Ervaring met kraamverzorgster?

Hoi hoi,

Ik zie eerlijk gezegd een beetje op tegen de kraamzorg. Stom he?! Maar in Spanje bij de eerste hadden we geen kraamzorg en hebben we ons heerlijk met zijn drietjes gered (basis geleerd in het zh). Dat was eigenlijk heel intiem en bijzonder…

En nu heb ik steeds het beeld van zo’n doortastende ‘Nurse Ratched’, weet je wel, zo’n ‘aanpakken en niet zeuren’ type in mijn hoofd, bemoeizuchtig en met harde handen. Belachelijk mischien, zullen de hormonen wel zijn, maar ik begin er echt tegenop te zien…

Hoe hebben jullie het ervaren? Hebben jullie nog tips? Hoe gingen jullie om met een wildvreemde in je huis? In zo’n kwetsbare situatie…?

Ben heel benieuwd…

DANK!

Femke

Hoi

Toen ik zwanger was van Laurens zag ik ook heel erg op tegen de komst van de kraamhulp pfff zo’n vreemde in mijn huis. Puntje bij paaltje vond ik het helemaal geweldig en heb ik zo gehuild toen ze voor t laatst was! Heerlijk zo’n vrouw in je huis aan wie je alles kan vragen (ook de genante dingen :wink: ) en die alles voor jou en je beebje doet :thumbup: . En ik hoor van vriendinnen met al een tweede dat die vrouwen ook vaak heel lief zijn voor je eerste zeg maar. Ik kijk er iig deze keer naar uit!

:lol: :lol: leuk plaatje

ik zag er ook heel erg tegenop bij de zwangerschap van Luna

ik had zoiets van moet het… elke dag zo’n vreemde over de vloer die komt “zeuren” :oops:

maar het is mij 1000% meegevallen en ik ga nu zoveel aanvragen als ik kan krijgen bij Luna had ik 2 1/2 uur en achteraf gezien was dat toch wat kort :wink:

en als ze jou nou niet bevalt bel dan met het kraamzorg buro en vraag om een andere klinkt misschien l*llig maar het is jouw kraamtijd en jij moet het naar je zin hebben :thumbup: (die tip kreeg ik van de week bij informatieavond bevallen in het ziekenhuis hier van de kraamzorg zelf :thumbup: )

Dank meiden, dat geeft de burger moed. Maar ik denk nooit dat ik ga durven bellen als ik d’r niet aardig vind, hoor…

Naja hopelijk valt het mee… 't is ook wel een luxe, iemand die mijn was doet en mijn bed verschoont tsjong. Misschien werkt het verslavend, kan ook nog…

Groetjes,

Femke

Onze kraamzorg was in 1 woord super!

ik zag ook best tegen haar komst op…

maar toen ze er eenmaal was…

ze was lief, leuk en gezellig!

kon echt alles aan haar vragen en vertellen!

Ik kijk er eerlijk gezegd ook een beetje tegenop. Iemand die door mijn was gaat zitten wroeten etc. Ik doe toch alles echt op mijn manier. Ik zit nu al als een dolle het huis te poetsen omdat ik bang ben dat de kraamverzorgster zo meteen denkt ‘goh wat een vies huis’, terwijl het hier altijd brandschoon is.

Ik moet zeggen dat ik er een vertekend beeld van heb, en dat veel vriendinnen me al verteld hebben dat het allemaal best meevalt en eigenlijk inderdaad heel leuk kan zijn.

Ik hoop het zo :mrgreen:

@sara77 wrote:

Ik kijk er eerlijk gezegd ook een beetje tegenop. Iemand die door mijn was gaat zitten wroeten etc. Ik doe toch alles echt op mijn manier. Ik zit nu al als een dolle het huis te poetsen omdat ik bang ben dat de kraamverzorgster zo meteen denkt ‘goh wat een vies huis’, terwijl het hier altijd brandschoon is.

Ik moet zeggen dat ik er een vertekend beeld van heb, en dat veel vriendinnen me al verteld hebben dat het allemaal best meevalt en eigenlijk inderdaad heel leuk kan zijn.

Ik hoop het zo :mrgreen:

ben je aan het poetsen vanwege de kraamzorg of vanwege nesteldrang?? :wink:

Ik zie dat jullie het allemaal over ‘de was’ en zo hebben maar vergeet niet waar die kraamzorg nou eigenlijk écht voor is he :lol:

Haar prioriteit is toch echt de gezondheid van jou en je beeb in de gaten houden, dáárna komt pas het wassen, zuigen en plee poetsen :mrgreen:

Ik heb 2 dames gehad. De eerste was een soort Katrina orkaan. :mrgreen: Die zat geen 2 tellen op haar gat en aan het einde van de dag lagen er nog allerlei klusjes. Stapelmaf werden we van het mens. Ze was lief hoor, maar zooo druk en dat zijn wij niet. Na 2 dagen werd ze vervangen door een ander. Een dame van in de 50 en ik zag de bui al hangen. Ik ben niet zo goed met dames van in de 50 die zich met mij bemoeien. :roll: Maar ze is een schatje echt. Zo rustig en leek nooit druk te zijn maar had alles (en meer!) af aan het einde van de dag. Ik heb gebruld toen ze wegging. Ze woont hier 2 straten verder en kom haar regelmatig tegen. Een paar keer per jaar doe ik wat kleine fotootjes van Hieke bij haar in de bus. Verder geen intensief contact ofzo, maar wel altijd een praatje op straat of in de winkel en ze is altijd weer blij met de fotootjes.

Die ik bij T had was heerlijk om in huis te zitten.

Lief, rustig en netjes.

Ze was er heel goed in om zichzelf onzichtbaar te maken als het nodig was, maar ze wist ook precies wanneer ze kon helpen met dingen.

Heb gesnikt toen ze weer weg ging.

Die bij M was een ander verhaal.

Slordig met onze was ( zwarte was bij de witte proppen, kleertjes van M ongevraagd in de droger doen)

Ze was lui ( 10 uur aan komen kakken en half 2 weer vertrekken)

Ze zat ook continue met haar telefoontje te spelen en roddelen dat ze kon.

Ze was ook laks, had niet aan de vk doorgegeven dat M 500 gram was afgevallen, M plaste toen niet meer en 's avonds laat hebben wij toen de vk nog moeten laten komen.

Maar over het algmeen is het best fijn om hulp in huis te hebben, alleen wel jammer dat ik na 2 dagen met mijn pasbevallen lichaam het huishouden stond te regelen

nou mijn kraamverzorgster was ook een schat!

het klikte direct :thumbup: en ze heeft me heerlijk verwend…

ik hoop dat ik haar in juni weer krijg :pray: :mrgreen:

Haha ja die was… idd geen prioriteit, maar ja, mijn kindje in de gaten houden heb ik vorige keer ook zelf gedaan… en mezelf. Dat ging best. Daar heb ik ‘dat mens’ (OH wat ERG :oops: :oops: ) niet voor nodig, denk ik dan…

En ik denk ook dat ik me vantevoren enorm druk ga maken over ‘wat ze van mijn huis zal denken’. Ik HOOP maar dat ik nesteldrang krijg, dat zou mooi uitkomen, dan heb ik tenminste het idee dat ik het voor mezelf doe.

Ik hoop HEEL erg dat ik een lieve, zachte vrouw krijg… dan doet ze maar minder poetswerk enzo, hoor. Van mij mag ze in een hoekje gaan zitten met een tijdschrift…

Kun je zoiets ook aangeven bij de kraamzorg? Vantevoren?

En zijn er onder jullie meiden die wel om een ander gevraagd hebben omdat ze echt niet met hun kraamverzorgster op konden schieten?

THANX!

Groetjes,

Femke

edit: wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er tegenop ziet. Voelde me zo’n ondankbaar nest…

Ik had beide keren een geweldige kraamhulp. De eerste hield ook nog eens heeeeel erg van honden dus die ging ook elke dag even met de hond weg en als ze tijd over had dan kookte ze nog ff snel een prutje of zette lasagna klaar :thumbup: . De tweede was een jonger meisje, nog niet zo lang in dienst maar echt een superschat en helemaal te gek met “grote zus” Lotte (vond ik erg belangrijk!)

Maaruh, het is niet verplicht om een kraamhulp in huis te nemen! Dat weet je toch wel hoop ik? Het is een gewoonte in Nederland maar er zijn zeker ook veel mensen die het helemaal zelf doen (vaak met hulp van familie en vrienden).

@Ellen69 wrote:

Maaruh, het is niet verplicht om een kraamhulp in huis te nemen! Dat weet je toch wel hoop ik? Het is een gewoonte in Nederland maar er zijn zeker ook veel mensen die het helemaal zelf doen (vaak met hulp van familie en vrienden).

oh… dat wist ik niet dat het een verplicht iets was :shifty:

maar goed dat ik dat vorige keer niet wist dan :lol: en er toch van heb genoten :mrgreen: :thumbup:

Ik zag er ook tegenop, mijn hele huis blonk haar tegemoet omdat ik zo bang was dat ze ons ‘vies’ zou vinden :oops:

Het was een schat van een mens die er echt was voor ons en ook het hele huis aan de kant deed (veel meer dan ze hoefde)

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste dagen het gevoel had van ‘ik kan zelf wel weer poetsen hoor’

Ik vond die 8 dagen ook best lang, had best een paar daagjes minder gekund in mijn geval (1e kindje, familie in de buurt, redelijk snel op de been na KS)

Ik wilde in eerste instantie helemaal geen kraamverzorgster. Mijn moeder zou de eerste week komen, en dat vond ik wel genoeg. Maar dat durfde mijn moeder niet aan, omdat ze te weinig verstand heeft van hoe het nu allemaal met baby’s gaat en met mij enzo. Dus toch maar aangevraagd.

Ik vond het niet echt geweldig. Steeds zo’n onbekend persoon in huis. Nu was ze heel lief met Jurian, maar verder wist ze eigenlijk niet zo heel erg veel. Ik ben ook niet echt onzeker geweest, en heb veel samen met mijn man gedaan wat betreft Jurian. Dat ging prima.

Het was wel goed dat ze mij controleerde, en het was erg fijn dat zij Jurian 's middags zijn fles gaf, zodat ik kon slapen. Maar ik denk dat ik een volgende keer probeer mijn moeder toch te laten komen en geen kraamzorg. Dan controleert de vk mijn baarmoederstand wel een keer :slight_smile:

Ja maar Little wonder weet je ook waarom die baarmoederstand en je temperatuur twee keer per dag gecontroleerd word :wink:

ik zag er ook tegenop en alles moest netjes voor ze kwam want stel dat ze ons raar vond

maar ze was zo’n ontzettende schat

iederedag kwam ze met ontbijt op bed en kreeg na mijn middagslaapje kreeg ik een fruitcocktail

ze nam iedere dag zelf een flesje spa appel mee en ze had in mijn kast een mooi wijnglas gevonden en die deed ze dan vol met vers fruit en goot ze dan die spa appel overheen , vlaggetje en een versierseltje erbij

echt een feestje maakte ze er van :smiley:

ik vond het echt verschrikkelijk toen ze weg ging

hoop dat ze bij een volgende kraamtijd ook mag komen

@Mellie wrote:

Ja maar Little wonder weet je ook waarom die baarmoederstand en je temperatuur twee keer per dag gecontroleerd word :wink:

Haha jawel, maar die temperatuur kan ikzelf ook wel bijhouden :wink: Maargoed, ik dacht voor ik beviel ook dat ik binnen een dag weer alles zelf zou doen. Maar helaas ging dat helemaal niet, omdat ik erg veel bloed had verloren en dus een flinke bloedarmoede had. Ik ben iets te eigenwijs soms , en dat is soms heel handig, maar niet altijd :wink:

@littlewonder wrote:

@Mellie wrote:

Haha jawel, maar die temperatuur kan ikzelf ook wel bijhouden :wink: Maargoed, ik dacht voor ik beviel ook dat ik binnen een dag weer alles zelf zou doen. Maar helaas ging dat helemaal niet, omdat ik erg veel bloed had verloren en dus een flinke bloedarmoede had. Ik ben iets te eigenwijs soms , en dat is soms heel handig, maar niet altijd :wink:

Haha ja, dat je zelf je temp bij kan houden snap ik maar als jij zelf twee keer per dag aan je buik gaat voelen kan jij dan bijvoorbeeld beoordelen of je baarmoeder snel/goed genoeg krimpt zeg maar?

Nee, wat dat aan gaat vind ik het alleen maar goed dat we medisch óók goed in de gaten gehouden worden hoor :slight_smile: