Ik heb een dochtertje van nu 2 jaar en 9 maanden oud.
Ze heeft een best dik buikje en daardoor past ze bijna geen broeken en de gordels van de autostoel zitten ook heel strak.
Dit is het oude schema :
Ontbijt : 210+7 opvolgmelk of schaaltje yohurtpap ( ze krijgt geen brood door der keel , net als mama ) , beker vruchtenthee.
Tussendoor : fruit , siroop of Wicky Zuivel / Zero
Lunch : sneetje bruin met smeerworst ( heel dun gesmeerd ) en/of sneetje bruin met boterhamworst van Dora of ham , 250 ml fristi gst of volle melk, soms ook nog een beetje thee. ( dat drinkt ze dan uit mijn beker ) (de ene dag eet ze 1 sneetje de andere eet ze er wel twee ) , los plakje kaas.
Tussendoor : rozijntjes of een kinderkoekje ( Nijntje of Liga )
250 ml siroop ( staat op de fles 1/7 en ik doe 1/8.)
Vandaag bij de kinderarts geweest. Co-assistente heeft alles genoteerd in de pc, hartje en longen geluisterd , buikje gevoeld en dat was allemaal goed. Schildklier was al bloed voor geprikt en die uitslag was ook goed. Ze is gemeten ( 96,5 cm ) en gewogen ( 21,7 kg )
Na alles te genoteerd te hebben, ging ze overleggen met de kinderarts. Deze man kwam ook nog even langs in de spreekkamer.
Het komt er kort op neer :
-'s Morgens brood of schaaltje Brinta met magere melk.
Lunch 1 sneetje brood met beleg en water , thee, of magere melk
Tussendoor mag ze alleen maar water drinken en fruit eten. Als ze honger heeft moet ik haar maar een stukje fruit geven, geen banaan, want dat is een caloriebom…Ze mag dus helemaal geen snoep of koekjes meer , geen organics chips etc … :shifty:
17 feb terug komen en dan kijken of er al wat van haar gewicht af is…
Dit word dus een hele grote omschakeling voor ons allemaal en mama zal het daar nog even moeilijk mee krijgen ( vooral om iedere keer maar te zeggen "nee schatje dat mag je niet )
's ochtends een bakje brinta pap met rauwe geitenmelk.
tussen door een bakje fruit (of gedroogd fruit) plus een beker water
tussen de middag varieert het nogal: speltbrood met geitenkaas of zelfgemaakt appelperenstroop (zonder suiker toegevoegd). Meestal eet hij twee broodjes. Met een bekertje rauwe geitenmelk.
Soms bak ik een banaaneipannenkoek (2 eieren en 1 geprakte banaan) gebakken in kokosolie.
's middags meestal gedroogd fruit, of een zelf gebakken koekje.
avond eten is het zelfde als wat wij eten maar dan in een kleinere portie. Een keer in de week eten we een toetje (dat is meestal geitenyoghurt).
Misschien zou je iets van Goodies kunnen geven? het is wel vrij prijzig (soms zijn ze in de aanbieding).
Zou in ieder geval opletten dat er niet te veel aandacht op haar gewicht gaat liggen nu (gezien ontwikkeling van evt. eetstoornissen)
Daarnaast misschien voor jezelf handig om een voedingsboek te lezen, de voedselzandloper is een echte aanrader, makkelijk te lezen boek waarin veel over gezonde voeding wordt uitgelegd.
Misschien even google voor gezonde tussendoortjes, als je wil kan ik wel wat links doorsturen van blog/websites van gezonde tussendoortjes/koekjes recepten etc.
Beweegt ze verder wel veel? Hebben ze eigenlijk verder nog iets gezegd wat ze willen gaan doen als ze wel of niet afvalt?
Niet om je aan te vallen hoor, maar gewoon uit interesse: Mag ik vragen waarom je haar nu altijd fristi of volle melk geeft bij de lunch? Beide niet heel gezonde keuzes denk ik. En opvolgmelk zit volgens mij ook een hoop suiker en dergelijke in. Water, thee of magere/halfvolle melk lijken me dan betere alternatieven.
Waarom vind je het zo moeilijk dat ze geen koekjes/snoepjes meer mag? Het zou toch heel mooi zijn als ze fruit als lekker tussendoortje gaat zien, wat ze hopelijk in haar latere leven dan ook nog steeds vindt?
Nogmaals: dit is puur uit interesse, vraag het me gewoon af.
Tsja. Een kind kan prima groot worden zonder koekjes en snoepjes. Je lijkt wel verontwaardigd, maar misschien lees ik dat verkeerd. Je wil toch dat ze zo gezond mogelijk opgroeit? Hou dat voor ogen.
Er zijn op internet duizende recepten te vinden van gezonde tussendoortjes, kijk daar eens naar.
Verder zou ik vooral mijn best doen om me te verdiepen in een gezondere levensstijl voor het hele gezin. Gewicht zegt niet alles, wmb.
Niet om je aan te vallen hoor, maar gewoon uit interesse: Mag ik vragen waarom je haar nu altijd fristi of volle melk geeft bij de lunch? Beide niet heel gezonde keuzes denk ik. En opvolgmelk zit volgens mij ook een hoop suiker en dergelijke in. Water, thee of magere/halfvolle melk lijken me dan betere alternatieven.
Waarom vind je het zo moeilijk dat ze geen koekjes/snoepjes meer mag? Het zou toch heel mooi zijn als ze fruit als lekker tussendoortje gaat zien, wat ze hopelijk in haar latere leven dan ook nog steeds vindt?
Nogmaals: dit is puur uit interesse, vraag het me gewoon af.
In ieder geval veel succes ermee :hug:
Ik voel me niet aangevallen hoor, volle melk hebben we altijd in huis (dat drink zelf ). Yoghi vind ze gewoon lekker. Allebei zijn ze geschrapt van haar lijstje en heb halfvolle melk gehaald vanmorgen.
Koekjes en snoepjes zaten in het schema erbij en dat is ze nu gewend. Ook dat heb ik nu hoog weggelegd en mag ze niet meer. Ik vind het niet perse moeilijk dat ze geen snoep / koek meer mag , maar meer het hele omgooien van het voedingsschema…
Dunckey ik ben al aan het googlen, maar je mag wel wat links doorsturen…
D. Ik ben niet verontwaardigd hoor dat ze geen snoep of koekjes meer mag , maar bang voor het opgooien van het schema, want er gaan driftbuien komen omdat ze zelf nog niet helemaal snapt dat ze het niet meer mag…En op de dag ben ik alleen met haar , dus daar moet ik even een ritme in vinden…
Ik ga vanavond eens googlen om gedroogd fruit en dat ik dat misschien kan aanbieden ipv koekje / snoepje…
Het zal inderdaad even omschakelen worden, maar als je in je achterhoofd houdt dat het voor je meisje gewoon het beste is, zeker op de lange termijn, dan moet het vast lukken! :thumbup:
Avond eten gaat de ene dag beter dan de andere. Soms eet ze wel groente en soms niet. Ik leg van alles wat op haar bordje en dan kan ze zelf eten ( ze is gek van Woezel en Pip , dus bordjes en bestek van W&P gekocht )
Raimond staat er ook achter dat er iets van het gewicht af moet, dus bij de boodschappen doen , geen verleidelijke dingen meer kopen voor ons allerdrie.
Gisteravond wilde ze haast geen avondeten dus heeft Raimond vliegtuigje gespeeld en iedere keer als het vliegtuig met eten langs mij kwam deed ik net of ik het op wilde eten, dat mocht dus niet van Fleur , ze wilde het zelf opeten…
Gister vroeg ze zelf al twee keer om een bekertje water dus dat gaat de goede kant op…
Ik heb zelf altijd last van overgewicht gehad, als kind al en is nog steeds een issue.
Natuurlijk zijn chipjes/koekjes e.d. van Goodies bijvoorbeeld beter dan gewone chips en koekjes maar het zijn wel weer koolhydraten en daar gaat het om. Minder koolhydraten en minder volle zuivelproducten.
Waarom probeer je niet snoepgroente te introduceren, dus kleine tomaatjes, komkommertjes etc.
Dan kan je haar toch af en toe een keer wat aanbieden. Het koekje mag dan wel niet maar wel stukje groente of fruit.
Maak het leuk, maak bijvoorbeeld een sateprikker met stukjes fruit en groente.
Melk kan je natuurlijk magere gebruiken, volle is nergens goed voor (voor niemand, is bom van dierlijk vet).
Als ze dit niet wil drinken, dan zou je een klein bodemtje Fristi GST of Yogho GST aan toe kunnen voegen voor het smaakje.
Maar waarom bij de lunch niet gewoon thee.
Als ontbijt zou ik, zoals arts ook aangeeft, vezels erbij proberen te krijgen. Dus volkoren of 8 granen bambix bijvoorbeeld met magere melk.
Wij zijn laatst ook naar de dietist en kinderarts geweest ivm het gewicht van mijn jongste.
De tips die wij kregen…
's ochtends 1 bruine boterham met mager beleg (magere vleeswaren, jam, appelstroop, kindersmeerkaas) en een beker halfvolle melk.
Tussendoor water of thee of Slimpie ranja en een stukje suikervrije ontbijtkoek of een soepstengel of fruit (en geen banaan, maar mandarijn of appel of sinaasappel)
's Middags 2 bruine boterhammen met mager beleg (zie boven) en halfvolle melk.
tussendoor (zie boven)
Avondeten, gewoon een kinderbord met aardarppelen, groente en max. 50 gram vlees. En als toetje gewoon magere yoghurt of magere kwark.
Vooral boter op het brood blijven doen, daar zitten heel veel goede vetten en stoffen in.
Verder wat betreft drinken, gewoon water, thee of slimpie ranja aanbieden. Pas op met vruchtensappen en teveel fruit tussendoor (zit heel veel suiker in. Ook in gedroogd fruit.)
Bij echt honger tussendoor, mag je een stukje droog bruin brood geven of een bekertje magere yoghurt zonder toevoegingen.
Hier houden wij ons goed aan en het gaat niet om het afvallen!! Maar het zou mooi zijn als het gewicht niet toeneemt. Op deze manier groeit je kind en blijft het gewicht hetzelfde, dus de BMI neemt af.
En alleen in het weekend (zondags) geven we wel eens iets anders tussendoor (lees: handje vol chipies, of een gewoon koekje, of een blokje kaas/plakje worst…) Je mag niet teveel nadruk leggen op het gewicht bij het kind.
Wij zijn laatst ook naar de dietist en kinderarts geweest ivm het gewicht van mijn jongste.
De tips die wij kregen…
's ochtends 1 bruine boterham met mager beleg (magere vleeswaren, jam, appelstroop, kindersmeerkaas) en een beker halfvolle melk.
Tussendoor water of thee of Slimpie ranja en een stukje suikervrije ontbijtkoek of een soepstengel of fruit (en geen banaan, maar mandarijn of appel of sinaasappel)
's Middags 2 bruine boterhammen met mager beleg (zie boven) en halfvolle melk.
tussendoor (zie boven)
Avondeten, gewoon een kinderbord met aardarppelen, groente en max. 50 gram vlees. En als toetje gewoon magere yoghurt of magere kwark.
Vooral boter op het brood blijven doen, daar zitten heel veel goede vetten en stoffen in.
Verder wat betreft drinken, gewoon water, thee of slimpie ranja aanbieden. Pas op met vruchtensappen en teveel fruit tussendoor (zit heel veel suiker in. Ook in gedroogd fruit.)
Bij echt honger tussendoor, mag je een stukje droog bruin brood geven of een bekertje magere yoghurt zonder toevoegingen.
Hier houden wij ons goed aan en het gaat niet om het afvallen!! Maar het zou mooi zijn als het gewicht niet toeneemt. Op deze manier groeit je kind en blijft het gewicht hetzelfde, dus de BMI neemt af.
En alleen in het weekend (zondags) geven we wel eens iets anders tussendoor (lees: handje vol chipies, of een gewoon koekje, of een blokje kaas/plakje worst…) Je mag niet teveel nadruk leggen op het gewicht bij het kind.
Veel succes en het is echt niet moeilijk hoor.
In slimpie limonade zit zoetstoffen die ik mijn kind nog niet eens wil geven. Dan geef ik liever nog zelfgeperste sappen waarin suiker zitten die uit de vrucht zelf komen. Dan gooi ik altijd een scheutje bio kokosomelk of kokosrasp er door heen.
Bij gedroogd fruit moet je altijd even op de verpakking kijken.