Eigen kinderopvang starten

Hallo!



een mama met ambities in de kinderopvang hier :wink:



Ik werk als gastouder, heb alle benodigde papieren, plenty ervaring met kinderen en nu… zwanger van de tweede. Om het in huis toch allemaal wat rustiger te houden zit ik er sterk over te denken om mijn gastkindjes op een andere locatie op te gaan vangen. Dat brengt met zich mee dat ik dus een officiële kinderopvang wordt en niet meer als gastouder werk maar als kinderopvang. Dan kunnen er ook makkelijk meer kinderen bij enz.



Dat wil ik.

Lijkt me fantastisch.

Ik ben allemaal dingen aan het uitzoeken over locaties hier in het dorp, subsidie enz.

Mijn gastkindjes komen nu van half zeven smorgens tot haast wel zes uur savonds. De moeders werken inz e zorg en dus onregelmatig en de flexibiliteit (elke week weer andere dagen en tijden) wil ik absoluut gaan bieden in mijn nieuwe bedrijf.



Wat zijn andere wensen van moeders wat betreft kinderopvang? Voorkeur voor horizontale of verticale groepen? Hoeveel kinderen in 1 groep? Dingen waar je nu tegenaan loopt en die je graag anders zou zien?



Ik hoor het heeeeel graag!!

Ik vind een aparte babygroep altijd wel prettig…Maar een verticale groep heeft ook voordelen.



kan ik me ook aanmelden als leidster:mrgreen: :mrgreen:

wauw… wat jammer zo ver weg… zoiets moet ik ook hebben

ik vind apparte babygroep niet een pre… tygo zit nu op een kdv waar dit wel is

maar die ervoor had alle leeftijden door elkaar

en vond dat ook wel wat hebben… tygo speelt ook nog graag met veel jongere kindjes van een jaar ofzo… hij is gek met babies

kan hij helemaal in op gaan als hij daar een keertje speelt

minder bedrijgend ofzo ?



flexible uren :thumbup: … iets wat je weinig vind

ik werk in de zorg en mijn man is vrachtwagen chauffeur dus dat is vaak echt een gedoe om dat allemaal te regelen

dus dat is wel iets wat mij aan zou spreken

Flexibele uren zijn idd erg prettig Zeker voor mensen die onregelmatig werken

Oke. Dat van die flexibele tijden qua halen en brengen en wisselende dagen wist ik al wel en is ook absoluut iets wat bovenaan mijn lijstje staat qua aanbod.

Een kinderopvang voor ouders die in de zorg werken, anderzijds in ploegendienst, bij politie - defensie. Nou ja, ik kan plenty bedenken (en was nog niet eens bij de internationale chauffeurs uitgekomen terwijl ik uit een transport familie kom! Hoe dom!)



Ik denk dat ik kies voor verticale groepen. De groepen zullen dus ook flexibel moeten zijn aangezien de kinderen op wisselende dagen komen.

Is dat lastig voor ouders?

Je kan eens contact opnemen met kleinschalig flexibele kinderopvang De Jagershof in Assen. Zij was eerst ook gastouder en heeft nu in een ander pans een kinderdagverblijf. Ze heeft verticale groepen en 24 uurs opvang 7 dagen in de week. Misschien heeft zij nog tips oid.

Leuk idee Douwine! :thumbup: :inlove: (ook mijn wens…ooit)



Ik werk nu op een babygroep, errug leuk!

Voorheen heb ik altijd op groepen van 0-4 gewerkt, ook erg leuk.

Zelf zou ik ervoor kiezen om de baby’s apart te doen, dit omdat er is bewezen dat baby’s veel stress ervaren in de kinderopvang.

Maar goed, als je baby’s maar de rust kunt bieden die ze nodig hebben dat is er niets aan de hand natuurlijk (en de groepen niet te groot dan;) )

Flexibele tijden vind ik :thumbup:

Heb altijd als inval gewerkt en kon mijn kinderen NIET in de kinderopvang (kdv) kwijt :evil:

Nou moet ik eerlijk zeggen dat voor een baby mijn voorkeur uitgaat naar een gastouder en wanneer ze actiever worden/zijn (kruipen, lopen ed tegen een jaar aan) ik het kdv erg geschikt vind.



Ik wens je heel veel plezier en suc6 met de opbouw en start van je KDV (je) en natuurlijk ook met je zwangerschap!



Ik heb dus ervaring met horizontale en verticale groepen dus je mag me altijd vragen stellen!



:-*

Ik zag dat je ‘al’ een site hebt. Ziet er erg goed uit! :thumbup: :clap:

Het is dat ik net een vast contract krijg per jan 2011, anders had ik wel bij je willen solliciteren!

haha, jij stalkt me!! :wink:



Een update dan maar???



De plannen zijn zo goed als rond, volgende week heb ik een gesprek met de accountant. Als die het financieel ook een Go geeft ga ik naar de bank om het rond te maken!

De site is inderdaad in de lucht. linkverwijderd

Het is nog wat kaal zo zonder vrolijke kinderfotootjes en plaatjes van het pand, maar dat komt vanzelf goed.



Ben er druk mee!

Hee, wat leuk! Ennuh, als je nog personeel nodig hebt?? :wink: Heel veel succes met je plannen!

Jeetje wat goed zeg

zou bijna gaan verhuizen :mrgreen:

er zouden echt meer van dat soort opvang centra;s moeten komen

hier is het naatje

Dat heb je allemaal snel gedaan? Ik doe al 8 jaar onderzoek naar informatie en alles om een kdv te beginnen. De startfase (na onderzoek) alleen kost al makkelijk 1 a 2 jaar met alle vergunningen die je moet hebben en de kosten zijn al snel 100.000 euro als je meerekent dat je niet meteen vol zit. personeel is ontzettend duur en moet je wel al op tijd genoeg mensen en oproepkrachten enzo hebben.



Heb je alles met de GGD en gemeente al gehad dat je site er al is en dat je er klaar voor bent? Ik wil alleen helpen hoor :slight_smile: Ik wil het zelf ook heel graag in de toekomst, maar ik heb nu geen startkapitaal. Inrichting is zo ontzettend duur alleen al.



Ik hoop dat je er al een stuk langer mee bezig bent dan vanaf november en anders vind ik het erg knap dat je zo snel alles voor elkaar hebt!



Even een paar dingen die zo in mij opkomen als tips:

  • Een geschikt pand met maatschappelijke bestemming gevonden?
  • Pand helemaal verbouwd zodat alles veilig is?
  • Goedkeuring van de brandweer?
  • Goedkeuring van de gemeente?
  • Goedkeuring van de GGD?
  • Een spw3 diploma (als je zelf op de groep wilt staan, wat handig is bij de start)
  • Heb je alle verzekeringen al geregeld?
  • De inrichting helemaal compleet en besteld (meubilair bestellen kan zo 3 maanden duren)?
  • Administratie-kennis / boekhouding?
  • Aangemeld bij KvK / Belasting?
  • Planningssoftware voor kinderen en personeel en dergelijke?
  • Uiteraard: Een pedagogisch beleidsplan



    Hopelijk weet je dit allemaal al lang al, maar ik wil alleen tips geven.





    Ik zit ook je website te lezen. Van 5.30-22 uur open zijn zie ik. Ga je dan met ploegendiensten werken? Het is namelijk vervelend, vooral voor de kleinsten, als ze midden op de dag ineens met andere leidsters te maken hebben. En je kunt leidsters moeilijk zo lang laten werken…



    En zo flexibel zijn, dat is heel moeilijk in te plannen, Wat als alle ouders ineens dezelfde dag nodig hebben? Dat kan niet qua kindaantallen. Je zult toch een basis moeten hebben, zeker als je een laag tarief wilt gaan rekenen en per half uurtje rekent.



    Ik heb het idee dat je er heel makkelijk over denkt, (sorry als dat niet zo is) maar helaas is het ontzettend duur om een kdv te hebben en draaiende te houden. Houd daar alsjeblieft rekening mee.



    Edit:

    Ik lees net dit:

    Bij aanmelding van uw kind bent u er zich van bewust dat Voor dag en Dou door haar flexibiliteit niet gebonden is aan het bieden van vaste stamgroepen en/of leidsters.



    Voor zover ik weet is dat verboden. Een kind moet verplicht in een stamgroep met niet teveel verschillende leidsters. Flexibiliteit is leuk, maar niet als een kind daardoor elke dag met iemand anders te maken heeft.

Hoi Noekie!



Bedankt voor je goeie reactie! En ik ben inderdaad snel 8)



Het lijstje wat je noemt heb ik inderdaad rond. Het pand is fantastisch, er zal wat kleine verbouwing moeten plaatsvinden maar verder voldoet het volledig aan de toetsingskaders van de GGD.

Ook een marktonderzoek in de regio en het verdiepen in Reggio Emillia is nu in volle gang, vanmiddag heb ik een afspraak met de accountant om alles door te rekenen. De verzekeringsmeneer is druk bezig alle benodigde zaken in kaart te brengen.



Ik heb overigens spw 4, een recreatie en sport opleiding en 10 jaar ervaring als algemeen manager van een uitzendorganisatie. Denk dat de voorwaarden die je stelt wel aardig onder controle zijn.

Overigens is dat wat je stelt over die flexibiliteit niet helemaal waar. Met deze zin in de voorwaarden ben ik gedekt en mag ik met een vaste kern en flexibele schil van medewerkers aan de slag. De kind-medewerker ratio komt dan ook wat anders te liggen.



Als ik je moet helpen met het vinden van oplossingen of bijvoorbeeld je ondernemingsplan, stuur me dan even een PB. Ik mail je met een gerust hart alles door! Niet meteen op print duwen dan hoor, ik heb een pagina of 100 geproduceerd de afgelopen dagen :wink:

Voor een startkapitaal ga ik trouwens gewoon naar de bank, het enige waar je mee zit is je bankgarantie voor het notariaat in het kader van het oprichten van je BV. Tenzij je als stichting wil gaan werken maar dat raadt ik je wel af.



Groetjes eneh Fryskefaam: ik zoek inderdaad personeel! Hou de site in de gaten of stuur me een open sollicitatie.

Heb een link verwijderd, is in dit geval gewoon commercieel.



Wat bedoel je met dat de kind-medewerker ratio anders komt te liggen?

@lydia wrote:

Heb een link verwijderd, is in dit geval gewoon commercieel.



Wat bedoel je met dat de kind-medewerker ratio anders komt te liggen?




hmm ja snap dat je dat zo ziet Lydia, maar was meer trots dan dat ik er commercieel mee bezig was! :roll:



Er zijn in de toetsingskaders van de GGD verschillen vastgelegd in het stamgroepen werk en het flexibele werk. Het voert te ver om dat hier uit te leggen, op het kennisnet van de ggd kan je alle details wel vinden. De verschillen zijn niet enorm hoor. Niet dat ik ineens 30 kids op een leidster kan zetten. Zou niet best zijn he.

Nou, hartstikke super dat je alles zo op orde hebt, geweldig :smiley:



Bij mij komt het nu niet uit om een kdv te beginnen, heb inmiddels ook 2 bedrijven al sowieso. En qua kapitaal is het volgens mij wel zo dat je in ieder geval een startkapitaal zelf moet hebben. De bank zal niet snel 100% lenen. Ik wil dus ook graag eerst zelf wat sparen. Ik ga waarschijnlijk over een jaar of 10 starten, als het tegen die tijd allemaal nog rendabel is en mogelijk is en vraag naar is etc :wink:



Maar je plannen vind ik wel heel interessant om door te lezen hoe je alles aan hebt gepakt. Als je dat zou willen mailen zou ik dat super vinden, maar ik snap ook als je niet alles zomaar wilt delen hoor :slight_smile:



mailadres verwijderd, pb werkt prima mag je wel op mailen als je wilt!



In ieder geval wens ik je superveel succes met je bedrijf!!! :smiley:

Douwine, gefeliciteerd wat goed!



Ik denk hier ook al jaren over, en nu de stap ook echt gezet. Zelf al jaren gewerkt in het kdv-leven. Nu bezig met een ondernemingsplan… Maar ik denk nog na over wat moeten we allemaal hebben (inventarisatie) ik kom daar niet helemaal uit.



Verder is het waar ik woon gewoon heel moeilijk een ruimte te vinden, dus daar blijf ik haken. Heb al zoveel gesprekken hierover gehad, en het is puur geluk of heel veel zoeken. Ik hoop over een jaar ook mn eigen werkstekkie te hebben.



Ik mis toch wel echt een sparringpartner. Ik merk dat als ik het vertel aan hoofden/managers/afdelingshoofden ze heel (tjah rotwoord) gierig doen met informatie. Ik wil dan alleen ervaringen horen, heb ze nooit wat gevraagd te geven of op te zoeken.



Ben je nu al helemaal open, en hoe bevalt het?

Een update dan even Dina!





De verbouwing is in volle gang! Ik heb gister een brandweerautorode-keuken uitgezocht en ben voor nu vooral druk met het maken van boodschappenlijstjes, advertenties en het spreken van sollicitanten.

Zoals het nu lijkt start ik op 1 april! De inspectie van de GGD is op 21 maart en dat zou allemaal net moeten lukken.



Het is zoooooo leuk!

Leuk! Ik heb met interesse zitten lezen. Ik werk zelf als gastouder en heb jaren in de kinderopvang gewerkt. En weet je wat ik nóg leuker vond? Toen ik op je ging googlen zag ik dat je dezelfde achternaam hebt als ik, alleen anders geschreven!! :smiley:

Woonde ik maar in Oosterwolde, dan wist ik het wel! Het zou ons heel wat waard zijn zo’n opvang in de buurt te hebben…

(Helaas is het nét iets te ver rijden vanuit Zeeland) :mrgreen:



Wat geweldig dat je dit doet, heel veel succes met je bedrijf!