ervaring met draaien van de baby?

Nou zoals de titel al zegt…heeft er iemand ervaring met het door de gynaecoloog draaien van de beeb?

Onze kleine meid ligt dwars en nou weet ik wel dat ze nog wel even tijd heeft, ik heb niet het idee dat deze meid recht voor de uitgang gaat liggen :inlove:

Volgende week woensdag moet ik weer voor controle, mocht madam dan nog dwars liggen, dan willen ze haar een paar dagen daarna gaan draaien.

En dan nu mijn vragen/ zorgen: Kan dit in alle gevallen? Doet dit (veel)pijn? Zijn er meiden waarbij de baby uiteindelijk weer teruggedraaid is? Zijn er risico’s aan verbonden? Moet je daarna in het zkh blijven? etc.etc?

Wie heeft dit nog meer meegemaakt?

ons meisje lag ook in een stuit maar ik heb met 35 weken Moksa therapie gedaan, heb je daar wel eens van gehoord?

ongeveer 75% van de babies draait daarmee.

Bij ons is het ook gelukt, dus wij hoefden haar niet meer te laten draaien door de gyn.

Het is het proberen waard.

Maar ligt ze echt dwars of in een stuit?

ik weet niet of het in alle gevallen kan namelijk…

Succes en ik hoop dat ze nog spontaan goed gaat liggen!

Moksa therapie? ga ik es even op googlen…thx!

Enja onze kleine ligt dwars…hoofd schuin bovenin en bips schuin onderin…of dat nou lekker ligt??

O ja, Noa lag echt in een stuit met de voetjes naar beneden op mijn blaas.

ze moest helemaal over de kop om te draaien maar het is wel gelukt.

niet alle vk praktijken verwijzen door naar een Moksa therapeut maar het wordt steeds bekender.

ik las er pas zelfs iets over in ik geloof het blad Kinderen.

Het is heel makkelijk, de eerste keer ga je naar zo’n therapeut, die doet voor hoe je het moet doen, daarna kan je partner het thuis bij je doen.

ik moest toen na een week voor een echo en toen lag ze goed!

maar nogmaals, ze zullen het wel individueel bekijken.

En bij mij zei de vk ook dat ze vast niet meer zou draaien omdat ze al zo lang in stuit lag en het vast gewoon fijn vond zo, maar ik mocht die therapie wel proberen.

En een week later lag ze goed en ik geloof wel dat het door de Moksa is gekomen.

ik ben benieuwd of je er info over kunt vinden.

ik heb ook even gegoogled maar vond het wat vaag allemaal.

En dat is het helemaal niet, het is heel simpel.

wel wat raar eerst maar niet eng of zweverig ofzo.

wij moesten er wel om lachen samen…

ik reageer later even, dan zonder baby op de arm :wink:

Hoi Tutte,

Ik heb bij Minke een draaipoging gehad. Het schijnt per z’huis wel wat te verschillen hoe ze het doen. Soms geven ze infuus met weeenremmers, bij mij is dat niet gebeurd. Bij mij heeft de gyn eerst met de echo de ligging van de baby en de placenta bekeken en vervolgens de echogel als “glijmiddel” gebruikt voor het draaien. Het is een kwestie van bij kop en kont pakken en manouvreren in de hoop dat de beeb meegeeft en in de juiste positie duikelt. Ik vond het bepaald niet pijnloos en heb op een gegeven moment ook aangegeven liever de baby in stuit te krijgen (dat kunstje hadden we bij Ruben al eerder geflikt dus daar was ik niet bang voor) dan dat hij het nog verder zou proberen. Mevrouw gaf hier dan ook niet veel mee en was vastbesloten gewoon te blijven liggen met de billen beneden.

Voor zover ik weet zijn er minimale risico’s aan het draaien verbonden.

Stel dat ze in stuit zou draaien hoor ik het wel van je, ervaring genoeg aan deze kant :wink: (en nog wel wat interessante links voor je in de aanbieding). En het voordeel van stuit boven dwars is dat je dan kan proberen vaginaal te bevallen. Met een dwarsligger is daar geen sprake van.

Dat Moxa verhaal is wat ons (vooral mijn betere helft) betreft net als homeopathie. Niet wetenschappelijk bewezen te werken. En persoonlijk gaan mij de haren recht overeind als ik de info lees op hun site :naughty: .

Laat je even weten hoe het gegaan is?

Hoezo dat Annemarie?

het hoeft toch niet wetenschappelijk bewezen te zijn?

Het slagingspercentage zei mij wel genoeg.

En proberen kan altijd.

En verloskundigen praktijken raden het niet voor niks aan.

Als het niet veilig zou zijn of wat dan ook, dan deden ze dat echt niet hoor.

En ik weet niet welke informatie jij gelezen hebt op internet, maar de informatie die wij kregen van de therapeut was heel helder, niks raars aan.

Maar goed, meningen verschillen he.

En ik weet het uit eigen ervaring en die was goed!

waar mij de haren van overeind gaan zijn dingen als:

De meeste daarvan worden gehaald met een keizersnede om de risico’s van een natuurlijke stuitbevalling te voorkomen.

En de klapper:

Dat betekent dat er in Nederland jaarlijks 1750 minder baby’s in stuitligging geboren hoeven te worden als de moeders tussen de 33ste en 36ste week moxa-therapie krijgen. Dus 1750 vrouwen meer kunnen een natuurlijke bevalling hebben.

Alsof je niet vaginaal kan bevallen van een stuitligger :wall: :wall: :wall:

Tuurlijk hoor, ieder zijn meug. Probeer het gerust. Overigens heb ik nog geen vk of gyn meegemaakt die het me aanraadde.

Deze sites hebben info over draaipogingen (vooral gerelateerd aan stuitligging maar het principe zal niet verschillen):

http://www.nvog.nl/pub/dynamic/voorlichting.asp?maingrp=vl.verloskunde&statgrp=vl.verloskunde.static

http://europe.obgyn.net/nederland/patientenvoorlichting/stuit.htm

het is toch juist mooi als er minder babies in stuit hoeven te worden geboren?

een stuitbevalling is altijd risicovoller dan een gewone bevalling.

En tuurlijk kun je dan dan wel vaginaal bevallen maar het is minder makkelijk.

En ik zei ook al dat niet alle vk’s hier al mee bekend zijn maar dat het steeds meer aangeraden wordt.

In mijn omgeving is het al heel normaal en in mijn familie en kennissenkring zijn er op die manier al meerdere babies succesvol gedraaid.

maar je moet zoiets alleen doen als je er zelf ook in geloofd.

En als je haren ervan overeind gaan staan zou ik het ook maar niet doen nee…

Mijn verloskundige heeft toen ook Moxa-therapie aangeraden en ik heb er geen minuut over getwijfeld of ik dit moest doen of niet.

Waarschijnlijk is de kleine direct gedraaid bij de eerste behandeling.

Het kan verder geen kwaad dus waarom zou je het niet proberen?

Thank meiden voor jullie reacties! Wist trouwens niet dat Minke en Ruben allebei in een stuit hebben gelegen :shock: Is Minke uit haarzewlf nog gedraaid trouwens? Of heb je 2 stuitbevallingen gehad?

Nou heb ff gegoogled op moxatherapie…

Ik vind ik t niet eng, ik ben ook best wel homeopatisch ingesteld :mrgreen: , maar…Er staat oa:

Dat de behandeling plaats moet vinden tussen de 33 en 36 wk. (Maandag ben ik 36 week) en dat deze ongeveer 2 weken moet duren…

En er wordt alleen gesproken over een stuitligging, geen dwarsliggertje zoals hier…Dus ik denk dat deze therapie voor ons niet meer haalbaar is? Ga het er iig met de gyn over hebben…

Een stuitbevalling vind ik overigens wel heel eng…kan niet goed aangeven waarom eigenlijk. Gevoelskwestie denk ik. Maarja ze ligt dus ook niet in een stuit dus das (nog) niet aan de orde. Mocht dat wel zo zijn kom ik ff bij jou annemarie!! :mrgreen: Jij weet hoe dat is!

Draaien door gyn: Kan dat de weeen opwekken dan :shock: :shock: en ook niet geheel pijnloos :think: Wij moeten bijna een heel rondje om slik, zal dan ook wel niet prettig zijn!

Baal er eerlijk gezegd behoorlijk van, want ik had zooooo gehoopt natuurlijk mogen te bevallen! Vooral omdat Marije ook thuis bevallen is op de natuurlijke wijze en onz renske met een spoedkeizersnede gehaald is. Ik zou nu al tekenen voor een bevalling er zo ergens tussenin :mrgreen: vooral omdat dit onze “laatste” zal zijn…is toch een andere afsluiter.

Maar ik mag niet zeuren want een gezond kindje is het allerbelangrijkste, nietwaar? En men kan niet kiezen hoe zij ter wereld zal komen (helaas)

Maar duimen dat die kleine tutte haar bedenkt en toch gaat draaien!! :pray:

Van stuitlig.nl:

Toch nog even voor de duidelijkheid: het is dus NIET zo dat er weeënremmers worden gebruikt om te voorkomen dat de weeën opgewekt worden door de draaipoging?
‘Nee, helemaal niet. Het is echt alleen maar om de baarmoeder soepel te houden voor het draaien.’

Welke bijwerkingen hebben weeënremmers?
‘Hartkloppingen is de meest voorkomende bijwerking. Vrouwen kunnen het gevoel krijgen dat ze zojuist zeven trappen zijn opgerend.
Verder kun je er ook wat trillerig van worden, er een gestrest gevoel van krijgen.

Hoeveel baby’s draaien door een uitwendige versie?
‘Ongeveer 50% en daarvan draait vervolgens 10% terug

Daarnaast zijn er nog wat relatieve contra-indicaties (relatieve redenen om het niet te doen), bijvoorbeeld als een zwangere vrouwe weinig vruchtwater heeft, of als de placenta op de voorwand ligt, of als er sprake is van een onvolkomen stuit (de voetjes van de baby liggen naast de oortjes) en tot slot zijn we extra voorzichtig bij vrouwen die eerder een keizersnede hebben gehad in verband met het littekenweefsel.’

Tja met renske heb ik een keizersnede gehad......voor de rest zou ik voldoende vruchtwater moeten hebben en de placenta ligt op de achterwand.....

Hoe veilig is de uitwendige versie?
‘Ik heb nog nooit meegemaakt dat een uitwendige versie leidde tot een noodbevalling. Ik ervaar zelf, en de literatuur bevestigt dat, dat er weinig ingrepen zijn die wij doen, die zo veilig zijn als het draaien van de baby in de buik.’

Kijk dat stemt mij dan weer positief.....
Kun je me stap voor stap vertellen hoe een uitwendige versie dan precies in zijn werk gaat?
‘Je moet je voorstellen dat de vrouw zo comfortabel mogelijk ligt: niet helemaal op haar rug, maar een beetje op haar zij. Dan begin ik bij het schaambeen van de vrouw om het stuitje van de baby iets uit het bekken te lichten. Daar gebruik ik de meeste kracht, omdat soms het kindje al een beetje is ingedaald. Voor dit deel van de behandeling vertel ik van tevoren dat het wel wat vervelend kan zijn. De blaas ligt daar namelijk ook en het schaambeen zorgt dan soms voor wat gevoeligheid. Als ik het kindje bij het stuitje iets opgetild heb, probeer ik mijn hand eronder te houden zodat het kindje niet meer terug kan zakken.

Mijn andere hand zet ik op het hoofdje. Dan zet ik een klein beetje kracht op het hoofdje. Echt heel weinig, maar een paar kilo, want het kindje mag niet draaien door mijn kracht. Vervolgens wacht ik tot de baby uit zichzelf gaat bewegen. Dat kan soms lang duren, maar ik wacht rustig tot het zover is. Dan help ik het kindje als het ware een salto voorover te maken. Als dat niet lukt, dan probeer ik het soms een keer achterwaarts. Maar dat lukt slechts heel zelden.’

Klopt dit met wat jij, annemarie (of anderen op dit forum) hebt meegemaakt???

Sorry voor de lange berichten, je ziet het houd me nogal bezig..... :mrgreen:

Tuurlijk houdt het je bezig!

Je wilt toch graag dat je baby goed ligt.

ik heb me toen ook best zorgen gemaakt omdat Noa al zo lang in een stuit lag. Dat is gewoon niet leuk.

Het is inderdaad zo dat je Moksa therapie het beste voor een bepaalde week kunt doen.

Ik zat toen in week 35 dus het kon nog. Maar ik weet niet meer wat de uiterste week was dat je het nog kunt doen.

Je kunt altijd even informeren.

maar zoals je al zegt, ik weet ook niet hoe het zit met een dwarsligger en of het dan ook mogelijk is.

Nou, ik hoop in ieder geval dat je beebje zelf nog draait en anders heel veel sterkte met wat je gaat doen.

Het komt allemaal goed!!

Dankje Esther! :-*

Nou, ook hier ervaring met soort moxa, draaipoging en stuitbevalling.

Jouw kindje ligt dwars, en dan heb je een andere situatie, maar toch mijn verhaal:

Joost heeft altijd in stuit gelegen, nooit met zijn hoofdje naar beneden. De gyn vond het allemaal niet zo interessant , maar ik zat er wel mee. Ben toen op eigen initiatief naar een acupuncturist gegaan om moxa te proberen toen ik 35 weken zwanger was. Omdat ik een hoge bloeddruk had, was moxa een contra-indicatie. Ze heeft echter wel een naaldje gezet op de plek waar je de moxastick moet houden (kleine teen) om hetzelfde effect te behalen. 's Avonds kreeg ik een enorm warme gloed over mijn buik en begon Joost enorm te bewegen, maar draaien…ho maar. Tot twee keer toe heeft de moxatherapie geen effect gehad, alhoewel ik denk dat het bij sommigen misschien wel effect zal hebben.

De versiepoging in het ziekenhuis viel mij erg mee. Eerst werd ik aan het CTG gelegd, daarna kwam de gyn een echo maken om te kijken hoe het kindje precies lag. Zij constateerde toen een enorm doorbloede placenta waardoor ze niet tot het uiterste wilde proberen te draaien omdat de kans op een bloeding groot was.

De arts-assistent stond aan de ene zijde van het bed, de gyn aan de andere zijde. De arts-assistent duwde van onder tegen de billen van Joost omhoog, de gyn duwde het hoofdje naar beneden. Het was niet pijnloos, er werd behoorlijk kracht gezet, maar ik had het er helemaal voor over en kon daardoor mijn pijn prima controleren. Joost was eigenwijs en schoot weer terug toen hij er bijna was.

Achteraf denk ik dat de versiepoging bij mij te laat is gebeurd. Joost was al te zwaar…(poging bij 37+3, Joost is met 4 kilo geboren). En daarbij denk ik ook dat de moxa mogelijk invloed heeft gehad op de doorbloeding van mijn placenta. (het was echt opvallend volgens de gyn)

Joost is in stuit op een natuurlijke wijze geboren. Daar ben ik heel blij mee en erg dankbaar voor dat het gelukt is. De bevalling was erg zwaar, maar bij een volgende kind in stuit zou ik het weer doen.

Moxa niet overigens. Alhoewel ik geloof in de therapie heb ik gemerkt dat het bij mij niet werkt, heeft het mogelijk negatieve invloed gehad op de versiepoging en weet ik nu dat een stuitbevalling ook te doen is.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat die kleine natuurlijk nog draait. Anders veel wijsheid gewenst, volg je gevoel, dan komt het goed.

Yep, ze lagen allebei in stuit en allebei vaginaal geboren. Dat verhaal van “niet teveel druk zetten” bij die draaipoging herken ik wel. Volgens mijn gyn moet de baby het grootste deel zelf doen. Ze helpen hem (haar in jou geval) een eindje de goed richting op maar ze moet dan zelf gaan draaien. Ik lag wel gewoon op mijn rug en heb geen weeenremmers gehad. Wel de CTG na afloop om te kijken dat de baby er niet teveel van heeft gemerkt. Vreemd trouwens dat ze een onvolkomen stuit als contra-indicatie noemen; die van mij lagen allebei zo :think:

Jelmer heeft trouwens ook tot zeker 35 weken in stuit gelegen, van zijn gedraai heb ik niks gemerkt.

Naar welk z’huis ga je trouwens als ik vragen mag?

Esther28: (sorry hoor, maar dat natuurlijk bevallen van een stuit is nogal een stokpaardje van mij :wink: ) ik heb geen van mijn stuitbevallingen als “minder makkelijk” ervaren (ze waren er in resp 6 en 2 uur). En het argument dat een stuitbevalling risicovoller is wil niet zeggen dat een bevalling van een baby in hoofdligging of een ks per definitie zonder risico is.

Famke van Tutte, goed naar mem luisteren en toch maar met je hoofje richting de uitgang graag!

Lieve pé en annemarie, dankje voor jullie opbeurende berichten!!

Nu ik jullie ervaringen met draaien lees, sta ik er al iets geruster tegenover…de pijn zie ik eigenlijk niet zo tegenop, meer de weeenremmers en het evt. dalen van de harttonen van de beeb…

Ik zou bang zijn om in paniek te raken. Maarja dat hoeft dus ook helemaal niet te gebeuren. Pé;jij hebt ook geen weeenremmers gehad?

Woensdag gaan we weer naar de gyn (in het MC Leeuwarden) en dan ga ik haar (mocht deze tuttebel nog steeds hetzelfde liggen) het hemd van t lijf vragen.

Mocht het verder geen risico’s met zich meebrengen (ook niet vanwege de eerdere ks), dan ga ik er wel voor denk ik…

Het is tenslotte het allermooiste om via de normale weg te bevallen, ook gezien het herstel ed.

Trouwens; ik vind het ongelooflijk knap dat jullie de stuitbevalling hebben aangedurfd!! :clap: :clap: En annemarie; 6 en 2 uur? Dat doe ik je niet na!! Heb ik echt respect voor!

En tenslotte:

Famke van Tutte, goed naar mem luisteren en toch maar met je hoofje richting de uitgang graag!

:pray: Amen!

Zo is het! Met goede moed op naar woensdag!

(misschien heeft ze zich tegen die tijd al bedacht :pray: )

@tutte wrote:

Het is tenslotte het allermooiste om via de normale weg te bevallen, ook gezien het herstel ed.

Dat ben ik helemaal met je eens! Dat was voor mij de voornaamste reden om voor de stuitbevalling te gaan. Daar sta ik nog steeds achter. Er is niets mooiers om je kindje zelf ter wereld te kunnen brengen. En gelukkig is het gelukt!
Ik vind echter wel dat je er helemaal zeker van moet zijn, wil je het gaan doen.
Maar....we gaan er niet direct van uit toch, in jouw geval? :naughty: We hopen dat je beeb zich nog gewoon draait!

Hier ook geen weeenremmers hoor. Na de versiepoging heb ik nog een tijdje aan het CTG gelegen om te kijken of er geen weeen zouden optreden. Mijn baarmoeder was wel wat onrustig, maar verder niets aan de hand. Ook ik heb gewoon op mijn rug gelegen tijdens de versiepoging.
Ik heb niet ervaren dat ze kracht op het hoofdje zetten, maar dat ze naast het hoofdje duwde zodat Joost maar één kant op kon bewegen. Dus soort kracht tegen het hoofdje aan, niet op het hoofdje zelf. De billen werden wel "beetgepakt". Tussendoor maakte de gyn elke keer een echo om te kijken hoe mijn kind zich hield. Het was allemaal heel verantwoord. Ze doen een versiepoging niet zomaar.

Succes! Laat je nog even weten hoe het je vergaat?