Eettips gevraagd

Tygo heeft dit in fases… de ene keer duurt het langer als de andere keer

nu heeft ie weer eens zo’n fase en wilt in ene ook geen fruit meer

zelfs geen minimoesje

het enige wat ik hem dan wel eens door de maag kan splitsen is een potje en dan met kineybonen… die vind ie al vanaf kleins af aan erg lekker

hij eet wel gewoon zijn brood en drinkt normaal zoals hij altijd doet

dus nu krijgt ie wat vaker savonds een boterham

oh en hij lust graag knor vie dus dan krijgt ie tussendoor zo’n flesje

nouja gaat vanzelf wel weer over … wil er niet te panisch over doen

bij mijn man duurde het 29 jaar eer dat ie groente at :mrgreen:

Luca eet zoiezo niet met ons mee, hij wil sinds korte wel ’ proeven’

Maar het enige wat hij eerder wel at was een potje eten, maar sinds een week weigert hij dat ook te eten :think:

Als hij bij ons aan tafels zit krijgt hij een boterham, daar eet hij een paar happen van. Verder eet hij een paar stukjes vlees mee, en soms wat geprakte aardappels. Maar absoluut geen groente.

Moet ik nou het potje eruit gooien en alleen brood geven en een paar stukjes met ons mee laten eten of gewoon het potje blijven proberen??? en kan dat kwaad dat hij dan geen groente meer eet?

ik zou zowiezo geen brood geven ipv avond eten!

Dan leer je hem aan dat hij wel brood kan krijgen als hij het niet wil. Alle kinderen hebben de fase wel dat ze neit meer willen warm eten, elke dag aanbieden en komt vanzelf goed.

En potjes…tja misschien is hij die smaak zat ofzo :think: Mischa heeft ze bijna nooit gehad, en lust er ook alleen de spaghetti van, dus geen ervaring mee. Ik kook regelmatig aardappels en groenten, wat over is gaat in porties de vriezer in. Eten wij dan iets wat hij niet kan eten of als we laat eten, dan ontdooi ik dat.

Inderdaad, geen ander voedsel aanbieden, anders zien ze dat als ‘beloning’ voor het weigeren van eten. Gewoon blijven aanbieden. Het is een fase.

Ze zijn hun en jullie grenzen aan het zoeken en testen. Hoe consequenter je zelf bent hoe ‘makkelijker’ je het jezelf maakt ;).

Maar ik vind het ook lastig hoor.

Ik breng hem dus ook weleens zonder eten naar bed. Het maakt voor hem trouwens niet uit of het potjes of verse groente zijn.

Bij ons is het geen fase, Luca eet niet met ons mee, alleen een hapje :think:

nou dat gaat dan toch al goed?

gewoon door zetten naar 2 hapjes en opvoeren tot een heel bord :smiley:

staps gewijs en zonder stress

en heel uitbundig prijzen als hij een hapje neemt

tygo is heel compliment gevoelig

ik ook… zit vast in de genen :mrgreen:

Hier ook eentje die 's avonds dramatisch eet… Potje wil ze wel, alleen warm eten wat wij eten niet. We eten zelf vrij weinig aardappeltjes e.d., maar als we die eten blieft mevrouw ze niet. De puree in een potje eet ze dus wel. Patat gaat goed, het ligt maar echt aan mevrouw haar bui. Soms wil ze wel, soms niet. Echt te erg gewoon. En bij anderen… eet ze wel :?

tja, bied maar gewoon aan, en zie wel wat ze eet. Toetje tja, ligt eraan of wij daaraan doen. Doen we daar niet aan op die dag, dan heeft ze pech.

Hier nog steeds drama.

Bij ons thuis wil meneertje geen avondeten. Niks uit een potje, geen verse maaltijd, niet met ons meeeten. Of wij hem eten geven of dat hij zelf met de lepel aan de slag mag, maakt niks uit. Als we pannekoeken gaan eten, dan eet meneertje wel gewoon zonder problemen. En als we zelf ook makkelijk eten (soep of uitsmijter) dan eet hij zonder problemen een boterham en een paar hapjes soep.

Bij opa en oma eet hij gewoon wel! :wall:

Tegenwoodig gaat hij dus 1 a 2 keer per week daar avondeten, dat vinden opa en oma gezellig en meneertje krijgt toch af en toe wat gezonds binnen.

Iemand nog tips?

We geven tegenwoordig wat minder drinken, maar dat helpt ook niks.

We bieden ook niks anders meer aan, dus of hij eet wat op zijn bord ligt of niks.

Als wij klaar zijn met eten dan krijgt hij wel een beetje yoghurt ook al heeft hij geen avondeten op, maar dan wel een normale hoeveelheid en niks extra.

de tip is hier al vaker gegeven, negeren!!! Hij krijgt over de dag gezien genoeg binnen, misschien ipv het biscuitje wat komkommer/tomaat/wortel ofzo geven, zodat ie wel wat groenten binnen krijgt, en verder proberen het liedje uit te zingen. Dus een KLEIN beetje op zijn bord(is voor een kind veel overizichtelijker als een bord vol) en laat maar aanmodderen… als jullie klaar zijn bordje weg. Gewoon toetje geven, en verder geen aandacht aan spenderen. het gaat echt vanzelf over! kan alleen niet zeggen hoe lang het gaat duren

wij zijn vrij nuchter over het avondeten. als ze niet wil dan hoeft ze niet, en als ze gaat spelen/smeren met het eten zetten we het weg. ze moet dan wel gewoon aan tafel blijven tot wij klaar zijn, dat hoort erbij vind ik. ze krijgt ook wel een toetje maar als ze daar ook mee gaat spelen gaat het gewoon weg.

een kind voelt heel gauw aan dat mij iets als machtsmiddel kan gebruiken, ik zou er niet al te druk over maken. als hij verder goed eet en drinkt, er gezond uitziet en lekker spelt, niet al te druk over maken.

je kan evt ook bij het cb tips vragen!

Thymen heeft ook van die dagen hoor!

Ik doe ook wat al eerder gezegd is, eigen bestekje (zelf de kleur uitzoeken), bordje, placemat, klein beetje erin.

Soms gaat het goed en soms niet. Ik vraag altijd: wil je niet eten? Neej!

Nou dan niet. Ik ga niet zitten drammen, want dan is mijn eten koud.

Later nog een keer vragen en dan is het uit. Toetje eten, soms fruit toe.

Klaar ermee. Ik denk ook dat het een kwestie is van grenzen bepalen, want het ligt echt niet aan wat er op ligt. Vandaag eten we wortelen en kan ik het hele bord bij wijze van spreken wel volgooien en volgend week gaan er nog geen drie in.

Meneer is bijna 90 cm en 13 kilo met zijn 18 maanden. Hij zal wel genoeg hebben aan zijn boterhammen en twee tussendoortjes. Drinken doet hij ook veel minder (zie topic tuitbekers/flessen :wink: ).

Ik wacht maar rustig af en ik verheug me in ieder geval wel op mijn gestoofde zalm met verse worteltjes!

succes ermee meiden!