatieve publiciteit en schandalen, maar hoofdzakelijk omdat er nou eenmaal veel meer ‘vraag’ dan ‘aanbod’ is. (zie het artikel).
Overigens is adoptie volgens mij geen taboe meer tegenwoordig hoor. Het komt regelmatig ter sprake, zowel op positieve (bijv. in het programma grenzeloos verlangen) als inderdaad op een kritische manier.
Verder :-* hoor. Snap dat een discussie hieromtrent moeilijk voor je is!
Het valt mij op dat er hier mensen reageren, waardoor ik me erg aangevallen kan voelen, zoals de reacties van Elise […].
Als ik m’n reacties teruglees vind ik toch niet dat ik aanvallend geschreven heb. :think: Het leek me interessant voor de topicstartster om haar te wijzen op een artikel dat die dag in de Volkskrant stond. Daarop werd door een aantal mensen gevraagd om het artikel en omdat ik het een veelzeggend artikel vond heb ikhet hier gepost. Ik heb er overigens boven gezet dat het voor mensen die bezig zijn met adoptie niet zo leuk om te lezen zou zijn.
Maar nu gaan er mensen reageren die het als een discussietopic beschouwen (en natuurlijk weer mensen die zelf al kinderen hebben en niet in hetzelfde schuitje zitten...)
Doordat er reacties kwamen nav het krantenartikel is het inderdaad een beetje een discussie geworden, maar dat was niet mijn intentie bij het wijzen op het artikel.
(en natuurlijk weer mensen die zelf al kinderen hebben en niet in hetzelfde schuitje zitten...)
Dat vind ik een beetje een dooddoener... :silenced: Ik snap dat het voor sommigen een gevoelig thema is, maar ook al heb ik zelf al een dochter (en besef ik dat ik zeer gelukkig mag zijn dat dit bij ons zo makkelijk ging) vind ik dat dat geen reden mag zijn niet te reageren. Ik denk me best in te kunnen leven in mensen waarbij het anders loopt/is gelopen en houd daar -denk ik- toch echt rekening mee. Mijn reacties waren iig zeker niet bedoeld om iemand te kwetsen! :-* Bovendien stond het topic in de huiskamer waar je makkelijker op iets reageert (al zou een andere plaats inderdaad misschien beter zijn).
En iedereen die met adoptie bezig is, weet heus wel waar 'ie het over heeft. We hebben geen mening nodig van mensen die er niks vanaf weten, maar denken dat ze dat wel doen!
Toch is het ook goed om ook open te staan voor andere kijken op de gang van zaken (adoptie). Ennum, wie zegt dat de mensen die hier reageerden er niets vanaf weten, maar dit slechts denken te doen?? Is dit niet makkelijk afdoen van een wat kritischere noot? :think: