Eettips gevraagd

Onze dreumes van bijna 19 maanden weigert bijna altijd al het warme eten.

Alleen een omelet waar wat groente door heen zit verstopt wil meneer wel eten. Zelfs pastasaus eet hij bijna nooit.

Maar dat eten we natuurlijk niet elke dag. Zijn grote broer van net 3 heeft dit nooit gehad en eet eigenlijk alles wel. Die is ook dol op fruit en groente en de kleine smurf weigert ook bijna al het fruit.

het maakt ook niet uit hoe ik het verpak, hij tuft het gauw weer uit.

Ik hou nu geen rekening meer met hem. Hij kan mee eten als hij wil en anders maar niet. Hij heeft reserve genoeg.

Aleen is het niet echt gezellig want hij wil wel met het eten spelen en zet het op een zwaar dramatisch huilen en stampen als hij niet eet. Aangezien hij met het eten gooit pak ik zijn bordje weg als hij niet eet en daarna is het drama.

Is dit een fase? Hoe lang duurt die dan, ik ben het een beetje zat :roll:

Het maakt ook niet uit of ik tussen de middag of 's avonds warm eet.

Brood en Brinta eet hij wel graag. Maar als hij geen warm eten eet krijgt hij daarna niks anders. Hij gaat regelmatig zonder eten naar bed en slaapt dan gewoon goed dus hij heeft misschien geen honger genoeg?

Mijn oudste is een fruit monster en eet ook graag groente net als wij zelf dus het goede voorbeeld krijgt hij wel.

iemand een tip?

Ohh zo herkenbaar hier echt hetzelfde probleem. Eerder gaf ik hem dan nog wel een broodje maar ook dit wil hij op het moment niet.

Krijgt al niets meer tussen door om de brood en warm eten maaltijd lust te vergroten maar werkt ook niet.

Wel roept hij hele dag koek koek .

Ik doe eigenlijk hetzelfde als jij dan maar geen eten. Wel geef ik een toetje als hij wil maar verder ook niet.

Dus niets anders dan wij eten gewoon wat er is en anders jammer dan.

Al vind ik het wel moeilijk hoor :think:

Drinken jullie kids veel overdag?

Veel drinken haalt namelijk ook het honger gevoel weg.

Hier krijgen ze dus pas na het eten weer drinken anders hebben wij hier ook drama met het eten.

Oudste weigert warm eten. behalve patat en pannenkoek.

Dus hij krijgt van ons standaard boterham bij het avondeten.

Dat eet hij gelukkig wel goed op en soms wilt hij van ons proeven.

Wij maken er geen drama meer van want wij vinden gezelligheid aan tafel belangrijk.

Wel is het zo: kliederen met eten>> bord gaat weg.

Gaan ze daarna nog meer drama maken krijgen ze enkeltje gang.

In het begin is het echt even goed doorzetten en verder gaan met eten en gezellig kletsen. negatief aandacht is hier NEGEREN.

Hopelijk is de fase gauw voorbij :hug:

Hier een kindje wat veelste veel eet,

hij moet op dieet omdat hij ook nog eens te zwaar weegt.

vandaag 20 maanden oud 95,3 cm lang bij 16.5 kilo.

Hij at op een dag 8 a 9 boterhammen weg en ook nog eens 2 a 3 tussendoortjes op een dag en avond eten en toetje.

Nu moet ik het eten beperken naar de 3 a 4 boterhammen per dag,dus heb er nu een hele klus aan om mijn zoontje minder te laten eten.

Mijn oudste had last van weinig eten vanaf 1,5 jaar oud.

Die gaf ik minder drinken overdag en vitamine druppels van totaal 8 en toen begon hij weer beter te eten.

Meer tips heb ik helaas niet.

suc6 meid.

groetjes Bianca

al heb ik er geen ervaring mee, heb wel een tip die ik ooit eens heb onthouden en die wellicht kan helpen.

Geef hem zijn eten op een groter bord en geef een hele kleine hoeveelheid eten ( zeker in het begin, daarna kan je het eventueel heel langzaam opbouwen).

Het idee erachter is dat wij, als volwassenen, al snel; teveel opscheppen voor de kleintjes en dat dit nogal “bedreigend” over kan komen waardoor de kleine gaat weigeren om te eten. door laten we zeggen, 3 hapjes op een bordje te doen, kan hij het wel aan. Alles op? Bravo!!! Benadrukken hoe goed hij het heeft gedaan.

Eet hij al wel zelf met lepeltje of vork?

Lotte wil namelijk heel graag alles zelf doen. het geeft wat geklieder maar hierdoor eet ze wel steeds beter en meer.

Hopelijk heb je er wat aan en gaat het snel beter!

Bedankt voo rde tips. Veel drinken doet hij niet. Zeker voor het eten laat ik hem al niet drinken.

OP een groot bord heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, en dan echt een heel zielig minibeetje eten maar hij trapt er niet in.

Oook niet in leuke figuurtjes. Ik zal gewoon geduld meoten hebben denk ik.

Helaas ging vandaag mijn goedetende peuter ook in protest, deed leuk zijn kleine broertje na…

Hier gaat het met vlagen. Ineens kan hij een bordje helemaal leeg eten, andere dagen eet hij geen hap. En wat we hem geven maakt niet uit, de ene keer smult hij van boontjes de andere keer kijkt hij alsof we hem poep voor zetten…

Wat hier SOMS helpt:

• Eigen bestek, lekker laten kliederen.
  • Heel lang aan tafel zitten, uiteindelijk eet hij wat (of hij wordt juist heel vervelend …)
  • Het eten van ons bord in zijn bordje doen zodat hij weet dat we echt hetzelfde hebben. Heel duidelijk overdreven zichtbaar zegmaar.
  • groentegehaktballetjes (bv met spinazie) maken.

Tja, en als hij niks wil, pech, dan krijgt hij niks. wel altijd een toetje (als hij dat wil). Niet spelen (gooien) met eten, dan halen we onmiddelijk zijn bordje weg. Als hij dan boos wordt krijgt hij nog 1 kans om normaal te eten. Doet hij dat niet (meestal) dan is het klaar.

Succes! En ooit eten ze je arm :wink:

Groetjes,

Femke

Wat klinkt dit onglooflijk bekend.

Kate heeft altijd goed en veel gegeten. Maar de laaste weken is warm eten niet meer aan haar besteed.

Haar fles en boterham 's morgens gaat er goed in.

En de fles 's avonds is ook geen probleem.

Maar soms eet ze op een dag voor de rest niets oftewel een droge boterham. Als ik iets op de boterham smeer dan moet ze hem niet meer hebben.

Als ik de tafel dekt dek ik altijd mee voor haar. Zodat ze weet dat ze ook kan eten. Maar meestal gaat er niks in. Een keer of 2 per week eet ze dan toch iets, soep of wat vlees.

De enige favoriete zijn spaghetti en frietjes. Maar dat is hoop en al 1x per week.

Gelukkig drinkt ze wel goed. Heb zo’n klein flesje water met sport dop (net gelijk de mama) en daar drinkt ze wel van.

Misschien moet ze maar wat minder voor het eten drinken :think: . Let er eigenlijk niet zo op. Omdat het water is wat er in zit toch geen kwaad kan.

Ik hou dit topic dus in de gaten.

Maar ik ben allang blij om te lezen dat Kate niet de enig is. en ze heeft nog wel wat reserve :slight_smile:

Groeten

Isle

isle, water geeft wel een heelv ezadigd gevoel, dus als ze veel drinkt, (ook al is het water) moet je misschien toch een skijken of dat minder kan…

Hier preccies t zelfde… als hij warm eten ziet zegt hij neh en dan wil hij ook echt niet. Meestal wil hij dan wel een broodje.

Ik had t gevraagd op het CB ze zei dat ik kon proberen smiddag´s warm te eten maar dat is hier niet echt een optie of dat ik hem moet aanbieden en wil hij niet weghalen en verder niets anders dus meestal met een lege buik na bed. Dat doe ik ook niet als hij echt niet wil en wel een broodje krijgt hij die, ik houd mezelf maar voor dat het een fase is :think:

Heeel herkenbaar hier ook sinds 2 weken een slechte eter vooral de warme maaltijd weigert hij heb vanalles geprobeerd begin er een beetje gefrustreerd van te worden,hopelijk duurt deze fase niet al te lang :?

Hij eet nu ook tomatensoep met figuurvermicelli. Maar de balletjes worden uitgetuft natuurlijk :roll:

hier heeft nic dat in een faze gehad dat heeft 1 maand geduurd.

wij gaven hem gewoon zijn eten, als hij niet wou eten kreeg hij niets. hij krijgt ook nooit tussendoortjes, aleen zijn vaste etenstijden (6 keer per dag)

Hijkreeg ook niet meer ontbeid. dus na een 3 tal weken had hij steeds meer honger, en begon hij terug goed zijn warm te eten

suc6!!

en idd niet veel eten op het bord scheppen! nic eet ook niet goed als je dat doet, wij zijn hier van bijscheppen is beter dan laten staan! :thumbup:

Lev eet ook slecht hier.

We hebben het ons afgeleerd om ons er druk over te maken.

Hij krijgt geen tussendoortjes, als hij wil eten krijgt hij zijn brood wat hij 's morgens heeft laten staan.

Er wordt niet meer gesnoept of koek gegeten waar hij bij is (want dan wil hij ook).

Tijdens het avondeten zetten we ook fruit neer en soms een brood (ciabatta ofzo), dat dipt hij dan in de sauzen en soms eet hij er ook spontaan groente bij :lol:

En zelf laten eten.

Goed nieuws: Iven eet intussen bijna alles

Hij is gek op aardbeien, peren en perzik

En warm eten doet hij ook heel behoorlij kintussen. Nog wel af en toe een slechte dag maar vaak met wat minimoesje (zo’n bakje appelmoes zonder zoetstoffen en suiker) gaat het toch op.

We hebben niets speciaas gedaan, wel alles aangeboden en regelmatig iets gemaakt waarvan ik zeker wist dat hij het luste.

Hier ook niet echt een grote drinker.

Ik ben wel makkelijk dat als hij niet wil dat ie wat anders krijgt.

Ik kreeg vroeger ook thuis iets van de middag terug savonds of zelfs warm eten van de dag ervoor… nee dat doe ik hem niet aan daar heb ik zelf nog nachtmerries van :roll:

Hier eet hij wel de groenten weer als ze los liggen en het vlees. Aardappel raakt hij niet eens aan. Rijst vind hij maar een paar happen lekker Maar ben allang blij dat ie wel alle groenten eet…

Ach loopt vast wel weer los :think:

Dus die fase heeft bijna 3 maanden geduurd? :shock:

Hier is het ook ellende met Pete, hij is 21 maanden. Overdag eet hij voldoende, maar met het avondeten is het drama…

Mijn man en ik houden beide niet van aardappelen, dus eten wij voornamelijk wokgerechten of pastagerechten. Vanaf het begin heeft Pete potjes gehad, dus eerst 4m+ potje, daarna 6m+ potje en 8m+ potje. Toen we 12m+ potje wilde geven, begonnen de problemen al, de grotere stukjes haalde hij direct uit zijn man en vaak wilde hij dan niet verder eten. Dus zijn we weer naar 8m+ potjes gegaan en af en toe wat vers avondeten bij mijn schoonouders die wel aardappelen eten. Dit ging prima tot een maand geleden. Hij ging ‘neh’ zeggen en zijn hoofd wegdraaien, maar met moeite kregen we een potje erin. Toen hij weer moeilijk ging doen, mocht hij zelf eten en vaak ging er dan bijna een potje in. Dat werd een half potje en sinds een week ging ook dat half potje niet meer op. Dus hadden wij zoiets van ‘als hij toch niet wil eten, dan proberen we gewoon wat wij eten, anders zonde van het geld’.

De laatste dagen heeft hij dus geen avondeten op. Hij krijgt ongeveer 100 gram, maar meneertje gaat ermee spelen (wel opscheppen, maar naast zijn bord leggen) en niks in zijn mondje. We zeggen dan dat hij niet mag spelen en als hij dan verder gaat, dan pakken wij zijn bord af. Na een tijdje krijgt hij weer zijn bord terug, maar als hij gaat spelen dan gaat deze weer weg en na de derde waarschuwing krijgt hij zijn bord niet meer terug. Gisteren aten we pannekoeken en toen at hij wel anderhalve pannekoek op. Morgen gaat hij bij mijn schoonouders logeren en krijgt hij aardappelen, ik ben benieuwd wat hij hiervan gaat eten.

Wat eet/drinkt hij ongeveer op een dag?

Ontbijt: brintapap (van ongeveer 200 ml melk met Brinta) en een tuitbeker 1/2 sap en 1/2 water

Tussendoor: 2 tuitbekers met water en beetje roosvicee en 1 stuk fruit

Lunch: 1 boterham met beleg en een tuitbeker (karne-)melk en soms nog een plakje ontbijtkoek

Tussendoor: 2 tuitbekers met water en beetje roosvicee en 1 a 2 volkoren biscuitjes

Avondeten: vrijwel niks dus en dan yoghurt of appelmoes of fruit als toetje

Tussendoor: 1 tuitbeker met water en beetje roosvicee

We hebben al een paar dagen geprobeerd om geen toetje te geven, maar dat had geen effect. We hebben een paar dagen geprobeerd om een uur vantevoren geen drinken meer te geven, maar ook geen effect. We hebben een paar dagen geprobeerd om handen vasthouden en hapje in zijn mond doen, maar dat belande dan op zijn slabbetje. Nu gaan we dus maar de tactiek ‘negeren’ proberen in de hoop dat dit gaat werken.

Sassie, die tuitbekers met roosvicee of water hoeveel zit daarin?

Het klinkt mij als dat hij veel drinkt tussendoor. En waar vocht zit kan geen eten zitten.

Of zijn het maar slokken of kleine tuitbekers?

Want het zijn 7 tuitbekers op een dag!

Sam heeft 's morgens een papfles met 260 cc melk en tussendemiddag zo’n 150 cc sojamelk en dan 's avonds nog een keer 150 cc.

Tussendoor staat er altijd een tuitbeker van 200 cc water/appelsap en die is soms leeg einde dag, soms niet.

Rest van het vocht haalt ie uit zijn eten en fruit. Misschien dat daar bij jullie het probleem zit?

Ik denk alleen maar mee hoor :shifty:

Sassie: hem een hapje in zn mond dwingen wil ik echt afraden hoor… ik persoonlijk zou dan van woede echt niet meer willen eten :shifty: Eet hij wel zelf?

Er geen aandacht aan besteden is denk ik toch wel de beste tactiek. Hier gaat het zo op en af, maar nooit superslecht. Ik heb het geluk dat hij al heel lang zelf eet, dus lekker gaat rommelen met het eten, en bijna altijd belandt de helft van wat op zijn bordje ligt in zijn mond. Hij kan ook echt genieten van eten, als ik aan het koken ben komt hij soms stiekem een hapje proeven, zo leuk :inlove:

Maar goed, daar hebben jullie niks aan :oops:

Sassie: ik vind het ook erg veel vocht wat hij binnen krijgt, hier vanaf 16.00 geen drinken meer (we eten rond 17.30) of het moet 30 graden zijn, dan maak ik wel een uitzondering :angel:

In zo’n tuitbeker zit volgens mij ongeveer 150 ml. Hij heeft altijd deze hoeveelheid gedronken en dat was dan nooit een probleem met zijn avondeten.

Pete eet gewoon zelf, het is ook een tijdje goed gegaan, dan at hij een 8m+ potje of dezelfde hoeveelheid aan verse hap op. Het is de laatste maand drama geworden.

Eergisteren is hij bij opa/oma blijven avondeten (aardappelen met bloemkool) en toen heeft hij 1,5 bord opgegeten. Gisteren heeft hij thuis een potje (andijviestamppot) gehad en weigerde hij te eten. Dus ik denk niet dat het aan onze kookkunsten ligt, maar dat hij bij papa en mama niet wil eten…

Groetjes Saskia