Weet iemand de ultieme tip om meer energie te krijgen…?
We hebben een idioot hectisch half jaar achter de rug, en ik snap echt wel dat ik daar moe van ben geworden, maar ik heb toch nog wel een beetje energie nodig voor dagelijkse dingen.
Jongste slaapt overdag niet meer (gisteren viel ze toevallig een keer in slaap maar toen was ik te wakker om even bij te slapen), de avonden ben ik alleen met de kinderen en op bed leggen vergt al heel wat inspanning.
Ik probeer genoeg in beweging te blijven, maar ik sleep mezelf zo’n beetje de dag door. Niet depressief ofzo hoor maar het is echt slepen. Bijna letterlijk zeg maar.
Heb al ladingen fruit naar binnen gewerkt en ik probeer op tijd naar bed te gaan maar het werkt allemaal niet.
Ik erger me rot want ik ben normaal helemaal geen stilzitter :shifty:
Ik doe sinds kort aan yoga en dat heeft bij mijn zo’n positief effect! Niet dat ik nu de hele dag loop te huppelen en springen, maar het slepen is in ieder geval weg (hier ook nogal een hectisch jaar achter de rug).
misschien heb je door alle stress enzo je vitaminen en mineralen te veel aangesproken. Niet dat je dat had kunnen voorkomen natuurlijk maar wellicht helpt het om een goede multivitamine extra te nemen.
Extra slapen lijkt een oplossing maar is het vaak niet. Een strakke regelmaat helpt vaak beter. Vaste tijden enzo.
Sterkte ermee :hug:
Bewust tijd voor jezelf nemen? Zelf haal ik energie uit de paarden, waar ik minimaal 2 avonden naartoe ga. Dan doe ik echt iets voor mezelf. Boek lezen oid kan ook, maar dan nog dwalen je gedachten dan vaak af, plus dat je dan zit, ipv lekker even bewegen/buitenlucht.
Ik heb ook een tijdje hard gelopen, maar vond dat eerlijk gezegd niet zo leuk, en zonde van mijn tijd. Nouja, ik ging met een vriendin, en daarna nog ff wat drinken, maar dan was je altijd de hele avond kwijt…
Ben het eens met Ariel. Ik zou het ook niet zoeken in extra slapen overdag, tenzij je ogen echt dichtvallen.
Sowieso werkt het vaak helemaal niet goed om te veel te slapen. 7 a 8 uur per nacht is voor de meeste personen genoeg.
Zelf krijg ik altijd heel veel energie van hardlopen. Dan wel in de ochend, want hoewel ik ook wel in de avond ga, werkt dat toch anders. Maar als ik in de ochtend ga hardlopen (met start tot run van Evy) voel ik me de hele dag super. En in de praktijk ben ik nog niet eens 30 minuten bezig. kwartiertje douchen en dan ben je eigenlijk in 45 minuten klaar. Gewoon direct na het wegbrengen van de kids ofzo.
Verder heel strak grenzen stellen en goed onderscheid maken tussen wat ‘moet’ en wat ‘niet moet’ (maar waarvan je denkt dat het moet). Maak eens een to do lijst en ga vervolgens eens schappen. en loop je dagelijkse routines eens na. Kan je daar iets winnen door b.v. de kinderen meer zelf te laten doen.
Plan bewust tijd voor jezelf in en ga in die tijd echt iets voor jezelf doen. Al lummel je maar een beetje.
Verder heel gezond eten. Geef jezelf een vitamine boost door lekker veel groente te snacken, gebruik volkoren producten.
Wat nooit kwaad kan is even je bloed laten testen op ijzergebrek ofzo.
je geest en ook je lijf heeft veel te verwerken. ik denk dat het enige dat echt gaat werken (heel flauw) tijd is.
en verder goed voor jezelf zorgen :hug:
wat bij mij helpt
- een vast dag en nachtritme
- op tijd naar bed gaan en niet blijven hangen voor tv/computer
- aandacht besteden aan lekker en goed eten (proberen junk te vermijden)
- lekker buiten uitwaaien, naar bos, naar strand, in de tuin klussen
- bewegen: wandelen, zwemmen
- af en toe tóch iets leuks gaan doen zoals afspreken met vriendinnen of uiteten
- fruit en vitaminepillen. je kunt ook de HA vragen het Hb gehalte in je bloed na te kijken
Geef jezelf de tijd en de ruimte. kleine stapjes per dag. voor de kinderen zorgen en ongeveer een husihouden draaien is wrs gewoon even het maximale wat er in zit. laat het even los. en dan bouwt het langzaam wel weer op.
:hug:
lieve Lydia,
mocht ik je via deze knuffels wat extra energie kunnen geven, ik knuffelde je plat :-* :hug: :hug: :hug:
- laat aub je hemoglobine en ijzerwaardes nakijken via bloedanalyse.
als dà à r de oorzaak zit, heb je gepaste medicatie nodig (ijzertabletten). Herinner je je nog dat ik zo’n ijzertekort had en infusen moest krijgen om het opnieuw aan te zuiveren?
- je bioritme respecteren: steeds op ong zelfde moment gaan slapen én opstaan.
- meditatie - eventueel met wat meditatiemuziek.
- en verder kan ik alleen maar aansluiten bij wat Elisaatje schreef.
dikke kus !
Gerda
Structuur en regelmaat en veel sporten.
Misschien enkele weken floradix gebruiken?
Bedankt!
Vanmorgen bij de huisarts geweest. Extra vitamine vond hij onzin. Hij vroeg wat ik at aan fruit en groente en dat moet echt meer dan genoeg zijn.
Maar hij vond me wel somber :?
Als ik het lijstje zo op som snap ik dat wel, maar het klonk niet zo grappig.
Kwam ook omdat ik aan gaf eigenlijk geen emotie te voelen.
Hij wilde wel antidepressiva voorschrijven maar dat ga ik echt niet slikken…
Bewegen noemde hij ook, dat had ik zelf ook wel bedacht, moet even bedenken wat. In elk geval iets met iemand anders, want doordat we nog niet zo lang hier wonen is mijn netwerk nog niet heel groot.
Wat gewoon lastig is dat ik elke avond alleen ben, en overdag hebben we eigenlijk geen oppas nog. Want ik werk nog niet en dat moet ik ook nog maar even niet doen.
Ik zou die multivitamine toch doen, ondanks die opmerking van de HA. Verder proberen overdag wat leuke uitjes te plannen met iemand samen ofzo (zo mogelijk), even eruit en even niet alleen.
Ook weer zo’n cliche vanaf deze kant; ritme, rust en regelmaat. Je lijf tijd geven om rust te pakken, in je slaap verwerk je zo ongeveer alles wat geestelijk speelt! Elke dag minstens 1 ding doen alleen voor jezelf! Al is het je favoriete gerecht koken (je moet toch eten), of een pannenkoekenfeestje, een frietberg ipv koken voor een extra stukje rust, een superlange douche incl masker en de hele mikmak, een paar nieuwe winterschoenen kopen, je huiskamer in herfststemming inrichten qua kleuren door bv nieuwe kussenhoesjes te scoren voor weinig, een te grappig chicklit boek kopen voor jezelf en ook echt gaan lezen, een lachfilm gaan kijken als de kids eenmaal op bed liggen incl popcorn ed., doe gek en neem een gebakje bij de koffie in de avond, en meer van zulks je hebt vast zelf ook nog tal van dingen waar je weet dat je jezelf daar een plezier mee doet. :-
En verder, wat de dames al aangeven; extra B vitaminen doen een mens goed als je te weinig energie hebt. Je kunt best genoeg van allerlei soorten vitaminen binnenkrijgen maar als je lijf het toch even niet trekt is Vit B de fijnste optie. Ik heb bv standaard extra Vit B12 liggen want ik WEET dat ik me echt totaaaaaal afgebrand voel wanneer ik naar de tandarts moet. Dat is voor mij lichamelijk en geestelijk een aanslag en ik voel me sneller weer beter wanneer ik wat extra vitaminen binnenkrijg daarna. En echt het klinkt ook weer zwaar banaal maar vooral niet vergeten te eten. 5 x per dag, kom je ws wel ongeveer aan met je fruit ed tussendoor, maar voor het geval dat…5 eetmomenten is nodig om genoeg te verbranden te hebben over de hele dag gezien en je ontbijt is de belangrijkste maaltijd dan voor de dag. Eiwit (dus een gekookt eitje bv bij je ontbijt) maakt dat je verbrandingsmotor aan de slag gaat. Ook genoeg drinken, want al dat vocht heb je nodig om je lever en nieren bezig te houden die samen met je darmen weer zorgen voor het ‘verdelen’ van de vitaminen.
Dit waren zoal ook de dingen die ik aangeraden kreeg toen ik randje (of over…) depressie zat en ook absoluut niet aan de AD wilde.
En verder ook een dikke knuffel want verwerken kost ook tijd, bakken energie en heel veel mooie en leuke momenten om je weer enigszins jezelf te kunnen gaan voelen. Dus ik wens je vooral heel veel van die mooie en leuke momenten toe de komende tijd! :-
Ow en vergeet niet, fruit zijn snelle suikers! Hoe meer suiker (hoe witter = hoe sneller) hoe vermoeider je je kunt voelen. Granen, bonen, groente en die dingen geven ‘langzame’ suikers en daardoor blijft je suikerspiegel meer op peil over de hele dag waardoor je jezelf ook beter kunt voelen.
Misschien niet het antwoord dat je wil horen, maar wilde het je toch adviseren
Je schrijft dat je geen emoties ervaart, je bent moe, hele avonden alleen, geen kennisenkring direkt om je heen, geen werk (wat je volgens mij altijd erg fijn vond), heel wat mee gemaakt de afgelopen periode…
Meid, je bent gewoon aan het eind van je latijn! Je emotionele potje is vol, en je energie potje is leeg.
Tijd om daarmee aan het werk te gaan. Bewegen is (ook voor depressieve klachten) ontzettend goed. Zit de school van de kinderen dichtbij?
Je kan daar met de fiets naar toe gaan, daarna een ‘verplicht’ rondje van 5 km gaan fietsen en weer naar huis. Salomé hobbelt lekker met je mee toch?
De beweging heb je dan al binnen (ik fiets om dezelfde klachten minstens 10 km per dag).
Daarnaast heb je een hoop te verwerken wat ontzettend veel energie van je vergt. Dat moet je niet onderschatten hoor!!!
Is het een idee om daar hulp voor te vragen? Gewoon alles even op een rijtje te zetten met iemand die er objectief naar kan kijken?
Het idee van de huisarts om ‘zomaar’ met ad te beginnen vind ik nogal wat eigenlijk. Begin met de kern/oorzaak, en ga vanuit daar verder.
Kan je er wel met je man over praten?
In elk geval sterkte hiermee. Ik weet hoe je je voelt.
Lydia, sorry dat ik het zeg maar ik vind dat je huisarts zich er wat makkelijk af maakt.
Ja tuurlijk ben je somber. Het is ook niet niks wat je is overkomen de laatste maanden.
Een anti depresiva is naar mijn idee het laatste wat je kunt doen. Het is namelijk niet zomaar een pilletje. En ook nog eens verslavend. Gelukkig wil je daar zelf ook niet aan. Ik ben niet tegen AD, er zijn veel situaties waarin een ad een hele goede oplossing is. Maar altijd als alle andere dingen uitgesloten zijn.
Van een tekort aan bijvoorbeeld B12 heb je alle kenmerken van een depri iemand. In te veel gevallen word een ad voorgeschreven terwijl de oorzaak in de vitamines ed ligt.
Mijn voorkeur zou zijn om bloedonderzoek te doen naar veel dingen die met je energielevel te maken hebben. oa b12 enzo, ijzer en dan niet alleen je hb, schildklier en zo zijn er nog wel meer dingen die kunnen.
Mocht je daar allemaal hoognormaal in zitten dan is dat in iedergeval uitgesloten. En kun je eventueel andere opties bekijken.
Zoals Rhiannon ook al schreef zit er in fruit veel suiker wat wel een korte boost geeft maar op de lange termijn juist niet. Natuurlijk is fruit goed. Voor de vitamine c oa en zo dus je weerstand. B12 ( welke veel te maken heeft met energie) haar je juist uit zuivel en vlees.
Lastig dat je 's avonds veel alleen bent. Misschien kun je op zoek naar een vaste oppas 1 avond in de week? Zodat jij kunt sporten, sauna ofzo. Bewegen in huis op de WII kan ook maar of dat nu zo gezellig is? Of na het eten met de kinderen fietsen of lopen?
Succes, of sterkte, kan ook. ( maar in mijn idee ben jij meer het type, schouders eronder en een oplossing zoeken. Niet doorgaan maar oplossingen. Ik hoop dat je jezelf snel weer terug vind.)
Klopt Ariel, ik hou erg van schouders er onder, kop d’r veur
En weet je, ik wil geen discussie over B12 voeren hier, maar ik geloof persoonlijk niet dat dit de oorzaak is.
De stress van afgelopen tijd lijkt me oorzaak genoeg.
En misschien ben ik te kritisch, maar ik denk dat ook mensen met een B12 tekort die daar injecties of wat dan ook voor krijgen nu klachten zouden krijgen.
Ik snapte de huisarts wel met zijn ad-idee. Ik zou er bijvoorbeeld beter door kunnen slapen. Ik wil wel beter slapen, maar niet dieper. Ik heb een man die echt niet wakker wordt als er 's nachts iets met de kinderen is en ik wil wel dat er iemand wakker kan worden.
En ik neem wel de tijd om wat bij te komen.
Op zich is dat verder fietsen wel een goed idee. Ik fiets inderdaad naar school en weer terug maar het is geen eind Ik zou het kunnen doen als Salome naar de psz is. Ik ga ook wel eens heel laat in de avond fietsen of lopen.
Ik denk dat geen emotie voelen ook wat met je persoonlijkheid te maken heeft of met hoe je in het leven staat, ik ben normaal al vrij hard en dat wordt er nu niet beter van Al kwamen er vorige week ineens wat tranen na een aardige opmerking van iemand. Dus ik kan het wel.
Eigenlijk is het net alsof ik van een afstand naar mezelf kijk en precies weet hoe het allemaal wel moet.
En nu ga ik gezellig naar de kerk om daar schoon te maken… Echt totaal geen hobby maar ik blijf anders de hele dag op dezelfde stoel zitten 8)
Klopt hoor, inderdaad iemand met b12 injecties had in jou situatie ook klachten gekregen. En een b12 tekort zou ook in jou geval waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Extra Bcomplex zou je alleen sneller erdoor heen kunnen helpen. Injecties krijg je niet zomaar. dan zit het echt heel laag.
Lang leve het schoonmaken :mrgreen:
schoonmaken is ook lichamelijke activiteit :mrgreen:
en meteen AD…nee, daar zou ik ook geen voorstander van zijn.
mag een mens nog even rouwen? verwerken, een nieuw ritme zoeken, je nieuwe plek vinden in je nieuwe woonplaats?
Wat vervelend zeg dat je je zo moe voelt. :hug: :hug:
Heb je geen heimwee? Toen ik hier ging wonen, wel ander dorp nog, toen voelde ik me ook zo lusteloos. Had toen vooral ook heimwee.
Heimwee, ja, de mensen die ik nodig heb, vrienden, oppas, oud-collega’s, ze wonen daar en dat is aardig ver.
Maar ook dat is heimwee met mijn verstand en niet met mijn hart :think:
Het is net een soort automatische piloot.
@lydia wrote:
Maar ook dat is heimwee met mijn verstand en niet met mijn hart :think:
Het is net een soort automatische piloot.
Ik denk dat dat ook een soort zelf bescherming is. Niet raar dus, maar let gewoon goed op jezelf! Trek tijdig aan de bel als je denkt dat het te ver gaat!