B’Elanna heeft zes jaar op school gezeten en er geen last van gehad, maar dit jaar waren we de L*l(sorry :oops: )
In de zomervakantie ontdekten we ze. Met spul van de drogist behandeld, maar daar kreeg ik zo’n reactie op, de vellen hingen op mijn hoofd.
Toenw e in de herfstvakantie ze wéér ontdekten, had ik zoiets van: voor mij niet meer dat chemische spul!!!
Ben gaan zoeken en vond DE oplossing.
Swarchkopfschampoo Care and Repair!!!
Daar zit hetzelfde in als in Prioderm, alleen mindere concentratie.
Ik heb B’Elanna daar een week mee in bad gedaan, en dan lekker laten intrekken, uitspoelen en cremespoeling erin en met netenkam uitkammen.
We waren er zo vanaf…
Helaas kwam voor mij het nieuws dat alle knuffels en zo niet gewassen hoefde te worden te laat… Ik ben twee dagen aan het wassen geweest
We kregen dit jaar de aanval van twee kanten. Zowel bij de oudste als bij de jongste op school. Wij hebben ook luizenshampoo, maar het meest effectief is toch kammen, kammen en nog eens kammen. Luizen kunnen immuun worden voor de shampoo. We hebben een tijdje elke dag gekamt. Gewoon cremespoeling in de haren werkt ook. Dan kam je alle luizen en neten eruit. Eén keer kammen is niet voldoende. We waren er toch betrekkelijk snel van af, maar helaas werden niet alle kinderen op school voldoende behandeld. We kammen nu al weken elke dag na school. Op dit moment is het geloof ik weer bedwongen, maar we hebben weken gehad dat we bijna elke dag wel iets vonden. Op school opgelopen. Maar goed kammen is effectief en een nieuwe explosie hebben we gelukkig kunnen voorkomen.
Even een luizentopic opgezocht, stel ik hier even mijn vraag. Ik heb vanavond bij N luizen geconstateerd :evil: :shifty: . Ik heb Noortje laten douchen, haren gewassen, afgedroogd en toen ben ik druk aan het kammen geweest met een luizenkam. Jurre had er ook wat, Renze volgens mij niet. Ik denk dat ik bij J alles en bij N er veel uit heb gekregen. Ze liggen nu met vette haren in bed (flink wat gel erin), om zo te voorkomen dat het erger wordt vannacht? Morgen luizenspul kopen, N niet naar school, wassen, wassen en nog eens wassen. Ik zit nu zelf ook met vette haren en een handdoek om mijn schouders. Straks als Henk-Jan er is, ga ik het wel wassen en laat ik hem even met de luizenkam kijken. En dan ook
met vette haren naar bed. Zucht, leuk.
Vraag: wat had ik vanavond nog meer kunnen doen, dus zonder dat ik shampoo in huis heb? En wat moet ik morgen precies allemaal doen?
Luizenshampoo kopen
Beddengoed, knuffels, kleren wassen op 60 graden
Andere spullen waarmee ze in aanraking zijn gekomen 24 uur in de vriezer leggen (in een plastic zak neem ik aan?!)
School, kdv (misschien had J ze al eerder), bso informeren
???
Kan ze morgen wel naar zwemles? Zo ja, wat voor speciaals moet ik dan van tevoren en daar doen?
Alvast dank!!
Je kan het beste kammen mét shampoo in het haar. Dat kan speciale luizenshampoo zijn, maar gewone conditioner helpt ook. Dat even laten inwerken en kammen. Dan laten de luizen en neten beter los. Na het wassen kammen is minder effectief. Je moet een kwartier kammen nadat je de laatste luis eruit gehaald hebt. Dat is echt heel lang. Ik heb hier de kinderen in bad gezet, shampoo erin en kammen. niet alleen puur van boven naar beneden, maar ook achter de oren en stukje bij beetje. Dus steeds weer een nieuwe scheiding maken zeg maar. Na 5 dagen deze behandeling herhalen en als ze luisvrij zijn het nog 2 weken volhouden. I.v.m neten die nog uitkomen. Zelf heb ik daar tussendoor de kinderen 2x per dag ‘gewoon’ gekamt. 's Morgens en 's avonds. Ik heb school ingelicht, maar ze zijn wel gewoon naar school gegaan. In ons geval kwam de besmetting van school, dus thuishouden had niet veel zin. We kammen ze nog regelmatig als ze uit school komen, ff checken.
Gel helpt wel om een besmetting te voorkomen (is geen garantie), maar als je al luizen hebt maakt het niet meer uit. Ze gaan er niet van dood, dus als de neten uitkomen blijven luizen gewoon lekker in je haar zitten. Gel of niet.
Luizenshampoo maakt niet alle luizen en neten dood, helaas. En als je ermee hebt gewassen en niet alle luizen zijn uit je haar worden ze uiteindelijk resistent tegen de shampoo. Daarom is het advies tegenwoordig vooral veel kammen. Dat is de enige manier om er vanaf te komen. Zelfs het uitwassen van knuffels en kleding is omstreden. Maar ja, dat hebben wij wel gedaan. Gewoon voor de zekerheid.
sterkte ermee (wij zijn er net weer vanaf)
Wat ook schijnt te helpen is azijn, dus je doopt je kam in azijn en dan kam je je kind. Dat is omdat het zuur in azijn de neten losweekt van de haren. Ik heb dat gedaan toen S. luizen had en het hielp wel want er kwamen wel neten uit haar haar.
En idd die shampoos helpen niet echt, wij gebruiken hier spul dat heet radical, stinkt een uur in de wind en je stikt er bijna van maar ze gaan wel dood. Voor de rest helpt weinig behalve dan vaak kammen met cremespoeling en wat ik zei. Als ze luizen hebben, dan doe ik direct radical.
Soraya die kam ik eerst met azijn omdat ze toch nog niet zo’n dik haar heeft als de andere 2 en dan laat ik haar lekker een dvd kijken onder het kammer en daarna mag ze douchen met cremespoeling en kam ik het nog een keer.
Dat is ook de enige manier. Iets in het haar wat de neten losmaakt en waarmee je de luizen makkelijker kunt pakken. Wij doen het met cremespoeling en ik heb inderdaad wel eens gehoord dat azijn ook werkt. Wel 2 weken volhouden anders is de kans dat je het terug krijgt groot.
Luizenzakken? Kan je die ergens kopen?
Voor een week of 6 geleden waren er op het kdv van Lars hoofdluizen en ook alle jasjes hingen aan de kapstok.
Nu heersen er waterpokken op het kdv van Lars…