er heerst weer hoofdluis.... brrr...

Hangen er bij jullie ook alweer briefjes op school e.d. dat er weer hoofdluis heerst?





en is het bij jullie op school verplicht om de jassen in een luizenzak te doen? werkt dit nu echt?

bij ons niet, gelukkig.



Hier hebben de kinderen voor hun jassen een apart vak, de houten versie van de luizenzak zeg maar :mrgreen: ik denk dat het heel goed helpt, de jassen komen niet tegen elkaar aan, dus weer minder kans op overkruipen lijkt mij.

Bij mijn dochter hebben ze luizenzakken en daar doen ze alles in jassen en de tassen ook. Het gaat natuurlijk niet 100 % de luizen tegen houden, maar het helpt natuurlijk altijd wel een beetje voorkomen. Ik vind het wel goed, want helemaal niks doen helpt helemaal niet. Bij de jongste op de psz doen ze niks.

hier helaas niet… hier hebben ze gewoon een kapstok… en hangt allemaal naast/tegen/ op elkaar dus de kans is erg groot dat die luizen polonaise houden… :wink:

Hier ook de luizen cape’s en ik vind het een goed idee en het is echt een heeeeel stuk minder geworden dan voorheen!!!

mochten er luizen zijn op de psz, we hebben zelf een luizenzak dus dan neem ik die zelf mee en doe ik daar de jas en tas van mijn dochter ins… :thumbup:

ik heb toevallig net een balletje opgegooid bij de moeders van het idee… maar niemand reageerd er vreemd op (wil ook niet uitgemaakt worden als die overbezorgde moeder, of dat ze mij vreemd vinden of soort vrees heb voor die luizen)



alhoewel ik eerlijk moet bekennen ik al panisch wordt bij het idee… :oops:

yep, op ons kdv hangt het briefje ook :? ik krijg nu al de kriebels bij het idee. bah bah.

ze werken daar wel met luizenzakken, verkleedkleren tijdelijk weg, de kindjes worden regelmatig gecontroleerd en thuis doen we dat ook.

nu maar hopen dat we het niet krijgen :pray:

@Zeemeermin wrote:

Luizenzakken? Kan je die ergens kopen?

Voor een week of 6 geleden waren er op het kdv van Lars hoofdluizen en ook alle jasjes hingen aan de kapstok.

Nu heersen er waterpokken op het kdv van Lars…




zodra ik het weet zal ik het je zeggen…



maar ben blij om te horen dat er meer zijn die de kriebels krijgt bij het idee… :wink:

Als er hier hoofdluizen zijn in een van de klassen van de jongens smeer ik extra gel in hun haren en doe ik de jassen in een luizenzak.

Hier hebben ze ze nog niet gehad (ff afkloppen) , het lijkt me verschrikkelijk om alles luizen vrij te krijgen…

weer? nog steeds zou ik zeggen.



Aniek zit sinds oktober 2008 op school en sindsdien is school nog niet luizenvrij geweest.

Hier wel voor alle leerlingen een luizenzak op school, maar ja… bij de gymzaal worden de jassen alsnog gewoon aan de haken gehangen… dus dat schiet niet op.



Ik ben zelf luizenpluismoeder op school en standaard controleren we de kinderen dan na elke schoolvakantie en als er in een klas luizen zijn gevonden, dan word er nog nagecontroleerd in die specifieke klas.



Veel meer dan informatie verschaffen, luizenzakken gebruiken, regelmatig controleren en volhouden kun je niet doen. Er zijn namelijk nog steeds veel ouders die aan struisvogelpolitiek doen, zolang zij het niet zien is het er ook niet… zo dus ongeveer.

Ik heb echt al zat moeders gesproken die categorisch weigeren hun kinderen te controleren thuis omdat ze " al de kriebels krijgen bij het woord luis alleen"

Maar ja… helaas is het niet iets wat je niet kan oplopen zolang je er maar niet aan denkt en dus… zijn er altijd wel 1 of 2 kinderen per 100 die luizen hebben.



Het heeft niks, maar dan ook niks met hygiene te maken, sterker nog, hoe schoner de hoofdhuid, hoe hoger de kans is om ze op te lopen.

Kinderen met berg, veel gel in het haar, sterk ruikende haarlotion, vette haren en dergelijk hebben er over het algemeen veel minder last van…



Ook is het zo dat net als bij muggen, de 1 er gevoeliger voor is dan de ander… Luizen zoeken bepaald type bloed en mensen met een wat zuurdere huid zijn meestal niet zo snel slachtoffer.



Het zou al schelen als ouders hun kind gewoon standaard vanuit school even checken, even de haren los (bij lange haren en staarten enzo) en even met de vingers de haren spreiden op kruin, voorhoofd, nek en achter de oren. Daar zitten ze het vaakst en zie je het dus het snelst.

Hoef je nog niet eens meteen te kammen.



Ik kam wel dagelijks, maar dat is meer omdat ik 20x liever elke dag 10 minuten besteed aan het kammen van de kinderen op de keukenstoel dan dat ik letterlijk mijn hele huis, vloerkleden, beddengoed, auto en autostoelen moet gaan wassen/behandelen… :shifty:

ikea verkoopt trouwens luizenzakken :thumbup: Die hebben wij nu aangeschaft voor bij gym.

Ze neemt die dan mee in de gymtas en doet er bij de gymzaal haar jas en zo in.

Wij hebben 1 die hebben we jaren geleden al gekocht, bij ****



Edit beheer commerciële link verwijderd

luizenzakken.nl verkoopt alleen per 50 stuks… :roll:



cell… maar ik heb dat dus ook… ik controleer ook liever iedere dag even dan dat ik mijn hele huis moet schoonmaken en luisvrij moet krijgen (vind vlooien net zo;n beesten… :evil: )



maar ben blij om te horen dat kinderen met berg er minder last van hebben… dan heeft dit teminste nog 1 voordeel… :lol:



jongste heeft krullen en kan merken dat ik die minder controleer dan de oudste

Hier geen luizenzakken en in de 3 jaar dat mijn kind(eren) daar op school zitten, zijn er nog nooit luizen geweest. Ik heb het wel eens nagevraagd en de laatste keer dat er luizen zijn geweest vlgs de juf is al 5 jaar geleden.

Hier ook continue luizen (tenminste het papier hangt er vaker wel dan niet). Ik heb 2 luizenzakken gekocht bij de apotheek. van die blauwe. En verder probeer ik de kinderen zo vaak mogelijk te controleren. Inderdaad achter de oren en in de nek. In de zomer heeft de oudste ze meegenomen naar huis. Ik had ze ook en dat jeukt echt ontzettend. Door alles te wassen en de haren iedere dag met een netekam te kammen zijn we er vanaf gekomen.

Hier op het kdv heerst het gelukkig niet. Ik doe bij Ivan ook altijd gel in zijn haar als hij heen gaat.





In het AD stond een heel stuk over luizen het ging er om dat het niet nodig was om knufffels en bedovertrek enzo in zakken te doen en in de diepvries. Gewoon heel veel kammen

Bij onze oudste in de klas heerst het ook behoorlijk :?

ze hebben hier verplicht luizenzakken, blijkbaar helpt het dus niet :angel:

Ze gaan emt de juf naar hun klas en niet alle kinderen hangen dan netjes hun jas onder de zak (mijn zoon incluis helaas…)



gelukkig tot nog toe dit jaar nog geen luis.

Hier hebben beide dames een luizencape, ook elke dag de haren vast en haarlak erin. Verder was ik 1 keer per week de haren (op vrijdagavond meestal, dan zijn er al weer 2 dagen voorbij voordat ze weer naar school gaan 8) ) want ja luizen komen op schone haren af.



Hier gelukkig op dit moment geen luizen op school en de meiden hebben het ook nog nooit gehad afkloppen

oooh… brrr… hou op… vorige week donderdag hadden wehet op school, een kindje zat er zooo giggga onder… arme moeder… ze vond het zo verschirkkelijk, terwijl je er niks aan kan doen… je vist het gewoon ergens op! :frowning: