Eigen ontwerp kledingkast/commode

Hallo.



Mijn zwager gaat voor ons een commode maken.

Wij zijn allebei lang en bij het maken van de commode zal hij daar dan ook rekening mee kunnen houden.



Zijn er meer doe het zelf-ers hier op kok.

Hebben jullie ook zelf een commode ontworpen en/of gemaakt?

Hebben jullie dan ook tips voor mij/ons.



Ik zou graag een multifunctionele commode willen hebben.

En dan denk ik aan extra opbergruimte, haakjes voor o.a. badjasje, riempje etc…



Na de commode gaan we misschien ook nog een kledingkast maken.



Heb je voorbeelden of weet je een site die ik kan bezoeken voor dit project?

Tips en adviezen zijn welkom.

1 tip sowieso…aan laden heb veeeeeeeeeel meer dan aan kastjes…is veel handiger vind ik :angel:

Oh ennnnnnnnnn ik verschoon in de lengte…is makkelijker en de beebjes kunnen er minder snel afrollen…wij hebben de commode zelf verlengt maar dan moet hij dus dieper zijn dan je aankleedkussen in de lengte…

Ik zweer erbij 8)

@renzosmam wrote:

Oh ennnnnnnnnn ik verschoon in de lengte…is makkelijker en de beebjes kunnen er minder snel afrollen…wij hebben de commode zelf verlengt maar dan moet hij dus dieper zijn dan je aankleedkussen in de lengte…

Ik zweer erbij 8)




Ik verschoon het liefst in de breedte :wink:

Maar dat is voor iedereen persoonlijk :angel:



Je tip over laadjes, die deel ik :thumbup:

Super handig :thumbup:

Ik zou lekker gaan rondneuzen met je camera bij de hand… :mrgreen:



Zelf had ik voor mijn oudste een oud dressoir… Voor mijn kleine meid verhoogde bureaukastjes…en voor mijn kleine man van mp een ladenkast van de ikea met 8 lades…



Ik heb toen wel bij de Kids Factory gekeken…maar die prijzen hadden we er toen niet voor over… Maar daar hebben ze wel hele mooie spullen…Misschien eens rondneuzen daar?? Ideeen opdoen?

haakjes zou ik niet doen, vroeg of laat gaat je uk lopen/staan en kan er tegenaan lopen/vallen



badjas hebben wij nog nooit gebruikt :shifty:



riempje?



wij hadden ook geen plankje boven de commode: je moet hoog reiken en dus zijn je ogen van je kindje af en die zijn watervlug :o

daarbij gaan ze als de armjes langer worden er dingen afgraaien :roll:

en nam het licht weg van de lamp boven de commode (lamp aan plafond schijnt op je rug en dus hebben we een extra lamp aan de muur gemaakt)



we hebben een legplank in de commode boven 2 laden…

ik had een rietenmandje (xenos) met allerlei vakjes voor alle eerste benodigdheden op dat plankje staan…mandje pakken en alles binnen handbereik!

alle spulltjes zaten erin ( thermomoter, watten, alcohol, borsteltje, babyolie, creme enz enz enz) en als we weg gingen of ik wilde die dag alleen beneden verschonen dan nam ik het mandje mee en klaar :thumbup:



laat ook opstaande stootranden maken bovenop: zo schuift het aankleedkussen er niet af.

de mijne zijn niet zo hoog, ik had graag hogere randen gehad.



ook hebben we achter de commode over de hele breedte een soort plexiglas/golfplaat stuk gemaakt tegen plas en poep ongelukjes tegen de muur :sick:

en we hebben het nodig gehad :wink:



wat wij in de commode hebben?

in de deur links zijn beddegoed

in de bovenste la alleen maar luiers en luierzakjes, ramvol :lol:

onderste la: hydrofielluiers, spuugdoekjes, kruikenzakken, slabbertjes en navelbandjes die ik gebruikte als zoogcompres :angel:

Toch zou ik geen stootranden erop zetten…maar dat is persoonlijk… Mijn ervaring is dat mijn kinderen toen ze wat groter werden zich ineens lieten vallen op het aankleedkussen…als ze dan tegen zo’n rand hadden aangetetst…moet er niet aan denken…



Die tip van iets afneembaars achten je commode is wel handig… Ik had een spiegel erachter bij mijn 1e… Bij mijn 2e en 3e had ik een nijntjekleed erachter hangen… (2 mooie lappen nijnstof met daartussen fiberfill…beetje gequild…)



Veel plezier!

doet tom soms ook idd dat zich laten vallen…geeft een knal, maar hij geen krimp 8)



misschien dat ze daarom zo laag zijn :think:

hier ook lage stootranden … maar had ze er liever niet op gehad … :shifty:

kleine laadjes naast elkaar… fijner dan een grote… over de hele breedte!



haken aan de zijkant voor diverse ophangdingen…

Lekker breed, zodat je alles wat je nodig hebt (in een leuk mandje) direct kunt pakken zonder dat je je kindje uit het oog hoeft te verliezen. Hier geen stootranden en ook nooit gemist. En de tip over veel laden is een hele goede, dat hebben wij ook. Met een hand op mijn kindje kan ik met de andere bij alle kleertjes, luiers, doekjes etc.

Haakjes zou ik dus wel doen. Wij hebben de hemnes ladenkast met 8 laden, daar plak ik binnenkort ook van die plasticen haakjes aan. Stootranden zou ik ook niet doen. Het is inderdaad strontirritant als ze wat groter worden. Kun je beter een bredere commode doen zodat je meer ruimte hebt. ook ik vind laden makkelijker dan kasten. Wij hebben ook niet gekozen voor een nieuw bovenplankje. Onze commode is zo enorm breed dat ik er zat op kwijt kan. Voordeel van een heel erg grote en brede commode is dat je maar en smalle hangkast nodig hebt!

Maak hem idd (als je de ruimte hebt) lekker breed zodat je er naast een aankleedkussen ook een mandje op kunt zetten (of 2, met luiers en een doosje doekjes etc). Dan hoef je verder helemaal niet meer te bukken om even snel te verschonen.

Verder hebben wij ook de hemnes 8 laden variant, en ik heb geen kledingkast nodig ( de eerste 2 jr). Alles past erin.



Succes en ik ben benieuwd!!!

In Duitsland lijken de standaard dieptes veel groter te zijn… kijk maar eens op baby waltz, misschien staat daar een afmeting, in de lengte verschonen is beter voor je rug/nek etc. !



Marike

Wij zochten ook een hogere commode (vriendlief is 2,07m) en wij vonden

een ‘gewoon’ kastje bij IKEA die hoger is dan de gemiddelde

commode :thumbup: Super ding!

En vrienden van ons hebben bij IKEA een stuk van een ‘keukenblok’

gekocht dat dienst doet als commode (ook hoger dan gemiddeld)

Als je niet weet dat het geen commode is en ‘officieel’ bij een

keuken hoort dat zie je het echt niet !!



Maar hier geen stootranden/opstaande randen of iets achter

op de muur hoor. Na ruim 2 jaar is de muur nog steeds spik en span…

Hier ook geen randen ofzo, maar wel een antislipmatje onder het aankleedkussen, schuift ie niet meer weg! Ik heb een commode van 57,5 diep, en verschoon ook in de lengte. Ik heb de commode niet helemaal tegen de muur staan en het kussen steekt nu nog iets uit. Nu ze nog zo klein is gaat dat prima. Wordt ze wat groter dan draai ik het kussen gewoon weer dwars. Mij leek lades ook fijner…hadden we ook alleen ging die commode la niet met 1 hand open. Dus we hebben nu een nieuwe met veel ruimte en bovenop ook een mandje met luiers, spulletjes en doekjes, kortom alles wat je meteen nodig hebt. Voor kleertjes, beddengoed en dergelijke hebben we gewoon een grote klerenkast, omdat die zo gaaf is!

Ik zou denk ik wel kiezen voor iets met laatjes en evt deurtjes, klein en groter spul dan te scheiden.

En we hebben een soort wandrek laten maken voor erboven, daar staan vooral wat sierdingetjes en wat ander spul op. Het is eigenlijk een soort lijst met 2 planken en onder op die lijst zit een stang van ikea met losse haakjes eraan. Daar hangen oa een mandje, wat speeltjes en verder kleertjes indien nodig enzo. Ik vind t ideaal! Is ook eigen ontwerp geweest, dus als je een tekening (als ik die nog heb)/foto wil zien, pb maar!

@wieniex wrote:

Hier ook geen randen ofzo, maar wel een antislipmatje onder het aankleedkussen, schuift ie niet meer weg! Ik heb een commode van 57,5 diep, en verschoon ook in de lengte. Ik heb de commode niet helemaal tegen de muur staan en het kussen steekt nu nog iets uit. Nu ze nog zo klein is gaat dat prima. Wordt ze wat groter dan draai ik het kussen gewoon weer dwars. Mij leek lades ook fijner…hadden we ook alleen ging die commode la niet met 1 hand open. Dus we hebben nu een nieuwe met veel ruimte en bovenop ook een mandje met luiers, spulletjes en doekjes, kortom alles wat je meteen nodig hebt. Voor kleertjes, beddengoed en dergelijke hebben we gewoon een grote klerenkast, omdat die zo gaaf is!

Ik zou denk ik wel kiezen voor iets met laatjes en evt deurtjes, klein en groter spul dan te scheiden.

En we hebben een soort wandrek laten maken voor erboven, daar staan vooral wat sierdingetjes en wat ander spul op. Het is eigenlijk een soort lijst met 2 planken en onder op die lijst zit een stang van ikea met losse haakjes eraan. Daar hangen oa een mandje, wat speeltjes en verder kleertjes indien nodig enzo. Ik vind t ideaal! Is ook eigen ontwerp geweest, dus als je een tekening (als ik die nog heb)/foto wil zien, pb maar!


Wij hebben het plankje dat eigelijk boven de commode moet er op dezelfde hoogte achter gemaakt,daar de commode tegenaan en zo is hij dus verlengt…en kan het aankleedkussen in de lengte :thumbup:

De ruimte die ontstaat tussen de muur en de commode is het ultieme plaatsje voor de luieropslag :mrgreen: de pakken passen er precies tussen 8)



Oh en als je in de lengte verschoont is je muur ook veilig :lol: al heb ik hier nooit iets op de muur gehad :wink:



Wij hebben 2 planken van de ikea opgehangen dat is erg handig en ik heb zo’n ‘‘roede’’ van de ikea van de keukenspullen daarzo boven de commode daar hangen allemaal dingen aan,ook zo’n bestekbakje :mrgreen: daar zitten mijn spulletjes in die ik bij de hand wil hebben maar waar de kleine niet bij kan met de graaihandjes :wink:

Ook hangt daar een speelgoed ding aan enzo,daar speelt ze mee zodat je geen gevechten krijgt op de commode,werkt als een trein :angel:

Ik heb de reakties niet gelezen, maar wil je wijzen op de mogelijkheid van een extra diepe commode.

Met jouw beperkingen wel extra handig, dan kan je je kindje recht voor je uit leggen met verschonen en belast je je lichaam veel minder.

Als je maten wilt van mijn diepere commode, dan moet je ff PM-en, want ik ben vandaag deze topic weer vergeten, weet ik zeker. :oops:



En een luierdispencer is ook handig (ff googlen, dan zie je wel voorbeelden).

@minni wrote:

Ik heb de reakties niet gelezen, maar wil je wijzen op de mogelijkheid van een extra diepe commode.

Met jouw beperkingen wel extra handig, dan kan je je kindje recht voor je uit leggen met verschonen en belast je je lichaam veel minder.

Als je maten wilt van mijn diepere commode, dan moet je ff PM-en, want ik ben vandaag deze topic weer vergeten, weet ik zeker. :oops:



En een luierdispencer is ook handig (ff googlen, dan zie je wel voorbeelden).




Minni! Dit vind ik een goede tip, lijkt mij ook erg handig als ik de baby kan verschonen, wassen, aankleden terwijl die recht voor me ligt.

Dus de beentjes zeg maar bij mijn buik, dat bedoel jij toch ook??

Dan ligt je kindje dus verticaal i.p.v. horizontaal voor je he…

Mag ik de maten van je, lijkt me erg fijn!!

:shifty: Dat bedoelde ik ook…in de lengte dus dat verschoont heel handig én je beeb kan er niet zomaar afrollen als hij-zij gaat rollen…dat is op de zij wel sneller gebeurd als je even iets pakt.