ervaring met centraal stofzuigsysteem?

Oke, eerder wilde ik weten hoe de quooker beviel, thx a million, die keuze is inmiddels gemaakt (we hebben hem al gekocht :shifty: )



Maar nu het volgende



Manlief heeft zijn hart gezet op een centraal stofzuigsysteem.

Ik vind het 3 x niks, maar kan niet echt beargumenteren waarom dan niet.

Tot op heden kom ik niet verder dan: wat als het systeem verstopt raakt, ik zie mezelf nog geen 9 meter slang ontstopt krijgen, of erger nog, wat als het systeem in de muren verstopt raakt.

Ook lijkt het gesleep met 9 meter van dat dikke slang me bere onhandig, net zo onhandig als een stofzuiger.



De investering zou 1600 euro zijn, maar we hebben de afgelopen 6 jaar al 3 stofzuigers versleten die respectievelijk 160, 150 en 200 euro waren om over de jaarlijkse aanschaf van stofzakken maar te zwijgen, dus we hadden berekent dat we de investering er in prencipe met 5 jaar wel uit hebben.



Ik ben nu toch echt op zoek naar mensen die het hebben en die kunnen vertellen hoe fijn of juist niet fijn ze het vinden.

Of mensen die er weer van af zijn en dit erg missen of juist niet…

wat denk je? doen of niet doen.

wauw man… dat lijkt me nou zo’n luxe he… alleen de slang maar in de muur steken en je kunt zuigen…



wat ik me dan afvraag… waar gaat dat spul heen… en is dat niet net zo veel werk in stofzuigen… en de zuigkracht… is die wel net zo als met een gewone stofzuiger?? allemaal van die domme vragen, want hey, komop, in mijn huis zal zo’n systeem er nooit komen… maar ik vind het wel superstoer dat jij het (misschien) gaat krijgen :wink:

IK ZOU HET GEWELDIG!!! VINDEN…



Maar helaas geen ervaring…

in het huis waar we nu bijna een jaar wonen, was centraal stofzuigersysteem al aanwezig



ik vind het heel prettig.

geen zwaar ding om naar boven te tillen maar gewoon slang en zuigstuk zeg maar.



de “bak” zeg maar, hangt in de garage

dus erg weinig geluid als je aan het stofzuigen bent



we hebben een slang van 10 meter

de slang heb ik in de bijkeuken hangen

@mv2kids wrote:

wauw man… dat lijkt me nou zo’n luxe he… alleen de slang maar in de muur steken en je kunt zuigen…



wat ik me dan afvraag… waar gaat dat spul heen… en is dat niet net zo veel werk in stofzuigen… en de zuigkracht… is die wel net zo als met een gewone stofzuiger?? allemaal van die domme vragen, want hey, komop, in mijn huis zal zo’n systeem er nooit komen… maar ik vind het wel superstoer dat jij het (misschien) gaat krijgen :wink:




Ruud zegt:



Ahhh, mooi dat ze dat vraagt. Het “spul” onderverdeeld in stof (gaat gewoon via een afvoer naar buiten) en zwaardere items als propjes, nietjes noem maar wat blijft hangen en valt in de opvangcontainer die bij een normaal gebruik maar 2x per jaar hoeft te worden geleegd.

De zuigkracht is veel groter als bij een normale stofzuiger omdat de unit niet mobiel hoeft te zijn en dus een grotere en zwaardere motor kan hebben, dit zou bij een normale zuiger veel te zwaar zijn om nog te tillen.



Maar dan nog… ik doe er zoveel mee, huppa zachte borstel erop en stof er mee af… zie mezelf dat gewoon nog niet doen met 9 meter van dat dikke ribbelslang achter me kont aan. :mrgreen:

In vakantiehuisje zat er eentje. Ik vond de zuigkracht laag. Maar misschien lag dat aan het type?

Maar heb je dan een gat in iedere kamer? Wist niet eens dat dit bestond…

Grappig - volgens mij een keer gezien 25 jaar geleden in Canada geen idee dat we dat soort dingen hier ook hadden.



Vind 16oo euro wel een hoop geld en knap als je dat er na 5 jaar uit hebt.

Stomme vraag waarschijnlijk, maar gaan ze nu voor 1600 euro allemaal gaten in je muren boren? Er moet dat toch een heel gangestelsel gegraven worden om bij de bak in de garage te komen ? Haha, ik voel me erg dom dat ik dit vraag maar ik zie het even niet voor me :smiley:

hihihi… als een molletje een heel gangenstelsel…



neuh, valt mee hoor.

De slang waarmee je zuigt heeft een bepaalde axiradius. Dus er word berekent in welke muren een zuigpunt moet komen.

Die word laag net boven de grond geinstalleerd, dus dan hoeft er maar een klein stukje muur vrij om een pijp te installeren.

In ons geval word hij daarna naar de kruipruimte geleid en onder de kruipruimte doorgetrokken naar de garage.

Via diezelfde kruipruimte word een buis naar de leidingkoof geleid van het toilet boven en zo naar de 1e verdieping gemaakt. Die koof bevat ook de ontluchting naar zolder en dus kan de buis direct doorgetrokken worden naar zolder.



Er hoeft relatief weinig te worden gesloopt om dit te installeren.

Voor de kosten alleen moet je het niet doen of laten.

Het gaat Ruud om een stuk ergernis, hij vind de stofzuiger een sta in de weg, een stinkapparaat dat lawaai maakt.

De centrale unit staat in de garage en staat dus niet warme stinklucht boven de motor weer uit te wasemen en hij kan er ook niet over struikelen.

Maar in de praktijk moet ik het gaan gebruiken en ik zie dat dus nog niet zo.

Heb laatst gezegd in de auto… nou dan installeer je het lekker, maar ik ga het niet gebruiken… :snooty: Dat vond hij kinderachtig, is het ook natuurlijk.

Maar ik zoek dus echt gebruikers of meiden die het van familie of vrienden kennen en me een beetje kunnen informeren.

Aha, bedankt voor de uitleg :thumbup:



Ik zie zelf het voordeel er niet echt van maar ik vind het ook niet vervelend om te stofzuigen met een Dyson :wink: Heb net nog 3 mega hooiwagens in het zakloze monster laten verdwijnen. nouja, verdwijnen, ik zag ze arm in arm achter het “glas” 8)

We hebben een warmte terugwin systeem. Iets totaal anders maar wel met buizen van de kamers naar de zolder in dit geval. En wat ik van die buizen merk is dat het verschrikkelijk veel geluidsoverlast geeft. En dat lijkt me bij een centraal stofzugsysteem ook zo.

Sonja uit ons groepje heeft er ook een geloof ik. Ik stuur haar wel langs :wink:

Ik heb de professionele variant erop laten installeren in het hotel waar ik destijds werkte en dat werkte super :thumbup: Goede zuigkracht, degelijk systeem en veel makkelijker dan steeds met een stofzuiger achter je aan hobbelen. Stiekem, heel stiekem zou ik best willen dat ik hier ook zo’n systeem had.

@Kaar wrote:

Maar heb je dan een gat in iedere kamer? Wist niet eens dat dit bestond…




Ik ook niet.

Nooit van gehoord :o :think: :think: .



Ik vind het wel heel veel geld.

Wij doen al jaren met een Miele stofzuiger, nooit problemen mee.

Wij hebben het idd ook :mrgreen:

We hebben op elke verdieping een gat in de muur, daar stop je de slang in.

Onze “opvangbak” hangt op zolder.

Is wel een groot ding hoor, maar daar zie je het niet he :wink:

Ik vind het wel goed werken hoor.

Hij zuigt idd flink ( dus er worden wel eens sokjes of zo meegezogen :roll: ).

We hebben hem nu ruim 3 jaar, maar hij heeft nog nooit verstopt gezeten of zo. Ook die bak hebben we nog maar 1 keer een nieuwe zak ingedaan, hij vermaalt het stof nl heel klein, dus er kan megaveel in.



Over het geluid, hij hangt bij ons op zolder, dus je hoort hem wel.

Maar als ie in de garage zou hangen hoor je echt niks denk ik.



Kortom, alleen voordelen hier.

Eén klein nadeeltje, als ie kapot is ( maar 1 keer gebeurd ) dan duurt het wel even voor ie weer gemaakt is omdat de onderdelen besteld moeten worden :wink:

Maar dan moet je wel een 9 of 10 meter lange slang naar boven sjouwen? Is dat niet veel moeilijker dan de stofzuiger naar boven tillen? Wij hebben een lichtgewicht stofzuiger met een draagband, dus dat is dan geen probleem.

Maar als dat zo’n grote opvangbak is, moet er ook een grote ( stofzuiger)zak in. Hoe leeg je die dan? Of is de kliko dan meteen vol?



Ik denk dat 9 meter slang moeilijker op te bergen is dan een stofzuiger, tenzij je daar een speciaal systeem voor hebt. :think:

Wij hebben een slang van 9 meter, die ligt gewoon in een rolletje hier.

Neemt net zoveel plaats in als een gewone stofzuiger hoor.

Met mee naar boven sjouwen hang ik die rol gewoon om mijn arm, weegt niks.



Die zakken zijn wel groter dan gewone stofzuigerzakken, denk 3 x zo groot. Zien er eigenlijk wel hetzelfde uit verder.

Er zitten klipjes aan die bak, kun je die zak eruitwippen zeg maar.

Ik gooi het dan gewoon in de container ( is minder dan een vuilniszak hoor :wink: ).

Maar zoals gezegd, je hoeft echt maar heel af en toe te vervangen.

Vrienden van o ns hebben het. Zij zijn erg enthousiast en hun peotsvrowu ook.

Zo’n slang meenemen naar boven is echt veel handiger dan een hele stofzuiger.

Ook voor je trap te zuigen enzo is het veel handiger.

:oops: dubbel

Cell, A&M krijgen hem ook. Mischien daar is even een kijkje nemen binnenkort :wink: