eetpatroon aanpassen

Dunckey : alvast bedankt !



Noortje : banaan mag ik inderdaad niet geven zei de kinderarts ( is een caloriebom )



Ik heb nu appels , mandarijntjes , kiwi’s gehaald voor het fruit.





Het probleem is ook een beetje dat ze moet wennen aan het eten ( jam , stroop , smeerkaas lust ze niet , als ik dat op haar brood doe , eet ze maar heel weinig (toch moet ze van mij twee stukjes brood eten met dat beleg )



Morgen ga ik de grote boodschappen doen en dan zal ik eens kijken voor mini tomaatjes en komkommer.





Dank je wel alvast voor alle tips , ga het gewoon uitproberen…

Ik heb nog even een vraagje ;



Je hebt van Liga ook die kinderliga’s , baby om te verkruimelen en daarna van 12-36 maanden.

Zou mijn meisje daar af en toe wel een halve van mogen hebben tussendoor ?

Hoeft niet iedere dag.

Kijk eens op de verpakking, die van 12-36 maanden zit suiker in dacht ik.

Het is hartstikke moeilijk hoor om alles om te gooien als je anders gewend bent, heel goed dat je het aan gaat.

Mss een volkoren soepstengel of cracker. Ik geef dat nog altijd alsof het een ‘koekje’ is :angel:

@NoortjeP wrote:

Ja, dat kan zijn… maar voor mijn kind zijn zoetstoffen op dit moment beter dan suiker! Dit is in overleg met kinderarts en dietist.



Gelukkig drinkt mijn kind ook prima melk, water en thee.





En kokos krijg ik er niet in!






Heb je enig idee wat voor zoetstoffen erin zitten?

Als er ergens geen suiker in zit, zit er altijd aspartaam of iets dergelijks in.

Je zou er eens naar moeten googlen hoe slecht het is.

Mijn kinderen krijgen het niet, maar wij zelf nemen het ook niet.

In Liga zit suiker.

Ik geef Bram een sultana, stuk ontbijtkoek of een thee biscuitje daar doet hij het maar mee…





Ontbijt: 2 boterhammen met roomboter en wat hij er op wil. Glas melk of sap



Tussendoor: beker limo sterk verdunt, koekje of fruit



Lunch: 2 boterhammen met roomboter en wat hij er op wil. Iets van sap of gewoon wat drinken.



Tussendoor: hangt er vanaf wat hij in de ochtend heeft gehad. Maar zeker nog een fruit en mag meestal een snoepje kiezen (alleen na zijn slaapje mag hij snoepje).



Avondeten: wat de pot schaft en hij moet nu tegenwoordig Zeker 2 hapjes proeven… Vind hij het niet lekker dan niet. Daarna een toetje of yoghurt.





Hij is verder dol op fruit (appels, mandarijn, peer, druiven) drinkt ook thee, water, yogi drink.



Donderdag eten we tussen de middag vis, stukje haring, lekkerbek of kibbeling. We eten gewoon patat met een snack… Vind dat moet gewoon kunnen… De sausjes proberen we wel te beperken hahaha.

Blokje kaas, komkommer pfff hij eet bijna alles wat zijn bakkie schaft… Zeurt ook weleens maar snoep is 1 x per dag en anders niet en dat weet hij…



Verder is zoetstof hier in huis verboden dit omdat ik dit pure gif vind en let daar ook heel erg op… Manlief neemt soms weleens per ongeluk een verkeerde mee en zit zoetstof in nouja volgende keer beter…



Zo ongeveer is het wat Bram eet en drinkt… Gewoon normaal in mijn ogen… Hij is totaal niet dik maar lekker lange jongen.







En die baby koekjes vind ik zelf niet zonodig bij een kind van 2,5. Dan een stukje evergreen of 1 sultana, niet alle drie maar gewoon 1. Ook opvolg melk vind ik zelf niet nodig… Bram drinkt ook niet veel melk. Ja zo af ertoe de ypgi of chocomelk en toetje.



Broodbeleg: probeer eens honing niet een dikke klodder maar gewoon dun besmeerd, rozenbotel jam. Daar zie ik geen kwaad in… En neem margarine ipv halverine liever roomboter… Plakje kaas…



Zelf vind ik dat moeten met eten eng. Hahahaha alles moet, je. Moet eerst hartig en dan zoet. Dat vind ik zelf onzin Maar dat vind ik…

Oh jeetje wat lees ik een hoop dingen die echt verkeerd zijn zeg :shock:

Allereerst, zoetstoffen gifstoffen?! echt zo achterhaald. Met name aspartaam zal wel haast het veiligste product zijn dat er te vinden is, dat is zo immens vaak onderzocht en er is nooit ook maar een aanwijzing gevonden dat het niet goed is. Echt, google gewoon als je t niet gelooft.

Neemt niet weg dat het niet nodig is het te consumeren.



In een sultana, theebiscuitje of stuk ontbijtkoek zit heel veel suiker, ookal staat er op de verpakking dat het een gezonde keuze is of wat dan ook.

Honing = suiker dus liever niet op brood, net als rozebotteljam. Ah verkoopt fruitmoes oid voor op brood, dat is jam zonder suiker. Ook bij natuurwinkel te koop.



Margarine is helemaal niet beter als roomboter. Ook is volle melk voor ieder kind gezonder dan halfvolle of magere melk. De dierlijke vetten hierin zijn niet slecht maar juist gezond, die heeft je kind nodig voor oa hersenontwikkeling. Bovendien zitten er in tegenstelling tot de magere varianten wel voedingsstoffen in, wat ook weer eerder zorgt voor een verzadigd gevoel. Mijn zoontje van 2,5 vindt bijvoorbeeld een beschuitje met een laagje roomboter heerlijk, en dat vult ook goed.

Kies wel voor zuivel van goed gevoerde dieren, want ook dat beïnvloed de kwaliteit van de melk (biologische melk/boter dus)



Ik vind het schema dat je opgelegd hebt gekregen echt weinig eigenlijk, mijn kinderen zouden er echt honger op hebben iig.

Ik zou inzetten op minder koolhydraten en meer groenten. Groenten bevatten minder suikers als fruit wat ze ideaal als tussendoortje maakt voor een kindje dat te zwaar is. Je kunt er soep of een smoothie van maken, maar bijvoorbeeld ook eiermuffins, fritatta, of gewoon zo rauw evt met dipsausje van yoghurt/geraspte appel oid.



Dingen als liga’s zijn gewoon loze vullers, het levert je kind helemaal niets behalve een volle maag en eigenlijk geldt dat voor brood ook, daar zitten weinig voedingsstoffen in.

Wij eten minder brood al een hele tijd om die reden, en sinds ik middags bijvoorbeeld een kom soep eet of een groente omelet heb ik de rest van de dag veel minder zin om te snoepen terwijl ik voorheen na vier boterhammen nog met een hongergevoel rond kon lopen.

:thumbup: Lune

Met het nieuwe schema gaat het redelijk. Ze vraagt zelf ook al om een beker water… Verder heb ik crystal clear gehaald voor der ( daar schijnt ook niks bijzonders in te zitten ) Ik heb via internet gedroogd gekocht wat ze dan krijgt als ze een snoepje of koekje wil.



Vandaag bij de ha geweest omdat sinds ze dit “dieet” volgt, heel moeilijk kan poepen. Ze moet echt persen en huilen en het is heel hard.



Daar gelijk even gewogen en die weegschaal gaf 19,5 kg aan. Ben benieuwd wat de weegschaal aangeeft bij de ka. Daar moet ze 17 feb weer heen.



Heb van mijn schoonzusje een boek over Sonja Bakker voor kinderen gekregen en daar staan ook wel handige tips en makkelijke recepten in…

En ooo Sonja Bakker heeft echt geen kaas gegeten van gezond voedsel hoor…

Echt goed opletten.

Juist doordat er zulke hardnekkige dingen de ronde doen als dat vet alleen maar ongezond is lopen er kinderen (en volwassenen) rond die te dik zijn maar wel ondervoed. En ik vind het dieet wat de kinderarts je voorschrijft die kant op neigen eerlijk gezegd.

Juist gezonde vetten (biologische volle melk/kwark/roomboter, biologish vlees af en toe, vette vis) in combinatie met eieren (en dat mag echt meer als twee per week, wederom ook weer goede eieren) en groenten zorgen dat je afvalt.

Dus als lunch lekker soep, tussendoor een schaaltje paprikareepjes, komkommer, olijven, blokje kaas of noten. Wij eten ook zeker twee keer per week groenteomelet, ik helemaal zonder brood omdat ik af wil vallen (dus dan neem ik bijv een tomaat, halve ui, zes champignons en twee eitjes).



Ook gedroogd fruit zit veel suiker in… (Je kunt het overigens ook gewoon in de supermarkt kopen hoor).

Je kan beter inzetten op hartig leren waarderen.

@Lune, wat voor brood eet jij dan? Zelf ben ik nu overgestapt op Spelt zuurdesem brood en ik merk als ik dat eet (meestal rooster ik het eventjes kort) dan heb ik geen honger gevoel. Dat heb ik wel bij tarwe brood.



Hier overigens ook een stevig kind. Weegt nu 16,4 kilo en is bijna 1 meter.

Lune , dank je voor de tip over de vetten en eieren. Ik volg het boek van Sonja Bakker ook niet hoor. Maar inderdaad een groente omelet en een recept met spinazie staat erin en dat wil ik een keer proberen.



Maar als tussendoortje staat er ook in dat een Sultanakoekje of een eierkoekje wel mag.



En ze schrijft over Optimel drink / yoghurt. Zou dat kunnen voor een kind van bijna 3 ? Ik heb magere melk geprobeerd , maar dat drinkt ze echt niet, dus nu maar halfvolle melk voor der gehaald en dat drinkt ze wel.



Verder lust ze wel een cracker (cream cracker) met 30+ kaas of een plakje magere ham.

Dat is het dus met die Sonja he, bang voor vet ofzo… En idd in een eierkoek zit geen of weinig vet, maar wel een berg suiker. Net als die sultana’s.

En dat is waar kinderen te dik van worden, vetten krijgt jouw dochter zo te horen eerder te weinig als teveel.

Ipv een eierkoek of sultana kun je beter een rijstwafel geven of een volkoren soepstengel (als ik t goed heb zit in die van de ah geen suiker).

Een creamcracker is echt een dikmaker: witmeel (en suiker?).



Ik zal ff linkje opzoeken met gezonde tussendoortjes.



Kwakje: wij wisselen rogge, spelt en gewoon tarwebrood af. Ik bak zelf ook met boekweit of gevuld brood met noten/muesli achtig.

http://www.kiind.nl/articles/63/



En als je nou echt iets makkelijks wil geven als sultana, ga dan naar de natuurwinkel en koop simpelweg koekjes onder suiker (en bij voorkeur volkoren). Of kijk ff in t zonnatura-vak, daar ligt misschien ook zoiets

Dank je Lune !



Ik dacht dus dat de crackers niet veel kwaad konden. Dan maar op zoek naar iets anders.



Ben toch zoekende naar wat ze allemaal wel kan eten.

Snoepgoed , koekjes , chips is helemaal niet in huis , heb ik donderdag met de vuilnisman meegegeven :shifty:



Het enige wat ik aan chips heb , zijn die zakjes van Organics ( dan mag ze op zaterdag of zondag een half zakje…

Ik denk dat het heel lastig is om te vinden wat nu wel en niet goed is want iedereen heeft een andere mening en er wordt ook tegenstrijdig geadviseerd.

Voedingscentrum zweert bij de schijf van 5, maar veel wetenschappers spreken dit weer tegen.



De één zegt dat vetten niet goed zijn, vooral dierlijke vetten niet, de ander zegt dat je beter een vol natuurlijk product kan eten dan al die magere varianten met allerlei toevoegingen.



De één let heel erg op suikers, maar vergeet daarbij de soort vetten en zout wat misschien wel er in zit wat ook niet goed is.

De ander let op het vet, maar vergeet daarbij te kijken naar het (soort) vet.



Ik heb vroeger met mijn overgewicht altijd geleerd om producten zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk te eten maar wel mager, vooral de dierlijke producten, en niet teveel koolhydraten zoals brood, rijst en pasta etc. en als je die eet, dan de volkoren variant.

Dus bijvoorbeeld geen kant en klare vruchtenkwark/yoghurt maar naturel kwark of yoghurt met vers fruit. Geen volle melk maar magere melk en niet meer dan 2 glazen per dag.

Geen yoghurtdranken, maar zelf met naturel yoghurt, magere melk en vers fruit een drinkyoghurt maken.

Geen kant en klare saus pakjes kopen (beetje van jezelf en beetje van…) maar zelf je sauzen maken. Dus maak je spaghetti, doe dat dan met verse tomaten of blikje tomaten puree.

Daarnaast zoveel mogelijk verzadigde (dierlijke) vetten te weren maar wel onverzadigd (plantaardige) vet in je dieet te laten, want vetten heb je inderdaad wel nodig.

Hoe meer je zelf bereid met naturel producten, hoe meer controle je er op hebt wat je aan suikers, vetten en zouten binnenkrijgt.

Dank je Claire voor jou uitleg !

Heel veel succes!

Vanmorgen bij de kinderarts geweest voor de vervolgafspraak. Ze is nu 98 cm en 21.5 kg ( 4 weken geleden was het 96,5 cm en 21.7 kg ) Nu zo door gaan met het eetpatroon wat hij heeft voorgeschreven en dan over 2 maanden weer terug komen. Van het weekend hebben we een trampoline gekocht via mp zodat ze nog meer beweging krijgt…

Hi Tijgertje, lees je post nu pas. Ik was ook altijd een dik kind. Nouja, vanaf 8 jaar ongeveer. Niet leuk hoor, lijnen als kind :hug:



Mijn tip: heb je een blender? je kan zelf ook heerlijke melk met een smaakje maken door bv 150 ml magere melk plus 1 kleine banaan in de blender te mengen. Je kan het aanvullen met wat ander fruit, maar de banaan maakt het lekker “zoet”, dus het is een echte traktatie. Je kan er ook wat bevroren fruit uit de vriezer bij doen (bij de supermarkt te koop), dan kan je steeds een ander smaakje maken, zonder al te veel vers fruit op voorraad te hebben. Ik doe er ook wel eens een paar ijsklontjes in of een knijpje yoghurt, dan wordt het net iets frisser. Oja, altijd vers maken hoor. Als je het op voorraad maakt, wordt het bruin. :sick:

En natuurlijk ook niet te vaak, want banaan is wel wat calorierijker dan ander fruit.



Als je een paar bevroren aardbeien mengt met wat magere yoghurt in de blender of keukenmachine, dan krijg je lekker ijs! Je hebt ook speciale ijsmakertjes of ijs op een stokje. Dat is een heerlijke traktatie.



Een lekker tussendoortje: een plakje rookvlees met een kleine beetje huttenkase erin gerold. hhmmm…



Leuk dat je een trampoline hebt gekocht. Bewegen is natuurlijk het allerbelangrijkste!