Ervaring met kraamverzorgster?

@Mellie wrote:

@littlewonder wrote:
@Mellie wrote:
Ja maar Little wonder weet je ook waarom die baarmoederstand en je temperatuur twee keer per dag gecontroleerd word :wink:

Haha jawel, maar die temperatuur kan ikzelf ook wel bijhouden :wink: Maargoed, ik dacht voor ik beviel ook dat ik binnen een dag weer alles zelf zou doen. Maar helaas ging dat helemaal niet, omdat ik erg veel bloed had verloren en dus een flinke bloedarmoede had. Ik ben iets te eigenwijs soms , en dat is soms heel handig, maar niet altijd :wink:

Haha ja, dat je zelf je temp bij kan houden snap ik maar als jij zelf twee keer per dag aan je buik gaat voelen kan jij dan bijvoorbeeld beoordelen of je baarmoeder snel/goed genoeg krimpt zeg maar?

Nee, wat dat aan gaat vind ik het alleen maar goed dat we medisch ƃĀ³ĆƒĀ³k goed in de gaten gehouden worden hoor :slight_smile:

Je hebt helemaal gelijk hoor :smiley: Daarom ga ik ook netjes op nacontrole bij de gynaecoloog, al vind ik dat ook niet heel erg nodig

De eerste keer had ik een prima kraamverzorgster, maar echt mā€™n type was ze niet. Maar ze was ok en deed haar werk prima. Ik stond versteld van wat ze deed in die kort tijd: mij en Ilja verzorgen, huis aan kant maken, al haar schrijfwerk (wat ze verplicht zijn) en dat alles in 3,5 uur! (ik kreeg niet meer zorg omdat dat er niet was maar gelukkig had ik wel wat aan haar in de korte tijd dat ze er was.) Ik vond het wel prima toen ze voor 't laatst geweest was hoor.

Bij Casper vond ik mā€™n kraamdagen echt een feest! Een supergezellige kraamverzorgster getroffen die zo haar best deed voor ons! Ze maakte ook fruithapjes voor me en deed ook veel in de 5 uur dat we haar hadden! Mā€™n huis is nog nooit zo schoon geweest! :lol: Ik vond het echt jammer dat ze weer weggging! (vooral vanwege de gezelligheid hoor!)

Ik heb een heerlijke kraamtijd gehad met onze kraamverzorgsterā€¦ik heb echt het gevoel dat juist ook zij het zo bijzonder maakte. Je lekker laten verwennen, alles leren over je baby. Ik zou het echt niet zonder gekunt hebben hoorā€¦ Ik heb bij vertrek ook een traantje weg gepinkt!

En juist die goede ervaringen zorgen er dus voor dat ik wel graag kraamzorg wilā€¦ haha wel/nietwel/niet, zullen de wisselvallige hormonen wel zijn :wink:

Ik ga de vereniging maar eens bellen, misschien kunnen ze een lieve zachte vrouw inplannen. Maar ja, dat zal iedereen wel willen.

Trouwens, in Spanje heeft er nooit iemand mijn temp opgenomen, behalve de 1e dag na de ks, en hoefde ik pas na een aantal weken voor nacontrole bij de gyn. Kraamzorg is een heerlijke luxe, maar geen noodzaak. Toch? NL is het enige land met kraamzorg, en in andere landen liggen echt niet alle kraamvrouwen te verpieterenā€¦

Maar ehmā€¦ niemand heeft vanwege ā€˜niet klikkenā€™ een andere kraamverzorgster aangevraagdā€¦?

Ik ben daar echt te schijterig voor, denk ikā€¦

Groetjes,

Femke

Ik heb ook een goede ervaring met de kraamverzorgster, maar ik hoef niet persƃĀ© weer dezelfde. Ze was heel vriendelijk, wist heel veel en gaf goed advies, had het huis aan kant, enz. Maar vond haar een beetje een ā€œmeekletserā€.

Van wie krijg je straks kraamzorg? Ik had de vorige keer Icare, nu via UMCGThuis krijg ik de Kraamvogel, die zijn gefuseerd met Icare. Ik heb nu ook een vaste contactpersoon en dat vind ik wel prettig. Want mij lijkt het ook moeilijk om te bellen als het echt niet bevalt, maar doordat ik nu twee keer een heel leuk gesprek heb gehad met die contactpersoon, durf ik het wel straks als het nodig is.

Ik wilde persƃĀ© het Groene Kruis niet omdat ik daar stage heb gelopen in mijn opleiding en ik vond dat niet echt een geweldige stageā€¦ (wel geslaagd hoor :wink: ).

Oh sh*t heb groene kruis haha. Nou ja ik zie welā€¦ (heb nog niet gebeldā€¦)

Groetjes,

Femke

Pfff verschrikkelijk :roll: klikte totaal niet . De dag dat wij thuis kwamen was ze er heel even maar na 2 min had ik al zoiets van hoe ga ik dit volhouden. Gelukkig is ze maar 2 dagen geweest omdat ik eigenlijk zelf alles weer deed en mijn man was vrij

Ik zag er ook vreselijk tegen op, maar beide keren hebben we super hulpen gehad :thumbup: .

Beide keren direct de 1e dag afgesproken wat ze wel of niet deden en daar hielden ze zich ook aan. De was doe ik namelijk ook graag zelf, dus ze vroegen aan mij wat en hoe ik dat gedaan wilde hebben :angel: .

En koken kan M ook erg goed, dus dat hoefde ook niet.

Viel me echt 100% mee :thumbup:

(Heb alleen je vraag gelezen)

Maar ik heb twee hele goede ervaringen met de kraamzorg. Bij de eerste was het dan wek zo, dat ik werd gevraagd om niet meer te douchen vƃĀ³ĆƒĀ³r zijn kwam (9uur) omdat ze me eerst moest temperaturen. Ik stond nl aangekleed en wel al klaar toen ze kwamā€¦ Maar de dagen erna heeft ze mij goed verwend, gelet dat ik mijn rust nam, na het slapen met fruit aankomen, en het huis telkens netjes achtergelaten zoals een leeg aanrecht en lege wasmand/gevouwen kleding.

De tweede precies zo, ƃĀ©n nu hield de oudste ook bezig. Ik kon smiddags gewoon 2 uurtjes slapen: of hij ging met papa mee naar buiten, of de kv zorgde ervoor dat hij zich vermaakte (spelletjes doen bijv).

Er werd ook heel goed gekeken naar wat we zelf konden: ik kon dus na de eerste, niet lang staan. Dus de eerste dag een baby in bad doen, deed mijn vriend. Het werd hem goed verteld, en hoe onzeker hij ook was, na aanmoediging ging het hartstikke goed. De derde dag (?) deed ik het zelf, en gaf ze mij tips (wist ik veel dat die armpjes zo flexibel zijn, dat je ze niet zo in een mouw krijgt maar het makkelijk is de mouw zelf op te rollen :angel: ) Ook gaf ze tips over het samen douchen: dit is het makkelijkst met zijn tweeƃĀ«n ivm met aanpakken enzo. Dit had ik anders nooit in de kraamweek al geweten denk ikā€¦

Ohja, ze keken er ook op toe hoe jij de dingen aankon. Kwam er bezoek maar storte je (figuurlijk) in, dan melde zij dat het tijd werd om misschien ff het bed weer in te gaan. Toch fijner dan zelf te zeggen dat het bezoek weg moest, en de boodschap werd altijd begrepen! Gelukkig is dit dan niet vaak voorgekomen hoor, maar dit waren wel de dingen die we van te voren hadden besprokenā€¦

Nee, ik heb het twee keer als een heerlijke en rustige week ervaren!

ik heb ook een fijne herinnering en ervaring aan onze kraamhulp overgehoudenā€¦ echt een heel lief mensā€¦ ze hielp me wanneer ze zag dat ik het nodig had, maar verder liet ze me lekker aanrommelen met mn dochterā€¦ mijn man was ook gewoon vrij dus dat scheelde welā€¦

ze deed een beetje het huis aan kant maken en legde me veel dingetjes uitā€¦ en liet het me dan uitproberenā€¦ ook maakte ze me een ontbijtjeā€¦

ik moest steeds rusten van haar maar ik kon dat nietā€¦ wilde graag wat doenā€¦ zomaar overdag in bed liggen dacht ik :think: hahaā€¦

dan zat ik liever lekker buitenā€¦ was mooi weer toen dusā€¦

maare hoop dat we haar dit keer weer krijgen.,. echt een fijn mensā€¦

@LaBruja wrote:

En juist die goede ervaringen zorgen er dus voor dat ik wel graag kraamzorg wilā€¦ haha wel/nietwel/niet, zullen de wisselvallige hormonen wel zijn :wink:

Ik ga de vereniging maar eens bellen, misschien kunnen ze een lieve zachte vrouw inplannen. Maar ja, dat zal iedereen wel willen.

Trouwens, in Spanje heeft er nooit iemand mijn temp opgenomen, behalve de 1e dag na de ks, en hoefde ik pas na een aantal weken voor nacontrole bij de gyn. Kraamzorg is een heerlijke luxe, maar geen noodzaak. Toch? NL is het enige land met kraamzorg, en in andere landen liggen echt niet alle kraamvrouwen te verpieterenā€¦

Maar ehmā€¦ niemand heeft vanwege ā€˜niet klikkenā€™ een andere kraamverzorgster aangevraagdā€¦?

Ik ben daar echt te schijterig voor, denk ikā€¦

Groetjes,

Femke

Ja maar Femke, in het buitenland lig je doorgaans ook langer in het ziekenhuis toch?

Denk dat daar het verschil in zit hoor, meer poliklinische en thuisbevallingen hier.

Maar nee, heb niet hoeven bellen voor een andere kraam, had zowel bij Ryan als bij Nina hele lieve kraamhulpen.

@LaBruja wrote:

Oh sh*t heb groene kruis haha. Nou ja ik zie welā€¦ (heb nog niet gebeldā€¦)

had ik ook, niks geen gedoe mee gehad. Heb het vooral bij de 2e en 3e me heerlijk laten aanleunen dat er iemand dingen deed en mij en de baby (en de andere kids) verzorgde.

welk zā€™huis ga je bevallen trouwens?

Ja klopt hoor, Mellie. Tenminste, of je langer moet blijven weet ik niet. Maar als dit mijn eerste kindje was en ik zou thuis bevallen zou ik ook superdankbaar zijn voor een kraamverzorgster. Dan is die 1 of 2x dat je een VK ziet niet genoeg, denk ik.

Groetjes,

Femke

Edit: ziekenhuis = UMCG. Fijn dat je goede ervaringen hebt met het groene kruis!

hoihoi

Ik had uitgestelde kraamzorg omdat mijn dochtertje 3 weken in het ziekenhuis had gelegen. En dat is mij niet bevallen. Ze was heel aardig enzo maar ik was het gewoon zat om steeds mensen om me heen te hebben als ik met mijn dochtertje wilde zijn. Daarnaast deed ze dingen anders dan dat ze me in het ziekenhuis hadden geleerd. Toen ik ook nog hoorde dat de volgende dag weer iemand anders zou komen heb ik ervoor bedankt.

Mijn man had een week vakantie genomen en zo hebben we het prima gered.

Ik hoop deze keer wel van de kraamzorg te kunnen genieten hoor al was het alleen maar omdat het dan betekend dat deze niet te vroeg is gekomen

groetjes

marlies

Ik vondt het heerlijk vooral de eerste, die was helemaal top, die deed het met zoveel liefde echt :inlove: was zo,n lieve vrouw.

vondt het heel erg dat ik een ander kreeg.

die was ook lief hoor, maar niet zo goed als de eerste :wink:

gr melanie

@Pumba wrote:

Ik heb ook een goede ervaring met de kraamverzorgster, maar ik hoef niet persƃĀ© weer dezelfde. Ze was heel vriendelijk, wist heel veel en gaf goed advies, had het huis aan kant, enz. Maar vond haar een beetje een ā€œmeekletserā€.

Van wie krijg je straks kraamzorg? Ik had de vorige keer Icare, nu via UMCGThuis krijg ik de Kraamvogel, die zijn gefuseerd met Icare. Ik heb nu ook een vaste contactpersoon en dat vind ik wel prettig. Want mij lijkt het ook moeilijk om te bellen als het echt niet bevalt, maar doordat ik nu twee keer een heel leuk gesprek heb gehad met die contactpersoon, durf ik het wel straks als het nodig is.

Ik wilde persƃĀ© het Groene Kruis niet omdat ik daar stage heb gelopen in mijn opleiding en ik vond dat niet echt een geweldige stageā€¦ (wel geslaagd hoor :wink: ).

jij woont in groningen?

ik vond juist het groene kruis heel erg prettig

Ik heb bij de eerst ook kraamzorg gehad. Alleen voor mij en mijn zoontje. Kwam er op neer dat ze uurtje waren eigenlijk. Ze keken het boekje na voor de temperaturen en hoe vaak die geplast of gepoept had.

Bij ons kwam ook de vk om de dag langs. Ik vond het ook niet prettig om een vreemde in mijn huis te hebben en daar worden mijn honden ook erg van slag van.

Nu bij de tweede heb ik geen kraamhulp in huis. Mijn vriend is thuis de eerste week en de tweede week krijg ik hulp van de familie. Ik heb zoiets je moet het zelf doen.

Hier een super goede ervaring!

Vond het dood eng dat er een vreemde in huis zou komen. Door mijn leeftijd krijg je van veel mensen toch een scheef gezicht en als er iemand van rond mijn leeftijd zou komen, dan zou ik daar ook weer moeite mee hebben. Maar meteen bij binnenkomst klikte het al! Ze was al oma en deed super goed haar best. Was hier stipt half 9 en bleef vaak tot 17u. Maakte het eten zover klaar dat hubbie het alleen nog hoefde aan te zetten. De eerste 3 dagen heeft ze tot half 7 's avonds hier nog gezeten. Aangezien ryan, door weinig voeding en verkeerde info van het zkh, veel afviel. 's middags lag hubbie op bed te slapen en ik zat met haar aan de thee met een tijdschrift :lol:

Geen opbeurend verhaal van mijā€¦ :oops:

Jeroen was vrij en we hadden minimale kraamhulp aangevraagd, omdat we het niet echt fijn vonden iemand in huis te hebben op momenten dat het niet echt nodig was (we wilden ook veel met ons drietjes genieten).

We hadden een kennismaking gehad met een hele leuke meid die daar alle begrip voor had. Alleenā€¦ zij was ziek toen Isabel geboren werd.

Er kwam een anderā€¦ en bij de eerste kennismaking ging het al mis. Ik stond te douchen, zij had aangebeld en toen Jeroen open deed stormde ze langs hem heen en vroeg waar ik was. Onder de douche dus, maar dat hinderde haar niet. Zonder zich even voor te stellen riep ze dwars door de dichte deur als eerste ā€œHeb je stolsels??ā€ :eh: :think: :hand:

Heel apart. En later toonde ze ook niet veel respect voor onze wens zoveel mogelijk zelf te willen doen. Als het werk erop zat, mocht ze wat ons betreft gaan, maar daar deed ze heel moeilijk over.

Dussehā€¦ we hopen op een betere ervaring deze keer! :wink: (en ach, anders heb je wel een verhaal om te vertellen, zo nog jaren laterā€¦ hihi)

Hoi,

Ik heb de eerste keer een geweldige kraamhulp gehad, we hebben wel toen ik nog in het ZH lag (ks) en het drinken van ons zoontje een ramp was, gebeld naar het bureau of we een ervaren ā€œrot in het vakā€ konden krijgen ipv het jonge meisje dat in eerste instantie bij ons zou komen; ze was geweldig en met haar hulp kwamen de borstvoeding & het drinken prima op gang. Ze heeft me heerlijk verwend, ze heeft er continu op gehamerd wat ik moest doen om een borstontsteking en tepelkloven e.d. te voorkomen, en ik heb dan ook nooit in die 15 mndn dat ik bv heb gegeven een ontsteking e.d. gehad. Ze maakte mā€™n ontbijt, fruitcocktails, verschoonde elke dag het bed & werkte alle was weg (incl. alle katoenen luiers), deed elke dag de slaapkamer, badkamer, keuken en de wc, liet ook nog de hond uit en voorzag het kraambezoek (en dat waren er heel veel!) van beschuitjes e.d. , ook zorgde ze ervoor dat ik in alle rust bv kon geven door het bezoek even bezig te houden, etcā€¦ O ja, en ze leerde ons ook nog hoe we ons zoontje in bad/tummytub konden doen, etc. Ze was echt geweldig, en ze gaf ook aan dat ze graag bij ons wilde terugkomen bij een evt. volgende, ook omdat ze erg benieuwd was hoe ons zoontje later zou worden. Helaas zijn we verhuisd, we hadden haar heel graag teruggezien. (Als alles goed gaat sturen we haar straks een kaartje (met ook de foto van onze oudste erop)).

Misschien dat na zoā€™n goede ervaring het straks tegenvalt, maar als het niet klikt, ben ik echt van plan te vragen of iemand anders kan komen.

Het moet namelijk wel een periode zijn, waar je later met plezier op terugkijkt.

En als dat voor jou betekent, dat je dan geen vreemde in je huis wilt, maar wel graag je moeder, goede vriendin, lieve zus, etc. dan zou ik daar zeker voor kiezen!!! Succes en veel plezier straks in je kraamtijd! :stuck_out_tongue: