"EHBO koffer"voor baby's/kinderen

Hai meiden…

Hebben jullie een soort van EHBO koffer thuis speciaal voor je baby/kind. Wij vroegen ons vanavond af wat je eigenlijk allemaal in huis moet hebben.

Tim was vanavond driftig rond aan t kruipen en zat toen plots aan de kachel die warm was…gelukkig niets gebeurd maar schoot mij wel te binnen dat we verder niets in huis hebben dan alleen maar koelen met koud water…dus vandaar mijn vraag…

Ben gewoon benieuwd wat allemaal praktisch is om te hebben speciaal voor baby’s, dreumes enz…

Ben ik ook benieuwd naar!!!

En ik zit ook met nog een vraag zal ik die hier stellen?

Doe het gewoon :mrgreen:

Ik wil graag een ehbo cursus doen.

Wie heeft hier ervaring mee en wat kost het ongeveer?

ff een opmerking: als je (of iemand anders) jezelf verbrandt: afkoelen door lang te spoelen met LAUW water… niet met koud

om door te gaan op je vraag:

wij hebben geen aparte ehbo-doos,

we hebben een medisch laatje en daar zitten pleisters, steriele gaasjes, een thermometer, een schaar, watten, alcohol, betadine ed in

van het lauwe water wist ik ja maar voor diegene die het nog niet wisten…thanx!

Hier trouwens ook een gifwijzer in huis.

Ik wel.

Niet speciaal een koffer maar een apart kinderdeel.

Ik heb kindermedicatie op een andere plek dan die voor onszelf. Ik heb daar pleisters, zetpillen (paracetamol), kinder neusspray, pleisters, gaasjes, betadine, termometer, iets tegen doorkomende tandjes, iets tegen hoesten voor kinderen en zo’n pompje tegen snot.

Ik vindt het een fijner idee om het apart te hebben omdat we dan in ‘stress’ als Lucas ziek wordt niet verkeerd kunnen pakken. En als iemand anders eens op zou passen dan weet die misschien niet precies wat voor baby’s is en wat niet. Nu kan ik gewoon zeggen: dat is voor Lucas en de rest niet. (ze mogen natuurlijk alleen op mijn aanwijzing iets geven)

Ik zie snel genoeg het verschil tussen de medicijnen maar ik vindt het een prettig idee zo.

Ik check ook om de zoveel tijd alle medicijnen (ook van ons) of dingen (bijna) op zijn en of dingen over de datum zijn. Ik schrijf het op en vul het dan weer aan. Zo grijp je nooit mis. Ik heb bijvoorbeeld ook altijd maagzuurremmers, koortslipcreme, diarreeremmers e.d. in huis. Die spullen gebruiken we zelden maar je kan het maar in huis hebben.

Ik heb ook een apart tasje voor de kinderen. Zit ook tekenpen in en spul tegen muggenbeten dat voor kinderen geschikt is.

PrinsjeJason: ik heb een cursus kinder-ehbo gedaan voor mijn werk. Geen idee dus wat het koste, maar interessant was het zeker! Hier in de buurt geeft de organisatie voor thuiszorg hem. Misschien bij jou ook??

kinder ehbo kan je meestal via de thuiszorg doen… volgens mij hebben ze wel info op het CB

Hoi,

Ik ben al 19 jaar actief bij het Rode Kruis (in België).

Inderdaad: koelen dient na verbranding te gebeuren met lauw water. Het verschil in temperatuur is té groot én het zal pijnlijk aanvoelen als je echt koud water gebruikt.

Ivm EHBO-koffertje voor baby’s - dreumes:

Basisbenodigdheden zijn zoals voor volwassenen.

Ik bedoel daarmee wat Ziet al zei: pleisters, steriele compresjes, schaar, pincet, elastisch verband, steun(draag)doek, …

Watten en alcohol gebruik je niet op wonden, maar om de instrumenten (vb schaar, pincet) te ontsmetten. Alcohol op wonde is heel pijnlijk én watten gebruik je niet omdat er pluisjes in de wonde kunnen achterblijven, die dan weer kans geven op ontsteking.

Maar met iso-betadine (is ontsmettingsmiddel in vloeistof, gaasverband of zalf) moet je alert zijn: zeker niet gebruiken bij kinderen onder de 6 jaar!!! Bovendien kunnen mensen allergisch reageren op de jodium die erin zit. Dus opletten.

Gebruik evenmin mercurochroom (of eosine): het ontsmet niet én als er ontsteking optreedt, kan je het veel minder zien omdat de vloeistof rood gekleurd is.

Ikzelf heb de cursus EHBO gevolgd toen ik net mama was van Marijke. Af en toe is het toch al handig geweest dat ik er iets van wist. Bij kleine ongelukjes panikeer je niet zo snel, maar toen één van de dochters “zomaar” flauwviel was ik toch wel blij dat ik de cursus gevolgd had.

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier in België wordt deze cursus gratis aan de bevolking aangeboden, ook de herscholingen om uptodate te blijven. Tenminste, hier in de directe regio is dat zo dus ik denk wel dat dat nationaal is.

Ik kan het iedere mama aanraden om te volgen. Tijdens de cursus is er de mogelijkheid om te oefenen. Voor de reanimatie vb kan je oefenen op poppen: een volwassen pop, een jongekindpop en een baby-pop. Ik hoop dat niemand het hier ooit nodig heeft, maar just in case you need it…

Hier duurt zo’n cursus 32 uren. (16 x 2 lesuren). Nadien kan je een examen meedoen, maar dat moet niet.

Mijn man Rob, die Nederlander is en nu hier in B woont :inlove: , heeft in Nederland de EHBOcursus gevolgd via het oranje kruis. Misschien ff googelen???

Veel succes, dames.

liefs

Gerda

Ik heb wel een ehbo diploma behaald, maar helaas is deze verlopen. Verleren doe je het niet, maar als ik er iets mee zou willen doen zal ik eerst weer een geldig diploma moeten halen.

Je kunt een EHBO curus volgen via het rode kruis of het oranje kruis. Kijk eens op de site van het rode kruis om een locatie in de buurt te vinden.

Kosten kan ik niet zeggen, het is alweer 8 jaar terug, toen waren het nog guldens :wink:

Hier hebben we naast een standaard verbanddoos, speciaal voor de kinderen nog het volgende in huis:

Een rol pleisters

een flesje betadine (niet bijtend)

een pakje zestientjes (verbanden in vierkant formaat die je ook kan gebruiken als compress bij koorts of juist bij letsel)

Een doos zetpillen met paracetamol in de juiste dosering.

Een flesje neusdruppels, zoutoplossing

Een pincet (hier zijn al aardig wat splinters de vingers in gegaan)

Een doos met domperidon, dit is een middel wat de vertering versneld en dus helpt bij spugen, erg fijn als je kind 8 x op een nacht alles onderspuugd. Alleen te halen bij de apotheek, wel zonder recept

Een flesje bisolvon druppels voor kinderen

Een thermometer (gewoon 1 voor anaal meten, oorthermometers zitten er vaker naast dan dat ze goed meten :roll: )

Fles dettol, voor ontsmetting van scharen, pincetten, wc brillen (bij diarree) en de thermometer.

De gifwijzer idd.

En een tube bach remedy rescue cream. Bij ons is gebleken, gelukkig tot op heden voor onszelf, dat dit heel goed helpt bij lichte brandwondjes :thumbup:

Veel meer dan dat kun je niet doen en eigelijk hebben wij dit omdat we alles al wel eens nodig hebben gehad :shifty:

Vooral de domperidon en de neusdruppels zijn al een aantal keer onmisbaar gebleken… neusdruppels bij kinderen kunnen vaak bij ernstige verkoudheid een ooronsteking voorkomen omdat de boel dan openblijft en snot dus weg kan. En ons Niek gaat finaal over de rooie als ze moet overgeven dus ben blij dat er zoiets bestaat als domperidon :shifty:

Orisel, of ORS kan ook erg nuttig blijken, zeker bij hele kleine babies, maar meestal haal je dat gewoon als blijkt dat je kleine niet genoeg vocht binnenkrijgt, het is ook niet eeuwig houdbaar

meiden :thumbup: …ik ga alle info op een rijtje zetten en eens kijken wat we wel een niet hebben…

Thanx :-*

ik weet nu ineens waarom we geen aparte kinderdoos hebben:

alle paracetamol, neussprays en spoelingen enzo stonden aanhoudend op het plankje boven de commode… daar zijn ze hard nodig geweest,

maar misschien ga ik ze nu voor het eerst maar eens verplaatsen naar de la :mrgreen: :thumbup:

Voor simpele ehbo info zie deze pagina’s op kindje op komst aanvullingen zijn welkom.

ps… domperidon is tegenwoordig ook te koop bij de drogist!!!(althans, wel bij het kruidvat!!)

ennuh, koelen met lauw water heeft meerdere functies als alleen minder pijn. Het gaat bij waterkoelen over het onttrekken van de hitte uit de huid. Water met een lagere temperatuur als hetgeen waaraan verbrand werd is voldoende, bovendien koelt koud water alleen de oppervlakte af, waardoor lijkt alsof er genoeg gekoeld is, maar dieper in de huid brandt het dan nog verder… Bij waterkoeling overigens nog een toevoeging, niet op de brandwond zelf de straal zetten, maar op een punt boven de wonde… en het water er rustig overheen laten stromen…

Verder heb ik hier geen speciale verbanddoos… heb kinderpleisters in huis, en kinderparacetamol(zetpil en sinaspril) Verder ben ik niet zo van de verbandjes en zalfjes…

ik heb EHBO diploma via oranje kruis,heb mijn diploma nu 5 jaar,en moet elk jaar op herhaling. Nu kost de cursus hier € 125,-.

tevens heb ik ook de cursus bediener AED gedaan,dat is een defibrilator,die door "leken"mag worden gebruikt,en steeds meer in openbare ruimtes word opgehangen voor het geval iemand een hartstilstand krijgt,en daarmee dus belangrijke tijd kan winnen

voor thuis heb ik gewoon de standaard dingen,pleisters,verbandjes,gaasjes,schaar,sterilon,mitella,veiligheidsspelden enzovoorts

Goed topic!

Wel even een vraagje: wat is domperidon?! Nooit van gehoord.

En voor brandwonden (dichte wondjes dan wel) gebruik ik, ook voor mezelf, Comburonzalf van Weleda. Werkt erg goed. Haalt de fik eruit. Calendula-emulsie wil ook goed helpen.

als aanvulling op alle reacties, wil ik de volgende dingen nog even noemen. Ze gaat hier (zeker in de zomer) overal mee naar toe. Als juf op school had ik ze ook altijd in m’n la liggen…geweldig spul:

-prikweg van VSM voor muggenbulten en brandnetels enzo

-tube nestosyl zalf voor oppervlakkige schaafwonden, insectenbeten en onverklaarbare jeuk :wink:

-tube arniflor gelei van VSM voor kneuzingen en verstuikingen. Eerst de plek koelen en daarna insmeren met dit goedje. Werkt ontzettend goed bij bulten op 't hoofd enzo. En aangezien er nogal wat gevallen wordt…

@mamalena wrote:

Goed topic!

Wel even een vraagje: wat is domperidon?! Nooit van gehoord.

En voor brandwonden (dichte wondjes dan wel) gebruik ik, ook voor mezelf, Comburonzalf van Weleda. Werkt erg goed. Haalt de fik eruit. Calendula-emulsie wil ook goed helpen.

Ik had er nog geen ervaring mee, je gebruikt het zowieso niet bij zuigelingen, kinderen onder 1 jaar. Maar Aniek kreeg oorontsteking toen ze 14 maand was en spoog alles onder, 8x per nacht was niks.

De huisarts raadde me aan om dit te gebruiken en het ook in huis te hebben omdat het goed werkt tegen braken en misselijkheid.

Het is een middel wat ervoor zorgt dat voedsel sneller de maag verlaat en door het eerste deel van de darmen. Hierdoor spugen ze dus minder snel want de maag is sneller leeg.

Heb er echt goed ervaringen mee, zeker omdat Aniek hier dus over de rooie gaat als ze moet spugen.

Het is vrij verkrijgbaar bij de apotheek, Marieke zei ook bij t kruidvat, maar de zetpil vorm voor kinderen vanaf 1 jaar heb ik nog nergens kunnen krijgen bij een drogist.

Het middel opzich is al bijna 30 jaar verkrijgbaar

Heb nu al zo een gelkussen in de koelkast liggen tegen valpartijen… een drankblikje uit de koelkast dient daar ook goed voor…

Ik heb er toevallig eentje gekregen voor Sint van mijn mama. Een mooie doorzichtige met een rood kruis erop. Er zat ook van alles in (met nu aanvullingen van mezelf)

Betadine oplossing

calendula zalf

kinderparacetamol smeltabletten 120mg

arniflor zalf

zetpillen 120 mg

tussikind tabletten vastzittende/kriebelhoest

bisolvondruppels voor vastzittende hoest door taai slijm

Hema glitterpleisters

Luuf baby

thermomether

vingerpleisters

ketting met naamplaatje