Ouders meer geld kwijt aan kinderopvang
Uitgegeven: 12 juni 2010 08:32
Laatst gewijzigd: 12 juni 2010 08:32
DEN HAAG - Ouders gaan meer betalen voor de kinderopvang. Een gezin met een minimuminkomen is volgend jaar 21 euro per maand meer kwijt aan de opvang, voor de hoogste inkomens gaat het om een bedrag van 54 euro.
© AFPDemissionair minister André Rouvoet (Onderwijs) verlaagt de toeslag voor kinderopvang omdat de tekorten weer oplopen.
De kinderopvang gaat dit jaar 50 miljoen meer kosten dan kortgeleden nog werd verwacht. Het kabinet probeert al langer de steeds maar stijgende kosten van de opvang in te dammen.
Twee jaar geleden bleek al dat er een tekort van 1,2 miljard aan zat te komen als het kabinet niet ingreep.
Zo ging de toeslag al omlaag , kwam er meer geld bij en werd geprobeerd om de groeiende vraag naar kinderopvang in te dammen.
De behoefte aan de opvang is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2005 gingen nog 375.000 kinderen naar de opvang, vorig jaar waren dat er al 800.000.
Vind dit echt belachelijk!! Eerst alle gezinnen blij maken dat het voor de mama"s weer aantrekkelijk is om te werken en daarna weer langzaam aan terug draaien.
Kijk wij kunnen dit nog best missen en snap best dat ze moeten bezuinigen maar er zijn zoveel andere dingen waar dat op kan!
Ben even benieuwd wat jullie er van vinden?
Vind het ook belachelijk… :thumbdown: Eerst commentaar leveren op het feit dat zo weinig vrouwen werken, gaan ze werken tja dan is het logisch dat er kinderopvang nodig is… :roll:
En nu roepen dat het teveel geld kost…oftewel meneer Rouvoet gaat weer terug naar het tijdsperk van vrouwen aan het aanrecht… :silenced:
En zo gaan we er allemaal ieder jaar weer een beetje op achteruit. :evil:
tja we moeten toch ergens inleveren. vind het ook krom hoor eerst stimuleren en nu weer minderen…
maar goed het tekort moet toch weggewerkt worden. en tja wat is 21 euro?
tja, je moet toch ergens op bezuinigen… helemaal in deze crisistijd. Lastenverlaging kwam er toch al niet… En wil je de verzorgingsstaat vasthouden, tja… dan moet je dokken.
Mijn vrienden in Amerika betalen weinig belasting. Maar ja, amper een ww-tegemoetkoming, slecht betaalbare gezondheidszorg, geen baangarantie, geen stufi… Geen AOW… Daar wil ik dan ook weer niet mee ruilen!
Die 21 euro, op basis van hoeveel uren per maand zou dat zijn? Is het op basis van volledige kinderopvang dan is het nog te doen, maar als het per dagdeel is…
nouja wat is 21 euro… voor 21 euro kan je als je het een beetje goed doet toch weer een halve week van eten
en weet mensen die voor 25 a 30 euro in de week eten en drinken kopen
maar goed ik kan het nog wel missen… maar misschien alleenstaande die met 2 baantjes zich een slag in de rondte werken
maar dat roep ik toch al een tijd… ze willen meer jeugd om de vergrijzing op te vangen maar willen ook dat de vrouwen meer gaan werken
meer carriere gaan maken en weet ik veel
maar dat het dan ook extra zou kosten omdat ze dan ook moeten bijdragen in de kinderopvang… ja daar komen ze nu weer van terug
dus straks word het weer minder en minder… en is het de moeite niet meer om uberhaupt te werken
en kunnen we weer gaan thuismoederen :doh:
Hmmm vind het ook stom.
Inderdaad als alleenstaande…
En thuismoedere mag niet hoor onder de 27 jaar.
Ik krijg geen bijstandsuitkering oid.
Ik MOET werken.
oh dat wist ik nog niet eens
ik blij dat ik 29 ben :mrgreen:
maar goed bijstand is ook geen vetpot heb ik me laten vertellen
ik heb er helemaal geen verstand van allemaal
maar het enige wat me duidelijk is, is dat het allemaal duurder en duurder word en de lonen worden bevroren
dus denk dat straks iedereen angstvallig de hand op de knip gaat houden
als mijn wasmachine kapot gaat dan ga ik wel op de hand met zeep en een wasbordje :mrgreen:
droger gebruik ik nu ook niet met dit mooie weer;…
zodra het droog is hangt hier de was buiten… is ook veel lekkerder
en het scheelt een hoop strijkwerk (deed ik al amper maar goed )
@lonneke1980 wrote:
tja we moeten toch ergens inleveren. vind het ook krom hoor eerst stimuleren en nu weer minderen…
maar goed het tekort moet toch weggewerkt worden. en tja wat is 21 euro?
21 euro is voor sommige gezinnen heel wat…
Sommige kunnen het missen maar sommigen ook weer niet
@mamavb wrote:
Hmmm vind het ook stom.
Ik MOET werken.
Gek he…
Het alleenstaand zijn is toch geen vrijbriefje om maar een bijstandsuitkering aan te vragen om lekker te gaan zitten thuismoederen. De bijstand is bedoeld als vangnet, als het echt niet anders kan op dat moment. Als je kan werken, dien je ook te werken. Ook als alleenstaande.
@crazymom wrote:
@mamavb wrote:Hmmm vind het ook stom.
Ik MOET werken.
Gek he…
Het alleenstaand zijn is toch geen vrijbriefje om maar een bijstandsuitkering aan te vragen om lekker te gaan zitten thuismoederen. De bijstand is bedoeld als vangnet, als het echt niet anders kan op dat moment. Als je kan werken, dien je ook te werken. Ook als alleenstaande.
Idd, snap niet wat alleenstaand zijn te maken heeft met MOETEN werken. Als je brood op de plank wil en een dak boven je hoofd, zul je daar iets voor moeten doen, moeten we allemaal.
Ik vind de stijging overigens niet zo schokkend, we moeten allemaal wel een beetje inleveren in deze tijd, so be it.
Ach ja… :wall:
@mamavb wrote:
Hmmm vind het ook stom.
Ik MOET werken.
Ehm, boven de 27 jaar mag je ook niet zomaar gezellig met een bijstandsuitkering thuis gaan zitten hoor zonder verplichtingen tot werk zoeken :roll:
Die 21 euro per maand zegt me eigenlijk niet zoveel. Waar is dat op gebasserd? Op een volledige werkweek, op een dag? Gebaseerd op iemand die de maximale toeslag krijgt (en dus een minimum inkomen heeft) of op iemand die minimale toeslag krijgt (en dus een hoog inkomen heeft)? Is het een gemiddelde van iedereen die kinderopvangtoeslag krijgt?
Ik vind de toeslagen ook echt best wel hoog, dus het is natuurlijk niet zo dat het nu ineens niet meer rendabel is om te gaan werken…
Voor de wet kinderopvang van 2005 moest je alles zelf betalen, toen was er nog geen toeslag, dus eigenlijk moeten ouders gewoon blij zijn dat er een deel vergoed wordt.
Die paar euro in de maand meer is dan nu misschien ff vervelend, maar uiteindelijk betaalt de staat gewoon nog steeds een hoop mee, daar moet je ook aan denken. Je kiest zelf voor kinderen, de staat zegt niet dat je kinderen moet krijgen, ik vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden. En ja kinderopvang is erg duur, dat is nu eenmaal zo, dat weet iedereen voordat ie aan kinderen begint en daar moet je dan dus ook rekening mee houden.
Maar dit is mijn mening. Wil niemand voor zijn hoofd stoten hiermee, ik vind alleen dat je het ook van de andere kant moet bekijken.
@mamavb wrote:
Hmmm vind het ook stom.
Ik MOET werken.
hier is het zo dat ik niet in de bijstand mag maar daarom wel zolang ik geen 27 ben en een kind onder de 5 heb ik dus recht heb op een opleiding van de gemeente dus van de bijstand. en tijdens die opleiding krijg ik dus wel een bijstands uitkering.
En krijg ik de kinderopvang volledig vergoed van de gemeente.
ik krijg nu ook voor mijn 2 kinderen de opvang volledig vergoed zodat ik mijn therapie kan volgen.
@Kira80 wrote:
Die 21 euro, op basis van hoeveel uren per maand zou dat zijn? Is het op basis van volledige kinderopvang dan is het nog te doen, maar als het per dagdeel is…
dat vraag ik me idd ook af. Ik ga er van uit datze een gemiddeld aantal uren hebben genomen.
ik heb ergens gelezen ( krant? ) dat de 21 euro en ook het andere genoemde bedrag gebasseerd is op 2 kinderen en 2 dagen. Zou even moeten zoeken waar het stond…
stond op rlt punt enel google maar even en klik rtl aan, daar staat het. Inderdaad gebasseerd om 2 dagen 2 kinderen. tussen de 21 en 54 euro per maand meer. 21 euro gebasseerd op 20.000 euro inkomen en 54 op 85.000
Betalen jullie in Nederland een vast bedrag? Ongeacht de gezinssituatie? (ik las iets van alleenstaanden bv.)