Ervaringen adoptie

Hallo allemaal,

Wij zitten ons een beetje te orienteren vwb adoptie…

Wie heeft hier eravring mee, heeft misschien zelf een kindje geadopteerd of is bezig met een procedure?

Ben er al wel achter dat het niet makkelijk is, dat het lang duurt en veel geld kost, die laatse twee is niet zo’n probleem, maar wel bijvoorbeeld het feit dat we niet gelovig zijn en vooral dat we niet getrouwd zijn :shock: . Vind het nogal wat dat dit tegenwoordig nog zoooo belangrijk is.

Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes Alex

hoi Alex,

Ik kan je hellas niet veel meer vertellen. Wij hebben ons vorig jaar september ingeschreven en hopen voorjaar 2008 op Via-curcus te kunnen. Wij zijn ook niet gelovig, maar je kunt nog steeds uit veel landen adopteren ook zonder een geloof te beoefenen.

Als je even op nu.nl kijkt en het woord “adoptie” als zoekopdracht geeft, kom je een heleboel artikelen teggen over adoptie.

Ik weet inmiddels wel dat als je een kindje uit China wilt adopteren, je getrouwd moet zijn. (wij gaan dus maar trouwen)

Als je verder wat wilt weten, kun je even googlen. (of even PB-en)

Op donderdagavond is trouwens op nederland 1 om 22.05 “grenzeloos verlangen”. een prachtig programma over adopteren.

groetjes Suzanne

p.s. ik ken wel een aantal families die kinderen geadopteerd hebben

hallo, zal je vanavond even posten…\dat je niet gelovig bnen is geen probleem. sorryu van de fouten, heb veel pijn aan mijn rug…

hoi Alex ik had er laatst een topic over geopend bij als zwanger worden wat langer duurt. Niet dat het bij ons langer duurt maar er spelen andere dingen en ik heb ook altijd wel adoptie in mijn achterhoofd gehouden.

Dus mischien heb je nog wat aan de reacties daar.

Oh ok ga ik daar even kijken (ik kom daar nooit)

Hoi Alex,

Jammer genoeg hebben we inderdaad geen adoptie-gedeelte op het forum. Wij hebben onszelf vorig jaar juli aangemeld, dus we hebben nu al een BKA-nummer en staan op de wachtlijst. Waarschijnlijk zijn we, net als Suzanne, volgend voorjaar aan de beurt voor de VIA-bijeenkomsten. Waarschijnlijk gaan we daar wel uitstel voor aanvragen (of na de VIA, dat weten we nog niet), omdat we nu nog met ICSI-behandelingen bezig zijn. We zitten nu midden in de tweede behandeling, als deze niet lukt hebben we nog een behandeling te gaan. Helaas zijn de wachtlijsten in ons ziekenhuis heel erg lang, steeds een halfjaar, en daarna willen we eventueel nog twee extra pogingen doen. Dus dan komen we een beetje in de knoei met de adoptieprocedure, omdat je op een gegeven moment niet zowel met adoptie bezig mag zijn als met behandelingen. Dus wij zullen het op een gegeven moment moeten uitstellen, ben ik bang. En als het met ICSI allemaal gaat lukken, dan stoppen we met de adoptie-procedure. Klinkt misschien een beetje cru, want een adoptiekindje is natuurlijk net zo welkom als een “eigen” kindje. Maar het adoptie-traject is zoooo zwaar en kost zoveel geld, alleen als we zelf echt geen kinderen kunnen krijgen dan zou dat een optie zijn. Anders is het voor ons eigenlijk amper op te brengen. :frowning:

Mag ik vragen waarom jullie adoptie overwegen? Jullie hebben al twee kindjes, zie ik aan je banner…

Groetjes,

Jippie

Wij zouden het misschien willen omdat een kindje in ons gezin heel erg welkom is, wij zijn van mening dat we voldoende liefde kunnen geven om een kindje een kans te bieden op een mooie toekomst wat het in zijn of haar eigen land niet heeft.

Ik ben al twee keer zwanger mogen zijn en we kunnen genieten van onze twee kleine meiden, maar ergens op een andere plek zijn nog zoveel kindjes die op een warm gezin wachten.

Alle voors en tegens zijn nog niet besproken, vandaar dat ik dit topic even open…

Ik heb al het e.e.a. op wereldkinderen gelezen, maar ik ben juist zo benieuwd naar ervaringsverhalen.

Jippie ik hoop voor jullie dat jullie snel een eigen kindje in jullie armen mogen sluiten!!!

Suzanne wat houdt een VIA cursus dan in???

En de hele procedure duurt dus wel 5 jaar :shock: echt superlang zeg!Jullie gaan dus trouwen vanwege de adoptie??? Dat is voor ons ook wel een optie, maar liever niet, ik zou best heel graag willen trouwen, maar liever niet om die reden…

Ik ken het tv programma inderdaad “grenzeloos verlangen” heel mooi!!!

Ik heb me wel eens geörienteerd om als alleenstaande een kindje te adopteren. Zelfs dat is mogelijk, dus niet gelovig en/of niet getrouwd hoeft geen probleem te zijn. Er zijn dan waarschijnlijk wel een aantal landen die je niet zullen accepteren als adoptieouders, maar ook zeker landen waar je wel kunt adopteren.

Voor is de lange wachttijd en vooral de enorm hoge kosten wel een drempel om het te gaan doen, vandaar dat ik er (vooralsnog) niet aan begonnen ben.

Succes!

Hoi Alex,

Super dat jullie ook nog overwegen om een kindje te adopteren! Er zijn maar weinig mensen die nog zo’n moeilijk traject instappen als er al “eigen” kinderen zijn. Helaas kost het ongelooflijk veel geld en het traject wordt alleen maar langer. Jij hebt het nu over 5 jaar, maar helaas is het zo dat de procedure en de wachttijden steeds langer worden. Ze hebben het nu al over 8-10 jaar. Nu misschien nog niet, maar in de toekomst zal het helaas zo lang duren voordat je een adoptiekindje in je armen kunt sluiten. Er komen steeds minder kinderen beschikbaar voor adoptie, landen moeten nu meer zelf een oplossing zoeken en kinderen in eigen land plaatsen, als dat mogelijk is. Ook in China is dat al aan de orde. Er komen wel steeds meer special-needs kindjes in aanmerking voor adoptie, maar helaas willen de meeste mensen toch een gezond kindje. Ook worden de regels behoorlijk aangescherpt om mensen af te schrikken: soms moet je getrouwd zijn, een bepaald geloof aanhangen en sommige landen stellen zelfs bepaalde eisen aan het gewicht van de adoptieouders! :silenced:

Ik wil je vraag over de VIA ook wel beantwoorden: De VIA zijn verplichte bijeenkomsten, waarbij je voorlichting krijgt over adoptie: de procedure, maar ook mbt de kinderen. Ik geloof dat het zes bijeenkomsten zijn. Als je dat hebt gehad, en je wilt doorgaan met de procedure, dan ben je na ongeveer een halfjaar aan de beurt voor de onderzoeken van de Raad van Kinderbescherming. Op dat moment moet je de vruchtbaarheidsbehandelingen dus ook afgesloten hebben (wat voor ons dan weer van toepassing is, maar voor jullie niet).

Maar jullie zijn je dus nu aan het orienteren? Jullie hebben nog geen BKA-nummer en dergelijke? Op de site van de Stichting Adoptievoorzieningen kun je brochures downloaden over het hele traject, alle regels, enz. Bij deze stichting moet je je ook aanmelden voor een BKA-nummer. Maar hebben jullie al een idee wat jullie zouden willen? Een gezond kindje of een special needs-kindje, uit welk land, hoe oud mag het kindje zijn, enz?

Hoi Jippie,

We hebben ons nog niet ingeschreven, wil wel een beetje zeker weten of we het willen, aangezien dan de kosten al gaan lopen heb ik begrepen.

In princiepe gaat onze voorkeur uit naar een gezond kindje al hoeft het geen baby te zijn.

Ik kan begrijpen dat mensen graag baby’s willen, maar ik heb dat van mezelf twee keer mee mogen maken, dus dat hoeft niet perse. Een kindje tussen de 1 en 3 jaar ofzo…

Wat ik nu zoal gelezen heb bij de verschillende landen is het wel heel vaak nodig om getrouwd te zijn…

En het kan ook niet altijd als je al biologische kinderen hebt…

8-10 jaar :shock: dat wordt echt een ander verhaal…het moet wel een beetje bij de leeftijd van onze kindjes passen :wink:

8-10 jaar is wel heel lang…is dat nu al zo dan?

Maar nu lijkt het al best wel concreet, maar dat is het niet hoor :shifty: eerst echt goed orienteren…Wij hebben immers het geluk al twee gezonde kindjes te hebben en allemaal zo lees is het een behoorlijk traject!

Dat is niet heel veel 6 bijeenkomsten…Wel goed dat ze dat doen! Het duurt dus wel 1 of 2 jaar voordat je aan de bijeenkomsten deel mag nemen. Pas dan kies je een land? Moet je eigenlijk een land kiezen?

En kan je ook tijdens het traject trouwen?

Drella: ik hoop voor je dat je snel mama mag worden!

Ik ken mensen die een kindje uit China hebben geaddopteerd en we hebben het hele proces gevolgd…

Afgezien van dat het geld kost en mentaal erg zwaar is (wachten, testen doen etc) duurt het ook erg lang. Niet alleen dat, maar je krijgt een datum, die gaat niet door, een nieuwe datum, gaat weer niet door etc etc…

Dat je wel of niet gelovig bent is geen issue. Wel is het belangrijk een stabiele relatie te hebben…Ik vraag mij af HOE streng ze zijn wat betreft getrouwd zijn of niet. De mensen die ik ken gingen het proces in toen ze net een paar maanden getrouwd waren. Dat lijkt mij niet een reden om eerder een adoptie te laten doorgaan dan mensen die al 10 jaar bij elkaar zijn…

Zij hebben wel een special need kindje…Het jongetje had een hazelip, open gehemelte en zijn kaak boven was ook open.

Hij is nu bijna een jaar bij zijn ouders en het gaat hartstikke goed. Hij heeft een operatie achter de rug waar zijn lip en gehemelte en een deel van zijn kaak al zijn ‘gemaakt’…Het is een vrolijk jochie…

Begrijpelijk dat de meeste mensen een gezond kindje wensen. Helaas blijft het wel zo dat veel birthparents hun kindje afstaan als het een ‘handicap’ heeft. Dit hoeft echter niet zwaarder te zijn dan een gezond kindje adopteren.

Q.-Y. had een erge vorm van hazelip, wat het meeste voorkomt zijn hazelippen en ‘frommel-oortjes’ zoals ik het noem. Hier is heel snel iets aan te doen, maar het is vaak alleen uiterlijk. (alsof dat zo belangrijk is :roll: :wink: je snapt mij)…

In totaal hebben de vrienden 3,5 jaar in het adoptie-proces gezeten. Ze zijn na al die tijd supergelukkig en alles is vergeten.

Ze zijn van plan een 2e kindje te adopteren, ook special-need :clap: :clap: :clap:

Als er nog specifieke vragen zijn kan je mij een pb sturen of gewoon hier vragen. Ik weet natuurlijk niet alles precies, maar ik kan proberen je vragen te beantwoorden…

@Marlous wrote:

Dat je wel of niet gelovig bent is geen issue.

Voor sommige landen wel.

Zuid-Afrika en geloof ik ook Polen vragen een Christelijke achtergrond van de adoptieouders.

@Alex wrote:
…maar wel bijvoorbeeld het feit dat we niet gelovig zijn en vooral dat we niet getrouwd zijn . Vind het nogal wat dat dit tegenwoordig nog zoooo belangrijk is.

De herkomstlanden stellen een aantal eisen waarvan zij vinden dat adoptieouders daaraan moeten voldoen. Deze verschillen dus per land. Adoptiekinderen komen vaak uit landen waar nog traditioneler gedacht wordt over dingen als huwelijk, waar samenwonen zoals hier niet echt voorkomt/nog taboe is. Vandaar dat ze deze voorwaarden stellen.

Een andere link is http://www.adoptietrefpunt.nl
Een autoriteit op het gebied van adoptie is Prof.dr. R.A.C. Hoksbergen, hij heeft ook een aantal boeken geschreven voor (toekomstige) adoptieouders.

Als je trouwens echt vanuit een 'ideologisch' standpunt wilt adopteren kun je het beste voor een al wat ouder special need-kindje gaan. De jongste schattigste baby'tjes worden toch wel geadopteerd, die wil iedereen wel...
(Dit klinkt cru, maar is het wel...)
Voordeel van special need is dus ook dat de wachttijd korter duurt.

Hoi Alex,

Nu is de gemiddelde duur van het adoptie-traject in totaal zo’n 5 jaar, dacht ik. Maar zoals ik schreef duurt het steeds langer. Als je je over een tijd nog moet aanmelden, dan hebben ze het erover dat het gemiddeld 8-10 jaar gaat duren voordat je door de hele procedure heen bent. Ik weet niet over welke termijn we het dan hebben. Dat is nu nog niet echt aan de orde, gelukkig. Maar als je nog voor adoptie wilt gaan, zou ik daarom niet al te lang wachten met aanmelden. En als je je aangemeld hebt, kun je je altijd weer afmelden, hoor! Als je een BKA-nummer hebt, zit je nog nergens aan vast! Als je voor de VIA aan de beurt bent, moet je het eerste geld gaan betalen (€900,-). Maar je kunt je natuurlijk op elk moment van de procedure terugtrekken. De VIA is er ook echt voor om mensen voor te lichten, zodat je nog kunt bedenken of je wel of niet wilt doorzetten. Maar je mag wel pas op VIA als je je aangemeld hebt. Op volgorde van je BKA-nummer wordt je uitgenodigd voor de VIA, dus daar kun je niet om heen. En als je nu een BKA-nummer aanvraagt, ben je pas over zo’n 1,5 tot 2 jaar aan de beurt voor de VIA.

Je kiest inderdaad pas later een land, ik geloof als je door de onderzoeken van de Kinderbescherming heen bent. Dus ergens halverwege de procedure. Dan moet je je aanmelden bij een vergunninghouder, dus degene die bemiddelt bij jouw adoptie. Je moet verplicht een land kiezen, want zo’n adoptiebureau moet die procedure immers in gang zetten in een bepaald land. Je kunt daarbij wel een voorkeur aangeven wat betreft de leeftijd van een kindje en de gezondheid, maar niet voor het geslacht. En wat jullie eigen kinderen betreft: Je mag wel adopteren als je zelf al kinderen hebt. Maar er zijn wel regels wat betreft de leeftijdsverschillen, geloof ik. En op welke plek een kindje komt (wordt het de oudste, de jongste of een middelste kindje qua leeftijd) Die regels ken ik niet zo uit mijn hoofd, omdat dat voor ons niet aan de orde is. Maar ook die kun je allemaal vinden via de site van Stichting Adoptievoorzieningen. Ook vind je daar info over alle kosten, de wachttijden, enz.

Groetjes,

Jippie

Alex wat super dat jullie hier intresse in hebben. :-*

@Elise wrote:

@Marlous wrote:
Dat je wel of niet gelovig bent is geen issue.

Voor sommige landen wel.

Zuid-Afrika en geloof ik ook Polen vragen een Christelijke achtergrond van de adoptieouders.

Oh ja…Ik heb natuurlijk ook alleen maar verhalen gehoord vanuit adoptie uit China…Excuse me…Elise heeft een punt…

@Elise wrote:

Als je trouwens echt vanuit een ‘ideologisch’ standpunt wilt adopteren kun je het beste voor een al wat ouder special need-kindje gaan. De jongste schattigste baby’tjes worden toch wel geadopteerd, die wil iedereen wel…

(Dit klinkt cru, maar is het wel…)

Voordeel van special need is dus ook dat de wachttijd korter duurt.

Klopt. Maar dan is de wachttijd dus inderdaad langer…

Q.-Y. was 1 toen hij naar Nederland kwam.

Het is niet alleen dat babietjes schattiger zijn, maar ook dat de hechting beter zal verlopen. Een baby van 3 maanden hecht zich sneller aan adoptie-ouders dan een kind van 1 of 2 jaar…

Succes hoor, vind het top…

Dit topic spreekt mij ook erg aan!!

Ook wij zijn ons aan het orrienteren, alleen wat ons opviel dat het per adotieburo verschillende wachtlijsten zijn.

Dat vonden wij een beetje vreemd… of kom je wel eerst op de grote hoop en ga je dan pas verder met dat adoptieburo??

Wij hebben zelf nog geen kinderen, zijn al wel een tijdje aan het klussen. Als het niet vanzelf gaat hebben wij bewust de keuze gemaakt om niet de mmm in te gaan. Wij gaan dan voor adoptie.

Hoi Pooh,

Je komt eerst op een algemene wachtlijst. Daarvoor moet je je aanmelden bij de Stichting Adoptievoorzieningen en dan krijg je dus dat BKA-nummer. Pas na de onderzoeken van de Kinderbescherming meld je je aan bij een bepaald adoptiebureau en kies je een land. Elk adoptiebureau heeft haar eigen wachtlijsten wat de verschillende landen betreft. Dus het eerste deel van het traject heb je te maken met een algemene wachtlijst, en daarna dus verschillend per adoptiebureau.

Groetjes,

Jippie

Hoi hoi,

Ook wij staan ingeschreven en hebben een BKA nummer toegewezen gekregen. Zoals het er nu voor staat, mogen wij mei-juli 2008 voor de VIA bijeenkomsten…

Op site zoals:

adoptie.nl

wereldkinderen.nl

kindentoekomst.nl

stilverlangen.nl

kun je echt heel veel info vinden.

Ik heb zelf heel veel geleerd van een collega die al met de procedure bezig was en nu net het voorstel hebben ontvangen. Die weet precies hoe alles gaat. En kon mij veel vertellen.

Je mag me wel pb-en voor haar website. Daar staat ook alles heel duidelijk op, inclusief een foto van haar dochtertje die ze in augustus mogen ophalen… :inlove:

Liefs,

Noortje

Even een tip: juist met alle wachttijden is het misschien verstandig om vast een BKA nummer aan te vragen. Vanaf die aanvraag tot de VIA bijeenkomsten zit op dit moment al een wachttijd van 1,5 jaar. En in die periode heb je genoeg tijd om je te orienteren en info op te krijgen.

Zo’n formulier kun je zo via internet aanvragen.

Zie link: BKA formulier

Groet,

Noortje

Bedankt voor jullie tips en info, ik begrijp dus dat je best al een BKA nummer kan aanvragen, dan zit je niet ergens aan vast ofzo…

Vanavond maar eens bespreken :wink: .

Als je kiest voor special need kindjes kan je dan wel aangeven in hoeverre special need, ik bedoel er zijn natuurlijk wel gradaties van het kunnen verhelpen of dat het alleen cosmetisch is…of als echt een ziekte ofzo waarvoor vele behandelingen noodzakeijk zijn.