Eet- en kookgewoontes

Natuurlijk hebben we al het topic ‘‘Wat eten wij vandaag?’’ Maar ik ben wel eens benieuwd hoe en wat jullie eet- en kookgewoonten zijn.



Toevallig kregen manlief en ik het hier deze week even over. Hoe eet het gemiddelde Nederlandse huishouden??



Hoe vaak eten jullie Hollandse pot, hoe vaak geen Hollandse pot. En wat eten jullie dan? En hoe vaak halen jullie wat? Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer? Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die? Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig? Eten jullie altijd aan tafel? Enz. enz.



Kortom, gun mij eens een blik in jullie keuken. :mrgreen:

Dan moet ik natuurlijk wel zelf beginnen!



Wij eten meestal zo’n 2 keer in Hollandse pot. Dus aardappels, groente en stukkie vlees. Ik schil dan altijd meer aardappels en die bewaar voor een paar dagen later. Dan volgt nog een keer de Hollandse pot met gebakken aardappels.



De overige dagen eten we gerechten met pasta’s en rijst. In de zomer zijn we allebei gek van maaltijdsalades en in de winter staan hier vaak stamppotten op het menu.



Wij halen ongeveer 1x per 3 weken iets. Meestal patat of pizza. Soms Chinees.



Op de dagen dat we allebei werken (2 dagen/week) eten we iets uit de vriezer dat we eerder hebben gemaakt. Left-overs van andere dagen. Dus dingen als bami, nasi, pilaf, pasta’s etc. Alleen maar even opwarmen en klaar.



Manlief kookt altijd op vrijdag/za/zo. Ik doe dat de rest van de week. De tijd verschilt nogal, ik ben vaak met een half uurtje klaar, manlief neemt er meestal uitgebreid de tijd voor en staat bijna een uur in de keuken.

Zelden Hollandse pot (1x) per week maximaal

Heel veel Italiaanse en andere Mediterrane gerechten



We halen zelden eten (We koken zelf beter) 8)



In principe maken we alles vers, hoewel we veel groenten uit de vriezer halen die ingevroren zijn door mijn schoonouders die een giga moestuin hebben en niks bespuiten oid.



Magnetron? Oh ja da’s dat apparaat dat in de combi oven geïntegreerd zit :wink:



Meestal kook ik terwijl Jolande andere huishoudelijke klusjes doet. (We werken allebei)



Door de week besteed ik er maximaal een uurtje aan. In het weekend regelmatig de hele dag. :drool:



In principe altijd aan tafel met de pc en tv uit.



Buiten de keuken op de foto hebben we in de tuin (volledig overdekt) nog een complete traditionelere keuken. Maar daar heb ik geen foto’s van bij de hand.

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot, hoe vaak geen Hollandse pot. En wat eten jullie dan?
We eten niet zo vaak echt 100% nederlands. Vaak toch wel met extra kruiden en wat andere ingredienten bijvoorbeeld als we boontjes eten doen we dat vaak voorkoken en dan bij de kip die al gebakken is in de wok, en dan ketjap en sweet chillysaus schempje er dooor en mixen maar... En bijvoorbeeld zuurkool eten we ook op zn surinaams met rijst, kip en spekreepjes en als extra totmatenpuree en knoflook poeder voor de smaak. Vaker eten we rijst gerechten of andere surinaamse gerecht. MAar ook indonesische touch etc ;) of turks... Eigenlijk allerlei dingen als ik iets zie of proef en t is / lijkt lekker probeer ik het gewoon. We eten wel elke week een keer zelfgemaakte nasi of bami echt zo lekker :drool: verse groentes juiste ingredienten!
Wel eten we met name in de winter lekker boerenkool met worst. Of andijviestampot!
Oh ja en italiaans zoals spagettie, macaronie, lasange, tortelini etc eten we ook wel...

En hoe vaak halen jullie wat?
Gemiddeld eens in de 3weken. En dan meestal bij de toko waar je ook kan afhalen en dat soort winkeltjes... En heel zelden (lees 1x in de 3 a 4 maanden) pizza of kentuccy die kip :drool: ...

Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?
Meestal toch wel vers. Maar sommige dingen ook wel uit de vriezer van die mixen mexico mix o.a. is snel en makkelijk en net zo goed ;) Maar toch meestal vers omdat ik dan toch al bezig ben met vers en niet half half wil. Bijvoorbeeld kousenband heb ik nooit ingevroren gezien (het iedee alleen al haha) of amsoi ofzo.

Enne...de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

Elke dag haha! Ik kook vaak voor, en dan moet je het wel opwarmen uiteraard :mrgreen: Maar we hebben een combi dus ook vaak als oven! Maak vaak ook wel vlees in de oven nadat t eerst een dagje in de marinade (ook zelfgemaakte!) heeft gestaan!
Oja en voor me rijst gebruik ik de magnetron ook altijd want heb een rijststeamer wat een uitvinding :thumbup:

Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?
Meestal ik, maar me vriend kan ook erg lekker koken, en als ik ongesteld ben en hij is thuis kookt hij zoiezo (is iets van zn cultuur niet dat we t zo nauw nemen maar als hij er is doet hij t wel toch relaxed haha) en anders koken we wel vaak samen is ook erg gezellig!! Hoe lang meestal uurtje bezig gemiddeld. Soms halfuur soms ook anderhalfuur en heel soms wel 2 - 3 uur als t echt uitgebreid is.

Eten jullie altijd aan tafel? Enz. enz.
Ja we eten vrijwel altijd aantafel ja! Eet lekkerder en is beter voorbeeld voor Joy. Wel eten we toch wel een aantal keer later dan Joy gezellig met zn tweetjes, kaarsjes aan etc erg gezellig! Ook doen we wel is zo eens per maand, lekker gourmetten of shourma zelf maken en dan wel groenten erbij enzo!

@Chrissy wrote:



Hoe vaak eten jullie Hollandse pot, hoe vaak geen Hollandse pot. En wat eten jullie dan?

Wij doen het meestal om en om: de ene dag groente, vlees en gebakken aardappels, de andere dag pasta met saus of bami.



En hoe vaak halen jullie wat?

1 keer in de 2 tot 3 weken halen we chinees. Ook eten we 1 keer in de 2 tot 3 weken diepvriespizza.



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Aardappelen en spina komt vaak uit de vriezer. Rode kool en erwtjes altijd. Ook vriezen we altijd de rest van de pasta in en warmen die later op. De ingredienten van de pasta zijn wel allemaal vers.



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

We gebruiken de combimagnetron 3 tot 5 keer per dag om de flesjes van onze dochter op te warmen. Voor ons zelf gebruiken we vooral de ovenfunctie,de magnetron gebruiken we af en toe om vlees te ontdooien.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Wij koken allebei evenveel. Ik kook meestal door de week behalve op dinsdag want dan heeft hij pappadag. Hij kookt op dinsdag, in het weekend en als ik erom vraag. We zijn iedere dag iets van een half uur tot 3 kwartier kwijt aan koken.



Eten jullie altijd aan tafel?

Nee, we eten met het bord op schoot, tenzij we visite hebben. Als Olivia mee gaat eten, willen we wel aan tafel gaan eten.

@Chrissy wrote:

.



Hoe vaak eten jullie Hollandse pot,

bijna elke dag…maar 1 x per week spaghetti :drool:

hoe vaak geen Hollandse pot.

zie vorige antwoord

En wat eten jullie dan?

aardappel, groente, vlees…stampot…pannenkoeken…patat

En hoe vaak halen jullie wat?

1xper 2wk…± dan halen we loempia’s :drool:

Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

uit een potje… :mrgreen:

Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

alleen om het vlees te ontdooien…of voor dave als hij een potje krijgt…maar dan eten we iets wat hij niet lust…

Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

beide…ligt eraan wie er zin heeft…zijn ongeveer een half uurtje bezig

Eten jullie altijd aan tafel?

in pricipe wel…behalve op zaterdag…dan eten we patat en dan mogen we van onszelf voor de tv eten :mrgreen:

@Chrissy wrote:

.



Hoe vaak eten jullie Hollandse pot,

5 dagen per week

hoe vaak geen Hollandse pot.

2 dagen per week en dan is het pizza(selfmade) lasagne, wat culinaire hoogstandjes, nasi/ bami

En wat eten jullie dan?

normaal eten we aardappel/groente vlees en 1 x per week friet

En hoe vaak halen jullie wat?

1 x per jaar chinees en heel soms friet:

Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

bijna alles vers

Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

om melk op te warmen en als ik brood ben vergeten uit te halen, soms om boter te smelten voor een recept ofzo

Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

tot 1 jaar terug heeft mijn man 10 jaar gekookt door de week en ik in het weekend, nu kook ik bijna altijd

Eten jullie altijd aan tafel?

altijd ook toen Niels nog niet mee-at maar wel wakker was op etenstijd zat hij bij ons in het wippertje, ook voor Niels altijd aan tafel alleen met friet of wk voetbal of zo wel eens voor de buis

trouwens Ruud ik vind mijn keuken mooi ook al is die nog niet af maar de jouwe is :thumbup:



natas

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot

1 tot 2 keer per week



hoe vaak geen Hollandse pot

5 tot 6 keer per week



En wat eten jullie dan?

3 tot 4 keer rijstgerecht en 2 keer pasta



En hoe vaak halen jullie wat

ca. 2 keer per maand



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Bijna altijd vers. Uit de vriezer: soms spinazie en garnalen



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

Nooit. Alleen gebruikt om melk op te warmen voor Lukas.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Meestal ik. Doordeweeks ca. 30 minuten (evt. nog wat voorwerk extra). In het weekend tussen de 30 minuten en een paar uur (soms verspreid over een paar dagen).



Eten jullie altijd aan tafel?

Ja, eigenlijk altijd.

@natas1 wrote:

trouwens Ruud ik vind mijn keuken mooi ook al is die nog niet af maar de jouwe is :thumbup:



natas




Die foto’s zijn van toen we net klaar waren met plaatsen. Inmiddels is het wat meer aangekleed. :wink:



Ik had het “kijkje in” iets te letterlijk genomen…

@ruud wrote:

@natas1 wrote:
trouwens Ruud ik vind mijn keuken mooi ook al is die nog niet af maar de jouwe is :thumbup:



natas




Die foto’s zijn van toen we net klaar waren met plaatsen. Inmiddels is het wat meer aangekleed. :wink:



Ik had het “kijkje in” iets te letterlijk genomen…




Ik wilde al net zeggen, wat een smetteloze nette keuken! :shock: :mrgreen:

@Chrissy wrote:





Hoe vaak eten jullie Hollandse pot, hoe vaak geen Hollandse pot. En wat eten jullie dan?

ik heb een hele hoop gerechten in mijn hoofd zitten en denk dat ik geen enkel gerecht vaker maak dan eens in de 14 dagen, maar meestal minder vaak dan dat. Wat ik zoal eet? UH heeft u even? Allereerst alles vegetarisch. Groentetaarten, pastaschotels, maaltijdsalades, stamppotjes, ovenschotels, maaltijdsoep, wokschotel, mexicaans, indiaas, afrikaans, grieks…

En hoe vaak halen jullie wat?

uh eigenlijk nooit. behalve als ik ergens onderweg ben of zo, of om een andere manier niet thuis kan koken/eten.

Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

alles vers. uit de vriezer komt praktisch alleen ijs :drool:

Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

heb geen tron…



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

meestal nano, en als die geen zin heeft doe ik het :wink:

door de week meestal een half uurtje, als er mensen komen eten kan ik er zo 2 3 uur mee bezig zijn




Eten jullie altijd aan tafel?

Ja, meestal wel. ontbijt soms door tijdgebrek niet. En een vriendinnetje eet hier af en toe, en dan eten we als nano al naar bed is, en dan heerlijk voor de tv eten, ook wel eens lekker.


Hoe vaak eten jullie Hollandse pot

2 keer per week (1x vlees en 1x vis)



hoe vaak geen Hollandse pot

5 per week



En wat eten jullie dan?

2x rijstgerecht (1x vlees en 1x vis) en 2x pasta 1x frituur vriendje of brood met maaltijdsoep :mrgreen:



En hoe vaak halen jullie wat

zeer zelden. (vind ik veels te duur :? )



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Zoveel mogelijk vers.

Uit de vriezer: vlees wat ik insla als de slager 5 euro-aktie heeft.




Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

Nooit. Alleen gebruikt om melk op te warmen voor Fay.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Ik altijd (ben alleenstaande ouder :wink: ). Heel soms komt mijn moeder wat brengen.

Koken tussen de 30 min. en 1 uur.




Eten jullie altijd aan tafel?

Ja, ik heb bij de g@mm@ een picknicktafel gekocht en die staat in de keuken. daar eten we altijd aan. :mrgreen:

@Mutti wrote:

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot

1x per week…bloemkool en andere week brocoli



hoe vaak geen Hollandse pot

6x pw



En wat eten jullie dan?

1x noodlegerecht en 2 keer pasta, keertje soep met brood, kip/vlees met gebakken aardappels, pizza



En hoe vaak halen jullie wat

ca. 1x per week



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Brocoli bloemkool vers…



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

vaak, echter hebben we een combi, dus vaak voor de kip, aardappeltjes



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

ik kook…ben der gemiddelt zo`n 40 min mee bezig



Eten jullie altijd aan tafel?

Ja, alleen met de patat/pizza niet.

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot? Uhm bijna elke dag :drool:



Hoe vaak geen Hollandse pot?
Ongeveer 2 keer per week



En wat eten jullie dan? 1 keer per week pannenkoeken, en 1 keer per week rijst



En hoe vaak halen jullie wat? Vrijwel nooit!



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer? Ligt eraan, bepaalde groentes altijd vers, andere weer potjes, en bijv. spinazie uit de vriezer. Verder niks van de vriezer/potjes



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die? 's Ochtends voor Sam zijn fles. En soms, om vlees te ontdooien (vergeet dat altijd uit te leggen) en als ik eens wat over heb, om dat nadat het ingevroren is geweest, op te warmen.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig? Ik, altijd! Sam kan nog niet koken 8) Hoe lang ik er mee bezig ben? Verschilt, liefst zo snel mogelijk! Ik heb een hekel aan eten koken :oops:



Eten jullie altijd aan tafel? Ja, sinds Sam er is, eten wij altijd aan tafel, gezellig met z’n tweetjes :inlove:

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot?

1x per week



Hoe vaak geen Hollandse pot?

4x per week



En wat eten jullie dan?

Pasta, rijst, wereldgerechten, overschotels…etc

In de zomer veel BBQ, maltijdsalades, koudeschotel…etc




En hoe vaak halen jullie wat?

Soms wel 2x per week :oops: (frites iedere vrijdag en de ene week chinees en de andere week een pizza)



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Vers in combinatie met pakken



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

Zelden.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Eigenlijk altijd ik, en 1 x per week eet ik bij mijn ouders, omdat Carlo dan avondploeg heeft.



Eten jullie altijd aan tafel?

Altijd



Uit eten doen we gem. 2 a3 x per maand (Ikea, MacDonalds, maar ook een restaurantje, of broodjeszaak reken ik hiertoe

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot?

2x per week



Hoe vaak geen Hollandse pot?

De rest van de week dus niet :mrgreen:



Wat eten jullie dan?

Pasta, pizza, frietjes, broodjes.



Hoe vaak halen jullie wat?

2x per week



Maak je alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

50% vers, 50% vriezer



Hoe vaak gebruiken jullie de magnetron?

Alleen om dingen op te warmen



Wie kookt er bij jullie?

Mama, ikke dus



Hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Half uurtje



Eten jullie altijd aan tafel?

Nee bijna nooit.

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot

4 DAGEN IN DE WEEK



hoe vaak geen Hollandse pot

DE REST DUS :mrgreen:



En wat eten jullie dan?

mEESTAL MACARONI OF BAMI OF PASTA OF BROODJES EN SOEP



En hoe vaak halen jullie wat

EENS IN DE MAAND DENK IK ZO ONGEVEER,



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

ZOU ZO ZEGGEN HALF HALF



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

ALLEEN VOOR FLES VERWARMEN VAN THIJE EN VERDER STAAT DAT DING WERKELOOS



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

iKKE EN MEESTAL EEN HALF UURTJE



Eten jullie altijd aan tafel?

JA ALLEEN PATATJES ETEN WE VOOR DE BUIS OP DE BANK. WAAROM??? GEEN IDEE MAAR GEBEURD GEWOON ALTIJD

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot?

hooguit eens per week



Hoe vaak geen Hollandse pot?

rare vraag na de eerste :wink:



Wat eten jullie dan?

indiaas, mexicaans, surinaams, italiaans etc.



Hoe vaak halen jullie wat?

2 keer per maand



Maak je alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

bijna alles vers



Hoe vaak gebruiken jullie de magnetron?

heel af en toe



Wie kookt er bij jullie?

Ik



Hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Afhankelijk van wat we eten, soms een kwartier, kan ook uren staan.



Eten jullie altijd aan tafel?

Als het even kan wel!

Hoe vaak eten jullie Hollandse pot

De ene week 1x, de andere week helemaal niet



hoe vaak geen Hollandse pot

Zie hierboven



En wat eten jullie dan?

Indisch, indonesisch, pasta, nasi etc



En hoe vaak halen jullie wat

2x per maand ongeveer



Maak jullie alles vers of komt er ook veel uit de vriezer?

Alleen de kliekjes komen uit de vriezer



Enne…de magnetron, hoe vaak gebruiken jullie die?

Vaak, voor de kliekjes of als Edwin zijn eten op moet warmen als hij laat thuis is.



Wie kookt er bij jullie en hoe lang zijn jullie daar mee bezig?

Ik, meestal 45 minuutjes. Edwin kookt tegenwoordig op zijn vrije dagen, begint het steeds leuker te vinden.



Eten jullie altijd aan tafel?

Ja, dat geeft rust en zo besef je ook dat je zit te eten.